Jump to content

"Fjernkjøp" av båt - hva gjør folk?


Knallipadden

Recommended Posts

Har funnet et par båter som jeg vurderer et stykke unna der jeg bor. Det blir en dagstur for å komme seg dit bare for å se. Hva gjør folk her inne som vurderer å kjøpe brukt båt et stykke unna? Kan man betale noen for å sjekke båten for deg slik at man eventuelt bare drar for å hente den i stedet for å reise fram og tilbake flere ganger? 

Link to post
Share on other sites

Personlig hadde jeg aldri kjøpt noen båt uten at jeg selv hadde besiktiget objektet. Ved siste kjøp var jeg bade I Oslo, Bergen og Trondheim for å se på båter. Medførte bade hotellovernattinger og flyreiser.

Hva om de som sjekker ut båten for deg har helt andre forventninger enn deg selv ? Hvilke kompetanse har den som vurderer båten ?

 

Link to post
Share on other sites

Hadde reist for å se på båten. Men brukt tid på bilder og telefon med selger for å vite hva jeg går til. Kjøp i middelhavet er jo relativt vanlig, blir litt reising. Først når båten ligger utenfor Europa det begynner å bli knotete å se på båt. Men også der er det bare en flybilett unna. Så ser ikke problemet i Norge.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde to lange telefonsamtaler med selger, og etter det bestemte jeg meg for at det var en båt jeg var innstilt på å kjøpe gitt at båten var i den standen selger utgav den for å være. Fortalte selger at jeg var oppriktig interessert, men at prisen var for høy. Jeg hadde makspris, han hadde minstepris. Ble enige om at vi ville komme til en enighet ved befaring. Jeg bestilte reise (fly Kristiansund -  Oslo) ca. en uke fram i tid og selger lovte å ikke selge før jeg hadde vært på befaring. 

 

Ved befaring hadde selger gjort klart alle formalia på forehånd og når vi ble enige om pris og betingelser ble det skrevet kontrakt. Selger skulle levere båten til et frakteskip på angitt tid og sted som jeg hadde avtalt med på forehånd. 

 

Mottok båten fra frakteskip noen uker senere, nøkkel i tenninga og bunnventiler åpen. Bare å vri om som avtalt. Skal innrømme jeg var spent!

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

Hvis en må reise langt, ta med sovepose og avtaler overnatting i båten, da får du sjekket ut mye, ha penger til hotel I bakhånd ;-)

 

Hørte et tips: Sov aldri i en båt før du har bestemt deg for å kjøpe den!

Det var en som overnatta i båten under befaring pga. lang reisevei. Han forelska seg i den og ble blind for endel han burde vært mer kritisk til. Så om man tar sjansen, bør man i alle fall være obs på risikoen.

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
4 hours ago, alf-inge said:

 

Hørte et tips: Sov aldri i en båt før du har bestemt deg for å kjøpe den!

Det var en som overnatta i båten under befaring pga. lang reisevei. Han forelska seg i den og ble blind for endel han burde vært mer kritisk til. Så om man tar sjansen, bør man i alle fall være obs på risikoen.

 

I can see you...

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en gammel båt med tilsvarendes gammel motor spør jeg selger av båten om han kan sende meg noen filmklipp av båten, og da spesielt av motorrommet og av motoren som sviver,før jeg bestemmer meg for å reise landet rundt for å ta en videre gjenomgang av båten.

 

Jeg har også gjort avtaler med et verksted der båten ligger og fått de til å ta en  tilstandsrapport av båten, før jeg selv reiste og tok den endelige avgjørelsen om å kjøpe båt.

 

Du må sjekke grundigt det du skal kjøpe. Det nytter ikke å komme å klage i ettertid viss du ikke har giddet å ta en skikkelig gjenomgang av det som du skal betale mange tusen kroner for. Har du ikke selv kompetanse til å avgjøre motoren og båten sin tillstand får du heller betale noen tusen for å få en kyndig person til å ta en gjenomgang av det du kjøper.

 

Jeg har inntrykk av at mange kjøper både båter og biler i dag uten å sjekke grundigt nok det de kjøper. Og så ender det opp med masse rabalder og klaging i ettertid når de tredve år gamle motorene ryke.

 

Med de nye reglene hvor privatpersoner har et garantiansvar på to år etter salg av tredve år gamle motorer som i praksis kan ryke når den nye eieren rygger lykkelig ut av båsen etter kjøp, er jeg veldig skeptisk til å selge til hvem som helst. Jeg har avist kjøpere tidligere som ville kjøpe en av mine båter.   

 

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...