Jump to content

Telldus og strømbruddvarsel


Tripolante

Recommended Posts

Jeg vet at dette emnet er omtalt før, men noen svar er gamle og mange er rett og slett for kompliserte for meg.

Jeg har installert Tellstick2 ombord, sammen med en gsm -TP router. Begge får strøm fra 12V, viser temperatur og styrer ovner som er koblet til 230V via inverter. Når jeg ligger på landstrøm fungerer dette fint, men jeg er avhengig av noe som varsler meg ved brudd på landstrømmen. Enten trenger jeg en enhet som kan kobles i en kontakt som går rett på landstrømmen og som har et backupbatteri, slik at den kan sende et signal til Telllstick ved brudd. Eller så må jeg kunne sette opp en hendelse som pinger en hvasomhelst som sitter i landstrømkontakten og som sender meg en alarm dersom den ikke får svar fra denne. Kan noen fortelle meg hva jeg skal kjøpe eller gjøre?

Link to post
Share on other sites

Hei, dette lager du enkelt med ett 230V rele, en nexa WBT-912 sender (eller tilsvarende), ett støpsel og en liten koblingsboks. Releet føler på nettspenningen, når denne faller ut brytes kretsen i senderen som så sender signal til Telldus'en. Her er den jeg laget:

 

Snapchat-1437006511.jpg.3f05ee8b241b02e39d744bfee8b88b08.jpg

 

Screenshot_20190325-182408_Gallery.jpg.b6769a4b2c8480244bc9a05db966bff3.jpg

 

Da blir det som en enhet på Telldus'en:

326196888_Screenshot_20190325-182816_TelldusLive!mobile.jpg.b38c8733191eea1a913bd00b456ed63c.jpg

 

Jeg har det slik at jeg får varsel ved utfall av landstrøm, samtidig slår strømkrevende utstyr som varmeovn, varmtvannsberederen ol. seg av (da kan jeg ha inverteren på hele tiden). Ved utetemp under 0 grader slår også den ene dieselvarmeren seg på slik at ferskvannet ombord ikke skal fryse. 

Link to post
Share on other sites

Takk for grundig svar! Ser ut som du har et imponerende opplegg hos deg, -inspirerende. Noen har sagt til meg at bruk av rele kan være risikabelt da det er risiko for at det kan henge og ikke slå ut. Er det i så fall kun en teoretisk risiko?

Link to post
Share on other sites

Larss1 skrev On 25.3.2019 at 18.35:

Hei, dette lager du enkelt med ett 230V rele, en nexa WBT-912 sender (eller tilsvarende), ett støpsel og en liten koblingsboks. Releet føler på nettspenningen, når denne faller ut brytes kretsen i senderen som så sender signal til Telldus'en. Her er den jeg laget:

 

 

På Telldus skjermbildet er det en linje det står "Batteri over 10%". Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan du får den infoen?  :-)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, oechri said:

 du ha telldus premium for å lage disse hendelsene?

 

Man kan lage noen hendelser med basis, men man får utvidede muligheter med premium. Her er Telldus sin kjappe sammenligning:

 

7E3D69C1-9567-4DB7-9075-2D2FEFF403E5.jpeg.2c2b61381316181d1c11b363963f838a.jpeg

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

oechri skrev for 6 timer siden:

Bruker du nexa WBT-912 for å koble Victron 712 mot telldus? Må du ha telldus premium for å lage disse hendelsene?

Ja bruker WBT-912

 

 

Kenneth82 skrev for 1 time siden:

Jøss - ny info for meg. Skal prøve å koble opp neste gang jeg er i båten. Så får vi se om en med ti tommeltotter får det til ?

Takk @Larss1 !

PS. Om du f.eks ønsker at releet skal legge ut ved f.eks 30% gjenstående kapasitet, så bruker monitoren dette som laveste SOC ved beregning av prosent og tid igjen av banken. Eksempel:

 

Bank er 100Ah. Du programmerer monitoren slik at releet legger ut ved 30% av kapasiteten (og varsler telldus via WBT-912). Du har toppladet banken (100Ah tilgjengelig) og har et konstant forbruk på 10A. Da viser monitoren at du har 7 timer igjen før det er 0%, ikke 10 timer som er den teoretiske tiden du har igjen! 

 

Om noen finner en måte unngå dette på, så post det gjerne her :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Larss1 skrev On 27.3.2019 at 16.30:

Ja bruker WBT-912

 

 

PS. Om du f.eks ønsker at releet skal legge ut ved f.eks 30% gjenstående kapasitet, så bruker monitoren dette som laveste SOC ved beregning av prosent og tid igjen av banken. Eksempel:

 

Bank er 100Ah. Du programmerer monitoren slik at releet legger ut ved 30% av kapasiteten (og varsler telldus via WBT-912). Du har toppladet banken (100Ah tilgjengelig) og har et konstant forbruk på 10A. Da viser monitoren at du har 7 timer igjen før det er 0%, ikke 10 timer som er den teoretiske tiden du har igjen! 

 

Om noen finner en måte unngå dette på, så post det gjerne her :yesnod:

Hva heter relet du har brukt ?

Link to post
Share on other sites

Poster svar fra Telldus Support:

 

Hej, 

Det är tyvärr helt lätt att detektera spänningbortfall, men det finns några sätt: 
(båda sätten bygger dock på att det är ZNet v2 du har, och inte Net v2)

1. NodOn har en plug (modell ASP-3-1-10) som skickar en 'PowerFailure' notis när den inte längre får ström. Detta meddelandet kan tas emot via Lua, se exempel här: 
https://github.com/.../blob/master/zwave/PowerFailure.lua
Dock verkar den pluggen ganska svår att få tag på...

2. Ha en plugg med energimätning som rapporterar effektförbrukning frekvent och sedan använda Lua-scriptet på länken nedan för att detektera om sensorn slutat uppdatera: 
https://lookaside.fbsbx.com/file/sensorwarning-v0.6.txt?token=AWwJAJ4TfIqPkc2cFuC2fMtBXrE37p02O0EQlOj9GywSkICAethFG5HE10BAHEACTU-Q2SaqDC8iWHpkUcltoJaKFPdS208xX3cd_jg0HYQr5jEANdmVQt2f7ofIdL7_JNP1kzB_ivxHARafNlYfc5ta 
 

Your Telldus Team,
Link to post
Share on other sites

Fornøyd med det kameraet, Dykker? Jeg har også Telldus. Hvordan kobler du det til Telldus? Tenkte kanskje en ide er å montere kamera så det viser strømpanelet, der jeg har indikasjonslys for landstrøm, og voltmeter for dc.

 

Redigert: ser nå at man bruker en egen app, kobles rett på routeren i båten. Ser også på div kamera fra aliexpress...

Redigert av guddal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
Tripolante skrev On 25.3.2019 at 16.17:

Jeg vet at dette emnet er omtalt før, men noen svar er gamle og mange er rett og slett for kompliserte for meg.

Jeg har installert Tellstick2 ombord, sammen med en gsm -TP router. Begge får strøm fra 12V, viser temperatur og styrer ovner som er koblet til 230V via inverter. Når jeg ligger på landstrøm fungerer dette fint, men jeg er avhengig av noe som varsler meg ved brudd på landstrømmen. Enten trenger jeg en enhet som kan kobles i en kontakt som går rett på landstrømmen og som har et backupbatteri, slik at den kan sende et signal til Telllstick ved brudd. Eller så må jeg kunne sette opp en hendelse som pinger en hvasomhelst som sitter i landstrømkontakten og som sender meg en alarm dersom den ikke får svar fra denne. Kan noen fortelle meg hva jeg skal kjøpe eller gjøre?

Du sier du har koblet Telldus til 12v, men det står den skal ha 5v. Går det bra å koble direkte til 12volt uten at den tar skade?

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 18 timer siden:

Jeg har koplet telldus via en USB kontakt fra Biltema. Denne gir 5v ut. Har koplet router direkte på 12v. Får push varsling om ladespenning faller, samt ved temperatur dropp. Begge deler indikerer at landstrøm er falt ut.

Lurt? hvordan kobling bruker du fra usb til telldus? Kappet en usb kabel? Hvordan får du ladespenning? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...