Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

Dette tyske site og ugrib får deres data fra samme kilde: Det amerikanske GFS forecast. Så det er ikke så mærkeligt at de viser det samme :smiley:

 

Farverne udtrykker i øvrigt den højde hvor lufttrykket er på 500 hpa. En anden måde at visualisere trykforskellene på.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tjenestereiser og ferie frem til lille julaften.... Har lagt doble fortøyninger, så båten bør nå henge såvidt fast i kaien at den følger den dit den går. Satser på at forsikringsselskapet aksepterer at jeg ikke kunne legge ekstra fortløyninger på hele anlegget? Noen som har erfaringer med forsikringsutbetalinger når selve kaianlegget (som er godkjent og gir prisavslag hos mitt forsikringsselskap) ryker?

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fy å fy, dette ser ikke bra ut!!

:santcheers:

 

 

Sterkere enn "Berit"

 

I et par timer natt til andre juledag treffer stormen trolig land.

 

- Stormen blir antageligvis blant de sterkeste som har rammet Nordvestlandet de siste tjue til tretti åra. Det er visse likheter mellom denne lavtrykksdannelsen og den vi hadde under nyttårsorkanen i 1992. Uværet som nå er på veg går heldigvis forholdsvis fort forbi, sier Dag Kvamme. €€

Link to post
Share on other sites

Et lavtrykk nær New Foundland, flytter seg med ca 100km/t og forsterker seg til et stormsenter, det ventes nær Helgeland natt til mandag. Den sterkeste vinden sør for lavtrykket kommer inn mot Møre og Romsdal tidlig natt til mandag, i Trøndelag noen timer seinere. Lavtrykket svekkes sakte når det passerer. Men stormen vil mange steder være blant de 10 sterkeste de siste 30 år. Vinden ventes å bli noe svakere enn Nyttårsorkanen (1/1-92) i området sør for Trondheimsfjorden Det astronomiske tidevannet er høyt, tidspunktet for sterkest vind faller til en viss grad sammen med tidspunktet for den høyeste floen (omkring midnatt), særlig sør for Trondheimsfjorden. Den beregnede vannstanden er omkring grensen for ekstrem vannstand, ogkombinert med høye bølger på grunn av sterk vind er det grunn til å ta hensyn til dette.

 

Meldingen om ekstremværet «Dagmar» gjelder for Møre og Romsdal og Trøndelag

 

Natt til mandag ventes det sørvestlig sterk storm 30 m/s på kysten. Vinden dreier vestlig og vil etter kort tid minke. I dreiningen kan vindkastene stedvis komme opp i 40-45 m/s inn over land. Høy vannstand kombinert med høye bølger ventes samtidig. Den sterkeste vinden ventes på strekningen mellom Ålesund og Halten. I Møre og Romsdal ventes sterkest vind natt til mandag 26. desember omkring kl 00-02, og i Trøndelag mellom kl01 og kl04.

Link to post
Share on other sites

Har mer fortøyninger enn deg Steinsvik :thumbsup: , men så ligg eg meir eksponert for bølger enn deg.

Håper han ikke går så langt på W/NW som grib varselet sier for det er værste retningen for meg.

Tok jolla opp på brygga og svinesurra den, båten og brygga er svinesurra fra før så der kan eg ikke gjøre noe mer.

Det går vel bra denne gangen og får vi tru, selv om 33 m/sek.+++ ikke er å spøke med.

Fjerna sprayhooden og sikra seilene godt.

GOD "vindfull" JUL til alle sammen.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg e lit spemt på korleis vinden tar i havna i Førde, når Berit og den andre var her stok de å flytta båten 2-3 oh vr den ca70 grader til siden. Så hele plagstelte tok nesten kvelden.

 

så nå blir det snart en tur ned til båten tror eg og sjå etter dne og se om den ligger i ly av bygingene rundt eller om vinden blåser rettinn i havnen.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...