Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

Ekstremvarsel

Navn Berit

OmrådeMøre og Romsdal, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, Helgeland, Salten, Ofoten og Lofoten

Fase B

Tidspunkttorsdag 24. november kl 10:29

Et kraftig lavtrykk beveger seg fredag kveld fra sørvest og inn mot nordlige Nordland, og vil gi vind av storm styrke.

 

Meldingen om ekstremværet «Berit» gjelder for Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, Helgeland, Salten, Ofoten og Lofoten

 

Pga. sterk vind, lavt lufttrykk, og høye bølger inn mot land, ventes natt til lørdag ekstremt høy vannstand langs kysten. Vannstanden er estimert til å være opp til 110 cm over det som er oppgitt i tidevannstabellen, høyest rundt midnatt natt til lørdag.

 

http://www.yr.no/spesialvarsel/ekstrem.html

Link to post
Share on other sites

Teltet tar eg av på vinteren, visst ikke hadde eg vært teltlaus for lenge siden.

Det er jo en liten vindtrekk, men hadde nok venta det litt værre. (ikke slutt ennå "bank i bordet")

http://www.smp.no/nyheter/article400676.ece

http://www.smp.no/nyheter/article400632.ece?imageIndex=23#pageTop

 

Var forresten ett kraftig lynnedslag i går. En kar som fikk slått hull i veggen på huset sitt + det blåste døra i sikringskapet av hengslene.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var å sjekket fortøyningene idag, båten ligger fortøyd til et flyte naust med vekt på ca 30 tonn. Spaserte over landgang og opp i båten vår som ligger på fremsiden av naustet og der gikk det noen timer med forskjellig puttel. Da jeg skulle tilbake over landgangen lå den i sjøen..... :confused: JIPPI. Været/vinden har tatt skikkelig tak og flyttet naustet såpass at den rett å slett ikke var lang nok. Gubben måtte finne seg en stige å sette iland på kaien, krabbet forsiktig over. Kan ikke si jeg gleder meg til søndag da det er meldt 30 m/s......

Link to post
Share on other sites

Var rundt i havna og fendret om og justerte fortøyningene til slakke båteiere fram til halv sju i dag morres. Var minst fire seilbåter i størrelsen 35-45 fot med seriøse skader i gelcoaten. Et par av dem hadde gnagd seg godt inn til laminatet. Gjor så godt jeg kunne med å presse ned fendere mellom båtene og utriggerne, men var ikke bare lett i kraftig vind og alene i mørket der.

 

På dagtid i dag knakk et par av utriggerne ytterst i havna av med kaos og båter samlet i en god klynge som resultat. Sannsynligvis kunne det vært unngått om båteierne hadde fortøyd skikkelig med spring og ekstra fortøyninger. Den ene utriggeren knakk mens en stakkars båteier sto oppå for å fortøye en annens båt bedre, så den ikke skulle slitne i vinden og knuse hans egen båt. Heldigvis gikk det godt, han brukte vest.

 

Så hadde gjerne ikke vært så dumt om folk sjekker båten sin av og til. Spesielt nå som det har vært meldt kraftig vind. Da jeg potlet rundt i natt slo det meg flere ganger at noen folk gjerne hadde hatt godt av om båten deres hadde fått store skader eller gått ned, i alle fall når de ikke gidder følge skikkelig med i vinden. Er snakk om å ta litt ansvar noen ganger. Men en dag kan det være min båt som trenger å få justert fendrer og fortøyninger, derfor kan det jo være greit å ta i et tak selv.

Link to post
Share on other sites

Hele brygga vår har dregget, det ble målt 71 knop i det sterkeste kastet på flyplassen like ved og med så mye sjørokk inne på havna vår var det nok ikke langt unna de samme i de verste rossene, det var ekstramt, aldri sett lignende. Noen gir f, men det var rene folkevandringen hos oss, det var imponerende! Så får vi se hva vi skal gjøre med brygga...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg tør næsten ikke sige det, men der er et nyt lavtryk på vej i næste helg (lørdag/søndag).

 

Lige nu er det knap så kraftigt som "Berit" og går længere sydpå men lavtryksudvikling er jo notorisk upålidelig, så igen er det måske på sin plads at holde udkig og tage sine forholdsregler.

 

stormdec11_1.jpg

Link to post
Share on other sites

Sjekket litt opp mot Ugrib for samme dag, og de er helt enig med den tyske værmeldingen din. Dog, så ser det ikke så dramatisk ut hos Ugrib uten fargene fra tyskerne!

 

04112011grib.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...