Jump to content

Cruiseskip har sendt ut mayday på Hustadvika.


sunnmøre

Recommended Posts

-morten- skrev 11 minutter siden:

 

Hvordan får du opp sjøkarttet på AIS!?

 

Marine Traffic har fått ny funksjonalitet i app’en (betalt).

 

Trulte37 skrev 11 minutter siden:

Sitter å følger skipstrafikken på AIS og stusser på hvorfor redningshelikopteret blir hengende over lastebåten Hagland Captain som kom opp sørfra på vei til Skogn, så viser det seg at lastebåten har fått motorstopp drøyt 3 km unna cruiseskipet som sliter. HELT utrolig.

 

AF2983D9-FCCB-449F-9C46-27E78A5F8E99.png.06ad77a4daab80fe48dc95181ba507c4.png

 

«Hagland Captain» er vel i ferd med, eller har gått på grunn, like ved der «Viking Sky» lå for noen timer siden.

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Lazyjack said:

Den står ikke på men har slagside pga. tømmerlast som har forskjøvet seg.

Så på sjøkarttet nå at den ikke er på grund ja! men spørsmålet er jo om de har fått ut anker og fått feste og om de klarer å få sleper på den! Er i hvertfall masse båter i området. får håpe den ikke driver på Svartoksen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Siem og de andre ligger standby i nord. Man kan jo spekulere i hendelsesforløpet på Viking Sky når man ser AIS sporet. Drev de inn mot Hustadvika eller styrte de inn når de fikk trøbbel? Tok de vurderingen at de hadde for dårlig styrefart til å manøvrere inn leia og kjørte ut igjen. Har de på noe tidspunkt latt ankeret gå slik det ble sagt på nyhetene. De har klart å holde nesa opp mot været og hatt litt fremdrift de siste timene.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 1 minutt siden:

Var det så at viking sky var diesel-elektrisk ?

 

Det stemmer.

Hovedmotorene er fra MAN, som er to av typen 9L32 / 44CR på 5 040 kW hver og to av typen 12V32 / 44CR på 6 720 kW hver.[1] Fremdriften besørges av to elektriske motorer på 7 250 ekW (elektrisk kilowatt) hver som driver hver sin propell. Nødgeneratoren er på 1 230 kW. Sidemanøvrering besørges av to baugthrustere på 1 400 kW, samt en akterthruster med samme effekt. Sauer Compressors har levert diverse kompressorer.[1] Toppfarten er 20 knop (37 km/t; 23 mph).

Link to post
Share on other sites

Stusser litt på vurdering av skipet og værforhold, de valgte å gjennomføre mens hurtigruten står i ro. 

Viking sky har høye overbygg og kan bli utfordring når det er dårlig vær der og da.. ? Bare eg tenker litt. 

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Så nettopp en video på nyhetene som var filmet av en av passasjerene. Der skled inventaret fra side til side etter som skipet krenget fra side til side. 

 

Synes det er merkelig at inventaret får lov til å segle rundt på egenhånd. Jeg har såpass respekt for Hustadvika at jeg gjør sjøklart før jeg begir meg utpå. Selv om jeg bare går der i maksvær. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 14 minutter siden:

Så nettopp en video på nyhetene som var filmet av en av passasjerene. Der skled inventaret fra side til side etter som skipet krenget fra side til side. 

 

Synes det er merkelig at inventaret får lov til å segle rundt på egenhånd. Jeg har såpass respekt for Hustadvika at jeg gjør sjøklart før jeg begir meg utpå. Selv om jeg bare går der i maksvær. 

Viking Sky er et mye større skip enn hurtigruten og er dermed mye roligere i sjøen. Viking Sky har også stabiliseringsfinner (som også hurtigruten har) som medfører at skipet mest sansynlig nesten ikke gav noen som helst bevegelse over Hustadvika. Problemet med løse møbler skjedde først da skipet mistet fremdriften, noe som da gjør at effekten av stabiliseringsvingene opphører, på grunn av at skipet må ha fart igjennom vannet før dei har virkning. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 5 minutter siden:

HRS nå. cruiseskipet ligger på to anker. Støtter med litt maskinkraft fra en motor. 10m krapp sjø

 

venter på slepebåt 

 

Situasjonen stabil

 

 

 

Merkelig at skipet har ute to anker samtidig som at skipet gjør fart igjennom vannet i mot strøm og vind. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 8 minutter siden:

Merkelig at skipet har ute to anker samtidig som at skipet gjør fart igjennom vannet i mot strøm og vind. 

Jeg tolket meldingen fra @Bitteliten slik at de avlastet presset på anker med motorkraft, ikke at de gjorde fart gjennom vannet. 

Link to post
Share on other sites

Utrolig dårlig information i denne sag. Sola siger, at båden ligger for anker mens AIS viser varmt gennem vandet på 3-4 knob. Kursen slingrer. Lastskibet bliver evakueret - så ikke evakueret. Og så evakueret igen.

 

Ingen helikoptre i luften lige nu som jeg ser det. Min teori er, at de har tro på at de kan nå til fx Molde og at de to supply-skibe og den slæbebåd, der nu følger det, vil tage det på slæb når de når til lidt mere roligt vand om et par timer. 

 

Men vi får se.

 

red: Heli over skibet nu. Kan det være sådan, at hun drejer op i vinden og sagtner farten hver gang der skal hejses?

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et helikopter over hver av havaristene. Og luftambulansen er ute og flyr de og, travel kveld...

4435E0C1-5FD5-4B63-A6D3-76DC2DFAE227.png.f6a36cee52775b834c1c2e681f3289dd.png

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ser at mange "slakter" rederiet på twitter. Absolutt ingen oppdateringer fra rederiet, til pårørende på verken hjemmesiden FB, Twitter eller IG i skrivende stund. :thumbsdown:

 

Her er en av meldingene jeg fant på twitter: " Hi, my parents are onboard and I am desperately seeking information. Can I speak with anyone?! My mom contacted me to say she and my dad are injured, and that was hours ago. Haven’t heard since. PLEASE HELP. "

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 14 minutter siden:

Jeg tolket meldingen fra @Bitteliten slik at de avlastet presset på anker med motorkraft, ikke at de gjorde fart gjennom vannet. 

I følge Marinetraffic gjør skipet en fart på 3-4 knop mot sørvest, som er så og si rett i mot sjøen. Tviler på at dei gjør dette for å avlaste ankerene. 

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...