Jump to content

Cruiseskip har sendt ut mayday på Hustadvika.


sunnmøre

Recommended Posts

Chiefengineer skrev 4 minutter siden:

 

Gjør man slikt ut over aksept av de generelle "terms & conditions" gjennom billettbestilllingen når man tar en reise med f.eks. en Boeing 737?

 

Nei du sier noe... Jeg tenkte at det bør være innbakt i standard "terms etc.   -hvis seilingen skal foregå i farvann med litt høyere risiko?  Antarctis-cruise,  Svalbard-cruise---

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Godt ingen liv gikk i tap, godt jobbet av alle involverte, 

ser litt no på TV ved kaien i Molde, likte ikke helt på landgangen er under de 3 livbåtene som henger over, tenk hvis en av de ryker ned og treffe passasjerer på landgangen, litt merkelig konstruksjon .?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post

Forholdene til sjøs er varierende og i alle år har man erfart hardtværsskader under tøffe forhold også på store skip der alle tekniske funksjoner har vært intakte. Både containerskip, tankskip og andre fartøyer har fått erfare mother nature når den legger den ugjestmilde siden til.

 

Ombord på et passasjerskip der man har last av kjøtt og blod som må passes på og tas vare på for å unngå panikk etc. så lager dette ekstra utfordringer kontra skade på en container eller et skansekledning og når et slikt skip mister all framdrift i stygt vær, blir offer for naturkreftens herjinger der det hjelpeløst kastes rundt uten mulighet for å kompensere blir situasjonen ytterligere forsterket.

 

Denne gangen ble det ekstra kritisk da man mistet all framdriftskraft nær land under tøffe forhold. I praksis veldig mange likhetstrekk med det som skjedde med hurtigruteskipet Midnatsol i 2003 , også da under vanskelige forhold: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3jjmMe/hurtigruten-var-i-havsnoed

 

Slikt kan skje uten at noen prosedyrer er blitt brutt, også som i dette tilfellet der to loser var ombord og hadde skipet ikke fått motorstans ville denne seilasen aldri blitt beskrevet i media da skipet ville kommet fram uskadd.

 

Men at cruiseskip havner ut i storm er ikke uvanlig selv om man legger mye i værmeldingstjenestene for å komme seg unna slike områder som f.eks. i hurricane-sesongen i karibien. Det er kombinasjonen uvær, teknisk svikt og posisjonering ift. land etc. som er farlig. I dette tilfellet var man veldig heldig med utfallet og klarte å få igang maskineriet igjen. Her har man arbeidet under høyt press både på broa og i maskinen og det er utrolig mange ting som skal skje samtidig, både koordinering av nødressurser mot land, mønstring ombord, handtering av skipet, få ut ankerene, handtering av passasjerene, gjennomgang av de tekniske årsakene til systemsvikten, vurdering av hvilke muligheter man har for å få igang maskineriet, jobbe seg gjennom systemene for å få de igang igjen osv. osv. Alt under et enormt tidspress da skipet var nært land og man kunne risikert totalhavari i fjæresteinene.

 

Det interessante for min del er derfor hva årsaken til at redundante systemer der man har dobbelt opp av alt essensielt utstyr for framdrift kollapser samtidig. Er det designsvikt, er det problemer med fuel, kjøling etc. som har oppstått. Dog er dette ting som dessverre kan skje og det forekommer at det avdekkes konstruksjons/designfeil eller svakheter som man ikke klarer å simulere eller teste ut før skip havner i fart og man blir utsatt for belastningene i virkeligheten.

Link to post
torbi skrev 2 minutter siden:

Godt ingen liv gikk i tap, godt jobbet av alle involverte, 

ser litt no på TV ved kaien i Molde, likte ikke helt på landgangen er under de 3 livbåtene som henger over, tenk hvis en av de ryker ned og treffe passasjerer på landgangen, litt merkelig konstruksjon .?

Jeg skal nok love deg at konstruksjonen er slik at livbåtene ikke bare kan falle ned på landgangen. Livbåtene henger ikke, men ligger låst i krybber. 

Link to post
1 minute ago, Chiefengineer said:

 

Det interessante for min del er derfor hva årsaken til at redundante systemer der man har dobbelt opp av alt essensielt utstyr for framdrift kollapser samtidig. Er det designsvikt, er det problemer med fuel, kjøling etc. som har oppstått. Dog er dette ting som dessverre kan skje og det forekommer at det avdekkes konstruksjons/designfeil eller svakheter som man ikke klarer å simulere eller teste ut før skip havner i fart og man blir utsatt for belastningene i virkeligheten.

 

Hva med SRTP notasjon? skal vel egentlig ikke være mulig at noe sånt skjer da?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev 11 minutter siden:

 

Hva med SRTP notasjon? skal vel egentlig ikke være mulig at noe sånt skjer da?

 

Redundansen i oppbyggingen av systemene skal ta seg av tilskrekkelig backup men dessverre så viser det seg enkelte ganger at uansett om man har gjennomført FMEA testing og en grundig testprosedyre ved utprøving før overlevering så kan det oppstå uforutsette ting.

 

Groingen i avluftingen til kjølesystemet til Midnatsol etter bare et halvt års drift hadde man ikke klart å forutse og siden slike ting kommer svært plums på driftspersonellet ombord så går det gjerne med litt tid til feilsøking under høyt tidspress før man klarer å avdekke feilene. Og så blir det litt omarbeiding eller designendring som resultat. I dag er det så mye software som oppdateres og forandres hele tiden av leverandørrepresentantene gjennom eksterne pålogginger, dog gjort under kontroll av skipet men under oppmodning fra leverandører at man har mistet den totale kontroll på at anleggene til enhver tid fungerer som forutsatt.

 

Kollisjonen mellom supplybåten Skandi Gamma og en dynamisk posisjonert borerigg som følge av blackout ombord på supplybåten var eksempelvis en direkte følge av oppdatering av software utført av maskinerileverandøren noen måneder tidligere og manglende fullverdig uttesting etterpå der svakheten kom ut av skapet da skipet lå ved siden av riggen. Man mente at man ikke hadde berørt disse funksjonene under oppgraderingen men ved en feil var enkelte parametere satt til default på deler av anlegget man ikke planla å oppgradere ting på. Å ha kontroll  på alt dette er i praksis umulig for skipets besetning da man må stole på at produsentens teknikere kan det de er satt til å gjøre.

 

https://www.kystverket.no/contentassets/c7b5b50b656046ca86992f70982a1d69/ukerapport_uke_37_til-publisering.pdf

Link to post

En honnør til redningsselskapene . Det må ses på som et formidabelt  under at det gikk bra.  Nå er det bare å håpe at de amerikanske turistene  blir tatt godt vare når det hele er over.  Hotell med mat og dekket hjemreise og tilbud om krisespykolog. De bør få en klekkelig erstaning som monner og en unnskyldning fra rederiet som la ut I storm med et fartøy som ikke var sjødyktig nok.  

 

Hadde skipet endt I revene kunne vi ane et nytt Titanic scenario 

 

 

Link to post
4 minutes ago, Mouche said:

 

Det var også los ombord sågar to, og et skip som dette har vel ikke problemer med denne type vær under normale forhold, les; ikke motorhavari.

  Det var jo flere mindre båter som gikk over Hustavika i går, så et så stort skip har ingen problemer å gå i slikt vær, de har jo også stor nytte av stabilisatorer også. Å samenlikne denne båten med hurtigruta blir litt feil, for den ser ut som en liten knøtt ved siden av!! men det vil nok komme mye kritikk av forståsegpåere fremmover om hva som er riktig og galt! Det er litt for tidlig å begynne å kritisere, før vi vet hva som faktsik skjedde!! Vi får bare prise oss lykkelig for at de ikke havnet på grund!! da hadde det vært et fryktlig mye dårligere utfall!  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Nå har jeg sett nyhetsoppslagene, og jeg trekker tilbake alt som kan minne om negativ kritikk, ihvertfall av mannskap, som nok har hatt en tøff tørn, og bestått prøven. 

 

Passasjerer som skryter uhemmet av redningsfolkene, varmer en nordmanns hjerte, helt over fjellene, til den beskyttede Oslofjorden. At systemet virker, og alle ressurser settes inn, når slikt intreffer, er flott. Vi har en lang og krevende kyst. Håper vi i all fremtid har politikere som prioriterer sikkerheten for folk, natur og verdier, slik at også kommende katastrofer kan unngås. Trafikken i nordområdene er nevnt, og så vidt jeg vet, er planlegging av nødprosedyrer, dypvannskaier, oljelenser, osv, godt igang, også på Svalbard. SeaKing helikopterene er vel også modne for utskifting. Siden det gikk så bra, var det en fin vekker for oppmerksomheten om sikkerhet til sjøss.

 

Link to post
Brumm skrev 20 minutter siden:

Er det noen som har en realistisk teori om hva som kunne ha skjedd med skipet hvis det hadde drevet hundre meter lenger,  og inn i grunna? Ville det ha blitt revet opp så mye etter en stund at det simpelthen ville ha veltet?  

 

Slik gikk det med blikk stille sjø og sjøtemperatur på 20 gr og dagslys nesten døgnet rundt

 

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/P1wnR/cruiseskip-kantret-etter-grunnstoeting-i-italia

Link to post
19 minutes ago, Fjordland said:

Ser ikkje noe mer i avisene om dette lasteskipet som ble evakuert... 

Hvordan går det med det skipet nå? 

 

Ble det ikke rapportert at skipet skal slepes til land/kai i morgen tidlig et sted.

 

Her fant jeg det;

 

Frakteskipet «Hagland Captain», som havarerte på Hustadvika, skal slepes til Averøy. Slepebåten ligger allerede klar søndag kveld, men slepet kommer trolig ikke i gang før mandag. Styringen på skipet skal være ødelagt.

 

Kilde:NRK

 

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
BØstrøm skrev 37 minutter siden:

Nå har jeg sett nyhetsoppslagene, og jeg trekker tilbake alt som kan minne om negativ kritikk, ihvertfall av mannskap, som nok har hatt en tøff tørn, og bestått prøven. 

 

Passasjerer som skryter uhemmet av redningsfolkene, varmer en nordmanns hjerte, helt over fjellene, til den beskyttede Oslofjorden. At systemet virker, og alle ressurser settes inn, når slikt intreffer, er flott. Vi har en lang og krevende kyst. Håper vi i all fremtid har politikere som prioriterer sikkerheten for folk, natur og verdier, slik at også kommende katastrofer kan unngås. Trafikken i nordområdene er nevnt, og så vidt jeg vet, er planlegging av nødprosedyrer, dypvannskaier, oljelenser, osv, godt igang, også på Svalbard. SeaKing helikopterene er vel også modne for utskifting. Siden det gikk så bra, var det en fin vekker for oppmerksomheten om sikkerhet til sjøss.

 

Sea King er nok moden for utskifting men faktum er at i denne typen redningsaksjoner er det ikke mye som fungerer bedre. Uovertuffen pålitelighet, robusthet og egnethet. Ingen henger i lufta lenger på en tank heller. Litt lav cruisehastighet, men ultra stabil under heising. Og vi driver fortsatt med oppgraderinger og overhaling. Vi senker ikke guard'en før AW101 er klar til å ta over. 

Link to post

Ja, den saken, Costa Concordia, hadde vel ikke noe med været å gjøre eller tekniske problemer, men en kaptein som senere ble dømt til 16 års fengsel for drap (manslaughter), for å ha fårårsaket en ulykke og for å ha forlatt stedet. Med andre ord totalt uten relevans til saken som her diskuteres.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Mouche skrev 4 minutter siden:

Ja, den saken, Costa Concordia, hadde vel ikke noe med været å gjøre eller tekniske problemer, men en kaptein som senere ble dømt til 16 års fengsel for drap (manslaughter), for å ha fårårsaket en ulykke og for å ha forlatt stedet. Med andre ord totalt uten relevans til saken som her diskuteres.

Selvsagt en relevans. En ulykke er en ulykke.  Man kan måle konsekvensene ved en feilhandling. 

Link to post
Ugleseth skrev 26 minutter siden:

Selvsagt en relevans. En ulykke er en ulykke.  Man kan måle konsekvensene ved en feilhandling. 

 

Ingen relevans. Å forårsake et havari med tap av liv gjennom en gal manns verk kan ikke sammenliknes mot å havne i vanskelige omstendigheter forårsaket av teknisk svikt.

Link to post
37 minutes ago, DieselDahl said:

Sea King er nok moden for utskifting men faktum er at i denne typen redningsaksjoner er det ikke mye som fungerer bedre. Uovertuffen pålitelighet, robusthet og egnethet. Ingen henger i lufta lenger på en tank heller. Litt lav cruisehastighet, men ultra stabil under heising. Og vi driver fortsatt med oppgraderinger og overhaling. Vi senker ikke guard'en før AW101 er klar til å ta over. 

Er det ikke sånn at Leonardo har langt, langt bedre rekkevidde, kan løfte langt mer (16 tonn?) og er langt raskere? Generelt sett et langt bedre helikopter enn SeaKing i hvertfall på papiret :smiley:

Link to post

Eg undras,   det er ein del kunnskap innimellom her,  kan nokon svare på kvifor det ikkje kan setjast slepar i slik vær?  Så lenge værforhold tillet at helikopter kan heise folk, så burde dei kunne fly over ei dyneema line som kunne vinsjet ein sleper.    Eg forutset at båtane har solide nok innrettninger til oppgåva, både vinsj og pullerter, ellers burde de sjølvsagt ikkje vert operative. 

Samme problematikk har vi sett før med  både lektere og båter som treng berging. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...