toholthe Posted March 26, 2019 Share Posted March 26, 2019 Tenker å montere flush TruDesign skroggjennomføringer. Hvordan freser jeg nøyaktig en fordypning i eksisterende hull som vist på bilde. Det er flere forskjellige dimensjoner, så lage maler kan bli litt av en jobb. Quote Link to post
Hakkannen Posted March 26, 2019 Share Posted March 26, 2019 (edited) Da jeg skiftet gjennomføringene på min båt for et par år siden ble ca. halvparten av dem av typen flush (fikk god pris p.gr.av konkurssalg). Maskerte rundt hullene og trykket gjennomføringene inn så langt de gikk før jeg tusjet rundt flensen for å markere største diameter der jeg skulle frese. Gjennomføringene er koniske bak flensen, så ser ikke helt grunn til å frese ut så mye som slik du viser på bildet. Jeg freste håndholdt med en Dremelfres med konisk fresestål montert. Freste en kon i glassfiberen (noenlunde samme vinkel på konen som gjennomføringen) inn til sirkelen jeg hadde merket av tidligere. Siden gjennomføringene ble limt fast med fortykket epoksy er det ikke nødvendig med absolutt 100% nøyaktig tilpasning, så er du noenlunde stødig på hånda går det bra likevel. Brukte ikke mange minuttene totalt per hull som ble frest opp, inkludert maskering, merking, fresing og prøving underveis. Etter montering med lim brukte jeg en plastlinjal til å skrape av overflødig lim, da ble gjennomføringene, inkludert limfugene, helt flush med resten av skroget. Edited March 26, 2019 by Hakkannen (see edit history) Quote Link to post
Bestefar Posted March 26, 2019 Share Posted March 26, 2019 Jeg ville laget laget en kloss, f.eks. 6-kantet, og limt den fast inne i den eksisterende fordypningen. Så merkes sentrum av fordypningen på klossen, borer et lite hull der. Da har du styring for borfres. Quote Link to post
Ttor Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Et fresestål av Chamfer type. Fåes med ulike vinkler etter hva du trenger. Freses langs kanten av eksisterende hull. Godt utvalg på ebay, men vær obs på at det meste der er 1/2 eller 1/4 toms. Da kan det være nødvendig med en hylse for overgang mellom 1/4 og 8mm eks. https://www.ebay.com/itm/Whiteside-2318-1-2-Shank-x-1-Cutting-Length-60-Degree-Chamfer-Bit/282277523577?hash=item41b90d3079:g:r8wAAOSwl89b8yhH Quote Link to post
toholthe Posted March 27, 2019 Author Share Posted March 27, 2019 Takk for svar. Tror jeg prøver å frese dette for hånd som Hakkannen sier over. Blir det litt stort vil det jo fylles med epoxy og primes over. Takk for alle svar. Quote Link to post
Komodo Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Jeg monterte flush-gjennomføringer som selvlensing i dørken på Dracoen min. Nå valgte kanskje ikke jeg den enkleste metoden, men hvis du leser langt ned på denne siden ser du hvordan jeg gjorde det: Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
toholthe Posted March 27, 2019 Author Share Posted March 27, 2019 Hvor tykt må laminatet være? Frykter laminatet er for tynt på min Hanse 400 for å forsenke gjennomføringene. Quote Link to post
Hakkannen Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 (edited) Hos meg var det fra 10-11mm og oppover (tykkere jo nærmere bunn). Mer enn tykt nok for å forsenke de gjennomføringene jeg brukte, men nå skal det samtidig sies at gjennomføringene for kjølevann inn og septik ut var av den vanlige typen som ikke er flush, så det var kun diverse vann inn og ut som ble flush. Edited March 27, 2019 by Hakkannen (see edit history) Quote Link to post
boble65 Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Hvor mye har egentlig en flush gjennomføring og si? En vanlig gjennomføring stikker jo ikke særlig ut av skroget uansett og er jo buet form på og kan avrundes med en fuge rundt utsiden Quote Link to post
Komodo Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 toholthe skrev 40 minutter siden: Hvor tykt må laminatet være? Frykter laminatet er for tynt på min Hanse 400 for å forsenke gjennomføringene. Tviler på at den er så tynn i bunnen. I så tilfelle kan du jo bare legge på 5-6 lag med matte på innsiden først. De trenger jo ikke være store, f.eks. Ø150mm. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts