Jump to content

Simrad NSS: GPS sluttet å virke 7.4.2019


HelgeO

Recommended Posts

Min 8 år gamle Simrad NSS7 sluttet å virke i går, rapporterer med feilmeldingen "Ingen GPS!".

Dette skyldes kombinasjon av GPS systemet sin måte å regne tid på og gammel/dårlig firmware.

 

Men det kommer ny firmware etterhvert: https://www.simrad-yachting.com/news/gps-week-rollover/

 

Så om andre opplever samme problem så er det fortsatt håp om en løsning - beklager til dere som evt. syntes dette var en god anledning til å kjøpe ny kartplotter ;)

 

 

Redigert av HelgeO
Feil i tittel (see edit history)

Helge O

Link to post
Share on other sites

HelgeO skrev for 5 timer siden:

Min 8 år gamle

Og for moro skyld var jeg i rotekassa og fant fram min 28 år gamle Garmin GPS 50.

Etter mye venting på at den skulle laste ned almanakk og annet...Så virket den.

Overlevd tre epoker.

Det er synd at noen produsenter ikke spanderer 50 cent til slik at mottageren takler epokeskifte.

 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg priser meg lykkelig hver vår når min Simrad-pakke starter og fungerer som den skal (CX44/DS44/DX45 og AP11)

Bare backupbatteri-bytte som skal til av vedlikehold. Kostbar pakke å erstatte, men innser at jeg må tenke på å bytte den ut etterhvert.

Blir nok Simrad igjen, ja. Er godt med fagfolk hos Seatronic på dette, for det er lett å ramle av på det elektro-tekniske :giggle:

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 1 time siden:

Det er synd at noen produsenter ikke spanderer 50 cent til slik at mottageren takler epokeskifte.

Jeg er tilbøyelig til å tro at dette gjøres med hensikt -for å få solgt nye enheter.

Det er rett og slett utenkelig at ingen i verken utviklings-, eller test-miljøet har kjent til dette fenomenet.

"Planlagt foreldelse" har vel forresten snart 100-årsjubileum...

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, abbor said:

Gå tilbake til software versjonen før den siste GPS patchen som kom i vinter, da vil tid og dato vil være feil, men posisjon, COG og fart vil være korrekt. 

:) Det ble en meget kortlivet patch. Nesten komisk at de ikke testet for begge datoene når de utviklet den patchen som kom for bare 2-3 måneder siden. 

Men takk for tipset! Skal gå tilbake til forrige versjon, er viktigere å vite hvor man er enn hva klokken er hvis tåken kommer sigende.

 

 

Helge O

Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 18 timer siden:

Jeg er tilbøyelig til å tro at dette gjøres med hensikt -for å få solgt nye enheter.

Det er rett og slett utenkelig at ingen i verken utviklings-, eller test-miljøet har kjent til dette fenomenet.

I tillegg er det fullstendig idiotisk. Tid kan ikke gå bakover, kun fram. Derfor må det være åpenbart at når alle bits går fra satt til ikkesatt så har vi en ny epoke, vi har ikke gått bakover i tid. En linje kode hadde fikset dette.

Også er det sånn at en liten kikk på hva Glonass eller Galileo viser hadde fikset problemet. De har ikke roll-over problemet.

Link to post
Share on other sites

Samme her ... meldte meg på "interesselisten" til Simrad i går og fikk e-post med henvisning til ny SW for NSS-plotteren i dag.

 

Noen som vet om de gamle steinknuserne i CX- serien overlever denne roll-over`en? (CX44 med siste sw-versjon, men dette er jo likevel noen år gammelt...). Har du rukket å teste din, Worry II?  Jeg får sikkert sjekket dette i helgen, men spør av nysgjerriget hvis noen vet, som alternativ til å begynne å studere brosjyrer....

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 18 minutter siden:

..Har du rukket å teste din, Worry II? ..

 

Jeg var utpå i helgen, men la meg i hjemmehavn på lørdag som var, men jeg var ikke ute på søndag, så hvis dette problemet gjelder fra 7.4. så var vel det søndagen.. Jeg finner ut i morgen om pakka fungerer, men det er jeg i grunn ganske sikker på at den gjør !

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger foreløpig godt fortøyd i hagen, men må koble på batteribanken, m.m. for å få testet ... må derfor vente til helgen.

Tenker litt som deg, at "det enkle er det beste", også her, og antagelig har ikke CX`en engang "skjønt" at det har vært noe mikkmakk på gang i himmelriket,  men det finner vi jo fort ut ettervert. 

Skulle imidlertid ikke klokke og dato stemme lenger, er det forøvrig en gyllen anledning å signalisere i heimen at sikkerheten nå står på spill,  og at eneste løsning  er å øremerke 50`-60` båtpenger slik at Oslofjorden igjen er farbar ...

Link to post
Share on other sites

Dette skjedde på lørdagen ? Den virket da sammen med autopiloten AP11, men som jeg leser der ute nå... "some GPS units might be prone to trouble either at the 4/6/19 rollover or later."

Jeg kommer tilbake klokken 19 i morgen på om CX44 fungerer som den skal da, i alle fall. 

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingenting vil hende i selve GPS mottageren.

Den teller ikke i år, måneder, uker, dager, timer, minutter og sekunder.

Den teller epoker, uker og increments på 1.5 sekunder. (Sparte et bit der og).

Noen dropper epoke i håp om at mottageren er gått i stykker før neste epoke.

Link to post
Share on other sites

Takker Worry II ! Da legger jeg tilside brosjemateriellet foreløpig.

Skal avduke Riviera`en  i helgen og få koblet på batteribanken, så da blir dette en av de første sjekkpunktene.

Ser på bildet at du har menyen vannrett på toppen av skjermbildet. Jeg bruker å ha den plassert vertikalt på høyre side, da blir det litt mer plass for kart øverst i kjøreretningen. Da vises også klokkeslett og dato nede til høyre i menyen. Har du fått sjekket om CX`en fremdeles kan klokka, og om det fremdeles er mulig å "time" sendingene fra Kystradio Sør og ikke minst 12-pilsen direkte fra plotteren, eller om jeg heretter må overføre denne informasjonen fra klokka på armen...? ...ikke fullt så maritimt det, vettù ... :diving:

Link to post
Share on other sites

Worry II:

Har fått e-post fra Simrad med henvisning til ny firmware for NSS`en, så det regner jeg med at er i orden bare jeg får gjort det. Antar at det blir  fikset med en sd-brikke i helgen.

Det som holder meg mest igjen for skifte av CX-navi-pakken er to ting;

For det første; Alt fungerer, og det fungerer veldig bra. Har CX44 nede, NSS7 oppe, Ap24 (autopilot), radar, ratekompass, ekkolodd, VHF,  diverse givere, m.m., alt i Simnet og alt dobbelt på begge styreposisjoner, og som nevnt; det fungerer sømløst og problemfritt. Jeg ser at nyere plottere er raskere ved zoom ut/inn osv,  CX`en kan bruke 2-3 sekunder på dette, men dette bryr meg mindre foreløpig.

Det andre er tanken på jobben med å skifte det ut. Vi kjøpte båten ny og nøkkelferdig hos Huseklepp, hvor alle komponenter i navisystemet var montert av Simrad under byggingen av båten. Dermed er alle installasjoner i overkant integrert, alle kabler er stripset i lukkede rør inne i vegger, osv. Jeg ser for meg å måtte demontere halve båten for å komme til alt når denne jobben en gang skal gjøres. Navi-systemer er jo sånn sett blitt betydelig billigere enn det var, så litt utskiftninger kan vel foretas uten å pante hele sølvtøyskuffen. NSS-plotteren, AP24, ratekompasset + noe annet småtteri er allerede skiftet, men dette gikk rett inn i det eksisterende kabelnettet (Simnet). Å erstatte CX44 vil sikkert kreve ny ekko-giver, ny digital radar, givere, m.m. og det vil straks medføre at også det meste av de skjulte kablene må byttes....

Link to post
Share on other sites

Ja, vi er jo i samme båt :giggle:

Jeg snakket litt med en på Seatronic, og han kunne berolige meg med at autopiloten vil fungere som den er, om man ønsker å bytte ut CX'en.

Det er en fordel når en er montert med egen styringsenhet :thumbsup: Og om man da velger en WiFi-radar som bare trenger strøm, så blir installasjonen noe greiere. Men, nå lar jo vi de penga bare stå å forrente seg i flere år fremover, ikke ? Ikke bruke de opp på fanteri, nå. God påske !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...