-morten- Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 10 minutes ago, bellen said: Har dei nå funnet ut hva som gikk galt, eller er det en ny såkalt "ekspert" som har uttalt seg? https://www.tv2.no/a/10508148/ Jeg er selv maskinsjef på et dieselelektrisk fartøy med DP2, og det er fullstendig uforståelig for meg hvordan tre motorer plutselig mister smøroljetrykket. han med oljekanna sovna!! hehe.. vi får vel svarene når granskningen er ferdig! alt kan skje det har vi sett utallige ganger! fått los ombord utenfor Grip nå, så da er den straks i Bailsund!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 "Ekspertene" trekkes til slike hendelser som fluene til hestemøkken! Og journalistene sluker alt rått, og trykker alt de kommer over. Så det kan nok være greit å ha et kritisk syn på det som hevdes inntil det faktisk foreligger en offisiell rapport... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Johannes Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Det virker litt pussig, kanskje noen har lest loggen for alarmer og misforstått årsak & virkning? Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Har vert borti en MAN med tørrsump som var veldig følsom på oljenivå i dårlig vær. Den gikk i shutdown om vi ikke holdt den på Max merket. Det eg ikke forstår er tidslinjen, det gikk etter min forståelse alt for lang tid å få maskineriet opp og gå igjen om det er dette som er årsaken. Vi kjører black-out drill jevnlig, og det er ikke snakk om mange minuttene vi bruker på å være operativ. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 bellen skrev 39 minutter siden: Har dei nå funnet ut hva som gikk galt, eller er det en ny såkalt "ekspert" som har uttalt seg? Sannsynligvis en "ekspert" som har hørt av en annen ekspert, og som så har snakket med en "journalist". Kronologien her er litt vrien å få tak på, men hvis jeg har forstått det rett så stoppet alle fire motorene og nødgenerator startet. Så plundret man en stund for å få start på en. Og senere to til. Dersom alarmloggen viser at alle motorene har fått alarm på lavt oljetrykk samtidig og deretter gått i shut-down, så må det signalet ha kommet fra et sted. Alvorlig softwarefeil er nærliggende å tro. Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 (redigert) Hmm at alle motorene mistet smøring var jo litt overraskende. Også litt skummelt at man eventuelt ikke kan overstyre og la en av dieselomotorene gå i en nødsituasjon for å komme seg videre. Om båten først skal på grunn så hadde vel ikke noen havarerte lager vært den verste ekstrautgiften. Kan det være sånn at satt på spissen så kan en eneste sensorfeil stoppe en ferge av denne typen? Hadde dette på en mercury engang også. Varmealarmen stoppet motoren 50 meter fra brygga. Kjempstas... Lag gjerne en alarm som uler, men la idioten bak spakene selv ta ansvaret for om motoren tåler de siste meterene eller ikke. Redigert 27.Mars.2019 av StåleK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Mulligan skrev 20 minutter siden: Alvorlig softwarefeil er nærliggende å tro. Noen som vet om de kjører HIL test på skip med SRTP klasse? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Pressekonferanse kl 16 sies det nå Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 1 hour ago, index said: "Ekspertene" trekkes til slike hendelser som fluene til hestemøkken! Og journalistene sluker alt rått, og trykker alt de kommer over. Hva vil du de skal gjøre og/eller rapportere? Og hva med alle meningene her på forumet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marwin Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Er det virkelig mulig at smøroljetrykket stoppet alle fire motorer?? Er det ikke separate anlegg? Eller er dette sprøyt for å dekke den egentlige årsaken? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
rogeri Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Hårreisende forklaring! Her stopper altså motorene UTEN forutgående indikasjoner eller alarm i forkant, uten å gi muligheter for å foreta utbedrende tiltak . Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Marwin skrev 11 minutter siden: Er det virkelig mulig at smøroljetrykket stoppet alle fire motorer?? Er det ikke separate anlegg? Eller er dette sprøyt for å dekke den egentlige årsaken? Det er separate anlegg ja. Alarmloggen klarer neppe mannskapet å tukle med, så dette burde stemme. Om det høres aldri så rart ut... Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 (redigert) rogeri skrev 13 minutter siden: Hårreisende forklaring! Her stopper altså motorene UTEN forutgående indikasjoner eller alarm i forkant, uten å gi muligheter for å foreta utbedrende tiltak . Forsåvidt ikke så hårreisende. Det samme står i DNV sine klasseregler, der skal lavt smøroljetrykk gi alarm og shutdown, ( i tillegg til thrustlager temperatur). Det er de to shutdownene som går på smøroljesystemet iht DNV sine regler. Å kjøre en motor uten smøroljetrykk er en kortvarig og livsfarlig operasjon. Redigert 27.Mars.2019 av Stiffler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ugelvika Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 (redigert) Kan vel være nok med lavt smøreoljetrykk på en motor på dieselelektrisk. Shutdown alarmen stopper motoren, men legger ikke ut tavlebryteren. Ja, tavlebryteren bør merke dette og legge ut, men skjer ikke dette raskt nok så kan den dra ned hele nettet. Har prøvd ✌️ Men skal da være fort gjort å få igang igjen.. Redigert 27.Mars.2019 av ugelvika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Det eg reagerer på, er hvorfor det tok så mange timer å få igang først en motor, så to til utover kvelden? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 (redigert) Som nevnt: Her MÅ det være 'ugler i måsan'. Det MÅ da finnes dobble sett av system som hindre et skip med over 1000 passasjerer å havarere?? Fra MIN tid på saltmyra var det alltid dobble sett av bortimot alt! Og det var til og med FØR E0! . (Redigert: Jeg var med på å bygge om skip til E0 under fart! Det var krav til dobble system på det meste, med auto innslag av backupsystem ved feil. OG alarmer selvsagt!) Redigert 27.Mars.2019 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
da Cali Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Merkelig, slike skip oppgis jo til å kunne gå i slikt type vær med hjelp av balanseror/finner. Hjelper ikke slikt på oljetanker og stabilitet på oljenivå.... Uansett, Designet av skipet fremstår ubrukelig når banal sak som lavt oljenivå setter skipet ut av drift. (skjerpende følgelig at dette skjer helt uten andre forvarsel). Som mye annet blir disse skipene for avansert, man glemmer det essensielle, og datasystemene er i seg selv en større fare for havari enn primærfunksjonen i seg selv. Dette var sjokkerende årsak, og skjerpende at 1300 liv er satt i fare pga av oljenivå. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 (redigert) Det som har hendt her er da at disse MAN-maskinene som har tørr sump (ikke smørolje i sumpa men systemtank som olja renner ned til etter omløp i motor) har mistet suget til smøroljepumpa under slingringen, og sikringssystemet har korrekt kjørt hver maskin i shutdown slik det skal gjøre. Den funksjonen er helt udiskutabel og skal være slik iht. klassereglene. Så ligger den bakenforliggende årsaken i en uheldig utforming av systemtankene (designfeil) som har gjort at selv om man kjører systemet med en smøroljemengde som er innenfor motorprodusentens anbefalte oljemengde så vil (den uheldige) utformingen på systemtankene ha gjort at de likevel mistet suget ved en viss slingringsgrad/fyllemengde. Da vil tiltaket framover være å toppe opp systemtankene vesentlig mer under normal drift (etablere nytt max/min. nivå) samt installere nye nivåsesorer, evt. rejustere alarmgrensene på de som allerede sitter der og problemet er løst. Det er altså forklaringen på hele scenarioet. Den er fullt ut spiselig. Redigert 27.Mars.2019 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Ja den forklaringen er helt innenfor. Har selv vært borti lignende tilfelle men da rett nokk på en B&W. Men vi brukte nå ikke timevis på å slippe ned noen hundrede liter systemolje og starte opp på motoren igjen etter stoppen. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 (redigert) Ok. Men her er det FIRE dieselmotorer som stopper samtidig!! Og de elektriske fremdriftsmotorene stopper også.... NOE MÅ være galt her. Det være seg mannskap, regelverk eller oppsett av styringene. Redigert 27.Mars.2019 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
StåleK Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Bra man fant ut av dette uten at liv gikk tapt iallefall. Litt utrolig at dette skal kunne skje med 4 motorer samtidig. Vi MÅ vel snakke om en kraftig konstruksjons/designfeil. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Om dette er hele sannheten, og det er tørrsump slik @Chiefengineer sier, så er det nok en uheldig design på tanken ja. Skvalpeskott, eller øke min/max nivået kan fikse det. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Marwin skrev 5 minutter siden: Ok. Men her er det FIRE dieselmotorer som stopper samtidig!! Og de elektriske fremdriftsmotorene stopper også.... NOE MÅ være galt her. Det være seg mannskap, regelverk eller oppsett av styringene. De to elektriske framdriftsmotorene er forsynt med strøm fra de fire dieselgeneratorene så det er helt åpenbart at disse stanser helt når siste dieselen ramler ut. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Marwin skrev 9 minutter siden: NOE MÅ være galt her. Det være seg mannskap, regelverk eller oppsett av styringene. Hva mener du med oppsett av styringene? Regelverket kan heller ikke skyldes på i dette tilfellet. Og mannskapet kjenner vi ikke godt nok til at vi kan kritisere de. Derimot har de fått skryt over at det gikk så bra som det gjorde. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Har vel aldri sett en større motor uten tørrsump men mulig det finnes. Vi har vel ikke alle detaljer her og mange av de som er inne her og skriver har vel aldri sett en skipsmotor en gang men eksperter er de alle. Vil vel tro at om kun to av motorene stopper på grunn av lavt oljetrykk er det nokk til å tilte hele systemet om ikke retureffekt veænene på disse er raske nokk. Da vil de andre to gå ut på overlast. Men hvem vet det blir nå uansett bare gjetninger. Tror vi skal overlate til de som faktisk har tilgang på loggene å konkludere i denne saken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.