Jump to content

Hvem produserer Volvo penta kad motorer?


Rågærn

Recommended Posts

Hej

Volvo har tillverkat 30, 40, 31, 41 och KAD motorerna i Vara, Sverige. Nu tillverkas D 4 och D 6 i Vara, D 3 är i grunden en bilmotor tillverkas i Skövde. D 1 och  D 2 tillverkas av Shibora i Japan, som ägs av Perkins som i sin tur ägs av Caterpillar. Övriga större dieselmotorer för fritidsbåtar är i grunden lastbilsmotorer som tillverkas i Skövde.

Hälsningar Ove

Redigert av Ove T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 40, 41 og KAD er volvo sine motorblokker. ( sammen med de andre motorene nevnt over kun D1 og D2 laget i Japan)

Primært samme blokk på 40, 41 og KAD. 

Her en volvo td 40 motor som har stått i en volvo F4 lastebil.

Volvo sin egen konstruksjon.

Bilderesultat for volvo td 40

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rågærn skrev for 1 time siden:

Da takker jeg for svar.

Desverre er det ikke Mange som har rett svar men samma det. Jeg har får rett svar nå selv så da legger jeg denne tråden død. NB riktig svar ligger faktisk på forumet fra før.

Hva mener du er riktig da?

Link to post
Share on other sites

Ove T skrev On 22.3.2019 at 11.41:

Hej

Volvo har tillverkat 30, 40, 31, 41 och KAD motorerna i Vara, Sverige. Nu tillverkas D 4 och D 6 i Vara, D 3 är i grunden en bilmotor tillverkas i Skövde. D 1 och  D 2 tillverkas av Shibora i Japan, som ägs av Perkins som i sin tur ägs av Caterpillar. Övriga större dieselmotorer för fritidsbåtar är i grunden lastbilsmotorer som tillverkas i Skövde.

Hälsningar Ove

Var det Perkins som kjøpte opp Kubota og ikke omvendt?

Link to post
Share on other sites

Rågærn skrev On 22.3.2019 at 21.28:

Da takker jeg for svar.

Desverre er det ikke Mange som har rett svar men samma det. Jeg har får rett svar nå selv så da legger jeg denne tråden død. NB riktig svar ligger faktisk på forumet fra før.

Godt du fant ut av riktig svar, og valgte å dele det med resten av oss....

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Rågærn skrev On 22.3.2019 at 9.32:

Siden Volvo jo ikke lager egene motorer...

 

 

Det er til orientering ingen motorprodusenter som lager alle komponentene i en motor selv. Om VP designer en motorblokk, får den støpt i et støperi eid av et annet firma men bringer den tilbake til fabrikken for montering av veiv, stempler som kommer fra andre fabrikker, jabsco vannpumpe etc., tror du dette blir en annen motor enn en VP av den grunn?

 

Har du noen eksempler på et motormerke som lager alle komponentene inkludert injektorer, impellere, trykplater, stempler etc. under eget tak?

 

De finnes nemlig ikke da det ikke er forenlig med moderne motorproduksjon, økonomi og optimal utnyttelse av tilgjengelig ekspertise og teknologi.

Link to post
Share on other sites

Rågærn skrev On 22.3.2019 at 21.01:

Ok, ja jeg vet at det er motorer som Volvo også bruker i lastebilene men jeg tror fortsatt ikke blokka er laget av Volvo. Men hva er D3  bygd på da,  er det også lastebil motor fra volvo. 

 

står lenger opp at D3 = motorer fra volvo personbil

 

Rågærn skrev On 22.3.2019 at 21.28:

Da takker jeg for svar.

Desverre er det ikke Mange som har rett svar men samma det. Jeg har får rett svar nå selv så da legger jeg denne tråden død. NB riktig svar ligger faktisk på forumet fra før.

 

Hadde vært flott om du i all din visdom kunne informert oss om det rette svaret da..? :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 15 timer siden:

Har du noen eksempler på et motormerke som lager alle komponentene inkludert injektorer, impellere, trykplater, stempler etc. under eget tak?

 

Aldri si aldri. Det er vel ikke heeelt uvanlig, men da er det gjerne ikke snakk om serieproduksjon... :-)

https://www.tb.no/motor/har-bygd-miniatyr-v8-er-i-garasjen/s/5-76-56091

Jeg forutsetter vi snakker om stempelmotorer. Elektromotorer produseres under helt andre forutsetninger.

Link to post
Share on other sites

I "gamle dager" var det vanlig for motorprodusentene å ha sitt eget støperi der motorblokker og topplokk ble støpt. Grunnen var vel mest at det var vanskelig å få underleverandører til å levere god og stabil kvalitet.

 

Etter hvert endret dette seg, og de aller fleste motorprodusenter har lagt ned eller solgt sine støperier. Svært få motorprodusenter produserer egne komponenter lenger. Det er langt lettere å skvise priser på komponenter når det ikke går ut over egne ansatte, og de spesialiserte komponentprodusentene blir jo også svært effektive ut fra konkurransesituasjonen de lever i.

 

Tror ikke fabrikken i Vara hadde eget støperi, så da kan det jo ha vært flere støperier som har levert motorblokkene til "staketmotorene" opp gjennom årene. Var mange støperier i Sverige den gangen. Det var uansett en Volvo-konstruksjon og ikke en blokk tatt fra en annen motorprodusent.

 

At 30/31/32/40/41/42/KAD etc. ble produsert av Volvo selv er det da ingen tvil om. Akkurat som D3/D4/D6 blir produsert av Volvo selv i dag.

 

At mange andre Volvo og VP motorer er andre produsenters konstruksjoner (og er produsert av andre) er det da heller ingen tvil om.

 

Trådstarters påstand om at "Volvo ikke lager egne motorer" stemmer uansett ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...