Sydvesten Startet 24.August.2005 Del på Facebook Startet 24.August.2005 (redigert) I min søken etter en båt med vindkraft som fremdriftsmiddel så dukker det opp en del spørsmål.. Det står mye rare ord og begreper som en motorbåtmann ikke skjønner noe av... Starter med rigg: Hva er en 9/10 del's rigg, hva står tallet 9/10 for eller 7/8-del for den saks skyld. Er det dette som kalles for brøkdelsrigg? Noen utgaver av samme båt leveres med grunnere kjøl, er det noen forskjell på dyp kontra grunn kjøl med tanke på hvordan båten oppfører seg i sjøen. Ser jo fordel av gunn kjøl med tanke på lettere adkomst på grunne steder. Hva er lazy jacks for noe ? Dette rekker for i dag, tror jeg... Redigert 24.August.2005 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
joelle Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Hei du, jo da det er en god del termer som man kan stusse litt over. 7/8 dels rigg: Her er jeg ikke sikker på hvordan jeg på beste mulige måte ska forklare, men hvis du ser på forstaget (den vaiern som går fra føren på båten og opp til toppen på masta), hvis den tex går 7/8 deler av masta så er det en 7/8 dels rigg Lazy Jack: Dette er en type av "snorer" som går opp fra bommen til masta som gjør så att seilet blir fanget opp på bommen når du slipper det ned og ikke på dekket. Ett must (Obs. en klar fordel hvis du har full spilet stor seil) Full spilet stor seil: Plast pinnene som går på langs i seilet går helt fra bakkant av seilet in til feste i masta. Dette gjør sånn att seilet er mer formstabilt. Kort kjøl versus "dyp" kjøl: det er fra tid til annet en fordel og ha en grunn kjøl, men på samme gang så får du en båt som ikke er like stiv (legger seg lettere på sidan når det blåser) jeg skulle alldrig velge grunn kjøl hvis jeg var deg. På min båt så er det ett tilvalg og forskjellen er mellom 1.85 (normal kjøl) og 1.45 på kort. Dette spiller ikke noen særlig rolle for oss her i Norge, du har uansett begrensninger når du ska legge til. Grunn kjøl er populært for dem som seiler i kanaler osv. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 I min søken etter en båt med vindkraft som fremdriftsmiddel så dukker det opp en del spørsmål.. Det står mye rare ord og begreper som en motorbåtmann ikke skjønner noe av... Starter med rigg: Hva er en 9/10 del's rigg, hva står tallet 9/10 for eller 7/8-del for den saks skyld. Er det dette som kalles for brøkdelsrigg? Noen utgaver av samme båt leveres med grunnere kjøl, er det noen forskjell på dyp kontra grunn kjøl med tanke på hvordan båten oppfører seg i sjøen. Ser jo fordel av gunn kjøl med tanke på lettere adkomst på grunne steder. Hva er lazy jacks for noe ? Dette rekker for i dag, tror jeg... <{POST_SNAPBACK}> *9/10 del's rigg* - begrepet henger sammen med at forstaget som fokka henger på, er festet i masten 9/10 deler av mastens lengde fra dekket. *Dyp kontra grunn kjøl* - tja, hvem kan svare faglig helt korrekt her? To sentrale poenger: Lav plassering av vekten i kjølen (dyp kjøl) gir større rettende moment - mindre krengning. Grunn kjøl er vel kommet fordi enkelte seilere ønsker å kunne gå i grunt farvann, kanskje spesielt når man skal legge til land i naturhavner. Lazy jack's er et system av liner som samler storseilet noenlunde pent over bommen når du slipper ned storseilet. Dette settet av liner er dobbelt, det vil si ett sett på hver side av bommen og masten. Dermed faller seilet ned i mellom og holdes på plass. Fin sak hvis man er alene ombord. Sitér dette innlegget Link to post
jonna Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 http://home.no.net/~msails/seilordbok1.html http://www.seilmagasinet.no/ http://www.havna.com/ http://www.harken.com/rigtips/reefing.php http://www.fendern.se/segla/ Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Jeg hiver meg på denne tråden og spør "Hva er delt lateralplan" Sydvesten hvis du vil kan du seile regatta med meg på Eidangerfjorden i dag. Men jeg er nybegynner. Sitér dette innlegget Link to post
jonna Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 "delt lateralplan" betyr at kjøl og ror er adskilt. Har da gjerne utenpåliggende ror og ikke ror "i ett" med kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 "delt lateralplan" betyr at kjøl og ror er adskilt. Har da gjerne utenpåliggende ror og ikke ror "i ett" med kjølen. <{POST_SNAPBACK}> De fleste seilbåter som har sett dagens lys etter 1980 har delt lateralplan. De fleste av disse har ikke utenpåliggende ror! Men kjølen og roret er adskilt.... Sitér dette innlegget Link to post
jonna Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 jeg skrev "har da gjerne....." nevner ikke mengden. Regner med sydvesten lettere da forstår hva dette er. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Brøkdelsrigg (7/8, 9/10 el.l.) I tillegg til hva du kan SE, (forstaget går ikke helt til topps i masta) påvirker det i hvor stor grad du kan endre bøyen på masta under seilas. På en mastheadrigg møtes forstag og akterstag i toppen av masta. Hvis du strammer det ene, vil kreftene gjøre at det andre strammes like mye. Du kan altså ikke bøye masta bakover bare med å stramme akterstaget. Vi har nettopp hatt en diskusjon om dette, og man kan ved å lage en grunntrim hvor masta er lett bakoverbøyd få det til allikevel, men ikke så bra som for en brøkdelsrigg. Siden stagene ikke møtes i samme punkt kan du ved å stramme det ene få umiddelbar respons på mastebøyen. Poenget med å bøye masten er at du kan påvirke seilets form. Det er interessant fordi den optimale seilfasongen er avhengig av vindstyrke, bølger og båtens retning i forhold til vinden. Hva man velger er avhengig av hva man bruker båten til. Familieseilere og langturseilere velger ofte masthead, mens regattaseilere gjerne vil ha brøkdelsrigg. Forklaringen kan være så enkel som at en brøkdelsrigg KAN være mer komplisert, og krever mer av mannskapet, men dette kommer også an på vinkling på salingshorn, lensetakler eller ikke, checkstag osv. Om dette emnet finnes det mange meninger. Det er allikevel liten tvil om at en brøkdelsrigg er mer trimbar, og dermed bedre egnet til regattaseiling. Om dette går på bekostning av mastens soliditet er det kanskje mer diskusjon rundt. Faktum er allikevel at de aller flestre langturseilere har mastheadrigg. Om ikke annet så fordi de ikke gidder å trimme båten hele tiden, og derfor ikke ville hatt særlig utbytte av en brøkdelsrigg. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sydvesten Svart 24.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2005 Sydvesten hvis du vil kan du seile regatta med meg på Eidangerfjorden i dag. Men jeg er nybegynner. <{POST_SNAPBACK}> Det hadde vært kjempe moro, når er det da ? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Allan E Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Hvis du er i båthavna på Skjelsvik litt før 5 så ligger båten min på nest ytterste pir. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2005 Takker for dette tilbudet, jeg er i Skjelsvik ca. kvart på fem i dag, tar med vest og regntøy. Jeg er jo også meget fersk, og duger sikkert beste som ballast. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fenix Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Lazy jack's er et system av liner som samler storseilet noenlunde pent over bommen når du slipper ned storseilet. Dette settet av liner er dobbelt, det vil si ett sett på hver side av bommen og masten. Dermed faller seilet ned i mellom og holdes på plass. Fin sak hvis man er alene ombord. <{POST_SNAPBACK}> Absolutt kjekt å ha - og ganske enkelt og veldig billig å lage selv. Dyrere hvis du vil ha en "lazybag" (også kalt "stack pack"), der seilet detter ned i en pose som du snurper igjen med en glidelås. Fullspilet seil er nok en forutsetning for full effekt av lazy ditt og lazy datt. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 26.August.2005 Del på Facebook Svart 26.August.2005 Kort kjøl versus "dyp" kjøl: det er fra tid til annet en fordel og ha en grunn kjøl, men på samme gang så får du en båt som ikke er like stiv (legger seg lettere på sidan når det blåser) jeg skulle alldrig velge grunn kjøl hvis jeg var deg. På min båt så er det ett tilvalg og forskjellen er mellom 1.85 (normal kjøl) og 1.45 på kort. Dette spiller ikke noen særlig rolle for oss her i Norge, du har uansett begrensninger når du ska legge til. Grunn kjøl er populært for dem som seiler i kanaler osv. <{POST_SNAPBACK}> Noen båter har så igjen en annen løsning, sånn som min.. Den stikker hele 2,4 meter ned i vannet, og må vel regnes som relativt dyptgående.. Men den har ei hydraulisk pumpe for å heve kjølen.. Med hevet kjøl stikker båten kun 1,30 ned i vannet. Utrolig praktisk løsning Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.