index Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Jeg ville ha byttet den der. Gjerne alle tre om de ikke er så dyre. Sjekk flottørnivået etterpå, feil nivå kan gi mye problemer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cosse Svart 25.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Hei og takker for svar! Nei greier ikke helt og legge fra meg dette som tenningsproblem med coil.. Byttet om på coil ja... Først var nummer 3 sotet ned.. byttet om på coiø nummer 2 og 3 og da var det plugg nummer 2 som sotet så byttet denne coilen men fortsatt samme problem med fjusking og lignende.. Ved 2 siste sjekk var plugg 2 og 3 sjokoladebrune men plugg nummer en var temmelig hvit i forhold. Jording er sjekket og sitter godt med kontaktfett, ingen åpenbare feil på ledninger og lignende.. Spørs om jeg må begynne og sjekke stator og lignende?? Forgasserne har blitt demontert og gjort rene med bremserens og trykkluft. Ja, jeg bestiller nye nåler til forgasserne så kan jeg hvertfall utelukke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Moe Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Jeg hadde en to sylindret 20 hk. Suzuki to-takt for noen år siden som sotet på øvre sylinder. Motoren ble kjøpt ny. Løsningen ble for meg å bytte til en varmere plugg på den sylinderen. Ikke sikkert det er løsningen på ditt problem. Jeg ville bare nevne det. Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 5.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Hei! da var forgaserne renset og nye nåler satt i og akkuratt samme problem enda.. Noen flere gode ideer? ganske tom i hodet for ideer nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 5.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 update for og oppsummere litt.. Motorproblemet er der fortsatt, opplever den som grei på tomgang og værre til mer gass du gir. Det oppstår en fjusking,kort hark på gangen og det jeg oppleveres som en kort banking/slåing av motoren. har tidligere lagt ut video av dette Det som er prøvd: Nye plugger to ganger en ny coil Drage av en og en pluggledning full rens av forgassere og nye flottørnåler Ny bensinslange samt "pumpa" på slangen. sjekka over ledninger og jordinger nytt bensinfilter fersk bensin komptest som var ok Veldig oppgitt nå, Så jeg fortsetter og skrike ettee hjelp fra kyndige som kan ha tips! :) Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 ingen?? ? Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Ohm'et stator og fekk 660-661 på white/green-green/white Men nedom så står det: white/green-ground-no continuty green/white-ground- no continuty vil det si at multimeter skal vise 0 i ohm? slik jeg tolka det og de gjør de ikke ? hva sier dere? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Nei det betyr vel heller ingen gjennomgang/kontakt mot jord. Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 ordla meg kanskje litt dårlig her.. slik jeg tolker det ut i fra bilde betyr de at det skal vere dødt her når jeg måler.. men når jeg måler viser det ohm.. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Nå er jo ikke et vanlig ohm meter rett instrument til å måle isolasjonsmotstand med men siden du neppe har en isolasjonstester og skal bruke ohm metret skal det vise uendelig stor resistans mellom viklingene og jord. Hva det betyr at instrumentet dit viser ohm vet jeg ikke men om det er det det viser nå det ikke et tilkoblet noe tyder det jo på at alt er OK. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Skjema sier jo green/white-white/green skal være 660-710. Da skal jo din stator være ok? Er det ikke det du har målt og fått 661? Du skal ha 0 mellom green/white og jord samt white/green og jord. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 jerognal skrev 12 minutter siden: Du skal ha 0 mellom green/white og jord samt white/green og jord. Nei får du 0 ohm mellom noen av ledningene og jord er den ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Ok. Trodde "no continuity" betydde 0 jeg.... du har sikkert rett. Dette har jeg ikke så peiling på... . Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 (redigert) Jeg har hatt 2st Rana 530, den første hadde 40hk å var kjempegod slik jeg kjøpte den, ingen problemer med sjøegenskapene, var slik en sånn båt skal være, gikk 26gps knop med 2mann. Kjøpte en stund senere en til med 35hk, denne ble hentet på andre siden av fjorden å skulle bare kjøres 2km til min havn, fikk sjokk, båten var direkte livsfarlig, hvis jeg kom over ca 7-8 knop var den rett å slett livsfarlig, grov baugen hardt ned i sjøen å vinglet som en full mann. Feilen var veldig enkel, motor var tiltet helt ! inn og resultatet ble en livsfarlig båt, tiltet ut motor så den pekte litt bakover når den lå ubelastet og fikk umiddelbart en totalt helt ny båt, gikk fint i sjøen og klarte 22knop med gammel men god 35hk, denne båten monterte jeg i tillegg Smart Tab på (nettbåt AS) , båten blir da enda bedre på sjøen mtp att det er en litt smal båt som aldrig vil bli like stødig som en båt med 2,5m bredde, den planer også ekstremt mye raskere/lettere. Mange er skeptiske på Smart Tab, de fleste fordi de ikke har prøvd dem, de fleste nyere litt dyre båtene har dette som std utstyr, jeg har montert dette på 3 båter og båtene blir uten tvil bedre på flere måter, ikke minst når du går mot været i grov sjø, kan øke farten veldig mye fordi baugen holdes nede slik att båten skjærer bølgene mye bedre. Pass i tilfelle på att du bestiller til rett båtstørrelse og motoreffekt, sett de på slakkeste innstilling på første testtur, ofte det som ender opp med å være best. Forgasser....hvis flottør renner over/er åpen vil det normalt ikke bli farge på pluggen da det tilføres så mye bensin att gnisten rett å slett ikke har høy nok spenning til å opprettholde gnisten (derfor vi bruker spesielle tenningssystem på racemotorer, feks MSD med ekstremt høy spenning, det kan da tilføres mye mer bensin) og pluggen vaskes dermed helt ren, har du derimot en nålventil som er dårlig kan det bli som å kjøre på chocke å du får en svart plugg....det kan være flere årsaker, feks en coil som er dårlig å ikke gir den spenningen den skal, får da for svak gnist å den cylinderen vil bare delvis gå. JEG ville startet med en ny nåldyse, hvis ikke bedring ta en kontroll måling på coilen for gjeldende cylinder, du kan også bytte om på coilene for å se om problemet flytter seg. En annen måte er å la motor gå på tomgang, bruk en tang med gummihåntak å napp av en plugghette i gangen til du finner den cylinderen motoren reagerer mest på. Har du el chocke kan det være en feil der som gjør att det lekker inn bensin til en cylinder. Ble mye her men mulig noen av dine problem løses. Så nå gjenom hele tråden, du har lav komp men den er jevn så motor skal gå helt fint likevel, spørsmålet er om den hvite pluggen får bensin, ser ut som den går for magert, er det den sylinderen som har nåldysen med tydelig grad på...den nederste på bildene av nåler...hvis så kan det være att problemet er motsatt, en nålventil henger å den sylinderrn får ikke bensin...prøvd å dra på chocken ett øyeblikk mens du ligger på full gass for å se om du ett lite øyeblikk får bedre respons ? Redigert 6.Mai.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 (redigert) okei, jeg plukka av alt og det ser tilsynelatende greit ut. Men målte plutslig annen verdi nå på grønnhvit/hvitgrønn.. mulig pga tempen? usikker jeg.. Jeg legger værtfall ut bilder så dere får se hvordan jeg har målt og hvordan apparatet står. Jeg har manualen til motoren min men står kun resistance/ohm mellom grønnhvit/hvitgrønn på stator.. trigger output skal måles i volt når jeg kinner men står ingenting om hvilke ledninger, gul/gul på stator står heller ingenting om.. Føler jeg stanger hodet i veggen da det er umulig og finne noe spesifikt på denne møkkamotoren her.. Legger ut bilder så snart det lar seg ordne..bildefunksjonen er jo oftere nede enn jeg skidter sokker ? Redigert 7.Mai.2019 av Cosse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Etter å ha lest igjenom alt så har du jo nå sjekket det meste, 2 mulige årsaker som ikke er sjekker såvidt jeg kan se...om jeg ikke har oversett noe. -Cdi/Powerpack, den kan gi feil tenningstidspunkt på en eller flere sylindre, dette vil gi "banking" fordi motor kan tenne feks etter øvre dødpunkt eller alt for tidlig. -Du kan ha en veiv som er vridd, du vil da ha en sylinder som tenner på feil tidspunkt, dette måles med gradskive å måleur, en 3 sylindret veiv deler på 120grader, dvs du skal ha 120grader fra det ene stemplet er på øvre dødpunkt til neste når øvre dødpunkt osv, når måling av delingen på veiv skal måles gås det ut fra en hel arbeidsrunde på motor som er 360grader, i dette tilfellet en 3 sylindret veiv, det blir da her 360grader delt på 3= 120graders deling. Ikke uvanlig problem på motorer med veiver som er oppbygd i form av veivskinker presset på råder i motsettning til helsmidde veiver. Har reparert/rettet sikkert 100 veiver opp gjenom årene med dette problemet, kan feks oppstå pga av en kompresjonslåsing, ved en hard nedbremsing av turtall eller motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Prøv å få fatt i en brukt cdi. Er vel svinedyr ny ...... det er vel ikke billig med ny stator heller... Hjelper ikke bytte av CDI/stator er iallefall jeg tom for ideer. Spørsmålet da er vel om du ikke bør se deg om etter en bedre motor.... kan du stole på denne framover? Anbefaler på det varmeste Yamaha i så fall. Vurderer aldri båt uten Yamaha på hekken selv. Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Balder.. skrev for 2 timer siden: Etter å ha lest igjenom alt så har du jo nå sjekket det meste, 2 mulige årsaker som ikke er sjekker såvidt jeg kan se...om jeg ikke har oversett noe. -Cdi/Powerpack, den kan gi feil tenningstidspunkt på en eller flere sylindre, dette vil gi "banking" fordi motor kan tenne feks etter øvre dødpunkt eller alt for tidlig. -Du kan ha en veiv som er vridd, du vil da ha en sylinder som tenner på feil tidspunkt, dette måles med gradskive å måleur, en 3 sylindret veiv deler på 120grader, dvs du skal ha 120grader fra det ene stemplet er på øvre dødpunkt til neste når øvre dødpunkt osv, når måling av delingen på veiv skal måles gås det ut fra en hel arbeidsrunde på motor som er 360grader, i dette tilfellet en 3 sylindret veiv, det blir da her 360grader delt på 3= 120graders deling. Ikke uvanlig problem på motorer med veiver som er oppbygd i form av veivskinker presset på råder i motsettning til helsmidde veiver. Har reparert/rettet sikkert 100 veiver opp gjenom årene med dette problemet, kan feks oppstå pga av en kompresjonslåsing, ved en hard nedbremsing av turtall eller motsatt. Cdi/powerpack eller coiler er eneste jeg kommer på.. virker vanskelig og få låne deler til denne motoren her virker det som, finner liksom ikke så mange som har den.. Mulig og sjekke det med veiva på noen måte uten og demontere? ? Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 jerognal skrev 3 minutter siden: Prøv å få fatt i en brukt cdi. Er vel svinedyr ny ...... det er vel ikke billig med ny stator heller... Hjelper ikke bytte av CDI/stator er iallefall jeg tom for ideer. Spørsmålet da er vel om du ikke bør se deg om etter en bedre motor.... kan du stole på denne framover? Anbefaler på det varmeste Yamaha i så fall. Vurderer aldri båt uten Yamaha på hekken selv. Ja blir evnt brukt/nytt fra ebay da jeg ikke makter og legge så mye penger i denne motoren her, har også litt tanker om og selge da jeg trenger større båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 TUSEN TAKK TIL ALLE FORSLAG, DERE ER GULL ?? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Bare hyggelig det å kunne PRØVE å hjelpe iallefall. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Flott :) Membran på bensinpumpe skal også sjekkes idag da jeg ser jeg har glemt dette i farta, heller tvilsomt men her må enn prøve alt! Cdi moduler/coiler er levert til en kollega som skal se om han finner en måte å sjekke om dem er ok på:) Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 (redigert) Når det gjelder gjelder båten som krenger umotivert, så hadde jeg kontrollert at motoren er montert loddrett og i senter på skroget. Ut fra bilde ser det ut som motoren er montert ut av senter. Da vil båten krenge i fart. Sjekk også at skroget ikke er grodd eller har utvendige skader. For øvrig kan du vel ikke forvente at båten skal oppføre seg som en Cigarette. Skrogformen er vel som en tømmerstokk, og sjøegenskapene deretter. Når det gjelder fusking på motor, ble jeg ikke helt klok på om feilen flyttet seg til en annen sylinder ved bytte av coil. Er feilen lokalisert til en bestemt sylinder, eller er feilen på alle sylindre, eller forflytter den seg? Redigert 7.Mai.2019 av Kaare Draco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Kaare draco: Så godt som jeg greier når båten ligger på sjøen, så måler jeg motoren til senter på båten. At du sier den er som en trestokk strider mot alle som sier det er en fin sjøbåt som er stabil og det er di fleste har jeg inntrykk av ??♂️ feilen er ikke lokalisert til noen sylinder nei dessverre.. UPDATE: Leverte stator, trigger og coiler til en elektroingeniør jeg jobber med.. alt ser bra ut og er innenfor kravene jeg finner til denne motor wå problemet er fortsatt et mysterium? Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Nok en tur i havna, monterte på igjen alt idag.. pussa rein noen jordingspunkt, sjekka membran i bensinpumpe, sjekka tenning på øvre dødpunkt alt ser greit ut men problemet vedvarer.. går fint på tomgang, litt pådrag så går den litt for så og fjuske og gå hakkete.. Enda værre virka de som når vi rusa den godt opp og slapp den ned igjen fra turtall.. Nå er jeg enkelt og greit tom for tips? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.