Jump to content

Båten er solgt


Baltic

Recommended Posts

Jeg ser du gav avkall på tilbud om 50 000 ekstra etter at du hadde avtalt å selge båten. Slik er det ikke alle som gjør. Vi avtalte kjøp via tlf gjennom en forhandler som solgte en båt for en kunde. Dagen etterpå solgte han den for 4000 mer til en annen uten å gi oss beskjed. Da vi fikk vite det, sa han bare at han måtte jo være dum hvis han hadde stått ved avtalen han hadde gjort med oss ! Så det var det. :discuss:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Og dette skal være en "seriøs" forhandler...??? En slik forhandler vil ikke jeg handle med,- skulle gjerne visst hvem det var. For at jeg skal ha tillit til noen må de holde ord,- en avtale er en avtale,- muntlig like så mye som en skriftlig. Spesielt synes jeg man burde kunne forvente det av en forhandler.

Hva slags holdning er det slike folk har?

 

Barnelærdom fra min far: "Hold ord"!

 

Et eksempel fra hans yrkesliv (han drev fiskebruk/- fiskeforedlingsanlegg i Lofoten som en av mine brødre nå driver videre, med en annen bror som medeier):

 

For noen tiår siden var det problemer med salg av saltfisk p.g.a. vanskeligheter på eksport. Likevel gjorde han en avtale, pr. tlf. (før fax'ens tid), med en eksportør på vestlandet til, en dårlig pris, men likevel etter forholdene var han glad for å "få avgårde" et stort parti saltfisk. Det var fullt på lageret hans!

 

Imidlertid skjedde det, senere på kvelden samme dag, ting som gjorde at eksporten til markedet ble "åpnet" og prisen gikk kraftig i været. For min far og det store partiet han hadde solgt utgjorde dette den gangen store penger,- og det ville vært svært kjærkomne penger for en "gründer" som startet med to tomme hender. Mange konkurrenter rundtomkring kunne nå innkassere et langt større beløp for samme parti enn det min far hadde solgt for.

 

Kjøperen fra vestlandet ringte tidlig neste morgen og spurte om min far hadde hørt nyhetene kvelden før og om han skjønte hva dette ville bety for prisen på fisken. "Ja", svarte min far, "jeg har hørt nyhetene"! "Ja,- hva skal vi gjøre nå"? - spurte kjøperen. "Hva mener du"? - spurte min far. "Jo, vi gjorde jo en avtale om handel i går på telefon, før vi visste om det som skjedde senere på dagen" - sa han. "Hva gjør vi nå"? - gjentok han.

 

"Vi skal vel gjøre som vi avtalte" - svarte min far. "Ja, men vi har jo ingenting skriftlig",- svarte kjøperen. "Denne gangen var det heldig for deg, og uheldig for meg. For meg er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig. En avtale er en avtale",- sa min far videre.

 

For et slag 'midt i fleisen' dette måtte være for min far den gangen kan jeg antakelig bare så vidt ane, det var vanskelige år og beløpet han tapte ville ha vært svært kjærkommen for ham i den situasjonen han var i. Det var så vidt han kom seg økonomisk 'helskinnet' igjennom denne vanskelige perioden. Men banken svarte; "ser du det mulig å fortsette og mener du skal klare dette har vel aldri vi nektet deg penger"... Han lå i over to år med hele produksjonen av tørrfisk inne på lager og fortsatte å kjøpe/- produsere. Han hadde jo ikke noe valg som han sa til banksjefen: "Gir jeg meg nå tar dere jo alt" (hjem og bedrift,- ja alt,- stod i pant. Mine foreldre hadde nettopp bygd nytt hus...), "min eneste oppgave må jo være å stå på og gjøre det jeg kan for at dette skal rette seg". "Du har vår fulle tillit",- fikk han til svar. Til jul det tredje året var lageret tømt og penger på konto. Som min far sa; "det var en hyggelig jul det året". Ja, det kan jeg godt tenke meg, selv var jeg så liten at jeg ikke visste om den vanskelige situasjonen vi var i.

 

Denne situasjonen var smertefull, men likefullt en selvfølge for ham å holde ord. Han kunne fortelle oss fire guttene sine om slike episoder og mente også at dette hadde hjulpet ham mange ganger senere i livet. Han opparbeidet seg på denne måten etterhvert en tillit som for ham var uvurderlig i mange situasjoner senere oppigjennom årene. Forretningsfolk, og folk forøvrig, visste at han kan vi stole på og det var mange ganger senere til stor hjelp når han bl.a. gjorde forretninger. Han mente han for lenge siden hadde tjent inn tapet p.g.a. den tilliten han oppnådde og avtaler han senere fikk p.g.a. den samme tilliten. Han lærte oss å være ærlig og å holde ord,- selv om det 'koster' i øyeblikket.

Min far døde dessverre for to år siden, mange hundre var i begravelsen hans og mange var de som hadde gode minner og gode ord å si om ham. Slikt varmer og jeg vet det var fortjent. Som en sa:

"Han var hel ved"!

 

Mine små gutter hadde allerede rukket å bli skikkelig glad i ham,- derfor ville de at båten vår skulle bli oppkalt etter ham. Det var alle enige om og slik ble det! Pappa var forresten veldig interessert i båter/-motorer og kystkultur forøvrig. Han samlet mange gamle båtmotorer som vi fortsatt har i et eget 'motorhus' i Lofoten. Han kjøpte en helt ny liten nordlandsbåt m/rigg og seil og han hadde flere sjarktyper (ikke samtidig) som han dessverre fikk brukt altfor lite. Han var den jeg aller mest ønsket å ta med nedover svenske vestkysten med båt for at vi i lag kunne nyte denne flotte kyststrekningen. han snakket flere ganger om å få oppleve Bohuslänkysten. Slik ble det ikke. Han døde så brått,- 81 år gammel.

 

Dette ble mye skryt av min far, antakelig ville ikke han likt slik ros noe særlig, han var ikke typen til det. Men hvis vi kunne lære noe av hans eksempel tror jeg det ville glede ham. Han var en uhøytidelig og ujålete mann som var kjent for å arbeide hardt. Han var ikke ute etter lettvindte løsninger, men gjorde alltid skikkelig grunnarbeid. Det er en lærdom vi kan ta med oss og som er en solid plattform å bygge videre på!

 

Dette skulle være en kort kommentar på at jeg holdte meg til avtalen om salg, selv om jeg fikk høyere bud etterpå. Men jeg var ikke bedre enn at jeg bad om skriftlig bud på båten da kjøper bodde på en annen kant av landet,- det fikk jeg, på fax. Uoppfordret sendte jeg kjøper bekreftelse på fax om aksept av budet slik at begge skulle ha sikkerhet for at avtalen var 'i boks',- siden det ville ta ca. en uke før han skulle komme og se på/- overta den. Det var i denne ventetiden jeg fikk henvendelse fra flere svært interesserte kjøpere som var interessert i å betale mere (50').

 

Sånn sett hadde jo vi skriftlig avtale og jeg kommer dermed ikke med dette i samme kategori som min far,- men kanskje en annen gang... :wink:

 

Kanskje dette innlegget er helt O.T. (ikke har så mye å gjøre i et båtforum), men det kom liksom for meg og jeg tenkte at det kanskje ikke gjorde noe om jeg fortalte denne historien til 'mine venner' her...

 

Ha en god dag :seeya::sailing:

Link to post
Share on other sites

"Vi skal vel gjøre som vi avtalte" - svarte min far. "Ja, men vi har jo ingenting skriftlig",- svarte kjøperen. "Denne gangen var det heldig for deg, og uheldig for meg. For meg er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig. En avtale er en avtale",- sa min far videre.

Fin historie om en hedersmann. Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige ja. Problemet blir jo ofte å føre bevis for hva som ble avtalt i en slik situasjon hvis det kommer til uenighet. Derfor skal en alltid bekrefte avtaler skriftelig. Dette er rimelig enkelt idag med moderne telekommunikasjoner. Værre var det før, hvor en handel over lange avstander gjerne gjerne tok både dager og uker før partene hadde hvert sitt eksemplar av avtalene skriftlig undertegnet i hende. Derfor var det vanlig i enkelte handelskretser at man kun gjorde avtaler over telefon, ihvertfall med gode og kjente kunder. Rykte ville raskt spre seg i bransjen om en av partene utnyttet slike situasjoner du beskriver.

Ellers er vel strengt tatt en telefaks intet bindende juridisk dokument. Telex derimot som vel kom en gang på -60 tallet er fortsatt det eneste elektroniske dokument som kan benyttes som bevis i en rettsak.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ellers er vel strengt tatt en telefaks intet bindende juridisk dokument. Telex derimot som vel kom en gang på -60 tallet er fortsatt det eneste elektroniske dokument som kan benyttes som bevis i en rettsak.

<{POST_SNAPBACK}>

Er det virkelig slik at det rettslig sett ikke holder med telefax? Jeg har lenge gått rundt og trodd at fax

ville holde i en eventuell tvist.

 

Ihvertfall blir telefax mye brukt til kjøp/salg rundtomkring,- ikke mange som har telex. Det trodde jeg ærlig talt var utgått på dato for lenge siden.

 

Uten telex må man altså enten vente på brevpost eller treffe hverandre personlig for å utveksle kjøpekontrakter som er rettslig godtatt? :confused:

 

Når det gjelder underskrift kan vel den også strengt tatt forfalskes når brev blir sendt pr. brevpost,- en kan jo ikke se hvem som underskriver eller legitimasjon til underskriver?

 

I mitt tilfelle gikk det jo helt fint (kjøper var glad, båten innfridde forventningene og han sa faktisk at det var svært hyggelig å gjøre handel med meg :smiley: Må jo være fordi båten var strøken :yesnod: ), men jeg kunne jo ha mistet kjøpere som ville betalt bedre av hensyn til en kjøper som hadde sagt at han skulle ha båten, men som kanskje ville trekke seg i siste liten...

 

Hvordan går man frem hvis man skal kjøpe/selge og ha et gyldig dokument før pengene er på plass?

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ihvertfall blir telefax mye brukt til kjøp/salg rundtomkring,- ikke mange som har telex. Det trodde jeg ærlig talt var utgått på dato for lenge siden.

Uten telex må man altså enten vente på brevpost eller treffe hverandre personlig for å utveksle kjøpekontrakter som er rettslig godtatt?  :confused:

Nei, bevisvurderingen er "fri", og det betyr at en fax kan ha like stor tyngde som et originaldokument.  Man må jo bare ta hensyn til mulighetene for forfalskning etc.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg jobber i et firma som utvikler og markedsfører satelittkommunikasjonsutstyr (puhhh) til handelsflåten. Til og med nyutviklet utstyr til Inmarsat så som Nera F77 og Saturn må ha mulighet for telexoppkopling. Årsaken er at rederiene ikke godtar annet en telex som juridisk gyldige dokument.

http://www.nera.no/index.shtml

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Årsaken er at rederiene ikke godtar annet en telex som juridisk gyldige dokument.

Helt OK og forståelig, det, i og for seg. Hvis man avtaler at (bare) en bestemt kommunikasjonsform kan skape bindende forpliktelser, så har man jo meget god klarhet. Intet er bedre enn det. Straks mye verre er det med alle e-mails som flyr rundt omkring hist og pist og pr. hvilke folk gjør avtaler ... det er av og til mer enn nok til å få gåsehud av. Kjøp av båt til to mill. basert kun på e-post ... ren galskap, spør du meg.

 

Men nå er vi visst langt off-topic??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Helt OK og forståelig, det, i og for seg.  Hvis man avtaler at (bare) en bestemt kommunikasjonsform kan skape bindende forpliktelser, så har man jo meget god klarhet.  Intet er bedre enn det.  Straks mye verre er det med alle e-mails som flyr rundt omkring hist og pist og pr. hvilke folk gjør avtaler ... det er av og til mer enn nok til å få gåsehud av.  Kjøp av båt til to mill. basert kun på e-post ... ren galskap, spør du meg.

Men nå er vi visst langt off-topic??

<{POST_SNAPBACK}>

Om dette kun er en innarbeidet og omforenet praksis innen rederstanden, vet jeg erlig talt ikke. Jeg jobber på teknisk utvikling og har egentlig lite å gjøre med systemmering og tjenesteapplikasjoner. Telex er fullt sporbar i begge ender og i praksis ikke mulig å forfalske. Alle andre former for elektronisk overføring er vel relativt enkelt å forfalske?

 

Telefax rettet til telex

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvordan går man frem hvis man skal kjøpe/selge og ha et gyldig dokument før pengene er på plass?

<{POST_SNAPBACK}>

For min egen del, vil jeg vel levere båten til førstemann som kommer med pengene, ikke førstemann som sier han vil ha den.

 

Nå kommer det jo frem at dere hadde en skriftlig avtale, så da kan vel ingen av dere sånn uten videre velge å bryte den uten at det gir motparten gode kort på hånden for å hevde avtalebrudd.

Er en avtale gjordt, så er den gjordt. Sånn er det.

 

(med forbehold om at jeg ikke har misforstått :rolleyes: )

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Neida, en fax er lett forfalskelig.  Send en tom side til mottaker, så har du logget oversendelsen.  Så kan du påstå at du sendte omtrent hva som helst ...  Flere metoder finnes.  Dessverre...  :cryin:

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, det lurte seg inn en skriveflei i innlegget mitt. Jeg skrev at telefax er umulig å forfalske. Skal selvfølgelig være telex.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er en avtale gjordt, så er den gjordt.  Sånn er det.

 

(med forbehold om at jeg ikke har misforstått :rolleyes: )

 

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Ja sånn er det også for meg, men jeg spør for å vite om det er noe man burde gjort/- bør gjøre annerledes ved kjøp og salg. Ikke sikkert at alle har samme oppfatning av hva en avtale innebærer og da kan det være veldig godt å ha et rettsgyldig dokument å vise til.

 

Det er jo f.eks. heller ikke alle som forholder seg korrekt til hva som er mitt og/- eller ditt her i samfunnet,- dessverre :cryin:

Link to post
Share on other sites

Ja sånn er det også for meg, men jeg spør for å vite om det er noe man burde gjort/- bør gjøre annerledes ved kjøp og salg. Ikke sikkert at alle har samme oppfatning av hva en avtale innebærer og da kan det være veldig godt å ha et rettsgyldig dokument å vise til.

Det jeg prøvde å si Baltic, uten at jeg helt fikk stokket fingrene i tråd med mine ønsker, var at om jeg er kjøper ville jeg vært svært forsiktig med uforbeholdent å forplikte meg til kjøp av båt, eller hvasomhelst, usett til godt over en mill. ...og om jeg var selger, ville jeg vært forsiktig med å ta et slikt muntlig bud for god fisk.

 

 

Det er jo f.eks. heller ikke alle som forholder seg korrekt til hva som er mitt og/- eller ditt her i samfunnet,- dessverre    :cryin:

<{POST_SNAPBACK}>

nei desverre, det er blitt mer og mer tydelig etterhvert.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Det jeg prøvde å si Baltic, uten at jeg helt fikk stokket fingrene i tråd med mine ønsker, var at om jeg er kjøper ville jeg vært svært forsiktig med uforbeholdent å forplikte meg til kjøp av båt, eller hvasomhelst, usett til godt over en mill.  ...og om jeg var selger, ville jeg vært forsiktig med å ta et slikt muntlig bud for god fisk.

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Alle som tok kontakt etter aksept av budet fikk beskjed om å bli kontaktet hvis budgiver av en eller annen grunn skulle trekke seg. Jeg gikk jo bare å håpet på at det skulle skje, da hadde jeg flere (4-5) interessenter som ville kjøpe båten (en av dem sa han var villig til å betale kr. 50.000,- mer enn jeg godtok av kjøper). Men, som sagt; det er snart høst og opplag. Tenkte at det kanskje ikke var så mange som ville kjøpe en slik 'sommerbåt' på denne årstiden. Derfor var jeg glad jeg fikk et bud jeg kunne akseptere og gjorde avtale med han :wink::smiley:

 

Men skulle han trekke seg,- hadde jeg flere andre interessenter jeg kunne kontakte etterpå. Men disse 'kom til' etterhvert (ikke samme dagen)...

 

Ha en fin dag :seeya::sailing:

Link to post
Share on other sites

Men skulle han trekke seg,- hadde jeg flere andre interessenter jeg kunne kontakte etterpå. Men disse 'kom til' etterhvert (ikke samme dagen)...

 

Ha en fin dag  :seeya:      :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Pass på at kjøper vet at du kan godta "avhopp", dette fordi da blir det vanskeligere for han å klage på noe etterpå, for du kan si: "Du kunne valgt å hoppa av kontrakten og jeg hadde fått mere for båten". Nå var det vel snakk om by båt så da er det vel lite å klage på uansett + gjeldene nybåt-garanti.

 

Presses noen til å gi maksimalt er det lettere å få klager i retur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...