Jump to content

Sesongkalender sjømat

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 38 minutter siden:

Ja, riktig smaken er som baken...så sånn sett bør du kanskje ikke flire av ham som vil ha gulerøtter og potet til....

Har du forsøkt det..? Ikke jeg....

Nå fikk jeg vel inntrykk av at han ikke syns det var en særlig vellykka kombinasjon selv... så da ender det som en god historie som jeg syns det var helt greit å smile av, ikke flire, det kan han gjøre selv om han vil ;-)

Komodo skrev 8 minutter siden:

har hørt fra gamlingene her ute på Hvaler at i gamle dager spiste de hummer til middag med poteter, hvit saus og gulrøtter. Vanlig husmannskost den gangen visstnok. 

Det høres egentlig ikke så feil ut. På samme måte som fiskeboller og noen reker i hvitsaus er aldeles ypperlig mat. For å ikke snakke om diverse røkt fisk med hvitsaus og kokte gulrøtter, blir sulten av sånne skriverier :-) 

Skal innrømme at en hvitsaus med krafta fra Vesterålens fiskeboller, smør, en melkeskvett, litt "norsk karri" og muskat, avbalansert med salt og syre (sitron eller hvitvin) er noe jeg virkelig setter pris på. 

Men fiskeboller stekt på stekepanna i smør så de får stekeskorpe, dele de på langs og på brødskiva er ikke feil det heller ;-)

Krimart skrev for 6 timer siden:

Hvorfor er regnbueørret på listen? Det finnes vel ikke naturlig i Norge og i alle fall ikke i havet? Men sjøørretten er i alle fall best på forsommeren, den man får i april er så mager at det er nesten ingen smak. 

Jeg har dorget masse regnbueørret i Sørfjorden...joda, har nok rømt...

Fet fin stekefisk, egentlig best til røyking...

Joltus skrev On 10.3.2019 at 19.22:

Det nevnes reker. "alle" sier at de er så gode vinterstid og når de er fulle av rogn. Men det kan da umulig være bra for rekebestanden å fiske den når den er full av rogn? 

Alle andre arter er det ikke fangst/jakt på når de "lager barn"....

Går som regel greit da Fiskeridirektoratet holder god kontroll og stenger jevnlig trålfelt med mye småreker. Forøvrig siste uka med rogn i rekene nå, endel har begynt å sleppe allerede. Prognosene sier rekordhøye rekepriser i år også! 

Piggvar er jo også en helt fantastisk matfisk som absolutt burde anbefales! Sommerstider er beste sesong. Sprøstekt hvitting er også fantastisk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...