Jump to content

Simrad NSS: GPS sluttet å virke 7.4.2019


HelgeO

Recommended Posts

Vår båt (solgt nå) fra 2006 hadde originalmontert CX44 med radar og ekkolodd samt AP26 autopilot. Jeg byttet selv ut kartplotteren, først til NSE12 og så videre til NSS16 evo2 med 4G radar. Brukte samme transducere som var originalmontert for CX44. Og, autopiloten (AP26) fungerer utmerket mot nyere NSS kartplottere. Det eneste du ikke kan gjøre, er å betjene autopiloten  direkte fra skjermen i kartplotteren. Men, navigasjon etter ruter og waypoints virker (selvfølgelig, det er standardiserte dataformater) upåklagelig.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 40 minutter siden:

 

Men, er det slik, Bonus, at avgjørelsen om å ikke ha båt i det hele tatt er definitiv ? 

 

Vel @Worry II, som det heter i politikken, en beslutning er kun gyldig til den neste tas :lol:.

Om de ikke ringer fra Hamar, så returnerer vi nok ikke til det samme båtliv vi hadde ...

Men, vi selger ikke båtplassen foran leiligheten :cool:

Link to post
Share on other sites

Godt å høre ! Og så er det fint å se at du fortsatt titter innom forumet, selv om plassen står tom. 

Nå skal jeg ikke surre til denne tråden med andre ting enn hva den er ment for, beklager til trådstarter.

 

Jeg er veldig spent på om det kommer flere tråder om denne Data Rollover-problematikken, nå når resten av båtfolket kommer seg på vannet. 

Vil tro kartplotter-salget vil ta seg kraftig opp i år..

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at sølvtøyet kan beholdes og de nye brosjyrene fra Simrad kastes. Nå er batteribanken påkoblet og CX44`en testet. Der kom både klokkeslett og dato tvert, utrolig nok. Da ser det ut til at CX`en også har den nye kalenderen/epoken fra 7.04.2019 i sin software. Skal oppdatere ny firmware i NSS`en i morgen, så får vi se om det går like greit.

 

Denne tråden har hittil stort sett handlet om noen Simrad-plottere som ser ut til å takle dette epoke-skiftet greit, men hva med andre merker?

 

CX441.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 8 timer siden:

 Jeg byttet selv ut kartplotteren, først til NSE12 og så videre til NSS16 evo2 med 4G radar. Brukte samme transducere som var originalmontert for CX44. Og, autopiloten (AP26) fungerer utmerket mot nyere NSS kartplottere. Det eneste du ikke kan gjøre, er å betjene autopiloten  direkte fra skjermen i kartplotteren.

Takk for tips, Bonus.  Jeg ser jo ikke bort fra at det blir en oppgradering før eller siden. Jeg vet du har mye kunnskap om Simrad-installasjoner, så mulig jeg tillater meg å spørre litt når den dagen kommer .. ;)  Jeg har to AP24-enheter, ved begge styreposisjoner, så jeg har ikke behov for å styre autopilot fra plotterbildet. Men når du nevner det så er denne funksjonen på NSS7-plotteren jeg har på FB i dag.

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 29 minutter siden:

Denne tråden har hittil stort sett handlet om noen Simrad-plottere som ser ut til å takle dette epoke-skiftet greit, men hva med andre merker?

 

Raymarine is pleased to advise that none of the current products that include a GPS Receiver are impacted by the impending GPS week count rollover in April 2019. That includes the Axiom & Element MFDs, Dragonfly, RS150, AR200 & AIS700. Recent products such as the a/c/e/eS/gS MFDs, RS130, AIS650 are also not affected.

 

http://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=7453

Link to post
Share on other sites

Nå er NSS-plotteren oppdatert. Det var en 2-minuttersjobb og alt fungerer som det skal.

NSS`en fungerte faktisk greit før jeg kjørte oppgraderingen også, men dette skyldes antagelig at den er satt opp til å hente gps-data via Simnet fra antennen til CX44 (og ikke den interne i NSS).

Setter pris på leverandører som Simrad, som følger opp med oppdateringer når slike ting skjer.  I systeminformasjonen på plotteren går det fram at den er produsert i 2013.

Link to post
Share on other sites

Sjekket linken til Raymarine og heldigvis skal min AIS650 fungere til 2028. Jeg bruker GPS signalene fra den til både plotter og autopilot. Hvordan GPS en til min 15 år gamle Interphase plotter ville virket er vel mer usikkert. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...