Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

Da stormen begynte i går var den urovekkende mye på sør, men da den dreiet mer på vest sov jeg godt i natt. Var nede i havnen i dag, og der stod alt bra til med alle båtene såvidt jeg kunne se.

Hjemme er alle taksteinene på plass og hagemøblene på terrassen har bare flyttet seg et par meter.

Jeg har ingen forbindelser med gudene, men jeg har bongotrommer! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Dette er jo helt skrekkelige syn fra Askvik, Os! Jeg foreslår at dere kjører båtene inn til oss på Særvold. Om ikke det er plass i marinaen vår til så mange der, så er det jo iallfall plenty med flytebrygger ved private hytter. Om dere finner plasser på øyer og holmer, så skal jeg være med å frakte dere til land.

Melding på Storm.no sier storm fra vest igjen i morgen kveld.

Send meg en IM hvis det er bruk for meg!

http://www.midtsiden.no/her-gar-seglbaten-ned

bilde

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den var lei den filmsnutten du linket til Zitt.. Ja, får håpe båteierne er godt forsikret, marinaen også!

 

Trør jo litt rundt på bryggene i havna der jeg ligger (og i andre havner), og et fellestrekk som går igjen er at jeg gang på gang blir overrasket over hvor tynne fortøyninger folk tør bruke. Ser større cabincruisere og seilbåter med tau passende små skjærgårdsjeeper. Det skal så lite til å hindre skader på egen og andres båt, tauene bør kunne tåle opp mot båtens vekt! Og har man tynnere tau går det an å legge doble fortøyninger. Fendere på Biltema koster ikke en fot og en arm, opplever dem også som holdbare (gjelder serien som er hvite med blå ender).

 

Nå er det jo meldt ny sjau et par dager, men heldigvis ikke like mye som i helga. Håper folk gjør det de kan for å begrense skader!

Link to post
Share on other sites

Hadde Najaden min liggende i den havnen intill jeg solgte den i sommer. Hadde plass rett overfor seilbåten som gikk ned (ved siden av nimbusen) og det kostet meg noen kr i skader hvert år for å si det sånn. Rimelig glad for at båten jeg har nå ligger trygt i mye bedre havn!

Link to post
Share on other sites

Hadde Najaden min liggende i den havnen intill jeg solgte den i sommer. Hadde plass rett overfor seilbåten som gikk ned (ved siden av nimbusen) og det kostet meg noen kr i skader hvert år for å si det sånn. Rimelig glad for at båten jeg har nå ligger trygt i mye bedre havn!

Godt å høre Kjetil:-)

Var litt bekymret for Windyen din nå...

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Triste greier dette for båt eierne.

 

Men at jeg ser personer utpå brygga i slikt vær forteller meg at noen har mer flaks enn vett.

En mistet båt kan erstattes, en mistet mann eller et familiemedlem kan ikke erstattes.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Det var ikke mye bevegelse i selve flytebryggene da, vi ser at de går og står rimelig uanstrengt de to som er ute og sjekker. Så la oss ikke ta helt av, de har nok vurdert risikoen før de gikk utpå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hva er den beste måten å redde båtene på flytebryggen om du har en stor båt- f.eks den store seilbåten midt i bildet? Er det uansvarlig å kutte fortøyninger å ta den utpå for motor og finne en lun vik? Senere ser det ut som den får skader av den mindre seilbåten på BB side.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Hva er den beste måten å redde båtene på flytebryggen om du har en stor båt- f.eks den store seilbåten midt i bildet? Er det uansvarlig å kutte fortøyninger å ta den utpå for motor og finne en lun vik? Senere ser det ut som den får skader av den mindre seilbåten på BB side.

Å begynne og kutte fortøyninger, og kave seg ut i det været for å redde båten, og med den sjøen/vinden som vises her, er vel det siste man gjør, spør du meg. Men nå det er sagt, er der ingen muligheter i nærheten av denne havnen, som det er mulig å flytte båten midlertidig til, i slike extreme vær-situasjoner som her. Dette uværet, og vindretningen forsåvidt , var jo meldt flere dager i forveien, så det kom jo ikke akkurat som noen plutselig overraskelse på båteierne.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke mye bevegelse i selve flytebryggene da, vi ser at de går og står rimelig uanstrengt de to som er ute og sjekker. Så la oss ikke ta helt av, de har nok vurdert risikoen før de gikk utpå.

Det ser ikke ut som om karene på brygga har redningsvest, og det hadde nok ikke vært helt bortkaste. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Å begynne og kutte fortøyninger, og kave seg ut i det været for å redde båten, og med den sjøen/vinden som vises her, er vel det siste man gjør, spør du meg.

 

Helt enig. Med egen seilbåt, som har tobladet foldepropell, ville jeg ikke en gang klart å bakke meg ut av båsen. Og hadde jeg kommet ut av båsen så hadde jeg ikke hadd sjanse i h... å få til noe før båten lå klint oppi noen andre båter. Ville aldri klart å få baugen opp mot vinden og gi full skyv før det var for seint. Pluss all mulig drit av tau osv som antagelig flyter rundt og venter på propellen når det blåser sånn.

 

Men jeg reagerer også på noe annet. Har lest litt på utenlandske forum. De som har erfaring med orkaner tar ned alle seil, spryhood og alt som kan gi vindfang eller blåse løs. Ut fra alle "havnebilder" med båt som jeg har sett i denne stormen/orkanen så er ikke det noe man driver med her på berget. Ville ikke det være lurt? Tar vel maks en time eller to på en vanlig seilbåt. Forsåvidt det samme med motorbåter...

Link to post
Share on other sites

Enig, å flytte båten er noe man heller bør gjøre før det stormer som verst, ikke minuttet før den går ned til fare for både seg selv og andre. Bimini, sprayhood og annet med vindfang koster kun penger å la stå oppe i slikt vær. Vil tro kalesjemakerne får en del å gjøre her i området etter helga, så mye revnede kalesjer.

Link to post
Share on other sites

Blåser bra her nå. Tror jeg setter meg en annen plass i stua enn rett ved stort vindu som pumper og sparker..,

 

-eller tar meg en tur ned til båten.. Berga landgangen fra å gå på sjøen i dag. Oppdaga tilfeldigvis at mutteren på landfestet hadde skrudd seg helt av...

 

Flere ferger innstilt her oppe nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...