rawroffe Svart 29.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2019 (redigert) Skal si tiden flyr når man driver med .. andre ting. Noen ting har skjedd siden sist, og det ligger an til å bli et vinterprosjekt.. Kort oppdatering: Gravde et hull for å kunne senke motoren og løfte den nogenlunde rett av båten. Hadde først tenkt å plaste inn braketten og løfte motoren på den, men endte med å fjerne braketten. Slipt ned gelcoat i området der kassa skal støpes fast Bygget en utvendig ramme, eller "vugge" for braketten. Vuggen gjør at jeg kan legge platene og tilpasse vinkler på hver plate. På den måten kan jeg pusle sammen bitene, mette dem med epoxy hver for seg, og støpe dem sammen innendørs. Redigert 29.September.2019 av rawroffe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rawroffe Svart 29.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2019 Etter litt kapping. Legger et step på 5cm fra hekken, stiger 11 grader utover og ender med 13 grader på nytt akterspeil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Det der ser jo veldig bra ut Men jeg tror du bør være litt moderat optimist i forhold til hvor mye oppdrift den forlengelsen vil gi i hekken. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
rawroffe Svart 30.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2019 Hm, ja. Det samme slo meg når jeg så den mot båten, den ser litt puslete ut.. Skal streke opp og regne litt på det før jeg støper noe fast. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 30.September.2019 Del på Facebook Svart 30.September.2019 Er du egentlig avhengig av de trimflapsene? Kan ikke skjønne annet enn at du bør klare deg bra med å trimme motoren. Hvis du fjerner trimflapsene kan du dra kassa ut i båtens bredde. Det vil gi deg mer oppdrift bak. Særlig nyttig når du ligger i ro ute i litt grov sjø og fisker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
rawroffe Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2020 Jaja, prosjektet pusler videre. Så vidt.. Da er kassa omsider plastet sammen. Har fått en liten forsmak på epoxyarbeid og pussing, nok til at jeg gruer meg til resten. Slet litt før jeg klarte å oppdrive en dugelig støvmaske. Utsolgt overalt for tiden, av en eller annen grunn.. Brukte gårsdagen på å innrede garasjen på nytt så jeg har en brukbar arbeidsflate. Tenker å gjøre all støp i uisolert garasje, bygger en kasse av 5 cm isopor m vifte for temperaturkontroll.. Ser ikke bort fra at det kan bli litt flere oppdateringer fremover.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 3.Mars.2020 Del på Facebook Svart 3.Mars.2020 Hvordan har du tenkt å feste glassfiberkassen inn mot skroget? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
rawroffe Svart 3.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2020 Kassen skal få 2 avstivere mellom hekk og motorfeste. Planen er å støpe rundt og inni kassen, og rundt avstiverne med duk og epoxy. I tillegg tenker jeg å sette syrefaste gjengestenger gjennom hekken og det nye påstøpet, langs avstiverne og sikre mot ny motorplate. Vet ikke om det var forståelig, skal se om jeg tegner det opp eller tar bilde av det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rawroffe Svart 21.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2020 (redigert) Jaja. Prosjektet mitt kryper videre, og ganske så saaaakte. Har mekket til et greit arbeidsområde i garasjen, men sliter med gjennomsnittlig døgntemperatur. Uisolert garasje halveis neddi bakken, så aldri kokende varmt der jeg støper. Har rigget opp et plasttelt og en "8KW" dieselvarmer, men siden jeg ikke tør å kjøre kontinuerlig gjennom døgnet slipper aldri helt. den sitter i både materialene, veggene og epoxyen. Er redd jeg får for lav glassprosent, og synes ikke at støpet virker veldig solid. Helgens støp er litt melkeaktig i fargen, og jeg kan rive av flak hvis jeg får tak i ytterkanter... Sånn skal det kanskje ikke være? https://drive.google.com/open?id=1sXpWH3E7aCjW26pcf25gz60JuSrI6Wn7 https://drive.google.com/open?id=1tesLJYbxpFohuyXg0SO5JgTbJ95Qkb2N https://drive.google.com/open?id=1tc5y_GEqYWZC89NOzvye-dbEgSFUWKsg https://drive.google.com/open?id=1tsYWEM08AOWcQtas9siaPpSXFnLPmUec Sånn bortsett fra det har jeg tatt en del på innredningen i båten. 2 KW dieselvarmer er installert, ny styreposisjon er støpt av 10mm divinycell og epoxy (ikke bilde), med plass for innfelt lodd så jeg kan se det fra utsiden gjennom vinduet. Har dratt noe nytt elektrisk, og koblet opp et nytt bryterpanel som skal styre lys og lyd. Bilder kommer etterhvert som jeg får tid. Har også limt sammen 3 * 20mm divinycell med epoxy og kabosil, har tilpasset formen grovt til badeplattform med innfelt dykkestige. Babord side får dykkestigen, og siden platen ble litt lealaus la jeg 1 lag 300gr/kvm biax + 1 lag 600gr/kvm biax på oversiden. Det ser greit ut så langt. Det neste blir å forme kantene, tilpasse og lime en 18mm kryssfinerplate på undersiden for styrke, og så sette på noen knær mot hekk og kasse for å stive av. Tilslutt legge noen lag duk rundt det hele. https://drive.google.com/open?id=1tbd4iYo-FJPhRdQVaYwOG2XnG1723AmE https://drive.google.com/open?id=1sauVlNlqtyHxWjojsnfjRph-WF5unD4G Bytter også ut min gamle MIG/MAG med en TIG AC/DC denne uka, for å kunne sveise noen stag mellom gammel og ny hekk. Enten i RF eller Alu, avhengig av hva jeg får tak i.. Redigert 21.April.2020 av rawroffe (sliter med å legge inn bilder, prøver med lenker til google drive..) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rawroffe Svart 21.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2020 (redigert) rawroffe skrev 17 minutter siden: Redigert 21.April.2020 av rawroffe (det var da fælt da) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 rawroffe skrev 26 minutter siden: Er redd jeg får for lav glassprosent, og synes ikke at støpet virker veldig solid. Helgens støp er litt melkeaktig i fargen, og jeg kan rive av flak hvis jeg får tak i ytterkanter... Sånn skal det kanskje ikke være? Epoxy er sterkt, men det forutsetter også at det blir utført korrekt. Min erfaring er at den er mer krevende å jobbe med enn polyester, derfor anbefalte jeg deg å bruke polyester tidligere. Hvorfor resultatet ditt ikke har blitt tilfredsstillende kan jeg ikke svare på. Kanskje noen andre med kompetanse på epoxy kan si noe om det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
rawroffe Svart 2.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2020 (redigert) Løste støpeproblemene mine, har erfart at epoxy er veldig temperatursentiv. Håpløst å jobbe med gjennom vinteren hvis man ikke kan stå i et oppvarmet lokale. Men nå sitter plattformen endelig på skroget. Pusset hekken ren og pen med plansliper og 80-papir, vasket med aceton og la 300 + 600 gr biax over som feste for plattformen. Plattformen er limt fast og hulkilet med epoxy og kabosil, og festet mot skroget med noen lag 600 gr biax-duk med 15-20 cm overlapp. Duken er deretter overlappet vått i vått med hel 600-gr biax duk over hele arealet av hekken. Har ikke oversikt over totalt antall lag, men det er vel oppe i 5-6 lag med 600gr duk på utsiden, pluss noen lag 300-gram. Bruker den lette duken for å gi en fin limflate når jeg fortsetter over herdet støp. Innsiden er pusset ned, gamle hull er fylt med epoxy og kabosil, og overflatene er dekket og festet til skrogsider og innredning med 2-5 lag biax. Egentlig ser dette sterkt og fint ut allerede, men siden jeg tukler med ting jeg ikke kan vil jeg være på den sikre siden. Neste jobb er å lage en avstiver mellom hekk og plattform for å ta opp krefter fra motor i lengderetningen. Et Ø55 T2 rør med en 2mm plate sveiset i hver ende, mot hhv utside av hekk og innside av plattform, alt i syrefast 316 stål. Sveiser inn 4 "knær" mellom platene og røret, og setter gjennomgående bolter i plate mot motor og plate mot hekk. I hekken gjenbruker jeg monteringshullene fra den braketten som sto der. Hadde et mål om å få den ut før st. hans, men det rekker jeg nok ikke :-). Neste deadline er hummersesong 1. oktober. Redigert 2.August.2020 av rawroffe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rawroffe Svart 7.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2020 Er ikke veldig aktiv for tiden, hverken her inne eller i garasjen. Men, jeg leste en annen tråd her om oppussing av en with-jolle. Der ble trådstarteren advart mot å bruke plate av syrefast stål mellom hekk og motor, siden motoren da ville bli en anode og spenningsforskjell ville gi økt tæring på den. Og da kilte det i spiderman-refleksen min. Har søkt opp en masse tråder om galvanisk tæring her på forumet, og tror kanskje jeg skjønner. Galvanisk tæring er et problem hvis det er en elektrolytt til stede, altså at delene står i sjøvann. I mitt tilfelle vil bolter og motor stå i sjøvann, mens den syrefaste braketten forhåpentligvis vil være tørr. De er elektrisk forbundet med motorboltene.. Det neste skrittet i mitt prosjekt er/var å sveise en syrefast brakett for å sikre brakett og motor. Har gjort et forsøk på å illustrere på et bilde: - plate mot orginal hekk, 316 stål med gjennomgående bolter - 2 syrefaste 316 rør, Ø55 sveiset fast i platen - plate mot innside av ny "hekk", også sveiset fast i rørene. - motor festet med gjennomgående bolter: motorfeste, ny "hekk" og syrefast plate/brakett Bør jeg heller lage braketten av aluminium? Eller kryssfiner/epoxy? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.