Jump to content

Volvo Penta 3.0 gxi - Groe i vanninntak på drev


Andersnesse

Recommended Posts

Hei!

 

Motoren går seg varm  (over 90C), og vi har utelukket alt innvendig (impellere, slanger, filter mm). Vi mener dog at vi har funnet årsaken, og at dette må være groe I vanninttaket på drevet. Her er det noen deksel man kan ta av ser det ut som. Jeg lurer på: Hva må jeg gjøre for å rense dette innvendig? Og kommer jeg til alt derfra?

Link to post
Share on other sites

Har problemet oppstått nå? Hvor mye over 90 grader snakker vi om? Det er ikke uvanlig at temperaturen ligger på rundt 95 grader ved god belastning. Det er jo også veldig sjeldent at det er noe groe på denne tiden av året, men det er nå fort gjort å finne ut om det er vannsirkulasjon. Bare å ta av en slange etter sjøvannspumpen og starte opp, så ser enn om det er gjennomstrømning. Regner med at du har prøvd å skifte termostat også?

Link to post
Share on other sites

Hei! Det skjedde I august, og vi brukte resten av høsten mens båten var på sjøen til å feilsøke. Termostat skiftet vi, det same med impeller. Den går seg varm på 3000 omdreininger etter ca 30 minutter, og alarmen slår seg ut, og tar turtallet ned. Alarmen går vel på litt over 90 grader. Har ikke kjørt systemrens. Men nå når båten er på land ser vi at det er skjell/groe inn I vanninntaket, og spørsmålet er altså hvordan man best renser dette. Kan det gjøres med et redskap, eller må vi kjøre på noe saltsyre mm? Resten av sesongen gikk motoren på nøyaktig 80 C, uansett pådrag og belastning.

 

 

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke impeller i drevet på disse. Kun den som er i vannpumpen på motoren mener jeg. 

@Andersnesse - har motoren din lukket eller åpen kjøling (sjøvann eller kjølevæske)? Uansett ville jeg prøvd systemrens før jeg satte igang med saltsyre inni drevet.

Hvis båten er på land, så kan du sette balje med systemrens under drevet, og la motoren suge det opp. Dersom du har lukket kjøling må du bytte ut kjølevæsken  i motoren med systemrens også (greit å ta hele maskinen når man først er igang). Ta ut termostaten, kjør motoren varm og la drevet stå i blandingen natten over hvis det lar seg gjøre. Deretter kjører du den lenge med rent vann etterpå for å skylle ordentlig. NB - ta av anoder før du setter igang med dette. Systemrens spiser dem opp. 

Link to post
Share on other sites

Andersnesse skrev 1 time siden:

Ja, det er rett thermostat. Og jo, motoren skal gå på 80 grader, og I alle fall ikke 65.

 

 

Nå tror jeg du tuller godt. En sjøvannskjølt motor kan ikke gå på 80 grader over tid, da tetter du den til av saltkrystaller. Du har feil thermostat.

 

Den bør heller ikke gå på 65 grader, men helst rundt 60 så du har litt å gå på. Krystalliseringen starter rundt 67 grader.

Link to post
Share on other sites

Nei. Sitat fra Volvo Penta manualen, for denne eksakte motoren:

 

"Water temperature gauge: Temp. should be between 155-175 Fahrenheit (68-79 Celcius) Altså, like I underkant av 80 er perfekt driftstemperatur, og det har den vært på gjennom hele sesongen, men unntak av siste uken, da den gikk opp mot 90, og hvor alarmen slår inn og senker turtallet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Andersnesse skrev for 4 timer siden:

Nei. Sitat fra Volvo Penta manualen, for denne eksakte motoren:

 

"Water temperature gauge: Temp. should be between 155-175 Fahrenheit (68-79 Celcius) Altså, like I underkant av 80 er perfekt driftstemperatur, og det har den vært på gjennom hele sesongen, men unntak av siste uken, da den gikk opp mot 90, og hvor alarmen slår inn og senker turtallet.

 

 

Tror det i så fall viser til ferskvannskjølt motor. Dersom din motor er saltvannskjølt skal du ha 61,5 graders termostat. Riktig delenummer tror jeg er Volvo Penta 21148403 til din motor.

 

https://www.marinepartseurope.com/da/volvo-penta-spraengskitse-7748500-20-36093.aspx

Redigert av Napoli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøvannskjølte motorer begynner å skille ut en miks av kalk (Ca), salt (NaCl) og andre mineraler som kittes til flater som holder rett over 60 grader C. Dette er kjent kjemi. Går motoren varm, har temperaturen vært for høy. Har du flaks, vil systemrens kunne bedre situasjonen. Topplokket er som regel mest utsatt.

 

Link to post
Share on other sites

Andersnesse skrev for 17 timer siden:

Nei. Sitat fra Volvo Penta manualen, for denne eksakte motoren:

 

"Water temperature gauge: Temp. should be between 155-175 Fahrenheit (68-79 Celcius) Altså, like I underkant av 80 er perfekt driftstemperatur, og det har den vært på gjennom hele sesongen, men unntak av siste uken, da den gikk opp mot 90, og hvor alarmen slår inn og senker turtallet.

 

 

 

Selv ikke Volvo Penta kan heve seg over naturlovene. Jeg tipper at motoren din er fullstendig igjengrodd pga feil termostat. Prøv Systemrens.

Link to post
Share on other sites

Kan også prøve salt-x fåes på bilxtra.Her er hva dem skriver om det.Kan kjøres gjenom motoren for å fjerne salt

Saltfjerner

Sliter du med å fjerne salt fra bil og andre overflater? Med Salt-X får du fjernet salt og saltvann på de fleste metalloverflater, i tillegg til at løsningen etterlater seg et beskyttende belegg. Salt-X oppløser og fjerner salt med en øyeblikkelig effekt, og fungerer like godt på bil som på båt, fiskekroker og dykkerutstyr. I tillegg kan du bruke det på traktorer, tilhengere og lastebiler som har vært ute å kjørt på saltede veier. Saltfjernere får du i forskjellige formater, både i stor beholder, sprayflaske og dunk med hageslangekobling. Rens store områder fritt for salg med saltfjerner fra BilXtra
Redigert av tomjo7 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hovedproblemet er ikke salt på overflaten, det er kalk (Cl), magnesium (Mg) og andre mineraler. Noe som skal fjerne salt fra overflaten på en bil funker neppe.

 

Det nærmeste jeg kan tenke meg er hardt vann som man har fra Danmark og sydover. Der løser man opp avleiringer med eddiksyre 32 %. Funker helt greit på vannkokere og andre husholdningsgreier.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei. Kjørte motoren i går, og tok av slangen hvor vannet ut fra impelleren går for å se litt. Her kommer det mye vann, men: ikke absolutt hele tiden. Det er 5 sekunder innimellom hvor det ikke kommer vann.

 

Er dette normalt?

Kan det være braketten som holder pumpen på plass som er for slakk?

Kan impelleren være gåen, selv om den i 95% av tiden pumper vann helt fint?

Kan det være luft i systemet?

 

 

Link to post
Share on other sites


 

index skrev On 20.2.2019 at 8.25:

Selv ikke Volvo Penta kan heve seg over naturlovene. Jeg tipper at motoren din er fullstendig igjengrodd pga feil termostat. Prøv Systemrens.

OMC hever seg også over naturlovene til forumets saltvann kjøling eksperter.
Min erfaring er at saltvann kjøling ekspertene her inne har helt andre erfaringer enn det jeg har gjort meg etter å eid en saltvannkjølt 4,3l omc i over tyve år på hytte båten.
Den orginale OMC manualen som fulgte med båten når den var ny opererer også med ca 80 grader som driftstempratur.
Den manualen omhandler ikke ferkvannkjølte motorer i det hele tatt så i den er det ingen fare for forveksling.
Kjøpte man denne SeaRay ny var OMC 4,3l saltvannkjølt motor standard men man kunne betale ekstra for Mercruser med ferskvannkjøing.


Jeg skal i denne posten hoppe over levetiden på saltvannkjølte motorer og manifolder sin levetid men der er min erfaring grovt anledes enn forumets saltvannkjølings eksperter.
Dog kan jeg røpe at den orginale saltvannkjølte motoren ikke lever lenger som følge av defekte rådelager for 3-4 år siden.
Jeg kom til at det var bedre å kjøpe en ny long block enn å bruke 2/3 av prisen på å overhale den gamle motoren i fra 1986.
 

I dag har den ny motoren marinisering i fra Mercruser, også her ligger tempraturen på ca 80 grader hvis man kjører med 3000 o/min.
Dog når jeg ikke over 60 grader på tomgang og motortempen dropper ned i fra 80 grader når jeg ikke går i plan.
Det gjorde ikke den gamle motoren som lå på 80 grader nesten uansett.
Med tanke på min erfaring med saltvannkjøte motorer som har driftstemp på 80 grader så lever jeg godt med det.
Noen ganger er det deilig å gi beng i naturlover og selvutnevnte eksperter.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Andersnesse skrev for 3 timer siden:

Hei. Kjørte motoren i går, og tok av slangen hvor vannet ut fra impelleren går for å se litt. Her kommer det mye vann, men: ikke absolutt hele tiden. Det er 5 sekunder innimellom hvor det ikke kommer vann.

 

Er dette normalt?

Det skulle forundret meg mye om det var normalt.
En pumpe som går pumper jo hele tiden.
Jeg har fortsatt OMC Cobra drev så jeg har pumpen i drevet i tilegg til en reimdrevet på motoren slik som på bilmotoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...