Jump to content

Skilledioder og Ladac


BEG

Recommended Posts

Takker først for gode råd under min overskrift "Dynamo". Skilledioder for å fordele lading mellom batteriene er aktuelt for meg. Jeg lurer imidertid på følgende: Skillediodene sikrer at strøm ikke flyttes mellom batteriene (i motsetning til etter min mening håpløse opplegg med rele-opplegg som finnes i noen båter). Ladac'en føler på batteri og gir optimal lading. Men; Dersom forbruksbatteriene er ladet mye ut, startbatteriet er nesten fullt, blir det da ikke problem med den spenningsforkjell som blir mellom batteriene? (Ladac'en føler jo kun på det ene batteriet, f.eks det som er veldig utladet) Risikerer man ikke overlading av det "fulle" batteriet? Eller er de slik at ladingen primært "går mot" det batteriet som er mest sultent?

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Strømmen vil fordele seg "automatisk" ut fra hvor mye utladet batteriene er.

Men litt avhengig av hvordan man legger opp kablene kan det oppstå "over-spenning" på et av dem, normalt startbatteriet.

Spes. er dette en risiko ved bruk av skilledioder.

Og en av grunnene til at jeg mener rele er en bedre løsning.

Hva tenker du egentlig på med det du sier om håpløse rele opplegg?

Link to post
Share on other sites

Ingar: Jeg ser ikke helt forskjellen på rele og skilledioder i denne sammenheng?!?! Rele gir tilnærmet 0V spenningsfall og diode gir fast spenningsfall på 0.65-0.7V. Dioden er ikke en motstand som vil gi forskjellig spenningsfall avhengig av strømen gjennom den! Så lenge regulatoren kompenserer for diodespenningsfallet er det OK.

 

BEG: Dette har jeg lurt på også, selv om strøm er mitt fag og strøm i båt er noe jeg har engasjert meg i både i egne og andres båter og BM-båtplassen :puke: Håper noen kan gi en fornuftig forklaring......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

En forutsettning for et godt ladesystem er feite nok kabler, uansett om det brukes vendere, relèer eller skilledioder med eller uten spenningsføling på det ene batteriet.

 

Dersom kablene fra skillediodene frem til batteriene er for tynne og/eller tilkoblingene av kablene ikke er godt nok skrudd til, vil følgende oppstå:

 

La oss tenke at forbruksbatteriet er godt uttappet. Da går det stor strøm til det. Ved for tynn kabel der blir det et stort spenningstap mellom diode og batteri. Når så Ladac'en (eller tilsvarende) klarer å skru opp spenningen slik at det blir over 14volt inn på batteriet, får en kanskje 1 til 2 volt høyere spenning ut av dioden (og og i tillegg 0,6 volt mer inn på dioden). Denne spenningen er det som presenteres for startbatteriet.

 

Her har en ikke tilsvarende spenningstap i kabelen frem da dette batteriet jo er "mett", og det derfor ikke går en 60 - 70 amp i denne kabelen. Men 15 - 16 volt frem til batteriet, - ja det er ikke bra.

 

Konklusjon:

Spenningsstyrt regulator er til for å gi korrekt ladespenning frem til det batteriet den føler på og å kompensere for spenningsfallet (0,6volt) i skilledioden.

Tap i kabler er det opp til oss selv å kompensere for ved å ha feite nok kabler!

 

(Dessuten hadde det jo vært bedre å få denne energien inn i batteriene enn å svi den av som varmetap i kablene.)

 

Ps.

Da får startbatteriet kun disse 0,6 voltene "for mye" inn på seg. Og normalt gjør dette ingen skade. Det er faktisk nesten helt riktig også når en tar hensyn til temperaturen. Temperaturen i forbruksbatteriet som mottar den store strømmen er jo adskillig høyere enn i startbatteriet. Og regelen er jo at dess lavere temperatur, dess høyere ladespenning. Ved 25grader 14,4volt, og ved -25grader, ca. 15,6volt! (Noe å tenke på for ladesystemet i bilen om vinteren?)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå har Lars allerede postet endel av det jeg skulle svare.

Men jeg skjønner ikke det du skriver på slutten Lars, ladespenningen er jo styrt i forhold til romtempen.

Effekten blir at begge batteriene får for høy spenning?

 

Spenningsfallet over en diode varierer en god del i praksis, typisk .5-1V avhengig av strøm og temperatur.

 

Kan ta to eksempler der jeg forutsetter at forbruket er tomt og start fullt. Og at regulatoren føler på forbruket.

 

Her er et rele-opplegg. Spenningen på startbatteriet vil ikke kunne bli over den korrekte.

Hvor nær opptill den blir, er som Lars sier, avhengig av dimensjon på kabler. Releet har også tap, men det er svært lite.

Bilde

 

Her med dioder. Disse er ofte montert på dynamoen (volvo). Spenningen på startbatteriet kan bli betydlig over det ideelle. Hvor mye er igjen avhengig av kablings-dimensjon. I tillegg kommer diode-tap.

Ved å flytte diodene kan man redusere forskjellen i ladespenning på batteriene, men man vil aldri bli kvitt den pga diode-tapet.

En annen ulempe med diodene er at de brenner av opp mot 10% av det dynamoen leverer. Med rele kommer dette batteriene tilgode istedet.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Nå skjønte jeg det også  :puke: Poenget er altså ikke diode kontra rele men det at releet normalt kobles til forbruksbatteriet og dioder normalt kobles til dynamo. Om en fysisk plasserer diodene ved forbruksbatteriets plusspol vil diodene gjøre samme jobb som rele plassert samme plass. Om diodene plasseres i/ved dynamo vil en kunne få noe overlading av startbatteri.

 

.....tar av og til litt tid for ting siger inn i "pappen" :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 


Ingar: Men jeg skjønner ikke det du skriver på slutten Lars, ladespenningen er jo styrt i forhold til romtempen.

Effekten blir at begge batteriene får for høy spenning?


 

Vel, spenningen blir ikke helt styrt av romtemperaturen slik jeg har det. Ladac regulatoren min er tapet fast til forbruksbatteriet, og føler derfor til en viss grad temperaturen for dette batteriet. Startbatteriet er ikke i samme batterikassen som forbruksbatteriet, og får derfor ikke denne økede temperaturen. Det måtte flyttes ut av plassproblemer da jeg gikk opp til tre store 115Ah batterier for forbruk. Selvfølgelig skulle temperatursensoren vært nede i syren. Mener at Paul hos Ladac nevnte at de hadde vært inne på tanken, men droppet det pga. det aggressive miljøet i batteriet.

 

Selvfølgelig har jeg plassert skillediodene så nært batteriene som mulig. Kabellengdene til batteriene er ca. 0,75m og 0,5m. Å plassere diodene på dynamoen, gjerne langt vekke fra batteriene er det vel bare Volvo(!) som kunne finne på.

 

En løsning med relè er grei nok. Mitt relè (kvalitetsrelè fra Hella) sviktet imidlertid etter 1 år! Og et slikt kraftig relè drar faktisk en god del strøm til spolen. Men selv om et kvalitetsrelè koster noen kroner, kan det selvfølgelig byttes noen ganger før en kommer opp mot prisen av godt dimmensjonerte dioder.

 

Effekttapet i diodene kompenseres faktisk en god del ved at spenningen på dynamoen blir høyere. Dermed får en bedre magnetisering og dynamoen blir mer effektiv! Dette tåler en god dynamo.

 

Generelt kan det også sies at en beskjeden overspenning ikke skader et blybatteri. Men det blir litt større vannforbruk. Dynamoen i en bil jeg hadde ga faktisk i overkant av 15 volt ut, uansett temperatur. Vinteren før jeg solgte bilen var jeg på vinterferie. Da jeg skulle hjem etter en uke var det -25 grader. Det vel 10 år gamle batteriet startet bilen om om det hadde vært på sommeren!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar, her er min forklaring på håpløse relekoplinger;

 

Slik jeg forstår skjemaet, trekker reléet når ladingen starter og sammenkopler + polene på batteriene. Da oppnår man at batteriene søker å utgjevne spenningen, akkurat som når man åpner kranen mellom 2 dieseltanker. Altså; strøm flyter fra startbatteriet (som normalt er lite utladet) til forbruksbatteriet (som ofte har lav gjenværende effekt). Om begge batterier er like og man kjører lenge nok til at full lading oppnås, er det ikke noe problem. Kjører man mindre, oppnår man kanskje at begge batterier oppnår 75% oppladning. Dumt om startbatteriet er noe dårlig dimmensjonert.

 

Alle fabrikanter påpeker at batterier som skal koples i paralell, må være like, faktisk helst samme produksjonsserie. Ellers vil man risikere at det "dårligste" batteriet bestemmer hvor mye lading man kan på inn på det andre. Selv har jeg et high duty startbatteri (gir 1900 ah startstrøm v/20 grader og har en effekt på 185ah). I tillegg 2 forbruk på 115ah hver. Dette vil ikke fungere optimalt, slik jeg har forstått det. Derfor min skepsis til relé-løsningen.

 

Jeg ser det flere deler mitt syn på faren for overlading av det beste batteriet ved diodekopling, dog er kanskje ikke faren så stor som jeg fryktet.

 

Med et ekstra reimhjul ledig, kom jeg på tanken med 2 dynamoer. Da kan man oppnå korrekt ladespenning, samtidig på 2 batterier.

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei BEG

 


BEG: Alle fabrikanter påpeker at batterier som skal koples i paralell, må være like, faktisk helst samme produksjonsserie. på 2 batterier.

Det fabrikantene sier er riktig når du ligger i ro og ikke lader. Men i det dynamoen kommer med i bildet, blir den et "støre batteri" enn både start og forbruksbatteriet. Dermed er det kun fra dynamoen det går strøm, både til det ganske "friske" batteriet, men mest til det "sultne"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dermed er det kun fra dynamoen det går strøm, både til det ganske "friske" batteriet, men mest til det "sultne"

 

Lars H.

------------------------------------------------------------------------

 

Hei Lars

Ser poenget ditt. Men, strømmen går alltid letteste vei. Vil ikke et kraftig og "full-ladet" startbatteri allikevel tappes om forbruksbatteriene er mye utladet. Vel og merke avhengig av dynamoens effekt, dvs. at de sultne batteriene evner å ta imot mer lading i en periode, enn det dynamoen klarer å levere?

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites


BEG: Ser poenget ditt. Men, strømmen går alltid letteste vei. Vil ikke et kraftig og "full-ladet" startbatteri allikevel tappes om forbruksbatteriene er mye utladet. Vel og merke avhengig av dynamoens effekt, dvs. at de sultne batteriene evner å ta imot mer lading i en periode, enn det dynamoen klarer å levere?

Nei, ihvertfall ikke ut fra det jeg har sett. Har amp-metere på både start og forbruk så jeg kan følge med.

Det kan gå litt strøm akkurat i starten, men det er uten praktisk betydning.

Har også brukt bare et 30A biltema rele i en årekke i bil og båter. hadde det gått mye strøm ville neppe releene overlevd så lenge.

(Har Optima startbatteri som kan levere masse amp.)

Link to post
Share on other sites

Hei.


BEG: Men, strømmen går alltid letteste vei.

Det gjør den, men det er spenningen som dytter strømmen. Og dynamoen vil øke spenningen så langt den kan opp mot 14,4volt, og det er godt over spenningen for begge batteriene. La oss si at den kommer opp til 13,5 volt. Det er denne spenningen som da blir liggende over begge batteriene (under forutsettning av tykke nok kabler), og det friske startbatteriet som hadde 12,6 volt før start kan absolutt ikke dytte noen strøm mot denne overmakten av en spenning.  :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei bidragsytere

 

Takker for saklige innspill, noe man ikke bestandig opplever på slike sider. Ser at relé-løsningen nok ikke var så dårlig som jeg trodde.

 

Et lite innspill til slutt; likespenning gir lettere glødeskall på kontaktflater enn vekselspenning. Glødeskall = motstand og dermed spenningsfall. Derfor kan det være lurt å sjekke ladespenningen på batteriet som får strømmen over reléet, av og til.

 

Hilsen BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...