Maen Startet 30.Mars.2019 Del på Facebook Startet 30.Mars.2019 Jeg slippet nylig min Tresfjord 28 for bunnstoff og montering av badeplattform. Da jeg skulle vaske og polere propellen la jeg merke til noen snodige bobler i messingen på propellen. Er det noen her inne som har vert borti noe slikt eller aner hva det kan være? Jeg kan med 100% sikkerhet si at de ikke var der i fjor så de har kommet i løpet av et år på sjøen. Jeg har prøvd å klemme litt på et par av boblene med et flattjern, det kom ut blank veske, luktet ingenting, muligens vann? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.Mars.2019 Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 Det er trolig pittingkorrosjon. Du bør ha en offeranode på akslingen med kontakt til propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2019 Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 Sorry, ikke enig. Det er en typisk elektrolytisk reaksjon. Anode vil kunne hjelpe. Dog, det blir som å kurrere symptomet, ikke årsaken. Men det er noe man ofte kan leve med. Mange lever på medikamenter med livsstilssykdommer, foretrekker medikamenter heller enn å endre livsstilen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mars.2019 Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 Den der har jeg aldri sett før. Kan du fortelle oss litt mer om hva som kan ha skjedd her @Hulda? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2019 Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 @Komodo. Niks. Men det er skrevet mase om det tidligere. Blir samme reaksjonen som plastpest, malingbobler om det brukes for mye anoder på stålskrog etc. Det er forskjellen mellom plusser, minuser og sjøen. Grunnen til at jeg tar omg. avstand fra pitting, er at det skjedde 'plutselig'. Og at messing/bronse ikke er et materiale som i særlig grad eksponerer seg for pitting corrosion. I tillegg er det ikke kavitasjon, for det er ute på bladene og ikke på sugesiden. Når kommer groper langt ute på bladarealet, er det der flest elektroner pigger av mot sjøen. Ionene forsvinner et annet sted. Eller de blir liggende som en 'suppe' blandet med salter (Ca, Mg, etc.) i bunnen av gropene. Og kan lukte syra orm. Sitér dette innlegget Link to post
Maen Svart 31.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 Takk for mange fine utfyllende svar men er fortsatt usikker på hva jeg kan/bør gjøre eller om jeg bør gjøre noe som helst Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2019 Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 Propellen din blir uten tvil spist opp. Sannsynligvis foregår en elektrokjemisk prosess. Du har fått info om at anode kan bremse prosessen. Som tidligere, forumets telepatiske evner er begrenset. Likeså er det klart en utfordring for spørsmålsstiller å formulere spørsmålet slik at det blir respondert med konkrete råd. Tror vi ligger i det området. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.Mars.2019 Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 Pittingkorrosjon skjer også på messing, og det er også en elektrokjemisk korrosjon. Google litt så,ser du flere eksempler. Her er en avhandling som gir en god oversikt over korrosjon av messing i sjøvann, inkl pitting: https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-01089313/document Uansett hva man kaller det er vi vel enige om at dette ikke er erosjon, så da er det en lokal elektrokjemisk korrosjon. En offeranode vil trolig hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2019 Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 Skjønner ikke hvofor jeg studerte/praktiserte i flere år. Kunne bare googlet :-) Litt avhengig av fabrikat, ville trodd seriøse produsenter ville laget sjøvannsbestandige komponenter av legeringer som ikke har slike uheldige egenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Maen Svart 31.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 Hjertelig tusen takk! Anode vil bli montert, håper da at jeg ikke får flere bobler på propellen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.