Jump to content

Missingene


messepiken

Recommended Posts

Da melder det seg et lite spørsmål for oss som ikke er så kjente, hvor er Missingene ?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Flotte godt illustrerende bilder, GeirFrode!

 

Bare tilføye at havna kan være noe utsatt i Østlig vind! :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for det PP. :smiley:

 

Glemte å nevne det med vinden, ja.

En annen ting er at det også lønner seg å være litt tidlig ute, det kan være mange båter der. Spesielt etter at Båtliv hadde en reportasje om stedet har det vært mange innom der.

Forøvrig er det godt med bolter til å fortøye i rundt i havnen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det kan også være litt vanskelig å få ankeret til å feste skikkelig, så det lønner seg å ligge longside inntil fjellet eller brygga.

Missingene har vært brukt som nødhavn i flere hundre år. Ikke alle kom seg inn, det ligger et skipsvrak like utenfor innløpet.....

 

Har ligget der flere ganger - og på svai hver gang, uten problemer med å få feste. Se foto litt ned på hjemmesiden vår MorMajor.

 

Nå liker vi godt å ligge på svai og duppe istedet for å ligge inntil en fjellvegg, men på Missingene har det også ofte vært en dyd av nødvendighet. Det er en populær havn, og ikke for gode muligheter til å legge til land dersom man ikke vil ligge tett i tett....

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

At det er så veldig viktig å gå inn på overettmerkene kan da ikke stemme? 1ste gangen vi var der påkalte overettseilasen brede glis fra de lokalkjente. Siden den gangen har jeg notert meg litt "sleivete" navigering fra de kjente med større dypgående enn det jeg har. Vi går fremdeles på overettmerkene men det ser da ut til å være masse vann i innløpet der?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bare vært der en gang med kartplotter og det var med den damdrevne Danaen. Kan ikke huske at det var noen farer indikert i innløpet der. På papirkartet ser også innløpet greit ut. Hvordan det ser ut på Seiwaen har jeg ikke sjekket. Men at innselinga går i en liten bue mener jeg også å erindre. Ikke husker jeg vraket på utsiden heller men det stemmer sikkert det.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At det er så veldig viktig å gå inn på overettmerkene kan da ikke stemme?

<{POST_SNAPBACK}>

Neida, det er ikke noe stort problem. Men det ligger skvalpeskjær på begge sider like før du seiler inn munningen der. Likevel har du god plass. Men det kan være greit å følge merkene første gangen, før du blir kjent. Det kan være litt strøm/avdrift like utenfor, så det er fort gjort å drive av. Da er det greit å passe litt på så en kommer i riktig "spor" inn i havna. For er du først innenfor, så er det jo vann helt inntil fjellet stort sett i hele bukta. I hvertfall i den nordlige delen hvor de fleste båtene ligger.

 

Jeg visste ikke at det lå noe vrak like på utsiden der.

Men vet at dykkerne er veldig glad i være der ute. Er stadig vekk dykkerklubber der på høsten.

Link to post
Share on other sites

Tok en tur innom i sommer og det er en fin plass. Les i havneboka fra redningsselskapet så står det noe om vrak der med liten skrift mener jeg å huske. Traff forøvrig 3 dykkere der som hadde funnet en kanon. Tror det var en gammel orlogsskute som gikk ned med mann og mus på 1700 tallet. Brukte også plotteren inn og det gikk veldig greit.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Misingene og vraket av fregatten Schleswig:

 

http://www.skovheim.org/located/ostfold/schleswig/schl.htm

 

Fregatten Schleswig strandet på Misingene utenfor Østfold fylke den 13. August 1711 etter en tjenesteperiode i Tordenskiolds flåte. Fregatten gikk ned under dårlig vær og av mannskapet på 200 mann overlevde kun en mann. Restene av Schleswig ble funnet av Mr. Bodan Badowski mens han var ute for å se etter en finere middag... krabber! Badowski er også tidligere Falken dykker og inspiserte bl.a vraket av Magne Sigurd som gikk ned i 1956. Av Schleswig er det svært lite igjen, men flere kanoner og et stort anker ligger på sørvestsiden av Søndre Misingen. Norsk Sjøfartsmuseum har berget forskjellige gjenstander fra vraket samt flere av kanonene. Dybden går fra fem til tretti meter. En båt og fint vær er nødvendig...

Om husken min er rett så ble det etter dette oppført en sak hvor man kunne vippe opp brennende i en slags kurv. Skibbrudne hadde da en sjanse til å få varslet folk på land. Tilsvarende innretning finnes visstnok også på en av Søster-øyene utenfor Hvaler.

Link to post
Share on other sites

Finns det någon 'skiss' over inseglingen?

<{POST_SNAPBACK}>

Det gjør det sikkert, men det er helt greit beskrevet i kartet.

Mest kjente vraket på utsiden mener jeg er Lossen, krigsskip på 1700-tallet.

Missingen er en del av Oslofjordvulkanene, fra Kolsås til og med Søster. Havnen på Missingen er et krater fra den gangen (170 mill. år siden). Alt dette er tatt fra hukommelsen.

Floraen på Missingen kan være utrolig flott på ettersommeren.

I tidligere år overnattet vi med den gangen småungen derute flere ganger. Den gangen sto også hytta for skipbrudne intakt, mener noen satte fyr på den for mange år siden. Det er/var også et vippesystem der skipbrudne kunne gi signal til land, kurv der man kunne tenne varme og heve bålet opp og ned. Samme var på Søster. Noen spøkelseshistorier om manskapet fra Lossen, og smådjevlene ble som englebarn i forpiggen om kvelden.

Jeg har som skrevet overnattet en del ganger derute. Ved sterk vind eller tung sjø kan det dra noe fenomenalt i havnen, vær obs på det. Missingen er vel i grunnen en plass man helst besøker i godvær. Ikke noe sted for nødhavn, man kan fort komme i nød istedet. En gang lå gamle Caroline og klora seg fast med tau tvers over bukta og til alle kanter, som en ederkopp i nettet sitt.

Link to post
Share on other sites

Lossen ligger ved hvaler.

Schleswig var en dansk norsk fregatt som gikk ned på vestsiden aav Misingene i 1712, båten har gått på det ytterste av de små skjæra som ligger mellom Missingen og den lave holmen på sørsida.

Spesiellt vrak å dykke på. Kanonene finner du på 7-8 m dyp i en bratt skråning. nedover ligger kanonene hulter i bulter. På bunn, 28 m, ligger rester av byssa, og et svært anker, Endel eikeplank ligger også fortsatt der.

 

Missingen er et flott sted, vel verdt å besøke, om man skal dykke eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Lossen ligger ved hvaler.

Schleswig var en dansk norsk fregatt som gikk ned på vestsiden aav Misingene i 1712, båten har gått på det ytterste av de små skjæra som ligger mellom Missingen og den lave holmen på sørsida.

Spesiellt vrak å dykke på. Kanonene finner du på 7-8 m dyp i en bratt skråning. nedover ligger kanonene hulter i bulter. På bunn, 28 m, ligger rester av byssa, og et svært anker, Endel eikeplank ligger også fortsatt der.

 

Missingen er et flott sted, vel verdt å besøke, om man skal dykke eller ikke.

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Stemmer det, 1717 julaften Vesterøy SW orkan.

Link to post
Share on other sites

:lol: stemmer det at vi har treff sent på høsten og tidlig på våren!

 

Høsttreff er i Oktober og vårtreff er i April, da er jo ikke plassene opptatt!

Det krever jo litt plass når de fleste medlemmene har båter (skøyter i hovedsak) på 40+ :wink:

 

Men hyggelig er det :yesnod:

 

Årets vårtreff var i Mars, men da var jeg ikke med :sad:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir nok en frisk opplevelse 

De aller fleste av medlemmene er i bruk året rundt og er godt rusta mot kulda. Klaffer det med jobben skal jeg dit. Har 19kW varme og ingen trekkfull presenning, så det går bra.

 

Forøvrig kan jeg anbefale Den Norske Los bind 1 som har ett veldig godt kart over deler av øyene. Min erfaring med disse karta er at alle dybder alltid er på den sikre siden.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...