Jump to content
Andersnesse

Volvo Penta 3.0 gxi - Groe i vanninntak på drev

Recommended Posts

Andersnesse   
Andersnesse

Hei!

Motoren går seg varm  (over 90C), og vi har utelukket alt innvendig (impellere, slanger, filter mm). Vi mener dog at vi har funnet årsaken, og at dette må være groe I vanninttaket på drevet. Her er det noen deksel man kan ta av ser det ut som. Jeg lurer på: Hva må jeg gjøre for å rense dette innvendig? Og kommer jeg til alt derfra?

bellen   
bellen

Har problemet oppstått nå? Hvor mye over 90 grader snakker vi om? Det er ikke uvanlig at temperaturen ligger på rundt 95 grader ved god belastning. Det er jo også veldig sjeldent at det er noe groe på denne tiden av året, men det er nå fort gjort å finne ut om det er vannsirkulasjon. Bare å ta av en slange etter sjøvannspumpen og starte opp, så ser enn om det er gjennomstrømning. Regner med at du har prøvd å skifte termostat også?

-morten-   
-morten-

Om motoren er i orden så var egentlig termostat det første jeg tenkte på på en slik motor!

Andersnesse   
Andersnesse

Hei! Det skjedde I august, og vi brukte resten av høsten mens båten var på sjøen til å feilsøke. Termostat skiftet vi, det same med impeller. Den går seg varm på 3000 omdreininger etter ca 30 minutter, og alarmen slår seg ut, og tar turtallet ned. Alarmen går vel på litt over 90 grader. Har ikke kjørt systemrens. Men nå når båten er på land ser vi at det er skjell/groe inn I vanninntaket, og spørsmålet er altså hvordan man best renser dette. Kan det gjøres med et redskap, eller må vi kjøre på noe saltsyre mm? Resten av sesongen gikk motoren på nøyaktig 80 C, uansett pådrag og belastning.

Andersnesse   
Andersnesse

Og ja; det er absolutt vannsirkulasjon, men spørsmålet er om det er nok. At den rett og slett ikke får nok vann inn når den trenger det mest.

MorganX   
MorganX

Er det ikke reimdrevet vannpumpe på selve motorblokken på disse motorene i tillegg til impeller i drevet. Det har ihvertfall jeg på en Mercruiser v6.

Redigert av MorganX

Napoli   
Napoli

Er vel ikke impeller i drevet på disse. Kun den som er i vannpumpen på motoren mener jeg. 

@Andersnesse - har motoren din lukket eller åpen kjøling (sjøvann eller kjølevæske)? Uansett ville jeg prøvd systemrens før jeg satte igang med saltsyre inni drevet.

Hvis båten er på land, så kan du sette balje med systemrens under drevet, og la motoren suge det opp. Dersom du har lukket kjøling må du bytte ut kjølevæsken  i motoren med systemrens også (greit å ta hele maskinen når man først er igang). Ta ut termostaten, kjør motoren varm og la drevet stå i blandingen natten over hvis det lar seg gjøre. Deretter kjører du den lenge med rent vann etterpå for å skylle ordentlig. NB - ta av anoder før du setter igang med dette. Systemrens spiser dem opp. 

Andersnesse   
Andersnesse

Hei, og takk for alle svar. Det er ikke ferskvannskjøling nei, og det er riktig som dere sier at det kun er impeller I vannpupmen på motoren.

Jeg forsøker meg med systemrens så snart jeg har fått batteriene ombord.

index   
index

Om den er sjøvannskjølt så skulle du ikke ha vært over 65 grader. Over dette krystalliserer saltet seg, og du kan få blokkeringer du vil slite med å få åpnet igjen. Men begynn med Systemrens, så ser du hvordan det ser ut det som kommer ut.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn