Jump to content

Jording av dieseltank


syvers

Recommended Posts

:lol: Hei

 

Har hatt en besiktigelsesmann fra KNBF til å titte på båten. Han fant faktisk ikke så mye å påpeke, så det er jeg veldig fornøyd med. For en uerfaren båteier som meg føles det betryggende at en utenforstående med erfaring har gått over båten.

En ting han derimot påpekte var at jeg burde jorde dieseltanken, og da kommer mitt spørsmål: Hvor er det mest fornuftig å feste jordledningen - og ikke si dieseltanken er dere snill  :lol:. , jeg tenker på i andre enden. Bør den f.eks festes i motoren eller på minuspolen til et av batteriene, eller spiller det ingen rolle ? :cool:

 

:flag:

syvers

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Fikk du noen forklaring på hvorfor du skulle jorde tanken? Med bensin ville jeg absolutt jordet både tank og påfyllingsstuss pga. fare for statisk elektrisitet og dermed fare for gnist, men diesel? Og er du sikker på at den nå ikke er jordet likevel, via minus på tanknivågiveren? Er tanken i stål eller aluminium?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fikk du noen forklaring på hvorfor du skulle jorde tanken? Med bensin ville jeg absolutt jordet både tank og påfyllingsstuss pga. fare for statisk elektrisitet og dermed fare for gnist, men diesel? Og er du sikker på at den nå ikke er jordet likevel, via minus på tanknivågiveren? Er tanken i stål eller aluminium?

:lol:

Hei, og takk for svar Lars

Nei, ha sa ikke noe om hvorfor, og jeg fikk meg ikke til å spørre da, men meg jeg må innrømme at jeg etterpå lurte litt på netopp det du sier, at dette tross alt er en diesltank. Dessuten går det jo to ledninger fra tankmåleren inn  på tanken, så da er den kanskje jordet allerede.

Det er en gammel ståltank (fra 81 antar jeg).

Kanskje jeg skal blåse i hele jordinga ?? , men jeg begynte på dette i går, og har kobla ledning til tanken og dratt den fram i nærheten av batteri/motorrom. Da gjenstår egentlig bare å feste den et sted. Når jeg likevel har gjort dette kan jeg vel likegodt gjøre det ferdig, selv om det kanskje er unødvendig. Hvis det da ikke kan skade på noen måte da :smiley:?

Og da er jeg tilbake til mitt opprinnelige spørsmål: Hvor anbefaller du at jeg fester den, eller spiller det ingen rolle, eller anbefaller du at jeg ikke har denne jordingen i det hele tatt. Det er jo en smal sak å fjerne ledningen igjen, da.

 

Syvers

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Og er du sikker på at den nå ikke er jordet likevel, via minus på tanknivågiveren?

Godt poeng Lars.

Det primære er vel at metallkomponenter i drivstoffsystemet er koblet sammen slik at det ikke kan oppstå potensial-forskjeller mellom dem.

Mao at tanken/stussen skal være koblet til motor-gods.

Hvis man har topolet motor må man isåfall passe på at tank-giveren også er av denne typen.

 

Enig i at det høres ut som et ganske rigorøst krav med diesel installasjon. Skulle det vært konsekvent må jo også f.eks. vannutskillere og filtere være jordet.

Link to post
Share on other sites

Ulempen med å jorde tanken er en liten mulighet for galvanisk tæring. Aner ikke hvordan tanken er montert, men et tenkt tilfelle er at tanken står så dypt nede i båten at den får kontakt med kjølvannet. Dersom også motoren har kontakt med nevnte vann og du forbinner dem med en kabel, kan du få tæring. Skal du jorde med enpolet systen (som de fleste har), koble deg til motorblokken. Jeg har ikke noen jording, og kommer ikke til å lage noen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Takk Ingar og Lars

 

Da blir min konklusjon at jeg i ettermiddag tar en tur ut i hagen - ja båten ligger faktisk der ennå (håper om sjøsetting om ei uke eller to!),  - fjerner ledningen, og glemmer hele jordinga. Det er i hvertfall tydeligvis ikke normalt med denne type jording av en dieseltank.

 

syvers

:smiley:

Link to post
Share on other sites

:smiley: Hei ....bør den f.eks festes i motoren eller på minuspolen til et av batteriene, eller spiller det ingen rolle ? :smiley: syvers

Hei syvers.

Har også lurt på hvorfor min dieseltank var jordet - se vedl. bilde

Grunnen til det er selvfølgelig tankmåleren og det faktum at selve tanken antageligvis er en gammel biltank (bensin). Legg merke til at minus-ledningen er festet i skruen som holder giveren fast i tanken, og i tillegg er loddet til tankveggen. Den minus du ser her går til nivå-instrument og fra der til minus-bank (som jo kommer fra batteri-minus). Men ikke spør meg, hvorfor.

 

Til mitt forsvar må jeg nevne at bildet ble tatt før jeg gjorde rent, fjernet rust, renset tanken, etc.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ring besiktelsesmannen og be om en redegjørelse på hvorfor han anbefaler jording av dieseltanken din - det hadde vært interessant for oss andre også å fått høre hans argumenter

Det var selvfølgelig en god ide, Agun. Har forsøkt uten å lykkes, men jeg skal komme med en tilbakemelding når jeg får tak i han.

 

syvers

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Ring besiktelsesmannen og be om en redegjørelse på hvorfor han anbefaler jording av dieseltanken din - det hadde vært interessant for oss andre også å fått høre hans argumenter

:lol:

Ja, nå har jeg ringt mannen. Hans forklaring på dette var at jordingen skulle forhindre galvaniske strømmer og kavitasjon som kunne føre til at tanken ble utsatt for tæring/rustet opp. Eventuell allerede jording via tankmåler var i følge han ikke nok.

 

- jeg aner ikke, dette har jeg ikke greie på !

 

Jeg antar at dette muligens drar i gang en diskusjon om dette. Den skal jeg overlate til de av dere som har greie på dette.

 

syvers :smiley::lol:

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Ja, nå har jeg ringt mannen. Hans forklaring på dette var at jordingen skulle forhindre galvaniske strømmer og kavitasjon som kunne føre til at tanken ble utsatt for tæring/rustet opp.

Det er feil! Se mitt svar #4 lenger oppe! Dersom tanken allerede hadde vært forbundet til et annet metall (begge med kontakt til samme vannet), hadde det vært lurt med en forbindelse til en offeranode, zinkanode!

 

Lars H.

(burde ta en prat med Syvertsen og

be han stramme opp besiktigelsmannen)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:lol:

Hans forklaring på dette var at jordingen skulle forhindre galvaniske strømmer og kavitasjon som kunne føre til at tanken ble utsatt for tæring/rustet opp. Eventuell allerede jording via tankmåler var i følge han ikke nok.

 

syvers :smiley::lol:

La oss allerede i begynnelsen av en eventuell diskusjon slå fast at jording påvirker hverken kavitasjon eller rusting.

 

Kavitasjon er en fysisk prosess. Fenomenet kan forekomme hvis det oppstår undertrykk og fordampning i en væske og det så strømmer væske inn i denne dampsonen. Da kommer en implosjon (det motsatte av eksplosjon). Hvis dampblæren befant seg i fysisk kontakt med fast materiale, vil implosjonen føre til at noe av dette materialet løsner. Kavitasjonen er i gang.

 

Rusting er en kjemisk prosess. Oksygen forbinder seg med jern og danner rust.

 

Galvaniske strømmer skyldes spenningsforskjeller mellom metaller. Hvis Zn, Al eller Mg forbindes med Fe, blir de tre førstnevnte metallene offeranoder. Men hvis jern forbindes med kobber, blir jernet offeranode. Men dette sistnevnte handler om den ufyselige elektrisiteten, og det finnes det sikkert mange eksperter på her.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er relavant for denne diskusjonen, men i den nye stålbåten er var det en vanlig tankmåler, men denne ble forrige eier foreslått byttet med en som ikke var elektrisk pga. tæring,, Ikke vet jeg men han byttet mot en hvert prinsipp måler om ikke er like nøyaktig..  Kan dette ha noen sammenheng?? med jording av tanken??? :crazy:

 

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

:crazy:

........

 

- jeg aner ikke, dette har jeg ikke greie på !

 

......

 

Nei, og det har tydeligvis ikke besiktigelsesmannen heller!

 

For å uttrykke meg relativt diplomatisk, så tror jeg man ville ha større praktisk nytte av å jorde besiktigelsesmannen.  :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nei, og det har tydeligvis ikke besiktigelsesmannen heller!

 

For å uttrykke meg relativt diplomatisk, så tror jeg man ville ha større praktisk nytte av å jorde besiktigelsesmannen.  :wink:

Var litt forsiktig i mine første innlegg, var redd det var noe jeg hadde oversett, men etter uttalelsen fra gravferds jordingsmannen eller hva det nå han var, er jeg sikker, han bør jordes. Men hvordan foregår det? Siden vi snakker om strøm, kan en vel ikke bruke en spade? Nå vet jeg det, jordspyd!  :lol: :lol:

 

Lars H. :crazy:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var noe slikt jeg hadde i tankene ja   :crazy:

 

Men jeg tror allikevel ikke at redskapen er så viktig; det viktigste vil være å bruke så kort jordledning at den aldri rekker ombord i en båt    -    hvis han da ikke tar med sin egen blomsterpotte med jord  :wink:

 

mvh

Poseidon

(i et halvsarkastisk hjørne)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

:wink: hei folkens

Du verden hvor dette tok av, da ! , hva er det jeg har satt i gang ?:crazy::lol:.(stakkars mann, han var jo en hyggelig kar :lol:).

Jeg tror jeg løper av sted å river ut den jordledningen jeg har begynt å montere, ellers er vel jeg nestemann til å bli jorda. :lol: :lol: :lol:

 

syvers  :lol:

(med begge bena på jorda!!)

Link to post
Share on other sites

Hei Syvers,

 

Fortsett med å koble tanken din inn på samme krets som sinkanodene du. Det er det korrekte for å forebygge galvanisk tæring.

 

 

 

Jolla

 

Hei Jolla,

 

Det var en interessant påstand   -   som jeg håper at du også har en god teknisk forklaring på.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I en sådan stund er det godt å kunne sitte på god avstand med bare plast-tanker ombord ! :wink: Skal aldri mer si at noe er "plastic" :lol: Hei hva skjer ? alle smileyene blir bare tekst  :crazy: - jadda jeg har prøvet forhåndsvisning - spennende å se hva dette blir når jeg poster det ! -koh

Link to post
Share on other sites

Her en sann historie om hva som kan skje med en jordet tank. I min første båt, en Myra 25 med 49Hk Perkins var tanken "jordet". (tankgivers minus var koplet til tanken og videre til minus på batteriet). Som noen sikkert vet, bruker Perkins 2-polet opplegg, altså ingen minus å finne på motoren.

 

Følgende skjer; Kabelen til starter/batteri blir gnisset opp og får full kontakt med motor. Problemet oppstår da det er brukt dieselslanger som er armert (altså ståltråd innstøpt). "Plussen" går dermed fra motor via dieselslanger og videre til dieseltank. Da denne har god jording, er kretsen sluttet. Undertegnede opplever at motoren plutselig stopper og ser også at tankmåleren står på null (har ikke helt forklaringen på hvorfor denne tok kvelden i samme slengen). Åpner dørkeplate og mannlokk på tank, mente jo jeg hadde en del igjen tanken. Og det var det. Åpner dørkeplaten til motorrommet, og der er det "full" fyr. Det som har skjedd er at armeringen i slangene hadde blitt som rene varmekabler, ligget inntil brenbart materiale og antent dette. Motoren stoppet fordi det nødvendigvis ble hull i drivstoffslangene så luft ble sugd inn.

 

Er rimelig glad for at vi her snakker om en dieselmotor, med bensin hadde vel denne mail vært sendt fra "i_himmelen@er_jeg.no"

 

Hovedproblemet hos meg var selvfølgelig at det var brukt dieselslanger som var armert med stål. Hvorvidt det har vært vanlig tidligere vet jeg ikke, men vær i hvertfall oppmerksom på et mulig problem.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Vel BEG hovedproblemet var vel at kabelen ble gnisset i utgangspunktet.

Hadde det da vert gjording på motorblokka, så hadde ikke den "grønne" overledningen følt behov for å krype langs dieselslangene.

Om man ikke har gjord på en topolet dobbelisolert motor, da vil vel en eventuell krypstrømm fra en defekt føler gå gjennom propellen og skape tæring ??

Har en gjording av en topolet dobbelisolert motor noen negativ side ??

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Hvis tanken er ugjorda og tankmåleren gjør at det blir "strømlekkasje" til tanken, kan da denne ledes via dieselen og inn til dieselpumpa som er jordet ?? :headbang:

 

:smiley:

Dieselolje har MEGET liten evne til å lede elektrisk strøm, men rørledningene som dieseloljen flyter i, kan lede elektrisk strøm hvis de er laget av eller inneholder metall (f.eks. er armert med ståltråd). Dieseloljens dårlige elektriske ledningsevne utnytter vi i en del måleprinsipper, men utover dette må jeg bare henvise til de som har mer kunnskap om den ufyselige elektrisiteten enn jeg har.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...