Jump to content

Telldus og strømbruddvarsel


Tripolante

Recommended Posts

  • 1 år senere...
Larss1 skrev On 25.3.2019 at 18.35:

Hei, dette lager du enkelt med ett 230V rele, en nexa WBT-912 sender (eller tilsvarende), ett støpsel og en liten koblingsboks. Releet føler på nettspenningen, når denne faller ut brytes kretsen i senderen som så sender signal til Telldus'en. Her er den jeg laget:

 

Snapchat-1437006511.jpg.3f05ee8b241b02e39d744bfee8b88b08.jpg

 

Screenshot_20190325-182408_Gallery.jpg.b6769a4b2c8480244bc9a05db966bff3.jpg

 

Da blir det som en enhet på Telldus'en:

326196888_Screenshot_20190325-182816_TelldusLive!mobile.jpg.b38c8733191eea1a913bd00b456ed63c.jpg

 

Jeg har det slik at jeg får varsel ved utfall av landstrøm, samtidig slår strømkrevende utstyr som varmeovn, varmtvannsberederen ol. seg av (da kan jeg ha inverteren på hele tiden). Ved utetemp under 0 grader slår også den ene dieselvarmeren seg på slik at ferskvannet ombord ikke skal fryse. 

Blåser litt liv i denne tråden😊 hvordan funker denne egentlig? For jeg er tilkoblet landstrøm i båten. Men viss sikringen eller lignede ryker så er jo fortsatt inverteren på i båten min slik at det vil jo fortsatt være 230v på stikket som denne er koblet til. Og hvordan er det du har koblet opp fjernstyringen til dieselvarmeren slik at den starte og stopper på temperatur?

Redigert av Jstava (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
On 3/25/2019 at 6:35 PM, Larss1 said:

Hei, dette lager du enkelt med ett 230V rele, en nexa WBT-912 sender (eller tilsvarende), ett støpsel og en liten koblingsboks. Releet føler på nettspenningen, når denne faller ut brytes kretsen i senderen som så sender signal til Telldus'en. Her er den jeg laget:

 

Snapchat-1437006511.jpg.3f05ee8b241b02e39d744bfee8b88b08.jpg

 

Screenshot_20190325-182408_Gallery.jpg.b6769a4b2c8480244bc9a05db966bff3.jpg

 

Hallo.

Er det noen som kan peke meg til korrekt relé for dette?

Gjerne med link til Kjell&co Clas Ohlson eller lignende :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Bruker du fortsatt Telldus?

 

Larss1 skrev On 25.3.2019 at 18.35:

Hei, dette lager du enkelt med ett 230V rele, en nexa WBT-912 sender (eller tilsvarende), ett støpsel og en liten koblingsboks. Releet føler på nettspenningen, når denne faller ut brytes kretsen i senderen som så sender signal til Telldus'en. Her er den jeg laget:

Snapchat-1437006511.jpg.3f05ee8b241b02e39d744bfee8b88b08.jpg

Screenshot_20190325-182408_Gallery.jpg.b6769a4b2c8480244bc9a05db966bff3.jpg

 

Tar Telldus imot alle fra alle sendere som er på 433 Mhz ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har Telldus på hytta. Har tilkoplet noen termometre for inne/ utetemp, samt tre støpsler som kan slås av / på som jeg har varmeovner tilkoplet. Greit å slå på utelyset langs stien på natta når vi har parkert litt unna hytta. Når 230 V er nede så får jeg ikke oppdateringer fra Telldus når jeg logger meg på vi aappen, den har jo ikke strøm til å sende, og nettet er jo også nede. Så for å få aktiv beskjed så må du ha uavhengig strømkilde og kommunikasjon vil jeg tro, batteri, kommunikasjon til 4G (SIM kort) og mobil-linje f. eks.

Telldus er enkleste sort, får ikke kamera f. eks.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Gammel tråd, men bruker den likevel.

 

Etter at Telldus tok bort endel gratisfunksjoner i vår, valgte jeg for noen dager siden å betale for oppgradering til premium. Jeg har mottatt kvittering på kjøpet på email, men statusen på brukeren min i app eller ved innlogging (har logget ut og inn flere ganger) endrer seg ikke.

 

Jeg har kontaktet Telldus både på mail og messenger uten respons.

Er det noen andre på BP som har oppgradert til Premium, og skjedde dette i så fall automatisk?

 

Er det noe som oppnådd kontakt med Telldus sin kundeservice?

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Bergen said:

Takk for svar. Gikk du via kredittkortselskap for å kansellere?

 

Har du byttet til noe annet enn Telldus?


Nei, hvordan var nå det...? Apple/abonnement? Eller hos Telldus selv? Det var i hvert fall automatisert og uproblematisk. Jeg husker dessverre ikke hvor(dan), bare at det fungerte bedre enn noe som helst annet fra "nye" Telldus. 
 

Kjører Homey Pro nå (hytta, båten er avhendet). 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Arne Henriksen said:

Mitt inntrykk også, de blir vel overkjørt av wifi/z-wave/zigbee og andre åpne standarder?


Telldus var fantastisk da den kom. Men som med alle andre som hviler etter egen suksess... tiden løp fra dem. Overkjørt og forbikjørt. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk også premium oppgradering uten problemer. Jeg har mest z-wave utstyr hjemme, og det fungerer inntil videre greit med Telldus,  Men i båten satser jeg nå på utstyr som går direkte på wifi. Jeg holder på å sette opp et par Shelly enheter. Det er litt plundrete, men det er mulig å sette opp push varsel til mobil  på det meste Luftfuktighet, temperatur, ladespenning, lensepumpe start mm.  Det er også ganske praktisk at Shelly enhetene kan være pålogget to wifi nett samtidig, og har lokal webserver på IP adressen, hvor man får noe tilgang uten internetforbindelse. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...