Jump to content

Tresfjord 28, flytting av eksosutløp pga. badeplattform

Maen

Recommended Posts

Jeg har nettopp montert ny badeplattform på min Tresfjord 28, men eksosen kommer ut rett over og vil nok lage stygge merker på teaken.

Lurer på å flytte den lengre ned under plattformen men er bekymret for vann inn i eksosanlegget fra bølger.

Har noen her inne tips eller synspunkter om hvordan jeg kan løse dette? 

IMG_2717.JPG

IMG_2714.JPG

Hvis du lar den innvendige eksosslangen gå like høyte (eller høyt nok - kanskje lavere enn i dag) i en svanehals kan du vel senke utløpet uten bekymring. Finnes også eksosgjennomføringer med delvis innvendig eksosklaff. Utvendig klaff er jo også en mulighet.

Fin plattform!

Her kan du så vidt skimte en særs enkel løsning på denne utfordringen. Kanskje ikke så elegant, men det funker. Slange i egnet dimensjon ble altså festet på eksisterende utløp og hektet innenfor støttestaget til plattformen. Finnes dessverre ikke noe mer beskrivende bilde eller innlegg fra akkurat den prosessen.

20061105motorut_012.jpg

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

• 1 year later...

Hei! 

Dette så veldig bra ut! 

Har nettopp kjøpt en Tresfjord 28 uten badeplattform selv.

Er det mulig å spørre hvilken badeplattform du har montert? Kunne godt tenke meg å bruke den samme da det ser ut til at det passet veldig bra.

Finner to ulike størrelser på nett, så er litt usikker på hvilken jeg burde velge. :)

Mvh

JK

emilskj skrev On 1.4.2019 at 13.08:

Her kan du så vidt skimte en særs enkel løsning på denne utfordringen. Kanskje ikke så elegant, men det funker. Slange i egnet dimensjon ble altså festet på eksisterende utløp og hektet innenfor støttestaget til plattformen. Finnes dessverre ikke noe mer beskrivende bilde eller innlegg fra akkurat den prosessen.

20061105motorut_012.jpg

Ble noen modifikasjoner på denne løsningen i forbindelse med skifte av motor i Amica

DD3DDEA2-957E-433C-87CA-49EDBA4474E8.jpeg

Eksosutløpet ble flyttet til under badeplattformen 

mvh

Ella

Edited by mor Amica (see edit history)

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Multiknott skrev for 8 timer siden:

Er det mulig å spørre hvilken badeplattform du har montert?

Hei,

Jeg har hatt Tresfjord 28 og jeg måtte også monterte badeplatform selv. Jeg kjøpte orginal Tresfjord 28 platform fra Carlander båtvarv, men det er cirka 20 år siden.

Carlander overtok Tresford formene og bygde videre under navnet Westfjord.

Hjemmesiden Westfjord.com peker nå til noe annet, men jeg finner de på facebook:

https://www.facebook.com/carlandersbatvarv/

Dette er min, med orginal platform, winsj og lengere slange til eksosen:

P8040007.JPG.e76d1bfb9575278b567253a5b339c5c6.JPG

Gerhard

Princess_32 skrev On 24.3.2020 at 23.02:

Visste ikke att jeg ikke hadde kjøleveksler på motoren min i fronten🤔
kanskje greit å nevne at båten er 280cm bred og motoren tar opp all plassen i motor rommet. 
jeg har ett godt tips til de fleste ikke har svart på spørsmålet i toppen men valgt å dreie vekk fra temaet: les nøye det står i toppen av lenken😉
dokumenter fra GM på motoren er fakta punktum. 
litt mye surr og vas inn på irrelevante temaer, 

baatplassen.no er noe jeg aldri kommer til å bruke igjen, alt for mye folk med ett ego problem her. 

takk for en første dårlig opplevelse alle mann og takk for relevante svar fra de to første som svarte. 

-morten- skrev On 28.3.2020 at 15.31:

Det ser ut som om kompisen vår Elias Wings har forlatt oss, og tviholder på at han har en 8V71 på 1800kg i båten sin!

Gerhard skrev On 14.5.2020 at 10.03:

Hei,

Jeg har hatt Tresfjord 28 og jeg måtte også monterte badeplatform selv. Jeg kjøpte orginal Tresfjord 28 platform fra Carlander båtvarv, men det er cirka 20 år siden.

Carlander overtok Tresford formene og bygde videre under navnet Westfjord.

Hjemmesiden Westfjord.com peker nå til noe annet, men jeg finner de på facebook:

https://www.facebook.com/carlandersbatvarv/

Dette er min, med orginal platform, winsj og lengere slange til eksosen:

P8040007.JPG.e76d1bfb9575278b567253a5b339c5c6.JPG

Gerhard

Nei denne slangen likte eg ikkje, for å sei det mildt. Fy! Må sjå litt ut og. Er elles svært begeistra for Tresfjord 28. Hadde ein i 27 år!