Jump to content

Hvilken type dieselfilter? Finnes det filterinnsatser å få tak i?

hexachordia

Recommended Posts

Nyinnkjøpt Albin Alpha fra 1986. Går over alle servicepunkter på Yanmarmotoren og er nå kommet til drivstofftilførselen. Dieselfilteret på bildet tror jeg er 

originalt fra 1986 og jeg er usikker på om det finnes filterinnsatser og pakninger å få kjøpt til denne typen. Noen som vet? Det er merket C.A.V England og hele motoren fungerte

som den skulle, men har tenkt å skifte alle filtre, rense tanken samt lufte systemet etterpå. bør jeg heller kjøpe nytt. Det er mer enn nok å fikse på båten, så vil helst ikke skifte ut det som fungerer

nå.

CAV dieselfilter.jpg

dieselfilter og vannskiller.jpg

Det er en vannutskiller det der. Ingen filter inne i, så bare å rengjøre den. Om du vil bygge om til spinn on filter kan du montere en slik: https://www.teknisk-salg.no/produkt/filter/drivstoff-filter/adapter-for-cav-filter

Da kan du sette på et filter med vannutskiller i stedet.

På nåværende båt hadde jeg samme holder som deg, men med grivfilter og glass, det synes jeg er noe herk å få tett, så montere den jeg linket til lenger opp.

https://www.maritim.no/vannutskiller-cav-296-komplett

Edited by jørn (see edit history)

Det er en ren vannutskiller, uten filterinnsats. Min ser makan ut. Dreneres i bunnen, vær varsom om det står en plast vingmutter under, så den ikke knekker. 

Bolten i senter av toppen er det som holder huset sammen. Drener før du demonterer. 

Steng av kranen på tanken før du åpner. Tanken din står sikkert høyere enn filteret ? 

Om tanken står høyere enn filter, skal hevert sørge før at du får fylt det opp etterpå, når du åpner kranen. Men det kan være litt bal å få lufta. Du må jo lufte hele veien frem til finfilteret. 

Noen monterer en pumpeblære på slangen. 

Bytt ut til noe med filterinnsats, når du først er igang med tanksjau. 

Tenk over ny  plassering og om det er greit å jobbe med drenering/ filterbytte i åpent hav. 

50 minutes ago, hexachordia said:

Ja, skal vurdere å skifte ut til noe med filterinnsats.

Ja det burde du da noe som har virket knirkefritt siden 1986 sikkert ikke holder mål.
Du kan jo risikere at opplegget har barnesykdommer så vekk med det.

Dette er vel samme filter sats/cav med annet type filter påmontert.

Så du trenger vel bare ett filter og glasshus i bunn om du ønsker.

Mulig bolten som holder filteret må byttes også,da det er o ringer på denne.

image.jpeg.5d404a510fa243f78dc568fe94dfe60f.jpeg

Guest Avmønstret#

CAV filtre har en læringsterskel. Fordelen er at du får tak i filtre og deler overalt, også på landbruks/traktorsjapper og det er billig som bare juling. 

Forøvrig enig med Pipe. Har det virket siden 86 så la det være som det er (vel, tapp av evt vann da ;-)). 

Jeg har selv en slik CAV sak (uten filter) som vannutskiller og slamsamler i båten. Min enhet er også fra 1986. Jeg er helt enig at det er fiklet å åpne og lukke, men det har absolutt sin funksjon. Noe vann har jeg aldri hatt på tanken, men var uheldig med fyllingen en gang for mange år siden og fikk mye "dritt" på tanken. Da samlet det opp mesteparten av slammet i bunn av koppen pluss på konen inni selve koppen. Finfilteret fikk også en del slam, men ikke verre enn at motoren ikke stoppet. Jeg glemte å ta bilde av selve konen, men i bunnen av koppen så det slik ut etter at jeg hadde tørket ut det verste.

slam_300.jpg

Og dieselen i koppen så slik ut:

diesel_300.jpg

Nå åpner jeg og rengjør denne slamutskilleren ifb. olje og dieselfilterskift hvert år.

Med så gammelt utstyr, er det greit å sjekke pakninen (en O-ring) under bolten øverst som holder enheten sammen.

Slik så min ut første gang jeg demonterte denne slamutskilleren. Her var det lett å få inn falsk luft før jeg byttet til en ny O-ring.

cav2.jpg

cav3.jpg

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sitat

CAV filtre har en læringsterskel. Fordelen er at du får tak i filtre og deler overalt, også på landbruks/traktorsjapper og det er billig som bare juling. 

Hej

Jag ser det mest som en säkerhet,  med ett Racor filter och en avstängningskran mot tanken byter man filter på någon minut utan att behöva lufta, en flaska med diesel för efterfyllnad kan vara bra att ha.

Hälsningar Ove 

Guest Avmønstret#
Ove T skrev 44 minutter siden:

Hej

Jag ser det mest som en säkerhet,  med ett Racor filter och en avstängningskran mot tanken byter man filter på någon minut utan att behöva lufta, en flaska med diesel för efterfyllnad kan vara bra att ha.

Hälsningar Ove 

Helt enig, men gi han en pris på Racor så kan han vurdere om løsningen som har virket fra 86 er verdt å bytte ;-) 

--

Ok, da, kinakopi er et alternativ. :-) Men har vi nok konkret brukererfaring til å si at kinakopier av Racor øker sikkerheten?

Guest Avmønstret#
Mix skrev 7 minutter siden:

Som Hulda sier får man Racor og Separ kopier fra Kina til en meget rimelig pris.

At noen gidder å slåss med CAV/Lucas dritten idag forstår jeg bare ikke.

Nå var vel dette bare en vannutskiller så å vri på vingemutteren og tappe av litt nå og da er lite avansert. 

Hej

Det var nog från början inte tänkt att ha någon filterinsats i dessa. Dessutom är pilarna felvända, i varje fall på många som jag sett, föroreningarna hamnar på toppen av filtret och ren diesel i botten, vatten tar sig dock också ner i botten.

Hälsningar Ove

Hadde samme løsning som trådstarter i gamlebåten, men racor i den neste båten. Klart racor og tilsvarende er enklere og bedre, men ved filterbytte gjelder vel lufting eller ei , enten det heter racor eller cav. Det er vel fysikkens lover som gjelder og ikke hva filteret heter. Jeg kan tappe av vannutskiller på racor uten og måtte lufte, men hadde cav sin stått på samme sted skulle jeg klart meg uten og lufte den også.       Nå er vi tre stykk bare i denne tråden som har vært borti cav sin vannutskiller, men uten filter. Kan det være at filteret er utelatt med hensikt? Kan det være for og spare fødepumpa ved at det blir for tungt og dra drivstoff opp gjennom stigerør i tanken og så gjennom et filter?. Eller at cav- filtere er tiltenkt og stå på trykksiden av fødepumpa?På traktorer med disse eldre cav systemene var fødepumpa med sin sil og et glass som avslørte skitt ,først i rekka. Så kom grovfilter, finfilter og innsprøytningspumpe. Ellers enig med Ove T siste innlegg.

Guest Avmønstret#

Sitter vel et filter på selve yanmaren mener jeg? 

Kunne også tappe fra cavløsningen uten å måtte lufte. Og må en lufte en liten yanmar så er det temmelig enkelt og kjapt å løsne dieselrøret på ene dysa og kinne litt, skru fast. Fyr opp.

Men greit å slippe også, for all del :-)