Jump to content

Båten er solgt


Baltic

Recommended Posts

Så er vår nye Scand 29 Baltic solgt til en heldig kjøper fra Mandal. Vi solgte også en av våre to båtplasser slik at nå venter vi på gode forslag på hva vi nå skal bruke pengene på... :wink::lol:

 

En rar følelse å være uten båt, men litt greit å slippe lagring i vinter med alt som hører med :yesnod:

 

Kanskje må jeg skifte baatplassen.no -navn? Velger å holde på det en stund til, så får vi se :rolleyes:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Behovene er jo så forskjellig, Baltic.

 

Kjøpte jo selv en snekke i fjor og ønsker meg allerede en lukket båt. Vi er ute i helgene fra april til oktober i all slags vær. Nettopp derfor er ønske om lukket båt stort. Men så er Elwaroen blitt ganske strøken, så det er synd å selge nå.

 

Du må tenke deg godt om. Hvor mange timer går motoren i året?

Blir det mange dagsturer?

Hva med overnattingene? Har du plass nok i Balticen?

 

Ønsker dere en annen innredningsløsning?

Farten spiller også inn.

 

Det er mange spørsmål rundt et båtbytte.

Det er dere som må definere behovene?

 

Vil dere fortsette båtlivet?

Hva med bobil? Hytte?

 

Lykke til i valget, Baltic?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

driver selv å drømmer om Scand Baltic..

jeg undrer meg over hvorfor dere har solgt Balticen..

Har fått med meg i tidligere tråder at dere har fått "skreddersydd" den siste båten etter deres behov. Det måte jo være perfekt..

 

Jeg personlig liker båten for dens løsninger ombord pluss at jeg ser for meg det at den er rimelig bred i forhold til andre båter.

 

Det er en ting jeg lurer på med tanke på en Baltic. Skal jeg gå for Hardtop eller ikke ?

 

Har du noen råd/tanker rundt det Baltic?

 

Jeg personlig synes båten er penest med hardtop men kan tenke meg at det er fint å ha muligheten til å kjøre helt åpent om man velger uten hardtopen.

Link to post
Share on other sites

Var dere ikke fornøyde med Baltic'en?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, vi var VELDIG godt fornøyd med Baltic'en! Saken er den at vi synes ikke vi får brukt båten nok,- ikke i forhold til pengene som er betalt. Ungene, og også delvis fruen, vil helst gå i land på nærmeste holme/-strand og da synes vi ikke det er verd pengene å ha en så fin båt til det bruket. Dessuten kan det hende vi velger å bruke mere penger på bolig (-og kanskje ny bil),- den har vi jo glede av hver dag, hele året :wink:

 

Skipperen selv synes jo det er litt vemodig, men nå har vi jo fått prøvd båtlivet og er takknemlig for de opplevelsene og erfaringene vi har fått. TOTALT (pga av litt utleie) har vi faktisk hatt gratis båt i to år,- så sånn sett har det ikke vært dyrt å hatt båt. Men nå velger vi altså å gå MYE ned på standard og pris og velger en båt som vi stort sett skal bruke i Indre Oslofjorden. Hva vi velger å gjøre om noen år får bare tiden vise, men de nærmeste årene skal vi bare ha en relativt enkel og billig "bade-båt", kanskje til lek m/vannski og 'tube'. Da vil vi gjøre andre ting i ferien og har god samvittighet all den tid båten IKKE blir brukt.

 

MEN for all del; vi har hatt mange utrolig flotte båtturer m/Baltic'en. Den er en flott båt for en familie på tur og kjøperen får en strøken båt som faktisk er bedre enn ny (se på FINN.NO) :yesnod::yesnod::yesnod: Hvem vet,- kanskje det blir en ny Scand 29 Baltic om noen år :lol:

 

(Jeg tror ikke det, men hvem vet...) :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er en ting jeg lurer på med tanke på en Baltic.  Skal jeg gå for Hardtop eller ikke ?

 

Har du noen råd/tanker rundt det Baltic?

 

Jeg personlig synes båten er penest med hardtop men kan tenke meg at det er fint å ha muligheten til å kjøre helt åpent om man velger uten hardtopen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville aldri vært i tvil,- kjøp UTEN hardtopp! Baltic'en har en meget god kalesjeløsning som gir fine muligheter for variasjon og god lufting,- herlig på varme dager! :yesnod: Dessuten tror jeg åpen løsning er den mest populære varianten, med tanke på salg senere...

 

Ny Scand 29 Baltic kan jeg, nå upartisk :wink: , anbefale til alle som vil ha en trivelig 'bo-båt'. Vi har bare blitt mere og mer glad i båten og ser ikke for oss noen annen båt som gir mere trivsel for samme pengene i dagens marked.

 

Scand Boats AS selger Baltic som aldri før, skal visstnok prøve å bygge 60 Baltic'er fra nå og til neste sesong. At det er en populær båt skjønner ihvertfall vi veldig godt!

 

Det var altså helt andre grunner, enn selve båten, som gjorde at vi valgte å selge nå. Båten er topp og anbefales :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Trodde du var helfrelst på Scand Baltic så jeg ble litt forundret når jeg så at du skulle selge. Det er mange hensyn å ta og hvis familien ikke ser den store gleden med bobåt og lange turer så er det prisverdig at du tar hensyn til det. Skulle bare mangle forresten.

 

Du får uansett ha lykke til videre samme hva dere finner på.

 

Hilsen

Lin

Link to post
Share on other sites

Trodde du var helfrelst på Scand Baltic så jeg ble litt forundret når jeg så at du skulle selge. Det er mange hensyn å ta og hvis familien ikke ser den store gleden med bobåt og lange turer så er det prisverdig at du tar hensyn til det. Skulle bare mangle forresten.

 

Du får uansett ha lykke til videre samme hva dere finner på.

 

Hilsen

Lin

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takk for det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville aldri vært i tvil,- kjøp UTEN hardtopp! Baltic'en har en meget god kalesjeløsning som gir fine muligheter for variasjon og god lufting,- herlig på varme dager!    :yesnod:  Dessuten tror jeg åpen løsning er den mest populære varianten, med tanke på salg senere...

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Baltic!

 

Har et snev av vemod dette at du selger båten allerede nå. Men tidene kan forandre seg, og det gjelder å ta hensyn til egen magafølelse slik du vel har gjort! :smiley:

 

Folk har jo forskjellig mening om man bør velge *åpen båt* kontra *lukket Vestlandsbåt*. Jeg ser poenget ditt med god lufting, det kan man vel få i lukkede båter også? Se på f.eks. de største Viknes'ene og Saga 315 (det finnes sikkert flere eksempler). Man kan får de med store skyve-takluker, og skyvevinduer på hver side. Dette må jo kunne hjelpe godt på lufting?? Ellers vet jeg jo fra mitt seilerliv at når været er varmt. da er det herlig å sitte i en åpen cockpit. Men når sannt skal sies, har jeg de siste årene noen ganger opplevd det så varmt i åpen cockpit at jeg har savnet skyggen fra en bimini. Så derfor tro jeg at det kan være kjekt med skygge i en lukket båt med gode lufte-muligheter. :smiley:

 

Kommentarer??

Link to post
Share on other sites

Så derfor tro jeg at det kan være kjekt med skygge i en lukket båt med gode lufte-muligheter.

 

Kommentarer??

<{POST_SNAPBACK}>

Her er jeg helt enig. Noen vil ha mest mulig sol, men jeg vil helst ha skygge når sola er på sitt mest intense.

 

Er veldig glad for hardtopen på min Joda 8100. Og på de mest solfylte dagene har vi gjerne også kalesja på plass og ruller bare opp alle sidene. Blir som en parasoll på terrassen hjemme. Fungerer perfekt for oss. Men vi er jo heldigvis forskjellige, vi mennesker :smiley:

 

Det virker som om de aller fleste vil ha en parasoll på terrassen hjemme, men på sjøen er det mange som vil ha sol og bare sol :confused:

 

Så Scand_550, dersom du liker varme og direkte sol, kjøp uten hardtop. Men liker du litt skygge, og gjerne vil begrense litt av størrelsen på en stor kalesje, ja da velger du med hardtop.

 

Personlig liker jeg veldig godt Baltic med hardtop. Tar seg godt ut.

 

Men aller helst ville jeg hatt en lukket båt da, med muligheter for store skyveluker i taket, og akterdekk med solmuligheter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

driver selv å drømmer om Scand Baltic..

jeg undrer meg over hvorfor dere har solgt Balticen..

Har fått med meg i tidligere tråder at dere har fått "skreddersydd" den siste båten etter deres behov. Det måte jo være perfekt..

 

Jeg personlig liker båten for dens løsninger ombord pluss at jeg ser for meg det at den er rimelig bred i forhold til andre båter.

 

Det er en ting jeg lurer på med tanke på en Baltic.  Skal jeg gå for Hardtop eller ikke ?

 

Har du noen råd/tanker rundt det Baltic?

 

Jeg personlig synes båten er penest med hardtop men kan tenke meg at det er fint å ha muligheten til å kjøre helt åpent om man velger uten hardtopen.

<{POST_SNAPBACK}>

Ville gått for en uten Hardtopp.

Hvis jeg ikke husker helt feil har hardtoppen til Baltic'en 3 sota"glass"vinduer i front som ikke kan åpnes. Hørt fra flere at det blit veldig varmt under hardtoppen.

Med hel kalesje løsning, så er det jo bare til å la fremre del stå oppe om man ønsker skygge.

Frontkalesjer har også 3 glidlåser i front. Hvor man kan velge om fører skal ha ett høl å stikke hue opp av. eller om man vil fjerne nesten hele fronten. Og da har man en parasoll med lufting på 2 sider i front av cabin. og solterasse akter.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei Baltic!

 

Har et snev av vemod dette at du selger båten allerede nå. Men tidene kan forandre seg, og det gjelder å ta hensyn til egen magafølelse slik du vel har gjort! :smiley:

 

Folk har jo forskjellig mening om man bør velge *åpen båt* kontra *lukket Vestlandsbåt*. Jeg ser poenget ditt med god lufting, det kan man vel få i lukkede båter også? Se på f.eks. de største Viknes'ene og Saga 315 (det finnes sikkert flere eksempler). Man kan får de med store skyve-takluker, og skyvevinduer på hver side. Dette må jo kunne hjelpe godt på lufting?? Ellers vet jeg jo fra mitt seilerliv at når været er varmt. da er det herlig å sitte i en åpen cockpit. Men når sannt skal sies, har jeg de siste årene noen ganger opplevd det så varmt i åpen cockpit at jeg har savnet skyggen fra en bimini. Så derfor tro jeg at det kan være kjekt med skygge i en lukket båt med gode lufte-muligheter. :smiley:

 

Kommentarer??

<{POST_SNAPBACK}>

Hei PanPan! Jeg satt vel ca. en time og sturte i båten den dagen båten ble solgt, men slikt går over :smiley: På den positive siden har jeg jo nå penger og handlefrihet og har gleden av å være potensiell båtkjøper igjen :wink:

 

Joda,- det er klart behovene og ønskene er forskjellige,- og ikke minst klimaet og årstidene. Jeg bruker båten på sommerstid på Østlandet og synes derfor at Baltic med den fleksible kalesjen er den beste løsningen. Da kan man velge selv hvordan man vil ha det til enhver tid. Men hvordan behovet og ønskene er for enhver især er det jo verre for meg å svare på :smiley: Men jeg skjønner jo at folk ser forskjellig på dette,- derfor selges jo begge deler. De andre båtene du nevner er helt klart flotte båter, men jeg tenkte spesielt på Baltic'en til det bruket vi har her i indre Oslofjord :smiley: Hovedsakelig på sommerstid, mest juni, juli og august. Båtene du nevner er ellers blant mine favoritter :cool: Kanskje blir det en av disse en gang :rolleyes::wink:

 

Her er jeg helt enig. Noen vil ha mest mulig sol, men jeg vil helst ha skygge når sola er på sitt mest intense.

 

Er veldig glad for hardtopen på min Joda 8100. Og på de mest solfylte dagene har vi gjerne også kalesja på plass og ruller bare opp alle sidene. Blir som en parasoll på terrassen hjemme. Fungerer perfekt for oss. Men vi er jo heldigvis forskjellige, vi mennesker  :smiley:

 

Det virker som om de aller fleste vil ha en parasoll på terrassen hjemme, men på sjøen er det mange som vil ha sol og bare sol  :confused:

 

Så Scand_550, dersom du liker varme og direkte sol, kjøp uten hardtop. Men liker du litt skygge, og gjerne vil begrense litt av størrelsen på en stor kalesje, ja da velger du med hardtop.

 

Personlig liker jeg veldig godt Baltic med hardtop. Tar seg godt ut.

 

Men aller helst ville jeg hatt en lukket båt da, med muligheter for store skyveluker i taket, og akterdekk med solmuligheter  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Det fine med Baltic'en m/kalesje er at man kan ha kalesjen oppe enten over halve eller hele båten og ha det åpent foran, på sidene og bak,- alt ettersom man ønsker,- da får man skygge samtidig som man får en deilig gjennomtrekk når det er varmt :yesnod: Men jeg er enig i at Baltic'en er pen, også med hardtopp! :wink:

 

 

Ville gått for en uten Hardtopp.

Hvis jeg ikke husker helt feil har hardtoppen til Baltic'en  3 sota"glass"vinduer i front som ikke kan åpnes.  Hørt fra flere at det blit veldig varmt under hardtoppen.

Med hel kalesje løsning, så er det jo bare til å la fremre del stå oppe om man ønsker skygge.

Frontkalesjer har også 3 glidlåser i front. Hvor man kan velge om fører skal ha ett høl å stikke hue opp av. eller om man vil fjerne nesten hele fronten. Og da har man en parasoll med lufting på 2 sider i front av cabin. og solterasse akter.

 

Mariell

<{POST_SNAPBACK}>

Akkurat dette med disse sota "glass" vinduene i front, som ikke kan åpnes, er for meg et stort minus. Det er jo så deilig å bare åpne foran, over vinduene foran, og få luft i ansiktet. Det blir straks verre når du må stå i stolen for å få hodet over hardtoppen. Når det gjelder andre båttyper, som f.eks. lukkede 'bakveggsbåter' er det jo greit med takluker og helst sideruter også, som kan åpnes :yesnod:

 

På Baltic'en, ihvertfall til bruk på østlandet sommerstid, er ikke jeg i tvil om at jeg vil ha hel kalesjeløsning. den fungerer svært godt. Hjemme i Lofoten, og event. til helårsbruk her sørøst, ville jeg nok foretrukket en annen båttype,- en lukket båt (kanskje med "flybridge") og akterdekk :yesnod:

PanPan nevner noen av mine favoritter i den kategorien :yesnod:

 

Alt til sitt bruk,- man får sjelden i 'pose og sekk'... :rolleyes: Kanskje kjøper vi en dag en 'helårs-båt'...? Da får man jo sjansen til å bruke båten mye mere og er kanskje ikke så avhengig av fint vær for å kose seg i båt. Kanskje er det en 'røffere' båttype som er tingen for oss... Vi får tenke på saken og vurdere hva vi er best tjent med,- gjerne mye større deler av året. Ellers vil nok vi kjøpe en mye billigere båt som prismessig står i stil til hvor mye vi får brukt den,- sommerstid i indre Oslofjord :rolleyes:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:flag: Hei!

Ja, - her var det mange fornuftige argumenter for hvilken båttype som er "best" - men min oppfatning av hva som er den generelle vurderingen og det som til slutt blir avgjørende i valget av båt, er at man vurderer sitt eget behov og bruksområde og kjøper etter det!

 

DERFOR, tar jeg også av meg "hatten" for en sånn voksen avgjørelse, som Baltic her har foretatt som en helhetsvurdering ut fra familiens behov akkurat nå!

 

Lykke til fremover - og jeg ønsker deg og ikke minst familien ellers, mye båt-og sjøglede fremover - uansett hvilket fartøy du føler behov for! :flag:

 

Ship'O'Hoi! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det fine med Baltic'en m/kalesje er at man kan ha kalesjen oppe enten over halve eller hele båten og ha det åpent foran, på sidene og bak,- alt ettersom man ønsker,- da får man skygge samtidig som man får en deilig gjennomtrekk når det er varmt  :yesnod:  Men jeg er enig i at Baltic'en er pen, også med hardtopp! 

Når alt kommer til alt så er det vel et spørsmål om en er lei av kalesje, eller om en synes kalesje er OK. Skygge og sol kan en jo selvfølgelig få enten en har den ene eller andre type båt. Og at det er luftigere og mer sol med kalesjebåt, er selvfølgelig riktig. Jaja, mer sol blir det vel ikke, men i alle fall mer sol inne i cockpit'en :wink:
Link to post
Share on other sites

Ellers kan jeg jo nevne at båtkjøper kjøpte båten usett, andre dagen den ble lagt på 'nettet'! Fire andre bad etterhvert om å bli kontaktet hvis båtkjøper skulle trekke seg og jeg fikk også bud på kr.50.000,- mere enn jeg solgte den for. Men en avtale er en avtale,- det er barnelærdommen :smiley:

 

Så ja,- det gikk greit å selge båten. Salget var greit for meg og båtkjøper gjorde et godt kjøp :yesnod:

 

Båten var strøken :cool::smiley:

 

 

Jeg solgte også en av mine to båplasser i Bærum og der var det også 'kamp' om plassen. Jeg fikk mye bedre betalt enn jeg averterte den til salgs for :smiley:

 

Selger jeg for billig tro... :confused: Kanskje en sammenheng her med den gode responsen :rolleyes::lol:

 

Men jeg er fornøyd og det var begge kjøperne også,- så da er vel alt i orden :wink:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:flag: Hei!

DERFOR, tar jeg også av meg "hatten" for en sånn voksen avgjørelse, som Baltic her har foretatt som en helhetsvurdering ut fra familiens behov akkurat nå!

 

Lykke til fremover - og jeg ønsker deg og ikke minst familien ellers, mye båt-og sjøglede fremover - uansett hvilket fartøy du føler behov for! :flag:

 

Ship'O'Hoi! :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takk skal du ha :seeya: og i like måte :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...