Jump to content

Edit History

Mizar

Mizar

Jeg kikker og drømemr og ser av og til en båt jeg har råd til i Sverige. Så må man legge til moms for å ta den inn i Norge. Det er som det er.

Så tenker jeg - si at båten koster NOK 800000, registrert og ferdig parkert i bathavn i Sverige - inkl EU momsen. Hvis man unnslipper 25% moms til den norske Stat blir det 200 000, som man kan anvende til hjemmehavn og opplagskostnader i Sverige.

 

Hva skjer hvis jeg kommer med en slik båt - som nordmann - og passerer grensen til Norge en sommertur?

Utløses da umiddelbart krav om fortolling siden jeg eier båten og er norsk?

 

Jeg mener at man -i hvertfall før- kunne eie en bil med svenske eller tyske skilter og så hadde man en  viss tid man kunne bruke bilen i Norge, uten at det ble regnet som innførsel.

Er er det en tilsvarende "nådetid" for en norsk båteier, som har en EU-momset, svenskregistrert båt med hjemmehavn utenfor Norge, og gjerne vil bruke den i Norge kortere perioder?

Mizar

Mizar

Jeg kikker og drømemr og ser av og til en båt jeg har råd til å Sverige. Så må man legge til moms for å ta den inn i Norge. Det er som det er.

Så tenker jeg - si at båten koster NOK 800000, registrert og ferdig parkert i bathavn i Sverige - inkl EU momsen. Hvis man unnslipper 25% moms til den norske Stat blir det 200 000, som man kan anvende til hjemmehavn og opplagskostnader i Sverige.

 

Hva skjer hvis jeg kommer med en slik båt - som nordmann - og passerer grensen til Norge en sommertur?

Utløses da umiddelbart krav om fortolling siden jeg eier båten og er norsk?

 

Jeg mener at man -i hvertfall før- kunne eie en bil med svenske eller tyske skilter og så hadde man en  viss tid man kunne bruke bilen i Norge, uten at det ble regnet som innførsel.

Er er det en tilsvarende "nådetid" for en norsk båteier, som har en EU-momset, svenskregistrert båt med hjemmehavn utenfor Norge, og gjerne vil bruke den i Norge kortere perioder?



×
×
  • Create New...