Jump to content

Sesongkalender sjømat


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 1 minutt siden:

Snadder å gratinere i ovnen ja, pleier å gjøre det med hummer. Snakker du om sjøkreps eller ferskvannskreps?

 

Sjøkreps. Vi pleier å dra til vestlandet (hemmelig lokalisjon ;-)) hvor vi på forhånd har bestilt 10kg sjøkreps av den lokale krepsefiskeren som stikker baugen innom på ettermiddagen så vi får utvekslet kassa med levende kreps og penger. Det er da kreps til fem mann. 

 

Skal over på krepselag med fruen om noen få uker, blir bra :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
lasmarquezas skrev 4 minutter siden:

Smør, hvitløk, litt chili, lime, friske urter og et kjølig glass tørr hvitvin - da er jeg lykkelig. Både poteter og gulrøtter lar jeg ligge. Brun saus likeså... :-)

 

Har en nok kreps så er det en helt grei løsning :-) 

 

Om en bor i Oslo og kjøper levende kreps på "delikatessen" til 300,- pr. stk eller deromkring så vil en muligens spise noe annet før en begynner på sjøkrepsen. En må nesten fiske selv eller ha tilgang til folkelige priser rett fra fisker for å gjøre ett ordentlig måltid utav det. 

-----

Kokt kreps er "greit nok" så og si, men det når ikke ovnsbakt med kryddersmør (selvlaget) opp til anklene rent smaksmessig. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 3 minutter siden:

Om en bor i Oslo og kjøper levende kreps på "delikatessen" til 300,- pr. stk eller deromkring så vil en muligens spise noe annet før en begynner på sjøkrepsen. En må nesten fiske selv eller ha tilgang til folkelige priser rett fra fisker for å gjøre ett ordentlig måltid utav det. 

 

Et godt poeng. Hadde selv 20-25 år i Oslo før jeg tok til vettet og flyttet "hjem" igjen. En av fordelene er tilgangen på en del naturressurser! :-)

Link to post
Share on other sites

På mange av trålerne jeg har vært på var det alltid en bolle med kokt kreps på lungeboret. Den spiste vi på brødskiva med lit majones på helt greit. Men best er den nå faktisk rå med det samme den kommer opp fra stordypet. Pleide å gå ned i fabrikken når innholdet i trålen ble sluppet ned. Plukket meg et par skikkelige storinger, rev av hodet, kløv halen og spiste innholdet der og da. Nydelig.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vi prøver å fordele sånn ca lik størrelse på stekbrettene, kliner på kryddersmøret og så tar "kokken" steketiden på erfaring og utseendet på krepsen. Men ut fra erindringen, kort tid. Tipper han har full guffe på ovnen. 

 

En halv kreps... kan ikke være lange tida det er snakk om. 

-------

Om jeg hadde en god ladning kreps ville jeg guffa ovnen på full rulle og prøvd meg frem med et par "testpiloter", og så evt legge til litt når en setter inn et helt brett. 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 17 timer siden:

På mange av trålerne jeg har vært på var det alltid en bolle med kokt kreps på lungeboret. Den spiste vi på brødskiva med lit majones på helt greit. Men best er den nå faktisk rå med det samme den kommer opp fra stordypet. Pleide å gå ned i fabrikken når innholdet i trålen ble sluppet ned. Plukket meg et par skikkelige storinger, rev av hodet, kløv halen og spiste innholdet der og da. Nydelig.

 

Rå har jeg ikke testet...men skal forsøke det neste gang...

Blir sikkert samme greie som rå kamskjell kontra varmebehandlet.. 

Stooor forskjell i smak... 

For mye urter og krydder etc. syns jeg derimot ødelegger den gode smaken sjøkrepsen naturlig har...

Men det er en smaks sak...

Har også fått disse fra stek ovnen, med allslags hvitløks marinade over....ikke min greie...

Har bekjente som driver med dette fiske hjemme...så har rikelig og billig tilgang...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Muligens nyansere meg litt...

Min oppfatning henger muligens sammen med at jeg får min del av hvitløks og kryddret mat de mnd. jeg er her nede i Spania...

Norsk sjømat er jo tradisjonelt mild og naturlig på smak, med naturens egen aroma...

Her nede er jo endog rekene " Gambas de alioli " frest i olje med chilli og hvitløk og noen andre urter...herlig her nede...men ville aldri hatt tradisjonelle norske reker på den måten i Norge...

Men vi er alle ulike....intet er vel egentlig rett eller galt når det kommer til mat og smak...

Link to post
Share on other sites

19 hours ago, Bårdp said:

På mange av trålerne jeg har vært på var det alltid en bolle med kokt kreps på lungeboret. Den spiste vi på brødskiva med lit majones på helt greit. Men best er den nå faktisk rå med det samme den kommer opp fra stordypet. Pleide å gå ned i fabrikken når innholdet i trålen ble sluppet ned. Plukket meg et par skikkelige storinger, rev av hodet, kløv halen og spiste innholdet der og da. Nydelig.

Er det på trål du har fanget Springer også eller? hvordan var kjøttet?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bårdp skrev for 1 time siden:

Enig urter og hvitløk ødelegger den naturlige smaken og hører ikke hjemme samenes med god sjømat. Men kan jo brukes til og kamuflere dårlig kvalitet.

 

Smaken er som baken. Sier ikke at jeg syns kokte kreps er dårlig, men i forhold til ovnsbakte med norsk og mildt smør iblandet litt estragon og hvitløk, som til sammen er en svært mild smak, så er kokte fortsatt ok, men litt kjedelige. En dekker ikke over noe med smør iblandet litt estragon og hvitløk, vil nå heller si at en hever smaken og også får frem nyanser som ellers ville forsvinne i kokevannet. 

 

Dette handler vel mer om hverdag og fest. Det går an å gjøre litt mer utav råvarene til fest. Og det meste av mat har en fordel av litt salt som smaksforsterker, og syre for å balansere smaken. 

 

Men klart, om en har halvråttne kreps så er nok chilli og diverse urter en løsning, selv ville jeg kasta de. 

----

På generell basis er jeg enig, god sjømat står seg best "alene", så og si. Ser ingen grunn til å gjøre noe med ferske reker, de kan spises rett ut av skallet, samme med krabber som jeg liker best når det er litt kokelunk i de, og blåskjell, osv osv. Dvs blåskjell tåler godt å få litt selskap av andre smaker, det kan løfte måltidet mye. Og selv om lunka kjøtt rett ut av krabben eller ferske reker er godt så er det jaggu godt på ei loffskive med smør, sitron og majones også. 

 

1 eller ti blåskjell på glørne av bålet i fjæra kan være suverent. Men legg til en god og tørr hvitvin for å få litt syre så blir kontrasten i smakene større og blåskjellene enda bedre. Eller damp skjellene i ei gryte med finhakka løk, purre, smør, hvitløk, seleri og en slump hvitvin, evt prøv en variant med halvmørkt øl, det løfter måltidet og en sitter også igjen med en deilig kraft/suppe som en kan ha i seg til slutt eller feks dyppe noe godt brød i og kose seg med. 

 

Så tja, diverse krydderier kan passe svært godt sammen med god sjømat og kan også fremheve kvaliteten og den naturlige smaken av god sjømat. 

 

Det kan umulig være så enkelt at "urter og hvitløk" ikke har noe med god sjømat å gjøre, jeg har ombestemt meg. Men god sjømat kan også stå seg helt greit alene, særlig til hverdagsbruk. 

 

Etter min mening er det mye å hente på å utvide horisonten i retning av å kombinere andre gode smaker med god sjømat. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 21 timer siden:

Klarer ikke helt å se at kokte poteter og gulrøtter har noe i selskap med sjøkreps å gjøre nei ;-)

 

Pinkvin skrev 25 minutter siden:

 

Smaken er som baken. Sier ikke at jeg syns kokte kreps 

 

Ja, riktig smaken er som baken...så sånn sett bør du kanskje ikke flire av ham som vil ha gulerøtter og potet til....

Har du forsøkt det..? Ikke jeg....

Kan fortelle at jeg hadde en nydelig forrett av Pulpo (blekksprut ) i går.... der fantastiske møre skiver av blekksprut lå oppå en seng av smørkokte poteter skiver....

Masse urter og krydderier....

Poteter er ikke til og kimses av.... tror spanjolene bruker like mye poteter som nordmenn...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 15 minutter siden:

 

 

Ja, riktig smaken er som baken...så sånn sett bør du kanskje ikke flire av ham som vil ha gulerøtter og potet til....

Har du forsøkt det..? Ikke jeg....

Kan fortelle at jeg hadde en nydelig forrett av Pulpo (blekksprut ) i går.... der fantastiske møre skiver av blekksprut lå oppå en seng av smørkokte poteter skiver....

Masse urter og krydderier....

Poteter er ikke til og kimses av.... tror spanjolene bruker like mye poteter som nordmenn...

Haha, det bunner nok i at jeg fikk ikke nok til å lage en hel middag og at vi stekte en form fiskegrateng samtidig :giggle: 

 

Men jeg foretrekker de faktisk kalde, som reker. Mulig jeg prøver å avkjøle de etter et besøk i ovnen. Har dere mye salt på? Ble lite smak synes jeg av bare kryddersmøret, kokekrepsen er jo kokt i mye salt

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 3 timer siden:

Enig urter og hvitløk ødelegger den naturlige smaken og hører ikke hjemme samenes med god sjømat.

Jeg synes det blir litt for kategorisk å si det så bombastisk. Jeg er enig i at mange av smakene fra havet er milde og skjøre, og ikke må drepes med sterke krydder. Men som Pinkvin påpeker så kan man med hell kombinere flere smaker og oppnå fantastiske resultater! Lenger opp nevnte jeg ovnsgratinert hummer. Egentlig foretrekker jeg hummer naturell. Kokt i ramsalt vann til den så vidt er ferdig, men ikke seig. Servert på fersk formloff (ikke en smaksrik loff, kun en enkle hveteloff) med ekstra saltet meierismør og Mills ekte majones. Men når man har spist hummer to-tre ganger i uka i en måned eller to, så kan det jo være ok og variere litt. Ovnsgratinert med hvitløkssmør og noen strimler revet Cheddar over smaker også helt fortreffelig :thumbsup: Krabbe skiller seg vesentlig fra hummer ved at den har mye mer smak. Til krabbe spiser vi derfor gjerne en loff med litt mer smak, gjerne en hjemmebakt. Legger på et tårn med krabbekjøtt som nesten raser av, en rikelig vending majones, og kverner over litt svartpepper. Til slutt klemmer jeg gjerne over noen dråper sitron, det gjør jeg ikke på hummeren. 

 

Pinkvin skrev 47 minutter siden:

Dvs blåskjell tåler godt å få litt selskap av andre smaker, det kan løfte måltidet mye.

Det som er litt spesielt med blåskjell er jo at de har veldig karakteristisk og ganske kraftig smak, det skiller blåskjell fra det meste andre fra havet. I tillegg får man jo den fantastiske krafta når man damper dem som er en helt unik råvare til saus eller suppe. 

 

Pinkvin skrev 47 minutter siden:

Og selv om lunka kjøtt rett ut av krabben eller ferske reker er godt så er det jaggu godt på ei loffskive med smør, sitron og majones også. 

For min del vil jeg heller si at jeg foretrekker både hummer, krabbe og reke på ei loffeskive. Smaker godt alene, og det er godt å møle noen reker eller et par krabbeklør. Men å innta en stor toppet tallerken med krabbekjøtt alene blir litt vel kraftig og mektig. 

 

Ida Marie III skrev 15 minutter siden:

Ja, riktig smaken er som baken...så sånn sett bør du kanskje ikke flire av ham som vil ha gulerøtter og potet til....

Tror jeg står over poteter og gulrøtter til kreps og hummer, men jeg har hørt fra gamlingene her ute på Hvaler at i gamle dager spiste de hummer til middag med poteter, hvit saus og gulrøtter. Vanlig husmannskost den gangen visstnok. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...