Jump to content

Påhengs til seilbåt 26 fot


PuttiPlutti

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en 26 fot seilbåt fra tidlig 80 tall som jeg trenger ny motor til. Har nå en 4hk med lang stamme men det er altfor lite motorkraft og den tilbringer mer tid over vann enn under vann når vi går for motor.

 

Noen som har noen tips til hvilke  motor som passer bra? Trenger noe med ekstra lang stamme så det gir litt fremdrift.

 

Evt, hva ca vil det koste å sette inn en innenbords i forhold? 

Link to post
Share on other sites

Mine erfaring med påhengs og seilbåt tilsier vel at jeg ikke skal ha flere av den sorten. Men om båten ikke er bygd for innenbordsmotor vil det bli en omfattende og svært kostbar operasjon å montere noe slikt. Da hadde jeg heller sett meg om etter en ny båt med innenbordsmotor.

Link to post
Share on other sites

Har hatt 4 seilbåter med påhengsmotor (egentlig flere, men flere av samme merke teller som 1). Var helt greit med påhenger i størrelsen opp til 30 fot for lette båter. Mye mindre knot enn innenbordsmotor. Ville valgt påhenger i denne størrelsen. Men i bølger er det håpløst. Vi seilte alltid når det var vind, uansett. Hadde motorer fra 2-5 hk. Det var nok på 28 fot 1900 kg. Får du motoren lavt nok ned? Ser også at båten du har er tyngre og seiler dårligere enn båtene jeg hadde. Tror det er større problem å få vann rundt propellen enn kraft.

Link to post
Share on other sites

Guest Sverrejo

Vi hadde en seilbåt på 30 fot hvor Volvoen havarerte. Anskaffet påhenger på en brakett jeg kunne justere i høyden. På flatt vann var dette en grei løsning, men totalt ubrukelig i noe bølger. Propellen ble løftet ut av vannet og den ble dukket under havoverflaten. Men påhenger funker om du bruker den ved til/fralegging og ved manglende vind.

Link to post
Share on other sites

Min egen erfaring er at fire faktorer teller mye; saildrive med riktig propell, hev/senk brakett av god kvalitet montert så du får motoren dypt nok, lang ( helst ultralang)  stamme og gearskift foran eller helst på rorkulten. Jeg valgte selv en Honda 8hk på min båt, fordelen er nok kraft, sylindre med lite bråk og risting, men ulempen er høy vekt. Den største ulempen er at oppsettet ikke egner seg i store bølger. Blåser det så seiler du, dette er  for motorseiling. Er det bølger og vindstille må du leve med det... 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Midt på 1990-tallet hadde jeg en 26 fots Johnson seilbåt med en langstammet Honda og regulerbar brakett. Som sagt av flere ovenfor fungerer dette helt utmerket på flat sjø. Du får mye mer stueplass ombord, og alt det motormessige er oversiktlig å forholde seg til.

 

Men, og det er et enormt men, når bølgene vokser forsvinner i realiteten motorkraften. Det holder ikke å være høy og mørk å si at når det blåser og bølgene er høye, da seiler du. Nei, du skal inn i havner, du må komme deg unna en le kyst - uforutsette ting skjer, og da er det greit å visshet om at motoren kan gi deg den nødvendige fremdriften. Som kjent er det ikke i sol og medvind at vi får satt verken oss selv eller utstyret på prøve. Vi fikk særlig oppleve dette to ganger: utenfor Horten og ved Skagen. Akkurat da drømte jeg om innenbordsmotor i flere uker etterpå...

 

Dessverre vet jeg ikke hvor mye det vil koste å få inn en liten diesel, men regner med at det er trasig dyrt.

 

Du berger deg godt med Tohatusen du antyder, men det er nok viktig å ha en plan B i mente dersom forholdene blir ugustige for påhengsen.

 

Uansett, og det er vi nok enige om alle mann (og damer), at det aller hyggeligste er å ha seilene oppe! :-)

 

Link to post
Share on other sites

lasmarquezas skrev 15 minutter siden:

Men, og det er et enormt men, når bølgene vokser forsvinner i realiteten motorkraften. Det holder ikke å være høy og mørk å si at når det blåser og bølgene er høye, da seiler du. Nei, du skal inn i havner, du må komme deg unna en le kyst - uforutsette ting skjer, og da er det greit å visshet om at motoren kan gi deg den nødvendige fremdriften. Som kjent er det ikke i sol og medvind at vi får satt verken oss selv eller utstyret på prøve. Vi fikk særlig oppleve dette to ganger: utenfor Horten og ved Skagen. Akkurat da drømte jeg om innenbordsmotor i flere uker etterpå...

 

Dessverre vet jeg ikke hvor mye det vil koste å få inn en liten diesel, men regner med at det er trasig dyrt.

 

Du berger deg godt med Tohatusen du antyder, men det er nok viktig å ha en plan B i mente dersom forholdene blir ugustige for påhengsen.

 

 

Seilte i mange år en Alo 28 med langstammet 8 HK påhengsmotor. Vi var ute i det meste av vær og kjenner man båten godt så klarer man å seile inn i de fleste havner på en trygg og god måte i kombinasjon med bruk av påhengsmotor. Vi hadde stor rullegenoa og da har man veldig god kontroll på seilet i slike situasjoner. Jeg ville aldri vurdert å installere en liten innenbordsdieselmotor til 80-100k i en såpass liten og lett seilbåt. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
PuttiPlutti skrev On 3.4.2019 at 18.06:

Takk for svar. Tror går for en sailpro 6hk tohatsu. Virker som den gjør susen. 


Hvordan er erfaringen din med Tohatsu 6hk sailpro? Min gamle VP har takket for seg og en ny innenbordsmotor er alt for dyrt til en seilbåt på 26fot og 2,5 tonn. Er egentlig redd for at en 6hk ikke er nok, da jeg ikke klarer å vente bauen min i revers mot vinden i havna med MD5Aen på 7hk.

Tohatsu sin 6hk sailpro koster 16,900,- NOK https://www.westsystem.no/p/12796/tohatsu-mfs-6-hk-4-takt-sail-pro

Alternativt er denne https://www.melhusmotor.no/products/tohatsu-mfs98-bl med langstamme (500mm), ikke ultra langstamme(600mm). Denne koster 18,900,- NOK og man får 4hk mer på komprimsset 13cm kortere stamme. 

 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva slags båt du har, men hadde en helt vanlig langstammet 4hk tohatsu 2takter på en Alo 28. Gjorde ca 4,5 knop i flatt vann. Opplevde faktisk at det var vesentlig lettere å manøvrere med påhengsmotor i havn enn innebords. Du kan jo vri propellen. Snur på en femøring. Eneste er at man må øve på å henge over hekken og komme inn i båsen med rompa i været. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Heisann Willmasta. Jeg har en en HR-26 på 2,5 tonn. Ser et kjapt søk på goolge sier at Alo 28 er ca. 3,2tonn. Dersom en 4hk gjorde susen på den, vil jeg jo tro at en 6hk tohatsu skulle gjøre susen. Om jeg kun gjør 4,5k på flatt vann gjør meg ikke så mye da jeg er vant med denne farten. Tørte aldri å kjøre min gamle MD5A hardere grunnen dens alder og er derfor vant til å kun gjøre 4,5k knopp for motor. Jeg er på sjøen for å slappe av, ikke haste meg avgårde :-) Seiler jo helst, men trenger en kraftig nok motor til å legge inntil i litt grufsevær.

Takk for at du deler erfaringene dine. Det høres kjempelovende ut at du erfarte at med en påhengsmotor var det lettere å manøvrere i havner. Det gir mening med at du kan vri og vende propellen. Har for øvrig slitt litt med å snu på femøringen med min båt som er semi-langkjølt, liten motor og tobladers propell.

Høres litt utfordrende med å henge over hekken og ha rumpa i været samtidig som man prøver å komme inn i båsen. Satser på øvelse gjør mester.

 

Link to post
Share on other sites

Har nettopp skaffet meg en comfort 26 hvor innenbordsmotoren ( Vire 7 hk) ikke er i bruk.

Båten veier vell røft 1800 ish kilo så jeg valgte og sette på en litt eldre langstamet yamaha 6hk 2t.

Syntes dette funker vell og bra til og med i sterk strøm (Glomma)

Står på en brakett som kan senkes og heves. bruker også et pvc rør for gass og har petter smarta til et stag som kontrolerer giret. Har ikke hatt noe problem med at propell kommer ut av vannet ved krapp sjø (enda)

Har også bestilt meg en dual thrust propell som skal være akkurat til dette formålet. 

184290495_5560974057308363_7440879100218246698_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Hev og senk-brakett er jo et must uansett. 

 

Det vil være noen ganger det ikke går å bruke motoren. Min 4hk hadde den utrolig fine egenskapen at den gikk i fri hvis propellen kom over vann...så ved bølger var det seil som gjaldt. Jeg hadde i utgangspunktet en 27hk diesel Yanmar i båten som jeg solgte for å få råd til nye vant og nytt forseil. Ble absolutt en bedre seiler av det totale byttet. 

 

Du kommer til å bli en mester i å beregne sig inn mot kai. Å få båten i akkurat passe fart så du kan ta i mot for hånd når du "lander" på riktig sted. Dette er kunnskap/erfaring som kommer til å hjelpe deg godt i framtiden ved overgang til større båt med innenbords igjen. Er veldig glad for den kunnskapen i dag.

 

Som en kuriositet kan jeg forøvrig huske da jeg skulle seile alene over til Danmark alene. Dro ut fra Källö-Knippla og møtte etterhvert på en solid kuling med regn og drit i mot. Burde ha revet og byttet forseil, men turte ikke gå på dekk. Så, helt plutselig, ble det fullstendig vindstille. Det var solide dønninger, så motoren var enten under eller over vann. Ble liggende å drive i 4-5 timer i 1 knop tilbake mot Sverige. Plutselig dukket det opp en sverm av veps, humler og flere hundre sånne somerfluer/jukseveps midt ute på havet. De var over alt, og jeg ble fullstendig sprø. Alt slo og jeg rullet rundt mens fluene krabbet over hele båten og meg selv. Husker jeg skreik høyt til havgudene og forbannet situasjonen.

 

Da jeg nærmet meg Sverige og dønningene avtok noe satte jeg meg på badestigen og startet motoren. For å unngå at den gikk i fri var det av med gass, på med gass, av med gass på med gass. To timer slik, og jeg var i Marstrand. 

 

Tenk så kjedelig den historien hadde vært med innenbords! Da hadde jeg jo kommet meg til Danmark 😅

Link to post
Share on other sites

On 5/10/2021 at 10:17 PM, Jamaica2 said:


Hvordan er erfaringen din med Tohatsu 6hk sailpro? Min gamle VP har takket for seg og en ny innenbordsmotor er alt for dyrt til en seilbåt på 26fot og 2,5 tonn. Er egentlig redd for at en 6hk ikke er nok, da jeg ikke klarer å vente bauen min i revers mot vinden i havna med MD5Aen på 7hk.

Tohatsu sin 6hk sailpro koster 16,900,- NOK https://www.westsystem.no/p/12796/tohatsu-mfs-6-hk-4-takt-sail-pro

Alternativt er denne https://www.melhusmotor.no/products/tohatsu-mfs98-bl med langstamme (500mm), ikke ultra langstamme(600mm). Denne koster 18,900,- NOK og man får 4hk mer på komprimsset 13cm kortere stamme. 

 

Hei! Beklager sent svar, fikk ikke notification! Vi er veldig fornøyd med Tohatsuen, den fungerer helt utmerket.  Vi har en johnson 26 som er rimelig stor og tung, vil tro den veier over godt over 2,5 tonn.  Vi har hatt veldig lita kaotiske situasjoner i havner med denne motoren og den gir veldig mye effekt i forhold til hva man kan forvente av en 6hk.  Den stikker dypere og har vel (så vidt jeg vet) en større propell som gjør at er veldig effektiv og responderer bra!

Faktisk så gjør dybden at det skal en del bølger til før den tar luft.

Den bruker lite bensin og den er ganske stillegående. 

Det negative med den tohatsuen er helt klart marsjfarten i motstrøm og vind, men det blir det jo med alle påhengere.  Men vi klarer vel en 5 knop marsj for motor i normale forhold

 

For å oppsummere er vi ikke lenger redd for å navigere oss rundt i havner

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

I tilfelle noen andre skulle plukke opp denne tråden når de lurer på 6hk tohatsu på ein båt på ca. 3 tonn.

For min del var det nødvendig med ekstra langstamme. Derfor kom sailpro versjonen til tohatsu bra med.

Eg er fremdeles i innkjøringsfasen av motoren og den klarer 4-5 knopp helt greit. Litt kjedelig eine dagen med sterk motstrøm og sidevind, da klarte jeg kun rett over 3. knopp. Forbruket er som ingenting, noe som er egentlig naturlig med en så liten motor. Synes også at båten er lettere å manuvere i havn, unntatt bakking. Men til det, tenker jeg å eksprimentere med å heller svinge på motoren. Dersom jeg skal på lengre og havseilas, ville jeg oppgradert til innenbords. Men til å bare vera innaskjærs og i fjorden går det helt fint med 6hk-ern. 

Redigert av Jamaica2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...