Jump to content

Rana 530 med 3-syl Mariner 40hk, soter ned plugg og har dårlige sjøegenskaper?


Cosse

Recommended Posts

Hei og takker for svar! Nei greier ikke helt og legge fra meg dette som tenningsproblem med coil.. Byttet om på coil ja... Først var nummer 3 sotet ned.. byttet om på coiø nummer 2 og 3 og da var det plugg nummer 2 som sotet så byttet denne coilen men fortsatt samme problem med fjusking og lignende.. Ved 2  siste sjekk var plugg 2 og 3 sjokoladebrune men plugg nummer en var temmelig hvit i forhold. Jording er sjekket og sitter godt med kontaktfett, ingen åpenbare feil på ledninger og lignende.. Spørs om jeg må begynne og sjekke stator og lignende?? 

Forgasserne har blitt demontert og gjort rene med bremserens og trykkluft.

 

 

Ja, jeg bestiller nye nåler til forgasserne så kan jeg hvertfall utelukke dette.

Link to post
  • 2 uker senere...

update for og oppsummere litt..

 

Motorproblemet er der fortsatt, opplever den som grei på tomgang og værre til mer gass du gir. Det oppstår en fjusking,kort hark på gangen og det jeg oppleveres som en kort banking/slåing av motoren. har tidligere lagt ut video av dette

 

Det som er prøvd:

 

Nye plugger to ganger

en ny coil 

Drage av en og en pluggledning

full rens av forgassere og nye flottørnåler

Ny bensinslange samt "pumpa" på slangen.

sjekka over ledninger og jordinger 

nytt bensinfilter

fersk bensin

komptest som var ok

 

Veldig oppgitt nå, Så jeg fortsetter og skrike ettee hjelp fra kyndige som kan ha tips! :) 

 

 

 

Link to post

Nå er jo ikke et vanlig ohm meter rett instrument til å måle isolasjonsmotstand med men siden du neppe har en isolasjonstester og skal bruke ohm metret skal det vise uendelig stor resistans mellom viklingene og jord. Hva det betyr at instrumentet dit viser ohm vet jeg ikke men om det er det det viser nå det ikke et tilkoblet noe tyder det jo på at alt er OK.

Link to post
Guest Balder..

Jeg har hatt 2st Rana 530, den første hadde 40hk å var kjempegod slik jeg kjøpte den, ingen problemer med sjøegenskapene, var slik en sånn båt skal være, gikk 26gps knop med 2mann.

Kjøpte en stund senere en til med 35hk, denne ble hentet på andre siden av fjorden å skulle bare kjøres 2km til min havn, fikk sjokk, båten var direkte livsfarlig, hvis jeg kom over ca 7-8 knop var den rett å slett livsfarlig, grov baugen hardt ned i sjøen å vinglet som en full mann.

Feilen var veldig enkel, motor var tiltet helt ! inn og resultatet ble en livsfarlig båt, tiltet ut motor så den pekte litt bakover når den lå ubelastet og fikk umiddelbart en totalt helt ny båt, gikk fint i sjøen og klarte 22knop med gammel men god 35hk, denne båten monterte jeg i tillegg Smart Tab på (nettbåt AS) , båten blir da enda bedre på sjøen mtp att det er en litt smal båt som aldrig vil bli like stødig som en båt med 2,5m bredde, den planer også ekstremt mye raskere/lettere.

Mange er skeptiske på Smart Tab, de fleste fordi de ikke har prøvd dem, de fleste nyere litt dyre båtene har dette som std utstyr, jeg har montert dette på 3 båter og båtene blir uten tvil bedre på flere måter, ikke minst når du går mot været i grov sjø, kan øke farten veldig mye fordi baugen holdes nede slik att båten skjærer bølgene mye bedre.

Pass i tilfelle på att du bestiller til rett båtstørrelse og motoreffekt, sett de på slakkeste innstilling på første testtur, ofte det som ender opp med å være best.

 

Forgasser....hvis flottør renner over/er åpen vil det normalt ikke bli farge på pluggen da det tilføres så mye bensin att gnisten rett å slett ikke har høy nok spenning til å opprettholde gnisten (derfor vi bruker spesielle tenningssystem på racemotorer, feks MSD med ekstremt høy spenning, det kan da tilføres mye mer bensin)  og pluggen vaskes dermed helt ren, har du derimot en nålventil som er dårlig kan det bli som å kjøre på chocke å du får en svart plugg....det kan være flere årsaker, feks en coil som er dårlig å ikke gir den spenningen den skal, får da for svak gnist å den cylinderen vil bare delvis gå.

JEG ville startet med en ny nåldyse, hvis ikke bedring ta en kontroll måling på coilen for gjeldende cylinder, du kan også bytte om på coilene for å se om problemet flytter seg.

En annen måte er å la motor gå på tomgang, bruk en tang med gummihåntak å napp av en plugghette i gangen til du finner den cylinderen motoren reagerer mest på.

Har du el chocke kan det være en feil der som gjør att det lekker inn bensin til en cylinder.

 

Ble mye her men mulig noen av dine problem løses.

 

Så nå gjenom hele tråden, du har lav komp men den er jevn så motor skal gå helt fint likevel, spørsmålet er om den hvite pluggen får bensin, ser ut som den går for magert, er det den sylinderen som har nåldysen med tydelig grad på...den nederste på bildene av nåler...hvis så kan det være att problemet er motsatt, en nålventil henger å den sylinderrn får ikke bensin...prøvd å dra på chocken ett øyeblikk mens du ligger på full gass for å se om du ett lite øyeblikk får bedre respons ?

 

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post

okei, jeg plukka av alt og det ser tilsynelatende greit ut. Men målte plutslig annen verdi nå på grønnhvit/hvitgrønn.. mulig pga tempen? usikker jeg.. Jeg legger værtfall ut bilder så dere får se hvordan jeg har målt og hvordan apparatet står. 

 

Jeg har manualen til motoren min men står kun resistance/ohm mellom grønnhvit/hvitgrønn på stator.. trigger output skal måles i volt når jeg kinner men står ingenting om hvilke ledninger, gul/gul på stator står heller ingenting om.. Føler jeg stanger hodet i veggen da det er umulig og finne noe spesifikt på denne møkkamotoren her.. 

 

Legger ut bilder så snart det lar seg ordne..bildefunksjonen er jo oftere nede enn jeg skidter sokker ?

 

 

Redigert av Cosse (see edit history)
Link to post
Guest Balder..

Etter å ha lest igjenom alt så har du jo nå sjekket det meste, 2 mulige årsaker som ikke er sjekker såvidt jeg kan se...om jeg ikke har oversett noe.

 

-Cdi/Powerpack, den kan gi feil tenningstidspunkt på en eller flere sylindre, dette vil gi "banking" fordi motor kan tenne feks etter øvre dødpunkt eller alt for tidlig.

 

-Du kan ha en veiv som er vridd, du vil da ha en sylinder som tenner på feil tidspunkt, dette måles med gradskive å måleur, en 3 sylindret veiv deler på 120grader, dvs du skal ha 120grader fra det ene stemplet er på øvre dødpunkt til neste når øvre dødpunkt osv, når måling av delingen på veiv skal måles gås det ut fra en hel arbeidsrunde på motor som er 360grader,  i dette tilfellet en 3 sylindret veiv, det blir da her 360grader delt på 3= 120graders deling.

Ikke uvanlig problem på motorer med veiver som er oppbygd i form av veivskinker presset på råder i motsettning til helsmidde veiver.

Har reparert/rettet sikkert 100 veiver opp gjenom årene med dette problemet, kan feks oppstå pga av en kompresjonslåsing, ved en hard nedbremsing av turtall eller motsatt.

Link to post

Prøv å få fatt i en brukt cdi. Er vel svinedyr ny ...... det er vel ikke billig med ny stator heller...

Hjelper ikke bytte av CDI/stator er iallefall jeg tom for ideer.

 

Spørsmålet da er vel om du ikke bør se deg om etter en bedre motor.... kan du stole på denne framover? 

Anbefaler på det varmeste Yamaha i så fall. Vurderer aldri båt uten Yamaha på hekken selv.

 

 

 

 

Link to post
Balder.. skrev for 2 timer siden:

Etter å ha lest igjenom alt så har du jo nå sjekket det meste, 2 mulige årsaker som ikke er sjekker såvidt jeg kan se...om jeg ikke har oversett noe.

 

-Cdi/Powerpack, den kan gi feil tenningstidspunkt på en eller flere sylindre, dette vil gi "banking" fordi motor kan tenne feks etter øvre dødpunkt eller alt for tidlig.

 

-Du kan ha en veiv som er vridd, du vil da ha en sylinder som tenner på feil tidspunkt, dette måles med gradskive å måleur, en 3 sylindret veiv deler på 120grader, dvs du skal ha 120grader fra det ene stemplet er på øvre dødpunkt til neste når øvre dødpunkt osv, når måling av delingen på veiv skal måles gås det ut fra en hel arbeidsrunde på motor som er 360grader,  i dette tilfellet en 3 sylindret veiv, det blir da her 360grader delt på 3= 120graders deling.

Ikke uvanlig problem på motorer med veiver som er oppbygd i form av veivskinker presset på råder i motsettning til helsmidde veiver.

Har reparert/rettet sikkert 100 veiver opp gjenom årene med dette problemet, kan feks oppstå pga av en kompresjonslåsing, ved en hard nedbremsing av turtall eller motsatt.

 

 

Cdi/powerpack eller coiler er eneste jeg kommer på.. virker vanskelig og få låne deler til denne motoren her virker det som, finner liksom ikke så mange som har den.. Mulig og sjekke det med veiva på noen måte uten og demontere? ?

 

Link to post
jerognal skrev 3 minutter siden:

Prøv å få fatt i en brukt cdi. Er vel svinedyr ny ...... det er vel ikke billig med ny stator heller...

Hjelper ikke bytte av CDI/stator er iallefall jeg tom for ideer.

 

Spørsmålet da er vel om du ikke bør se deg om etter en bedre motor.... kan du stole på denne framover? 

Anbefaler på det varmeste Yamaha i så fall. Vurderer aldri båt uten Yamaha på hekken selv.

 

 

 

 

Ja blir evnt brukt/nytt fra ebay da jeg ikke makter og legge så mye penger i denne motoren her, har også litt tanker om og selge da jeg trenger større båt.. 

Link to post

Når det gjelder gjelder båten som krenger umotivert, så hadde jeg kontrollert at motoren er montert loddrett og i senter på skroget. Ut fra bilde ser det ut som motoren er montert ut av senter. Da vil båten krenge i fart. Sjekk også at skroget ikke er grodd eller har utvendige skader.

For øvrig kan du vel ikke forvente at båten skal oppføre seg som en Cigarette. Skrogformen er vel som en tømmerstokk, og sjøegenskapene deretter.

Når det gjelder fusking på motor, ble jeg ikke helt klok på om feilen flyttet seg til en annen sylinder ved bytte av coil. Er feilen lokalisert til en bestemt sylinder, eller er feilen på alle sylindre, eller forflytter den seg?

IMG_20190403_164828_jpg_b96cdcab2f1ff4c0a903cd5e8d6ecc29.jpg

Redigert av Kaare Draco (see edit history)
Link to post

Kaare draco:

 

Så godt som jeg greier når båten ligger på sjøen, så måler jeg motoren til senter på båten. At du sier den er som en trestokk strider mot alle som sier det er en fin sjøbåt som er stabil og det er di fleste har jeg inntrykk av ??‍♂️ feilen er ikke lokalisert til noen sylinder nei dessverre..

 

 

UPDATE: 

 

Leverte stator, trigger og coiler til en elektroingeniør jeg jobber med.. alt ser bra ut og er innenfor kravene jeg finner til denne motor wå problemet er fortsatt et mysterium?

Link to post

Nok en tur i havna, monterte på igjen alt idag..

 

pussa rein noen jordingspunkt, sjekka membran i bensinpumpe, sjekka tenning på øvre dødpunkt

 

alt ser greit ut men problemet vedvarer.. går fint på tomgang, litt pådrag så går den litt for så og fjuske og gå hakkete.. Enda værre virka de som når vi rusa den godt opp og slapp den ned igjen fra turtall.. Nå er jeg enkelt og greit tom for tips?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...