Jump to content

Effekt på baugthruster og lading.


olpi

Recommended Posts

Registerer at thrusteren er veldig "spak", og har dårlig trøkk etter å ha lagt på holme et par, tre dager.

Når jeg kjører fra havna med toppladede batterier fungerer den veldg mye bedre.

Det er foranledningen til at jeg tok en nærmere kikk i dag.

 

1. Har to hovedbrytere (start + forbruk). Alle batteriene er nesten nye.

 

2. + kabel fra startbatteri (120 AH) er koblet til inngang på den ene. På utgang er det en kabel til motor og en til baugthruster. Begge er 70 mm2, og såvidt jeg ser må lading fra dynamo også komme fra den som går til motor. Er det vanlig på Yanmer (NB)? Oversett en kabel??

 

3. + kabel fra forbruksbank (2 x 120 AH) er koblet på inngang på den andre hovedbryteren, og på utgang er kabel til forbruk koblet.

 

4. Det er koblet et relè som paralellkobler alle tre batteriene når motor startes. Dette er gjort ved at en kabel fra dynamo (1.5mm2) + jord trigger relèet. Kabler som parallellkobler batteriene er 2.5 eller 4 mm2. Jeg kan ikke se at det står noe maks strøm på relèet, men føler uansett at disse kablene er for tynne.

 

5. Startbatteri er alltid frakoblet med bryter, og relè sørger i tillegg for å det ikke tappes noe fra det. Det har også topp spenning selv om vi har lagt lenge stille ved holmer & skjær. Joda når vi bruker vinsjen tappes startbatteri en god del, men har erfart på tidligere båter at dynamo holder spenningen bra oppe, og thruster har fungert meget bra på de.

 

 

Forsøkte idag å måle lading på startbatteri ved å ha kun startbatteri tilkoblet ( vha bryter). Ladespenning økte kjapt opp til ca 14.3 V. Koblet så inn forbruksbanken mens motor gikk og ladespenning falt til 13.7 V og klatret svært langsomt. Glemte å sette Fluke`n over på forbruksbanken for å måle om det var stor spenningsforskjell mellom bankene.

Hvis det er slik det så ut at lading skjer via kabel (70mm") fra motor til hovedbryter (start) er det vel litt rart at ladespenning på startbatteri synker så mye ved innkobling av forbruksbanken? Ledning som paralellkobler de er som nevnt 2.5 eller 4 mm2. Hadde dessuten kjørt i mer enn 2 timer før jeg gjorde sjekken. Vifterem er stram og bra.

 

Hva er årsaken til at thrusteren fungerer så mye dåligere etter å ha lagt rolig ved holme når startbatteri der thruster er tilkobler er nesten toppladet? Trekker forbruksbanken det så mye ned når motor startes og alt paralellkobles??

 

 

Har sett på Ingars løsning med relè der han kobler ladekabel fra dynamo til forbruksbanken og parallellkobler vha relè til startbatteri når motor starter. Enig i at forbruksbanken trenger en del lading etter noen døgn stille, men startbatteri trenger vel ganske så mye for å holde spenningen høy når vinsj og kanskje thruster benyttes. Da bør relè og kabler være kraftig nok til å håndtere dette.

 

OK - måtte bare skrive litt om det jeg har sjekket og hva jeg tenker. Kanskje det er noen der ute som har noen tips, kanskje vet mer om Yanmar og NB og hvordan de kobler.

 

Skal selvfølgelig finne ut av det så stikker nok hodet på nytt under "huven" i morgen.

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Forsøkte idag å måle lading på startbatteri ved å ha kun startbatteri tilkoblet ( vha bryter). Ladespenning økte kjapt opp til ca 14.3 V. Koblet så inn forbruksbanken mens motor gikk og ladespenning falt til 13.7 V og klatret svært langsomt.

Gamle Worse er ingen ekspert på dette men har nå endelig fundert en god del på ladiing og den slags; og har vel også gjort en del feil; og fikk til og med støt under demontering av motoren til radarantennen i dag, :rolleyes: så en viss forstand på det elektriske må der vel være under den grånende manke. Når det er sagt, forekommer det meg at forbruksbanken din er helt ute av form. Når voltasjen synker fra 14,3 til 13,7 når forbruksbatteriene lades, er det fordi forbruksbatteriene er sultne. Da er det kanskje ikke så rart at thrusteren er lat??

 

På den annen side, er det egentlig et problem? Thrusteren trenger du jo egentlig ikke? :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:lol: He, he tok den.

 

Du må imidlertid huske at det er stor forskjell på båter og hvor lett de driver av. Har hatt både båt som ligger meget stabilt i vind og det motsatte. Husk at generelt har man også oftest lengre tid på seg og bedre manøvreringevne med en større båt med 2 motorer enn en slik båt som min.

Nok om det :wink:

 

Joda forsbruksbanken var nok en del for dårlig ladet. Noe av årsaken til det er at 2.5 mm2 ledning vil gi stort spenningsfall og treg opplading av forbruksbank når motor startes med dagens oppkobling.

Sjekket på nytt idag og ledning fra dynamo (en kort 10 mm2) er koblet rett på starter. Derfra går det en 70 mm2 ledning til den ene av hovedbryterene.

 

Jeg kommer til å koble vekk relèet og montere inn en batterivelger i tillegg til de to hovedbrytere. Velgeren vil bare styre lading og åpne/stenge for start av motor. Hovedbryterene vil ta seg av av/på av thruster, vinsj og forbruk.

 

Leter etter en vender (1,2, all, off) som jeg ikke trenger å lage så stort hull i skottet til. Så en type med voltmeter innebygget i båt i våres, men finner den ikke på nettet. Vil uansett ha en med bra kapasitet og slepekobling slik at vender kan betjenes uten fare for å ødelegge regulator i dynamo.

Link to post
Share on other sites

Hulda er ikke klar nok i grøten til å (gidde) å følge hele forklaringen til bunns. Tror egentlig det har noe med forklaringens form å gjøre. Men her er noe Hulda opplevde for et par uker siden:

 

Sleipner SP95T begynte noen ganger å ha en behagelig driftslåt, effekten var også latterlig. Jeg iført badebukse sjekket om en av brytepinnene til en av propellene hadde gått. Sleipner kom med noen forslag, elskverdige som vanlig. Hulda har tre batteripakker. 120 Ah start, 180 Ah Sleipner og ankerwinch, 400 og-et-eller-annet-Ah forbruk. Disse tre batteribankene er skilt fra hverandre og fra motor/skrog med Bep brytere. Det er kun start- og Sleipner-batteriet som blir brukt samtidig. Begge disse batteriene viste full spenning og syrevekt borti 1,3.

 

Jeg målte spenningen over pluss og minus på motoren til baugpropellen mens ladingen gikk, 14,47 V. Jeg startet baugpropellen og spenningen over elektromotoren sank til 5,6 V. I og med at dieselmotoren starer ok, så antok jeg den kretsen for grei. Jeg kom til å huske at Volvo-kompisen prakket på meg et par batterisko som "er innmari bra" for lenge siden. Så hvorfor ikke, putt dem på Sleipnerbatteriet. Jeg begynte å skru av minuspolens batterisko, og den datt fra hverandre. Polskoen, fra Bilema, ble montert sist høst. Den hadde et brudd som ga periodiske feil, før den ga opp ånden fullstendig. Men den var ikke så dårlig at den ikke formidlet lading til batteriet. Nye polsko, og Sleipner ruste avgårde med det samme tennerskjærende spetakkelet som den alltid har gjort, full effekt igjen. Spenningen over motoren under bruk er nå over 10,5 V. Historien er lenger, dette var kortversjonen.

 

Jeg tror du bør lade batteriene fullt opp før du begynner med noe som helst. Sjekk at alle koplingspunkter er helt ok. Min 78 A dynamo med fast, ikke regulerbar lading, lader hele batterisystemet på Hulda. Forbruksbatteriet står under en meter fra dynamoen, forbruksbanken er to meter akterover og Sleipner-batteriet er 5 meter forover.

 

Jeg drømmer om en gang å sette inn en avansert regulator på dynamoen. Men så lenge batteriene holder seg på syrevekt 1,28-eller-deromkring, har jeg andre- og høyere prioriteter.

 

Ser at du har kommet med et innlegg nå. Hos meg er Sleipner og ankerwinch koplet vekk med en Bep-bryter på plusslederen. Dette er iflg. instruksjonsboken til Sleipner. Husk at du bør sette inn brytere som virkelig tåler de amperene som skal fraktes gjennom dem.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, takk for info. Batteriskoene er sjekket og er OK. Brytere og vendere må være av god kvalitet og tåle strømstyrken uten å gi nevneverdig spenningsfall.

 

Har som nevnt nå fått full oversikt over hvordan det hele er koblet opp på min båt. Problemet er relèet og for tynnekbaler i tilknytnng til det. Jeg vil av den grunn koble om som beskrevet i forige innlegg.

Liker å ha full kontroll over hva som lades m.m.

Er mer den "manuelle typen" :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med Yanmar går en meterlang 10 kv.mm ladeledningen fra dynamoen ned til starteren og derifra videre fra starteren og til det du har valgt å koble til.

 

Koble fra denne ledningen fra batt+ på dynamoen og tape igjen enden. Koble til en ny 25 kv.mm ledning på batt+ og trekk den til common på hovedbryterene (der alle forbrukere er innkoblet). Kutt ut releet og de tynne kablene.

 

Ditt neste problem er at den innebyggede regulatoren i dynamoen er drittdårlig, selv om den gir drøye 14 volt på toppladede batterier. Bytt denne også for å få skikkelig lading.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ja, det stemmer med en kort 10 mm2 fra dynamo til starter. Fra starter er det kun en ledning (70 mm2) til hovedbryter start.

Har tenkt å koble denne til common på ny hovedvender. Hadde ikke tenkt å bytte ut den korte 10 mm2 ledningen. Ikke mye spenningstap i den siden den er kort og dynamo lader maks 55 A. Mulig jeg feilvurderer litt, og bytter den til 25mm2 (fra dynamo til starter). Ser ikke helt vitsen å trekke en 25 mm2 hele veien parallelt med en 70 mm2??

Har tenkt å beholde hovedbrytere til vinsj og thruster. Ny hovedvender tenkte jeg således å kun bruke til å styre lading/start, og koble motor ut ved landligge/ankring. Jeg er enig i at orginalregulator nok er for snill. Hadde en lik i en 55 Yanmar for en del år siden. Monterte en YA-12 på den og det ble veldig mye bedre. Mulig jeg gjør det samme på denne.

Får tygge litt på det. Kankje en større dynamo er å foretrekke???

En bekjent vil gi meg et brukt solcellepanel så kankskje jeg ikke trenger det.

 

Uansett - takk for all info vedrørende dette. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Til HULDA.

 

Bare for å gjøre deg grønn av misunnelse;-)

 

Jeg har montert inn dynamoregulatoren jeg nevnte for deg i sommer, Sterling PDAR.

 

Livet ble et helt annet etter dette. Ladet før med opp til 30 Amp som sank fort til en 8-10 Amp.

 

Etter at regulatoren ble montert lader den med opp til 60 Amp. til batteriene + 5 -10 Amp. til annet sammtidig forbruk.

 

Dynamoen er på 70 Amp.

 

Batteriene blir ladet på rekord tid.

Link to post
Share on other sites

Til HULDA.

 

Bare for å gjøre deg grønn av misunnelse;-)

 

Jeg har montert inn dynamoregulatoren jeg nevnte for deg i sommer, Sterling PDAR.

 

Livet ble et helt annet etter dette. Ladet før med opp til 30 Amp som sank fort til en 8-10 Amp.

 

Etter at regulatoren ble montert lader den med opp til 60 Amp. til batteriene + 5 -10 Amp. til annet sammtidig forbruk.

 

Dynamoen er på 70 Amp.

 

Batteriene blir ladet på rekord tid.

<{POST_SNAPBACK}>

OK, OK, når du kommer på land kommer du sikkert til å vri kniven rundt i såret også...

 

Jeg har kjøpt 50 A laderen til Sterling. Nå lader den bare forbruksbanken, men har uttak for uavhengig å lade de to andre batteribankene også. Sterling skal betjenes av aggregatet og snutt til land. Det ser ut til at min 78 A Delco med "ramperegulator" smekker batteriene opp til 1,28 syrevekt tilstrekkelig hurtig. Men det er jo klart, Delco'en kunne utnyttes mye bedre. På den andre siden, skal jeg lade går det like fint med en 15 hk Ruggerini som med en 160 hk GM.

 

Hulda kommer til brygga si i månedskiftet oktober/november, ligger nå i Strömstad. Vi sees når alt håp om videre bading i sjøen er en matcho-greie heller enn en nytelse.

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke tenkt å bytte ut den korte 10 mm2 ledningen. Ikke mye spenningstap i den siden den er kort og dynamo lader maks 55 A. Mulig jeg feilvurderer litt, og bytter den til 25mm2  (fra dynamo til starter). Ser ikke helt vitsen å trekke en 25 mm2 hele veien parallelt med en 70 mm2??

<{POST_SNAPBACK}>

Har du en ladeledning som går direkte, slipper du usikkerheter rundt overgangsmotstand på veien til batteriet.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du en ladeledning som går direkte, slipper du usikkerheter rundt overgangsmotstand på veien til batteriet.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, men sørger for topp kontakt i "skjøten" mellom 10/25mm2 og 70 mm2 på starter. Det blir den eneste skjøten frem til "common" på vender. Skal sørge for null spenningstap der under lading/motor igang. Kan hende jeg monterer en Ya-12 eller Ladac senere med sensing nærmere batteri og temp kompensering. Merket godt på 55 Hk Yanmar`n at den ga lavere og lavere ladespenning når motor ble varm selv om batteriene var mye utladet. Det endret seg dramatisk etter Ya-12 ble montert.

 

Ser også etter en vender (1,2,all,off) som man ikke trenger bore så stort hull i skottet til. Batteriene og vender sitter på hver sin side av et skott. Jeg må også ha en vender med kontakt mellom1,2 og all (slepekobling) for ikke å risikere ødelagt regulator. Så en vender i en Westbas som jeg kikket på tidligere i år, før vi kjøpte NB`n som også hadde voltmeter innebygget i vender. Det hadde kanskje

vært kjekt å ha?

Vet ikke hvem som selger disse, vet du?

Har nemlig ikke voltmeter montert (ikke standard på NB). Bruker idag Fluke`n, men har etter hvert tenkt å montere et for å gjøre det litt enklere.

 

Nei , får køye nå..... :sleep:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...