Jump to content

Sandwich dekk


atletico1

Recommended Posts

Har lurt litt på en båt med dekk og sider i sandwitch konstruksjon (men med vanlig massiv glassfiber skrog under vanninjen), sandwitch konstruksjon er jo kjekt da det gir isolering ved bruk av båt vinterstid, men ble betenkt etter å ha lest denne siden: http://www.yachtsurvey.com/hardware_attachments.htm.

 

Står også mye mer om sandwitch konstruksjoner i bunn av båter og om balsa og foam som distansemateriale (se full artikkel liste her: http://www.yachtsurvey.com/articleslist.htm). Yachsurvey påstår at sandwitch konstruksjonen bare ble funnet opp for å spare produksjonskostnader.

Det er kanskje umulig å se eller hoppe-kjenne på et dekk om det er begynnende delaminering mellom glassfiber og distansematerialet. Eneste man kan se etter er kanskje om alt som er skrudd ned i dekk har blitt sika fast eller liknende. Dette er trolig et problem som få er klar over.

 

Noen som har synspunkter/erfaringer på sandwitch i dekkkonstruksjoner- er min frykt overdrevet etter å ha lest yachtsurvey artikkelen?

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig i at yachsurvey artiklene er deprimerende lesing.

Ingen egen erfaring med sandwich, men foretrekker enkelt laminat, tyngre, men enklere å reparere dersom det evt. skulle bli skade. Og i tillegg det som står beskrevet om innfesting av ting i SW materialet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvilken båt er det som IKKE har sandwich i dekket da ?

Denne har ikke sandwich i dekket (og heller ikke i skroget).

 

For å oppnå stivhet er det brukt integrerte avstivningsribber i GAP. Mellomrommet mellom disse blir brukt til 55 mm isolasjon. Festepunkter for kryssholter, ankervinsj, etc. blir forberedt med ekstra tykkelse i laminatet for nødvendig styrke. Disse kommer utenfor områdene som er isolert med skumplater, så utstyret kan festes med gjennomgående bolter og bakplater av stål.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sanwich i dekk er nok ganske vanlig såvidt meg bekjent. Helårsbåter har også ofte sanwich i skrogsider, men ikke i bunnen.

Har lest artiklene hos yachtsurvey tidligere, men er ikke bekymret for sandwich i dekk og skrogsider.

Det er også en avgjort fordel m.h.t isolasjonsevne.

Hadde det vært en problem hadde det vært mange Viksunder, NB`er og andre som vill oppdaget det. Det er det jo ikke!

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for konstruktivt innlegg.

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager dette så meget.

Skal holde meg til gravalvor og tungsinnet tanke heretter.

Skal bruke mye energi på å unngå å se en pussig formulering.

Tenkte jeg skulle brodere videre på denne med at sandheksen begynner å rotere sanden i det sklisikre belegget ved krengninger over 15 grader og så videre.

Men jeg avstår fra det.

 

 

Ellers;

Din frykt for bruk av sandwich i dekk/skrog er overdrevet. De aller fleste seilbåter idag er bygget med sandwich i dekk. Større fartøy som bygges i komposittmaterialer, bygges nesten utelukkende som sandwichkonstruksjoner. (ref; Wallona som går mellom Strømstad og Koster).

Er det brukt vakuum eller vibroteknikker ved bygging i form, blir det hel ved.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...