Jump to content

Cruiseskip har sendt ut mayday på Hustadvika.


sunnmøre

Recommended Posts

Ugleseth skrev 24 minutter siden:

Det har blitt spekulert I det vide og brede. Jeg prøvde å helle litt kaldt vann I blodårene til ekspertisen. Alle konstaterte teknisk feil.

Skipet la altså ut I storm med 1300 passasjer med lavt nivå på smøreoljen. Motoren mistet oljetrykk og stengte ned.

 

Jeg tror man må være litt mer nyansert fram til alle fakta foreligger. Det jeg har oppfattet som er sagt er at man har vært i nedre del av skalaen på smøroljenivåene men ikke under noen lav-grense og man hadde heller ingen alarmer inne på systemtankene til hver motor.

 

Men om årsaken til dette er at man var fri for olje ombord i kombinasjon med dårlig vær og en designfeil som gjorde at motorene mistet suget før de normalt skulle så er det nok omstendigheter som vil bli fulgt opp videre alle sammen. Spesielt om det er slik at man måtte begynne transfer fra en motor til en annen for å få nok olje til å starte opp igjen, sånt må normalt gjøres via smørolje recovery-tank etc. slik at det tar lengre tid enn å bare hente ny olje til motorene rett fra lagertank.

 

Det jeg stusser på er at alle motorene var lav på smøroljenivået. Det er svært skjeldent at man kjører lavt på 4 motorer samtidig (før etterfylling) da de kjøres med ulik driftstid etc. Og at de lenge rapporterte at 3 av fire maskiner var kommet i drift.

 

Betyr dette at de i mangel på mer olje på lagertanken hadde brukt olja fra systemtanken til den 4'de maskinen til å etterfylle de tre andre til høyere nivå.? Det forklarer isåfall både ekstra tidsforbruk samt at en motor ikke kunne startes uansett.  Men dette blir kun rene spekulasjoner og nå vet vi jo at det vil komme en rapport etterhvert der den hele og fulle sannhet vil komme fram.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er sikkert brukt uorginal motorolje fra BT... og det ble en skikkelig motoroljediskusjon ombord, før de startet opp motorene... :) 

 

Hvor mange liter smøreolje er det vi snakker om her? Sånn ca

 

Den ene losen beskriver at forut for problemene/ da de oppstod,  ble det spist middag og drukker vin fra høye glass... lurer litt på hvordan dette kan oppstå uten at et glass har veltet.. 

 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 14 minutter siden:

Hvor mange liter smøreolje er det vi snakker om her? Sånn ca

 

Den ene losen beskriver at forut for problemene/ da de oppstod,  ble det spist middag og drukker vin fra høye glass... lurer litt på hvordan dette kan oppstå uten at et glass har veltet.. 

 

 

 

Dette blir å skyte litt fra hofta men dette er 9-sylindrede rekkemaskiner samt 12 sylindrede V-motorer i MAN's 32 serie, en motorserie som til en cruisebåt å være er relativt små maskiner å regne. Tilsvarende Wartsila 32. Og således vil jeg tippe 3-4000 liter smørolje på systemtankene. Muligens litt mer da de bør ha mulighet for å bytte ut deler av oljemengden uten stopp for å regulere TBN-tallet da maskinene nok går på tungolje deler av tiden.

 

Ja interessant dette med beskrivelsen til losen, jeg stusset også på den og åpenbart har det ikke vært store krengebevegelser i skipet så lenge det seilte i normal hastighet med stabilisatorene ute. Enda mer merkelig at de skulle miste sugene til alle smøroljepumpene på 4 motorer under slike forhold.

 

Time will show hva den fulle fasiten er i denne saken.

Link to post
Share on other sites

Det var trivelig å møte skipet når det la til kai i Molde.

 

Mange hadde tatt med flagg og klappet da skipet la til- det ble veldig positivt mottatt av alle turistene.

Kjekt også å se at alle romsdalinger   som hjalp til på landsiden . Dugnad fungerer fortsatt !

 

Flaksen var vel bedre enn forstanden i denne ulykken - virker veldig rart at det er kun lavt oljenivå som er årsak- virker veldig sårbart.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Eureka said:

Det er sikkert brukt uorginal motorolje fra BT... og det ble en skikkelig motoroljediskusjon ombord, før de startet opp motorene... :) 

 

Hvor mange liter smøreolje er det vi snakker om her? Sånn ca

 

Den ene losen beskriver at forut for problemene/ da de oppstod,  ble det spist middag og drukker vin fra høye glass... lurer litt på hvordan dette kan oppstå uten at et glass har veltet.. 

 

 

 Litt sjøgang var det sikkert forut før det skjedde men kan ikke samenliknes med å værei drift og man får bølgene fra siden!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Eureka said:

Den ene losen beskriver at forut for problemene/ da de oppstod,  ble det spist middag og drukker vin fra høye glass... lurer litt på hvordan dette kan oppstå uten at et glass har veltet..

 

Jeg har også lagt merke til denne og skjønner ikke da helt hvorfor/hvordan kraftig sjøgang har i sterk grad (?) vært med på å lage problemet som førte til stopp i maskinene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja man kan bli en smule forundret. Folk står på land og klapper idet havaristen blir tauet til land.  Redningsfolkene har satt livene på spill for å redde de skipbrudne på havet. Det er blitt skrevet leserinnlegg fra de amerikanske turistene som var overveldet.  De ble innkvartert på de beste hotellene og hyggelige taxisjåfør kjørte dem gratis til og fra. De fikk varme pledd , varm drikke og kjøpesentrene ble åpnet slik at turistene kunne handle de nødvendigste ting.  

 

Alt tyder på at skipet la ut I storm for å holde ruten til neste havn. I maskinrommet var man trolig pålagt  oljeetterfylling I lavkostland til tross for at oljetankene nærmet seg lavt nivå. Så skjer det , motorene stopper og skipet er en hårsbredd fra katastrofe. Helge Ingulstad ulykken hadde blitt barnemat I forhold.

 

Det er en trend. På veiene kjører hundrevis av vogntog med sommerdekk på vinterføre , sjåførene jukser med hviletider og lasten blir trikset med på parkeringsplassene. Eierene og oppdragsgiverene lukker øynene. Ingen grunn til å klappe over trenden I næringslivet?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 Spar oss for slike innlegg!! vær så snill!  Det er et svært solid regelverk for bygging og konstruksjon av slike skip, samt regelverk for seiling sikkerhet og beredskap!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 21 minutter siden:

Det er en trend. På veiene kjører hundrevis av vogntog med sommerdekk på vinterføre , sjåførene jukser med hviletider og lasten blir trikset med på parkeringsplassene. Eierene og oppdragsgiverene lukker øynene. Ingen grunn til å klappe over trenden I næringslivet?

 

Det er en megatrend, enig i det. Men jeg foreslår at vi holder det polttiske unna en diskusjon om hva som faktisk har skjedd, i denne tråden.  Det er en interessant og viktig diskusjon det også, men vi ser at en interessant tråd lett kan ødelegges så snart den blir politisk.

 

Den politiske kompetanse er ikke like høy som den tekniske (samlet sett) her på Baatplassen.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Ugleseth said:

 I maskinrommet var man trolig pålagt  oljeetterfylling I lavkostland til tross for at oljetankene nærmet seg lavt nivå.

 

Kan du utdype/kvantifisere/sannsynliggjøre en slik påstand?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 58 minutter siden:

Alt tyder på at skipet la ut I storm for å holde ruten til neste havn. I maskinrommet var man trolig pålagt  oljeetterfylling I lavkostland til tross for at oljetankene nærmet seg lavt nivå. Så skjer det , motorene stopper og skipet er en hårsbredd fra katastrofe. Helge Ingulstad ulykken hadde blitt barnemat I forhold.

 

Dette har jeg ingen tro på. Slike rederier har internasjonale avtaler med eksempelvis de store smøroljeleverandørene som leverer hvor som helst i verden. Og man kjøper ikke på tilfeldigheter her og der. Vanligvis er logistikken i forhold til å snu en slik båt (bytte passasjerer ved turslutt) veldig god, du kan lese litt om tidligere RCCL veteran, kaptein Arnolf Remø's beskrivelse av logistikken ifm. anløp av disse skipene her:

 

https://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/article8275577.ece

 

Nå er denne under en lukket artikkel men han og alle andre med yrkesprofesjon fra tilsvarende skip er også helt enige om at været ikke skulle hatt noen påvirkning på seilasen til dette skipet. Uhellet skyldes så absolutt helt ektraordinære hendelser og det er nok ytterligere svar som vil komme på bordet når havarikommisjonen er ferdig med sitt arbeid.

 

Det er helt nødvendig da hendelsen absolutt ikke skulle ha oppstått.

 

https://www.smp.no/nyheter/2019/03/25/Mener-været-ikke-hadde-noe-å-si-for-havariet-18736757.ece

 

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, Mouche said:

 

Kan du utdype/kvantifisere/sannsynliggjøre en slik påstand?

Om Ugleset ikke har kunskap eller førstehåndserfaring med dette, så kan han jo bare droppe å slenge ut disse komentarene!

Alle dere som kritiserer reder og rederi samt mannskapet ombord kan lage en egen tråd!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

 

-morten- skrev for 1 time siden:

 Spar oss for slike innlegg!! vær så snill!  Det er et svært solid regelverk for bygging og konstruksjon av slike skip, samt regelverk for seiling sikkerhet og beredskap!

 

Noe har sviktet og det må man bare ta til etteretning. Om det er regelverket som er for dårlig eller regelverket som ikke ble etterlevd har jeg ikke peiling på.

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, bliss X said:

 

 

Noe har sviktet og det må man bare ta til etteretning. Om det er regelverket som er for dårlig eller regelverket som ikke ble etterlevd har jeg ikke peiling på.

 Vi vil få svar når granskningen er ferdig! Det kan godt være en designfeil, selv om regelverket er fulgt. Oljenivå var teoretisk på et akseptabelt nivå.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

46 minutes ago, -morten- said:

Om Ugleset ikke har kunskap eller førstehåndserfaring med dette, så kan han jo bare droppe å slenge ut disse komentarene!

Alle dere som kritiserer reder og rederi samt mannskapet ombord kan lage en egen tråd!!

 

Unnskyld, men om jeg velger å stille et spørsmål til noen her basert på slike uttalelser så gjør jeg det helt uten å spørre om "tillatelse". Forøvrig kan jeg ikke huske at jeg har kritisert hverken reder, rederi eller mannskap så kanskje din melding egentlig ikke var ment/myntet på meg?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Mouche said:

 

Unnskyld, men om jeg velger å stille et spørsmål til noen her basert på slike uttalelser så gjør jeg det helt uten å spørre om "tillatelse". Forøvrig kan jeg ikke huske at jeg har kritisert hverken reder, rederi eller mannskap så kanskje din melding egentlig ikke var ment/myntet på meg?

Meldingen var myntet på Ugleset, da han i de fleste innlegg her bare kommer med kritikk. De fleste på båtplassen er mer interessert i årsak og hva som gkorde at en rekke barierer ikke fungerte.. økonomiske og politiske interesser får ev. komme etter vi har forstått og skjøndt hva som har skjedd! Ser foresten at selv seriøse politikere går ut å kritiserer rederen også, og kommer med påstander!  Synes sånn form for etterpåklokskap og kritikk rett og slett usmakelig! Men det er som sakt etter min mening en annen diskusjon!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

https://e24.no/naeringsliv/cruiseskip/seks-cruiseskip-fikk-motorstopp-eller-drev-langs-norskekysten/24590853

 

Dette var litt overaskende! vært morro å sett hvilke båter det gjelder! Mulig det ligger ut offentlig! Vi har mange besøkende i Tondheim og jeg har hytte midt i Trondheimsleia ogsynes det er morro å følge med! Jobba også en periode med utsikt rett mot cruisebåtkaia!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 11 minutter siden:

https://e24.no/naeringsliv/cruiseskip/seks-cruiseskip-fikk-motorstopp-eller-drev-langs-norskekysten/24590853

 

Dette var litt overaskende! vært morro å sett hvilke båter det gjelder! Mulig det ligger ut offentlig! Vi har mange besøkende i Tondheim og jeg har hytte midt i Trondheimsleia ogsynes det er morro å følge med! Jobba også en periode med utsikt rett mot cruisebåtkaia!

I den artikkelen står at 114 skip har fått motorstopp i 2017 langs norskekysten.

Hva mener de med skip, mon tro, og finnes det noe klart skille mellom skip og båt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...