Jump to content

Volvo Penta 3.0 gxi - Groe i vanninntak på drev


Andersnesse

Recommended Posts

index skrev 1 time siden:

Det er ditt valg. Det er ikke jeg som har bestemt at saltvann krystalliserer seg ved 67-68 grader.. .

Du kan godt si det er mitt valg men føler kanskje motorprodusenten også har tatt ett valg.
Thermostaten orginalt er 160F/72C. som gir normal temp område opp mot 80c.

Beskrevet både i deleliste og i instruksjonsboken til raw water coling

Mulig det går å få tak i en thermostat med lavere åpningsgrader men har ikke lyst til å kjøre rundt med halv varm motor på 60c som skaper andre problemer

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 4 timer siden:

Du kan godt si det er mitt valg men føler kanskje motorprodusenten også har tatt ett valg.
Thermostaten orginalt er 160F/72C. som gir normal temp område opp mot 80c.

Beskrevet både i deleliste og i instruksjonsboken til raw water coling

Mulig det går å få tak i en thermostat med lavere åpningsgrader men har ikke lyst til å kjøre rundt med halv varm motor på 60c som skaper andre problemer

Joda, er riktig det, ved raw water cooling i innsjøer og elver (ferskvann). Ved raw water cooling i brakkvann eller sjø er temperaturen spesifisert til 140 F. Jeg ville kikket en gang til i delelisten og brukermanualen og sett etter om det er en kaldere termostat der. Jeg ville heller kjørt rundt med en litt mindre effektiv motor, enn en som går tett pga krystallisering.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 6 timer siden:

Jeg ville heller kjørt rundt med en litt mindre effektiv motor, enn en som går tett pga krystallisering.

Det ville absolut jeg også men har kjørt denne motoren i saltvann i fra 1996 til 2016 da den ble byttet fordi den fikk rådebank.

Før det gikk båten i Mjøsvann i noen år hvor den gikk sine første leveår vet jeg ikke.

Jeg har brukt endel tid på å tenke over denne problemstilingen og kommet frem til at det er mulig dere har rett angående temp på termostat.
Jeg importerte long Block fra en forhandler/motorfabrikk i USA og det eneste jeg kjøpte i tilegg var thermostat og hus.
Jeg spesifiserte at kjølingen var salt Water.
På tomgang og ved putre kjøring ligger motortemp på rundt 65- så det kan tyde på at denne thermostaten er kaldere.
Men motortempraturen når jeg går i plan med 2700-4500 o/min er ca 80c.

Året for motoren fikk rådebank ble den orginale OMC one pice manifolden erstattet  med Mercruser manifolder og raisere.
Det står ett omc Cobra drev på båten med inpeller pumpe.
Så konklusjonen min er at selv med thermostat som åpner tidligere vil motortempen nå ca 80c slik den har gjort siden 1996 i mitt eie.
Siden dette har vært problemfritt i 20 år så lar jeg det bli med det men mulig en mere effektiv saltvannspumpe hadde økt gjennomstrømningen slik at motortempen kunne holdes lavere.

Link to post
Share on other sites

For å spore tilbake til problemet til TS så ville jeg funnet ut hvorfor vannpumpen har 5 sekunder pause der det ikke kommer vann.
Jeg ville koblet hageslangen rett på vannpumpen for å sett om dette hjalp.
Er problemet det samme ville jeg byttet hele vannpumpen.

I samme slengen hadde jeg demontert manifolder og raisere for inspeksjon.
Disse har sikkert godt av en nærmere sjekk og ett syrebad.
Hageslangen kan ogsp brukes her for en gjennomstrømningsjekk

Link to post
Share on other sites

Greit. jeg kommer altså til å forholde meg til Volvo Penta, og denne maskinen skal gå på 80 grader.

 

Jeg skal nå skifte vanninntakslangen, da jeg tror det kan være et hull i den som fører til at impeller ikke får nok vann.

-Er dette en drittjobb? Må jeg koble fra drev for å få tilkomst, eller er dette en enkel operasjon?

 

 

Anders Aarskog Nesse

Link to post
Share on other sites

Andersnesse skrev 33 minutter siden:

Greit. jeg kommer altså til å forholde meg til Volvo Penta, og denne maskinen skal gå på 80 grader.

 

 

Disse motoren er virkelig 'engangsmotorer', holder vanligvis, understreker vanligvis, i 10- til 15 år. Sannsynligvis kortere om man lar kjølekanalene gro igjen. Når det gjelder hvordan kjølingen kommer inn i motoren, avhenger vel det av hvilket drev som er montert. Sikkert ikke noen stor greie å skifte slangen. Det kommer også an på hvordan båten ser ut baki der. Det er vel heller ikke opplyst noe sted. Telepatien strekker ikke til for mitt vedkommende. Men lykke til med slangen, luftlekkasje nedstrøms pumpen er aldri noen innertier.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...