xr4ti Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Fin prosjektplass du har. Der kan du jo holde på hele året der. Fjerne bunnstoff og lakk er vel ikke det mest spennende i et slikt prosjekt men det må til. Blir nok bra til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 (redigert) L0L skrev On 1.7.2019 at 8.21: Båt med elegante og tidløse linjer. Den ble tegnet på 60 tallet i firmaet til Furuholmen. Norges fremste båtkonstruktør og designer. Den fortjener en perfekt finish. Flotte linjer på denne ja. Mener det var Otto L. Scheen Jr. som tegnet denne mens han var med Furuholmen..? Thijn: hva slags motor planlegger du å ha på? Redigert 15.August.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Thijn Smits Svart 16.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Nå har jeg en 90hp johnson fra 1984, men har egentlig tenkt å oppgradere til en 150hp senere i framtiden. :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Ser ut som at det skroget der fint vil takle 150 :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Selco Racing Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Thijn Smits skrev for 17 timer siden: Nå har jeg en 90hp johnson fra 1984, men har egentlig tenkt å oppgradere til en 150hp senere i framtiden. :) Du kan bruke alt mellom 50 og 250 på denne. Det optimale er 100. Forbruket er det samme uansett motorstørrelse, da det er båten som bestemmer forbruket. Men mer moro med mer skyv. Sitér dette innlegget Link to post
Thijn Smits Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Har nå begynt så vidt med å fjerne bunnstoffet, men fyyy så det kommer til å ta lang tid. Har fått en del i øyne og overalt, så jeg får finne meg bedre verneutstyr.. :P Bruker nå 50 grit, men skal hoppe over til 40 ellers så blir det kanskje en måned med arbeid haha. Hvis dere har noe bra verneutstyr for øyne så vil jeg gjerne ta imot tips :) Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 "Slalombriller" finnes som vernebriller. Brukes av håndverkere når det fks pigges eller skjæres i betong etc. Vanlig alpinbriller er jeg usikker på om funker grunnet ventilasjon men mulig det også funker. Dette og en god P3 filtermaske så tar du vare på helsen din :) Sitér dette innlegget Link to post
JObåt Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Bare spør av uvitenhet og for å lære, men hvorfor må du fjerne alt bunnstoff og primer? Ser flere med prosjekter her på forumet gjør det... Jeg skrapte og pusset ned ujevnheter bare før nytt bunnstoff. Tok ikke bort primer. Så på det å fjerne alt og lakkkere og prime på nytt som en tilnærmet umulig oppgave uten å enten kjøpe utsyr som er egnet eller sette bort jobben. Hvilken forskjell oppnår du med å fjerne alt og prime på nytt og så nytt bunnstoff, kontra å slipe ned ujevnheter og kun legge på nytt bunnstoff? Er det kanskje fordi båten en gammel og du ønsker å sjekke tilstanden eller vil du oppnå bedre sjøegenskaper? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Er det fullt av småsår som er malt over så er det nok kjekt å få bort det meste. Ellers ville jeg nok vurdert å bare slipt vekk ujevnheter noen tips til skraping / bunnstoffjerning her: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Thijn Smits Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Egentlig så gjør jeg det for å oppnå så fint som mulig resultat. Jeg vil nemlig ikke ha på bunnstoff i det hele tatt og jeg tenkte det ville bli best resultat ved å bare gjøre alt med samme farge og primer :) Kan også reparere evnt ujevnheter nå. Så det jeg egentlig vil oppnå til slutt er en strøken som mulig båt :P. Dette prosjektet kommer uansett til å ta lengre tid enn jeg tenkte meg, så hvorfor ikke gjøre alt når man er i gang :) Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Thijn Smits skrev for 1 time siden: Dette prosjektet kommer uansett til å ta lengre tid enn jeg tenkte meg, så hvorfor ikke gjøre alt når man er i gang :) Sitér dette innlegget Link to post
Thijn Smits Svart 28.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 (redigert) Litt fremgang er fortsatt fremgang i midten har jeg sett et svakt punkt der hvor metallstripen ikke dekker. Så jeg kommer nok til å legge på noen lag med 600gr for å være sikker. Har sett flere''hull'' i skroget, kan dette være plastpest? kommer uansett til å tette så mange jeg ser med epoxy sparkel :) Redigert 28.August.2019 av Thijn Smits (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Adde Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Spennende :) følger denne :) Sitér dette innlegget Link to post
Thijn Smits Svart 15.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 Driver mye med fairing og gjør meg ferdig med alt kosmetisk før jeg legger på primer. Bruker både 409 og 410 fra westsystem, men synes 410 var litt lettere å håndtere. De fleste osmose hull er også tettet med 410. Sitér dette innlegget Link to post
Turnfin Svart 15.November.2019 Link til dette innlegget Svart 15.November.2019 Hei! Ser at siste rapport er fra midten av september. Har akkurat begynt å søke opp strenger som er av interesse for mitt eget prosjekt. Har lært mye her hittil. Hvis det nå er pause fram til våren - takk, så langt❗️?? Sitér dette innlegget Link to post
Thijn Smits Svart 18.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 Da corona krisen har gjort slutt på skisesongen min, så da har jeg begynt att med båten igjen Nesten like godt, fordi det er igjen myeee jobb Holder denne tråden oppdatert gjennom sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Sivijo Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Bra jobba ?? korona båtpussetider nå ja ? Sitér dette innlegget Link to post
Thijn Smits Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Har kommet godt i gang :) Jeg fant ut at når jeg gikk på kanten av båten så var det endel flex i dekket, dette likte jeg ikke. Så jeg laget 4 forsterkinger under. Da jeg fikk glasset inn de støttene, hørte eller så jeg ingen flex lenger da jeg gikk på den. Heldigvis! så nå virker det veldig solid! Har også støpt inn motorbrønnen endelig :) Konsollen har jeg tettet alle gamle hull og glasset over :) Nå skal jeg lage alt pent og klar til primer! Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Looking good Sitér dette innlegget Link to post
Stian_Madskills Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Top notch ! Mye inspirasjon her ? Sitér dette innlegget Link to post
Thijn Smits Svart 13.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 (redigert) Liten oppdatering Er ferdig med all fairing (3 forsøk), har nå begynt med grunning! Primeren jeg bruker er 2komp epoxy primer fra dycas.no :) Redigert 13.Juni.2020 av Thijn Smits (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thijn Smits Svart 10.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2020 Har blitt ferdig med all maling etc. Båten er endelig klar for gjenoppbygging! All maling er 2komp fra dycas.no Primeren er lagt på 2x og under vannlinjen har blitt lagt 5 lag. (epoxy primer) Jeg måtte egentlig bruke hvit primer der jeg har lakkert, fordi da hadde det vært mindre gjennomvisning av grå fargen. Så jeg har lakkert alt med 2komp lakk 4 lag. Nå er det lite til ingen syn av primeren under lakken. Har rullet alt, det ble noe vanskelig med lakken da rullen fort ble ødelagt og måtte bytte rulle ofte. Dette førte til noen skum biter i lakken, men jeg er ingen ekspert heller. Får si meg fornøyd med resultatet :) Ser mye bedre ut nå enn den gjorde før ihvertfall (sterkere også) Har kjøpt inn treverk for bygging av nytt innredning, så skal begynne med det så fort det lar seg gjøre :) Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 10.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2020 looking good Sitér dette innlegget Link to post
Thijn Smits Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 (redigert) Har bygd opp det meste med interiør og elektrisk. Neste steg er å gjøre ferdig hengeren og henge på motoren :) Var veldig kult å lære seg alt med å bygge innredning, og 12v anlegget. Ihvertfall når alt funker på første forsøk! Redigert 26.Juli.2020 av Thijn Smits (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 En av mine gamle drømmebåter. Kjempejobb du har gjort..? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.