Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!

Baywatch

Recommended Posts

Har nå tatt en tur ombord for å sjekke fortøyninger. Sørøstlig vind tar godt i min havn, ellers skker i alle vindretninger. 30 knop på vindmåleren men alt ser bra ut. Ligger ute på bayen i bøye fo og akter. Turen ut med gummibåt var spennende, for å si det mildt. Sjekket alle fortøyninger for gnaging, ser bra ut. Sover rimelig godt en natt til. :rolleyes:

Alidal: Det er nok korrekt, og den forsikringen har jeg. Selvsagt kunne det være interessant å sjekke om leid båthavnplass som sliter seg er ansvaret til han som leier ut, men jeg håper jo at jeg aldri får behov for å finne ut av det. Men et slikt spørsmål kan kanskje holde noen av Båtplassens medlemmer i stor aktivitet fra nå til nyttår?

Laholm

SKjærgårdsjeepen morgan med 90 hester motor gikk rundt og ligger med kjølen i været. Dette er i tælavåg ved marinaen, det var så høy sjø at bølgene slo over utspringer og fyllte 4 båter med vann, ganske heftig for dette er en selvlensende båt. De måtte kutte fortøyningene i båsene for de var redd for at det sku ødlegge bryggen. Dette skjedde på julaften tragiske greier.

Så lenge han holder seg på sør er vi nok OK på Drange. Men som nevnt i tidligere innlegg, sover bedre etter at jeg fikk lagt doble fortøyninger (selv om det stilles spørsmål ved forsikringsdekningen, noe jeg tror ikke er relevant). Kan melde at et tre i nabohagen som har vokst opp i løpet av min levetid ga opp i kveld.

Laholm

• 9 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Meldes bare en kuling på yr.no enda når jeg søker på ulike punkt langs kysen. Samtidig advarer samme nettsted mot orkan i en artikkel.. :confused:

Ikke lett å forstå. Kuling er jo ikke så spesielt..

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Synes ofte at det blåser betydelig mer en meldinger.... Men det er nok lokale forhold.

De har vel ikke konkludert helt enda. Om de melder orkan, og det ikke blir det, så får det sikkert unødige store konsekvenser for feks fiskeri og sjøfrakt ved å gå til kai. De har sikkert en deadline for hvor mange timer før det slår inn, at de må varsle.

Det pleier alltid være en storm rundt romjul og nyttår. Den har ikke vært enda, så den kommer vel nå.

Var utpå en tur for et par timer siden. Surt...

Tekstvarslene er mer til å stole på enn de fra dag til dag ved ekstremvær. De boksene er litt "snille"....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Melding om økt overvåkning for Vest-Agder, Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal: Fredag kan det bli vestlig full storm 25 m/s sør for Bergen, med vindkast på 30-35 m/s.Lørdag ventes vestlig full storm 25 m/s med vindkast på 30-35 m/s i Rogaland og Vest-Agder, ellers sterk storm 30 m/s, kan hende orkan 33 m/s, med vindkast på 35-45 m/s.Både fredag og lørdag ventes høye bølger inn mot kysten, kan bli opp mot 10-12 meter signifikant bølgehøyde.

Var nede igjen i dag, sjekka fortøyningene, ausa en 15 fots jolle som lekker litt vann inn i kjølen, tetta hulla med "stay afloate" siden tec7-tuben var gjennomherdet...

Da kan stormen komme. Eneste driten er at det er høyere vannstand enn normalen, rett over 2 meter, og når det stormer fra vest, dyttes det enda mere vann inn fjorden. Gangveien ut på brygga står i oppoverbakke og kommer ut av sporene sine. Så det er et eget rituale med å løfte den på plass..

Så, orkan: beat me :)

Er mere bekymra for mine 2x2meter isolerglassvindu på stua, som står og buler når det blåser...

Redigert av Eureka (see edit history)

Varsling ude for ekstremvejr "Nina"

Slik blir «Nina»

Det er fortsatt litt usikkerhet rundt stormsenterets bane, men fredag ettermiddag ser prognosene slik ut:

Møre og Romsdal: Lørdag kveld ventes på Sunnmøre økning til sørvest til vestlig liten storm, full storm utsatte steder med vindkast 35-40m/s. Vinden minker natt til søndag.

Sogn og Fjordane:Lørdag ettermiddag ventes økning til vestlig full storm, sterk storm på utsatte steder, medvindkast 40-45m/s. Opp i orkan ved Stad. Vinden er på det sterkeste tidlig om kvelden og ventes å minke mot natt til søndag.

Hordaland: Lørdag ettermiddag ventes økning til vestlig liten storm, full storm utsatte steder, vindkast 30-40 m/s, sterkest i nordlige del av fylket.

Rogaland: Lørdag ventes vestlig sterk kuling, om ettermiddagen liten storm, med vindkast 30-35 m/s.

– Det blir sterke vindkast fra vest som kan gå et stykke innover i disse fylkene. I tillegg blir det kraftig vind også i Nord-Trøndelag og sør i Nordland, sier Mette Skjerland.

Høy vannstand og store bølger

I tillegg til den sterk vinden er det ventet høy vannstand og store bølger når «Nina» ruller inn over norskekysten. Bølgene kan komme opp i 10-12 meter langs kysten i Sogn og Fjordane og Hordaland, mens kyststrøkene i Møre og Romsdal og Rogaland kan vente seg bølger på mellom 9-11 meter. Tidligere i dag meldte Meteorologisk institutt også om spesiell høy vannstand i disse områdene:

Jeg må erkjenne, og dette er faktisk helt utrolig, at jeg ikke visste at det kunne være så stor forskjell mellom tekstvarsel og time-for-time- været på yr.

Jeg bor på stedsnavn "tørla, øy i sjø". I morgen kveld er det 3 til 12 m/s på time for time varsel. Og det er definitivt noe annet enn tekstvarsel.

Hva kommer det av?

Her jeg bor blir det generelt ganske sterk vind av og til. Enten bygger det seg opp fra sør, hele veien opp Hjørundfjorden, eller så kommer det fra sør vest og da treffer det også bra.

Hvorfor så stor forskjell ?

Yr er et datageneret vejrvarsel. Når du indtaster en by beregner en maskine vejret og tager højde for tryk, højde, temperatur mm. Men yr er og bliver et meget groft maskinprodukt.

Især i et land som Norge med så store lokale forskelle i topografien er det grænsende til unyttigt. Alt for mange har også herinde stolet på Yr og oplevet store fejl i forcasts.

Yr leverer et fint hverdagsprodukt med et meget lækkert interface, men på lokalniveau er det grænsende til unyttigt mener jeg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...