Jump to content

Elektrisk påhengsmotor til lettbåten, dårlig eller god idè?


Comforthe

Recommended Posts

Hei!

 

Som mange av dere har jeg i de fleste år fraktet med meg en lettbåt når jeg farter rundt i Oslofjorden eller nedover Svenskekysten. Som regel har jeg hatt en 8 fot lett gummibåt med en 4 eller 10 hesters motor. Vi har ikke barn så jolla blir ikke brukt (så mye) til lek. Oppgaver er som regel sightseen i lav fart, kjøre eller ro ut en ekstra dregg, kjøre matvarer lokalt i feks Grebbestad når vi er på ferie osv...

 

Jeg har blitt lei av gamle påhengsmotorer og kunne tenke meg en elektrisk. Jobb, utdannelse og hobbier gjør slik at jeg har mer eller mindre fri tilgang til Lithium batterier, så jeg leker med tanken på å kjøpe en elektrisk påhengsmotor og lage en batteripakke selv (som da blir vesentlig lettere pr KWh sammenliknet med bly). Jeg vil i så fall også lage ett brukervennlig opplegg for lading, enten i fra landstrøm eller i fra båtens relativt godt dimensjonerte solcelle anlegg.

 

Hva tenker folket? Er jeg gal? Noen som kan anbefale en ok elektrisk motor?

 

Hilsen Simen

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

Jeg synes det høres smart ut. Tror batteri-påhenger kommer til å blomstre i fremtiden, da veldig mange har samme bruksmønster som deg.

SPESIELT med tanke på de fordelene du har med batteri-tilgang tror jeg dette blir bra.

Sørg for å gjøre det brukervennlig, sånn at jolla fortsatt blir brukt. Blir det for mye styr, driter man gjerne i hele greia.

 

En «bygge-tråd» blir garantert satt pris på, da motorene med batteri er ganske så kostbare.

Link to post

Jeg har det slik. Fordelene er veldig enkelt vedlikehold, motoren er lett og ikke minst er det lite bråk.

Ulempen er at det går sakte. Jentungen som blir 12 i år ymtet i fjor frampå om at hun ville ha noe som gikk fortere, hun bruker den mye for å farte rundt i fjæra når vi er på tur.

 

For oss er det perfekt, vi liker stillhet og med vond rygg er det deilig å ha en motor jeg kan løfte uten å tenke på ryggen. Vår er gammel, kanskje 12 år og i fjor kjørte jeg sund propellen. Jippi tenke jeg og ville ha ny motor, men jeg tok den hjem, limte propellen og den ble god som ny. Nesten irriterende, jeg vil ha en ny da de som er på markedet nå er mye bedre enn den vi har.

 

 

Link to post

Kjør på. Vil ha samme løsning selv. Så lenge jolla ikke skal planer er det lite kraft som kreves. For å redusere vekt ville jeg vurdert 2 batteripakker, en til normal bruk, og en til å ta med som reserve hvis dere vil på "langtur". Da kan vekten holdes lav, og de gangene en vil på jolletur dobler en rekkevidden. Surrer rundt på elektrisk terrengsykkel, imponert over hvor mye energi som lagres i ett lite batteri, og det veier ingenting.

Link to post

Om effekten er et tema, så er det jo ingen fysisk grense for hvor kraftig en elektrisk utenbordsmotor kan være. Jeg tok et kjapt Google-søk, og fant fort en motor på 80 hk. Jeg fant ingen pris, men i likhet med i biler, vil dette bli et stadig mer konkurransedyktig alternativ til forbrenningsmotorer. Og med fri tilgang på LiIon-celler er det absolutt noe å tenke på.

Link to post
ozo skrev 14 minutter siden:

Om effekten er et tema, så er det jo ingen fysisk grense for hvor kraftig en elektrisk utenbordsmotor kan være.

Vekt er kanskje ett tema? Hvor lenge klarer ett batteri på 20 kg å holde en jolle i plan? Tyngre enn 20 kg blir det tungt å løfte ombord.

Link to post

Takk for gode inspill. For ordens skyld, jeg er ikke ute etter en elektrisk løsning som går i plan. Jeg tenkte mer på en saktegående jolle som ikke veier alt for mye.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
pacuare skrev 9 minutter siden:

Vekt er kanskje ett tema? Hvor lenge klarer ett batteri på 20 kg å holde en jolle i plan? Tyngre enn 20 kg blir det tungt å løfte ombord.

Vekt vil selvsagt alltid være en faktor, men man sparer faktisk en del på selve motoren. Regnestykket gir da at elmotor er lettest på korte turer, og bensin på lengre. Akkurat som i bil.

Og er ett batteri for lite, kan man bruke to; det blir ikke tyngre å løfte ;-)

Link to post
ozo skrev 6 minutter siden:

Og er ett batteri for lite, kan man bruke to; det blir ikke tyngre å løfte ;-)

 

Det var akkurat dette jeg tenkte på. Dersom jeg skal en kjapp tur i nærheten av moderskipet kan jeg bare ta med ei lita pakke (kanskje pa ca 300Wh som blir ca en 1Kg). Skal jeg lenger, tar jeg med fler eller større. Dette er selvfølgelig ikke en løsning man legger ut på langtur med.

 

Edit: regnefeil.

Edited by Comforthe (see edit history)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Comforthe skrev 9 minutter siden:

Dette er selvfølgelig ikke en løsning man legger ut på langtur med.

Jeg skjønner at dette ikke er planen med jolla, men med dagens solcelle-, batteri-, og elmotor-teknologi er det fullt mulig å foreta en jordom"seiling" med en slik farkost. Lenger enn det er det vanskelig å komme. Dette for å illustrere mulighetene.

Men, enn så lenge, er nok seil raskere.

Link to post

Spurte en Danske om hvorfor han hadde to batterier med?

Etter å ha rodd hjem to ganger da det ene batteriet som skulle holdt tur retur sviktet og jeg har ikke angret på det valget.

Så nå er det et ut og et hjem, noe som batteriene også liker, var svaret. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Comforthe skrev On 6.3.2019 at 8.31:

 Jobb, utdannelse og hobbier gjør slik at jeg har mer eller mindre fri tilgang til Lithium batterier

 

Dettte er jo en no-brainer ! Med "frit tilgang til lithium-batterier" ville jeg også gått for elektrisk motor i båten -- det er jo ikke noe å spekulere over engang. For oss som må betale markedspris for batteriene - da er det frem med Excel-arket ...

Link to post

Absolutt ikke dumt, ihvertfall når du har denne tilgangen på batterier (og tydeligvis har litt begreper om hva du snakker om). Hadde tidligere en Minn Kota elektrisk på en Terhi Salman (finsk «robåt») og forsåvidt også prøvd på en 8 fots gummibåt. Går jo ikke så fort, men det var vel heller ikke meningen. Motoren er lett, men batteri tungt. 

 

Jeg endte opp med å kjøpe en flett ny Honda 2,3 for å ha til denne gummibåten, (og forsåvidt og til Terhien) kosta en god 5000-lapp. Er lettere enn et vanlig 12v bilbatteri, og med integrert tank og 4-takt går den på lukta og er enkel og medgjørlig. Skal man langt tar man med en kanne, så er man lei før drivstoff blir et problem. 

 

Med dine forutsetninger tror jeg elektrisk kan bli riktig bra?

Link to post
  • 2 weeks later...
Stefanesai skrev On 11.3.2019 at 18.43:

Jeg endte opp med å kjøpe en flett ny Honda 2,3 for å ha til denne gummibåten, (og forsåvidt og til Terhien) kosta en god 5000-lapp.

 

Takker for tilbakemelding. Vi får se hva dette blir til. Akkurat nå er jeg travel med å få i stand moderskipet.

 

Jeg ble også litt nyskjerrig på den Hondaen da jeg ikke var klar over at man kunne få de så små. Vet du hvor mye den veier?

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

Jeg byttet ut den gamle 2-hesteren med den minste el-motoren fra Biltema da jeg hadde 2 gode batterier etter at hele batteribanken ble skiftet. Et batteri står permanent i jolla.

Jeg er meget formøyd etter en sesong, toppfarten har minket med vel en halv knop så nå er den under 3.

Link to post
Roger jo skrev On 6.3.2019 at 17.36:

Spurte en Danske om hvorfor han hadde to batterier med?

Etter å ha rodd hjem to ganger da det ene batteriet som skulle holdt tur retur sviktet og jeg har ikke angret på det valget.

Så nå er det et ut og et hjem, noe som batteriene også liker, var svaret. 

Den var ikke så dum, kanskje jeg skal hive ombord det andre batteriet også? Steady 260 henger i daviter.

Edited by TF (see edit history)
Link to post
  • 2 weeks later...

Beklager tregt svar... ble helt oppslukt i den 29 sider lange tråden om båtbyggingen til Hulda!

 

Stemmer at Hondaen veier rundt 12kg. Tar den greit i en hånd og rusler avgårde. Prisen er veldig overkommelig, var vel like over 5000,- mener jeg. Kjøpte den i forbannelse etter å ha kjøpt en brukt Mercury 4-hester som skulle være så bra. Fikk faen ikke start, og holdt på å både skru og dra meg ihjel. Poenget mitt med den motoren er å i værste fall dra igang når alt annet svikter, og da må det fungere :-)

 

Stemmer som det blir sagt, motoren har ikke vannkjøling, og dermed noe høyere støynivå. En annen fordel er mangel på impeller og behov for ferskvannskjøring, frostskader osv. Likevel ikke plagsomt støynivå. Har heller ikke revers, snur motoren. Plastpropell. Er laget for lite vekt og enkel bruk. Har ikke brukt så mye, tok opp båten like etterpå men strålende fornøyd så langt! Om kvaliteten er på velkjent Honda-nivå i forhold til de større er jeg usikker på. Er billig. 

Link to post
  • 4 weeks later...

Jeg er ute  i litt samme ærend her. Jeg er helt blank på strøm/batteri. Hvor lett batteri går det an å bruke for en småtur i ny og ne? For min del er det uaktuelt hvis jeg er nødt til å slepe en kloss på 10-12 kilo ut og inn av jolla...

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...