Jump to content

Sesongkalender sjømat

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

"Alle" vet når det er sesong for skrei, men hva med resten av sjømaten? 

Selv fikk jeg en solid overraskelse over hvor godt blåskjellene smakte en gang vi gjorde strandhugg ett sted på vestlandet i februar. Sola skinte, vi fyra ett bål, plukka en god skjerv blåskjell på bergene og la de på glørne til de åpna seg. Det var så kaldt i lufta at kartongen med god Chablis holdt seg temperert :-) Så om en vil smake virkelig gode blåskjell er vinteren rette tia. 

Skrei

januar-april

Torsk

september-januar

Sjøkreps

oktober-april

Sei

hele året

Blåskjell

best tilgang september-mars

Kamskjell

best fra oktober-mars

Kveite - oppdrett

hele året

Laks - oppdrett

hele året

Regnbueørret

hele året

Lyr

januar-juni

Hummer

oktober-juli (kun lov å fiske mellom 1. oktober-31. desember)

Skate (flere arter)

november-mars og juli-september

Lodde

februar-mars

Grønn kråkebolle

august-april

Flatøsters

august-april

Hjerteskjell

oktober-mars

kilde: Smak av kysten

https://www.nrk.no/mat/sjomaten-som-er-best-a-spise-na-1.14458684

Beste rekene jeg har smakt er Ishavsreker kjøpt fra båt i Tromsø!

Hva er Sprengar Lokalnavn for??

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

15 minutes ago, Bårdp said:

Kanskje de har et lokalt ishav inni Baltsfjorden.

Sprengar er en liten tannhval.

hehe ja det er bare et navn, men gode var de i hvertfal!!  Vi hadde en Rana 17, som vi fiska en god del med i Balsfjorden og Ramfjorden med da jeg var stasjonert på Olavs Vern.

Ante ikke at det spises Springer her i Norge! Er vel mere vanlig nordover kansje!? ksalles jo også Kvitskjeving og Kvitnos! begge er under Springer. har observert noen rundt Hitra,

Edited by -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Komodo skrev 12 minutter siden:

Hva er forskjellen på reker fisket om sommeren og vinteren?

Jeg vet ikke hva forskjellen er, men "ekspertene" mener smak og konsistens er best på vinteren.

Selv forbinder jeg ferske reker med sommer og sol på kaikanten, og da synes i alle fall jeg de er utrolig gode.   ?

Jeg har også alltid innbilt meg at reker er best om vinteren. Men er det egentlig slik? Rogn har den i perioder hele året, så den variasjonen skyldes vel ikke årstiden. Og vanntemperaturen på de dyp man tråler reker er jo konstant hele året, så der har du heller ingen variasjon. Derimot har du en variasjon i lufttemperaturen når rekene tas opp. Kan det ha betydning? Likedan håndteringen fram til forbruker. 

Dette var et godt tiltak, @Pinkvin! Sitter i skrivende stund på ei ferje med null sikt pga snøvær, men i dag blir det sjømat på bordet hjemme. Kan ikke garantere at den blir selvfisket, men må jo begynne ett sted...

Jannmar skrev 7 minutter siden:

Etter som tråden er inne på sjømat:

Hvor lenge koker dere sjøkrepsen ?

Har lagt i de største først, så når alle er på kok begynt å plukke ut de minste etter ca 5min. Største får vel et par minutter ekstra. Tror de blir gode uansett jeg, men minimum 5 min har jeg praktisert 

Jannmar skrev 1 time siden:

Hvor lenge koker dere sjøkrepsen ?

Det er viktig å ikke koke krepsen for mye, da blir den seig i kjøttet. Men god blir den jo uansett. En kamerat koker alle i ei gryte, og han koker dem 13 minutter. Det er så lenge jeg koker hummer!!! Snakket med en annen bekjent her om dagen som fisker mye kreps. Han koker de små 3 minutter, og de store 7 minutter. 

Komodo skrev 38 minutter siden:

Det er viktig å ikke koke krepsen for mye, da blir den seig i kjøttet. Men god blir den jo uansett. En kamerat koker alle i ei gryte, og han koker dem 13 minutter. Det er så lenge jeg koker hummer!!! Snakket med en annen bekjent her om dagen som fisker mye kreps. Han koker de små 3 minutter, og de store 7 minutter.

Da er jeg redd jeg har kokt dem alt for lenge. Har kokt dem ca 12 - 13 minutter, ikke så mange i gryta samtidig, og da har de hatt en tendens til å bli seige ja.

Skal prøve 3 og 7 minutter, som han du viser til, neste gang. Er tom for kreps nå, men det må da bli noen flere å få etter hvert.

Pinkvin skrev 45 minutter siden:

Pleier å kløyve og ovnsbake med urtesmør. Og om vi har alt for mye, som vi pleier å ha, så koker vi resten for å spise mer som reker...

Du spiser de varme fra ovnen? Hva attåt? Potet og gulrot liksom?? Har bakt noen jeg også med hvitløksmør, og de blir veldig godt. Men vet ikke hva jeg skal ha de sammen med. Kokte avkjølte er favoritten foreløpig. Bare husk å klyv og pelle ut tarmen, kan gi en bismak. 

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

Drøye 3 min holder lenge på sjøkreps...

All varmebehandling gir tap av smak...enten det er en biff, eller sjømat...

Ojoj. Jeg har tydeligvis kokt dem for lenge. Ikke rart mange har blitt seige.

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Pleier å kløyve og ovnsbake med urtesmør

Høres godt ut.

Takker også Timmeeh og Komodo for gode råd.

Edited by Jannmar (see edit history)
Guest Avmønstret#
Timmeeh skrev for 4 timer siden:

Du spiser de varme fra ovnen? Hva attåt? Potet og gulrot liksom?? Har bakt noen jeg også med hvitløksmør, og de blir veldig godt. Men vet ikke hva jeg skal ha de sammen med. Kokte avkjølte er favoritten foreløpig. Bare husk å klyv og pelle ut tarmen, kan gi en bismak. 

Spise varme fra ovnen ja. "Kokken" i pokerlaget lager tilbehør som varierer fra år til år men en fantastiske saus i en eller annen variant, som tar veldig langt tid å lage, pluss toast og som regel noe andre "greier". Jeg skal spørre "kokken". 

Og siden vi gjør det en gang i året så har vi også noe forferdelig dyr hvitvin. 

----

Jeg pleier å sitte på en litt småvinglete gammel pinnestol ved det lille respatex kjøkkenbordet og kløyve kreps men jeg drikker uforskammelig dyr hvitvin fra et lite og slitt melkeglass. Så evnen til god hukommelse er ofte redusert før middagen er ferdig ;-)

Hehe tradisjoner er flott! Ja det er fortsatt med brød ja? Sikkert lurt, jeg kokte poteter og gulrot som den konservative jeg er og må si det passet ikke helt. Dere hørtes mere rutinert ut, får forske litt. Må vel for det første fylle sanketeina så jeg kan hente på kort varsel