atletico1 Startet 24.August.2005 Del på Facebook Startet 24.August.2005 (redigert) Har lurt litt på en båt med dekk og sider i sandwitch konstruksjon (men med vanlig massiv glassfiber skrog under vanninjen), sandwitch konstruksjon er jo kjekt da det gir isolering ved bruk av båt vinterstid, men ble betenkt etter å ha lest denne siden: http://www.yachtsurvey.com/hardware_attachments.htm. Står også mye mer om sandwitch konstruksjoner i bunn av båter og om balsa og foam som distansemateriale (se full artikkel liste her: http://www.yachtsurvey.com/articleslist.htm). Yachsurvey påstår at sandwitch konstruksjonen bare ble funnet opp for å spare produksjonskostnader. Det er kanskje umulig å se eller hoppe-kjenne på et dekk om det er begynnende delaminering mellom glassfiber og distansematerialet. Eneste man kan se etter er kanskje om alt som er skrudd ned i dekk har blitt sika fast eller liknende. Dette er trolig et problem som få er klar over. Noen som har synspunkter/erfaringer på sandwitch i dekkkonstruksjoner- er min frykt overdrevet etter å ha lest yachtsurvey artikkelen? Redigert 24.August.2005 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Enig i at yachsurvey artiklene er deprimerende lesing. Ingen egen erfaring med sandwich, men foretrekker enkelt laminat, tyngre, men enklere å reparere dersom det evt. skulle bli skade. Og i tillegg det som står beskrevet om innfesting av ting i SW materialet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Suzuki Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 (redigert) Hvilken båt er det som IKKE har sandwich i dekket da ? Generelt er gutta på Yachtsurvey noen skikkelige pessemister. Det meste går bedre enn de dommedagsprofetene der spår.. ;-)) Suzuki Redigert 24.August.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 sandwitch i dekket da ? <{POST_SNAPBACK}> En sandwitch? Er hun farlig? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 En sandwitch? Er hun farlig? <{POST_SNAPBACK}> Ja. Særlig om hun er sinna. Og plaget av trykkleif og andre PMS plager Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
NilsPils Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 (redigert) Hvilken båt er det som IKKE har sandwich i dekket da ? Denne har ikke sandwich i dekket (og heller ikke i skroget). For å oppnå stivhet er det brukt integrerte avstivningsribber i GAP. Mellomrommet mellom disse blir brukt til 55 mm isolasjon. Festepunkter for kryssholter, ankervinsj, etc. blir forberedt med ekstra tykkelse i laminatet for nødvendig styrke. Disse kommer utenfor områdene som er isolert med skumplater, så utstyret kan festes med gjennomgående bolter og bakplater av stål. Redigert 24.August.2005 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
atletico1 Svart 24.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2005 En sandwitch? Er hun farlig? <{POST_SNAPBACK}> Takk for konstruktivt innlegg. Skal vi alle begynne å lage morsomheter på skrivefeil her på baatplassen om det er trykkleif eller ikke kan bedre rettskrivning fikk vi mye å gjøre. Innrømmer dog at sandheksen er skumlere enn et smørbrød. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 (redigert) Sanwich i dekk er nok ganske vanlig såvidt meg bekjent. Helårsbåter har også ofte sanwich i skrogsider, men ikke i bunnen. Har lest artiklene hos yachtsurvey tidligere, men er ikke bekymret for sandwich i dekk og skrogsider. Det er også en avgjort fordel m.h.t isolasjonsevne. Hadde det vært en problem hadde det vært mange Viksunder, NB`er og andre som vill oppdaget det. Det er det jo ikke! Redigert 24.August.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 26.August.2005 Del på Facebook Svart 26.August.2005 Takk for konstruktivt innlegg. <{POST_SNAPBACK}> Beklager dette så meget. Skal holde meg til gravalvor og tungsinnet tanke heretter. Skal bruke mye energi på å unngå å se en pussig formulering. Tenkte jeg skulle brodere videre på denne med at sandheksen begynner å rotere sanden i det sklisikre belegget ved krengninger over 15 grader og så videre. Men jeg avstår fra det. Ellers; Din frykt for bruk av sandwich i dekk/skrog er overdrevet. De aller fleste seilbåter idag er bygget med sandwich i dekk. Større fartøy som bygges i komposittmaterialer, bygges nesten utelukkende som sandwichkonstruksjoner. (ref; Wallona som går mellom Strømstad og Koster). Er det brukt vakuum eller vibroteknikker ved bygging i form, blir det hel ved. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
TMe Svart 26.August.2005 Del på Facebook Svart 26.August.2005 Dersom brukt riktig er sandwich/divinycell et fantastisk materiale sammen med GAP. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.