Furet Startet 27.August.2005 Del på Facebook Startet 27.August.2005 Sitter og planlegger høstens og vinterens prosjekt, å få Ruggen blank og tilbake i fordums glans foran neste båtsesong. Forrige eier holdt et langt foredrag om fortreffelighetene ved olje. Lettere å jobbe med, mindre pes med skraping o.l., samt at det bare var å legge på nytt på de stedene det ble slitt ned. Han pekte på mahogny-dollbordene som eksempel på sted hvor han hadde etter-oljet, og jeg så bare hvor skjoldete det så ut. Faren min eide båten frem til for 25 år siden, og jeg husker ennå hvor blank og fin den var etter vårpussen med god, gammeldags lakk! Trenger noen tips fra dere mer garvede i gamet. Er det for eks. noe problem å lakke etter å ha pusset ned de olja flatene? Båten er en klinkbygd 25 fot Furuholmen, og jeg mener det er mahogny og oregonpine på furu. P.S. skal få rotet meg til å ta noen bilder av Ruggen, og legge ut Sitér dette innlegget Link to post
barx Svart 27.August.2005 Del på Facebook Svart 27.August.2005 (redigert) Er det for eks. noe problem å lakke etter å ha pusset ned de olja flatene? hva mener du med olja? en vanlig prosedyre er jo å olje til det ikke trekker mer, og så avslutte med noen (eller maaaange) strøk lakk. om du tenker på olja som i kokt linolje eller ovatrol d2 osv må du nok av med denne før lakking... barx Redigert 27.August.2005 av barx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Furet Svart 27.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2005 Oljen som er brukt skal visstnok hete Jøko dekksolje (?). Det er ikke brukt lakk oppå. Sitér dette innlegget Link to post
barx Svart 27.August.2005 Del på Facebook Svart 27.August.2005 Oljen som er brukt skal visstnok hete Jøko dekksolje (?). kan du skrape av denne oljen som man skraper lakk? hvis ikke skulle jeg tro at du kan rengjøre med feks rødsprit for så å lakke i vei... barx Sitér dette innlegget Link to post
Furet Svart 27.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2005 kan du skrape av denne oljen som man skraper lakk? hvis ikke skulle jeg tro at du kan rengjøre med feks rødsprit for så å lakke i vei... barx <{POST_SNAPBACK}> Båten ligger ute, så jeg har ikke fått prøvd ennå, men det kan se ut som det er en litt hard hinne. Her er forresten noen bilder av Ruggen.... Litt å gjøre, --- joda, men minnene gjør det verdt det ! Furet Sitér dette innlegget Link to post
barx Svart 27.August.2005 Del på Facebook Svart 27.August.2005 (redigert) Furet: > Båten ligger ute, så jeg har ikke fått prøvd ennå, men det kan se ut som det er en litt hard hinne. fin skute! dersom overflaten er hard og lakkaktig må den nok bort... barx Redigert 27.August.2005 av barx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arjosk Svart 27.August.2005 Del på Facebook Svart 27.August.2005 Fin båt! Hva slags motor er det i den? Arild Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 27.August.2005 Del på Facebook Svart 27.August.2005 Forrige eier holdt et langt foredrag om fortreffelighetene ved olje. Lettere å jobbe med, mindre pes med skraping o.l., samt at det bare var å legge på nytt på de stedene det ble slitt ned. Han pekte på mahogny-dollbordene som eksempel på sted hvor han hadde etter-oljet, og jeg så bare hvor skjoldete det så ut. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har gjort følgende på oljet mahogny i sommer:Styrehusdør var fæl, der fjernet jeg all gammel olje med lut og påførte div strøk olje med UV-filter, den ble som ny. Andre paneler var skjoldet, der pusset jeg og flekket på med olje (hadde ikke tid til annet). Resultat: mye penere, men ikke perfekt. Har ikke vurdert å lakke - synes olje gir bra nok resultat, men ikke så blankt som lakk. Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
kapptein Svart 27.August.2005 Del på Facebook Svart 27.August.2005 Ooops! Glemte helt å nevne at du har jo en nydelig båt som fortjener den aller beste behandling! Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Furet Svart 28.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2005 Fin båt! Hva slags motor er det i den? Arild <{POST_SNAPBACK}> Står i en Volvo B-18 som ble totaloverhalt for et par tre år siden. På 70-tallet husker jeg vi hadde en B-20 sport med to TØRSTE Stromberg-gassere og 120 hester. Fikk opplyst at dagens versjon er på ca. 80 hk. Takk for tips så langt, gleder meg til å begynne på oppussingen! Furet Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 29.August.2005 Del på Facebook Svart 29.August.2005 Nydelig båt du har kjøpt deg. Tenker du på å skrape bordene helt ned og pusse? Jeg skal gjøre det på min, etterpå skal jeg beise mahognyen for å få gløden tilbake, så mette treet med olje og til slutt lakk eller oljelakk. Hvilken fart får du på båten? Sitér dette innlegget Link to post
Furet Svart 29.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2005 Hei, har ikke målt den, da Humminbirden som står om bord har tat høstferie på fartsmålingen. Forrige eier snakket om 17 knop toppfart, og en grei marsjfart på 10-12. Under prøveturene virker dette som riktige anslag. Planlegger å ta den helt ned, for å være sikker på at den er ordentlig beskytet ved neste sesong. Furet Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 29.August.2005 Del på Facebook Svart 29.August.2005 Vet du hvilken utveksling du har på giret ditt? Hvor mange omdreininger har du på marsjfart? Grunnen til at jeg spør er at skroget ditt ser nokså likt ut som min båt, og jeg skal bytte motor i min. Sitér dette innlegget Link to post
Furet Svart 29.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2005 Vet du hvilken utveksling du har på giret ditt? Hvor mange omdreininger har du på marsjfart? Grunnen til at jeg spør er at skroget ditt ser nokså likt ut som min båt, og jeg skal bytte motor i min. <{POST_SNAPBACK}> Vet dessverre ikke utvekslingen, Men kanskje andre vet? Sto opprinnelig en B20 sport med to gassere i båten, og jeg er fortalt at det er standard backslag i den. Forrige eier fortalte at giret ble overhalt for to år siden, og at det da ble bygget om til seks i stedet for fire lameller. Majali kom med svaret under.... Hei og velkommen! Det er liksom litt ekstra stas med nye trebåtfolk syntes nå jeg da Når det gjelder motor så har jeg akkurat gjennomgått samme prosedyre; en eldre plattgatter med en mb18 motor. Jeg kom tilslutt frem til at noen diesel ønsket jeg ikke pga pris, bråk, lukt og støy. En mb18 motor er det ikke lett å finne deler til mere så jeg gikk for mb20 basert motor. en BB115 ble skrudd sammen (BB115= B20 på 115 hk med "RB" Backslag. Dette er sikkert samme gear som står i din båt og er nesten uslitelig. En slik "ny" motor bygger du opp for 10-15000 og da ha du en meget pålitelig motor som passer båten din gått. Min båt på 23fot veier ca 1800 kg så vekten din på 3000 virker noe høy? bensinforbruket mitt ligger på ca 1liter pr distans ( 10 ltr/t ved 10 knop.) og med mitt bruk som er mellom 50 og 70 gangtimer i sesongen er det vanskelig å forsvare en nyere diesel som også må ha nytt gear. (jeg fant iallefall ikke noen andre som hadde gearhus som passer på dennne kassa.) Hvis du går for en diesel med nytt gear må du nok også bytte propell og kansje aksel også siden b18 motoren går i ca 4500-5000 omg og RB gearet har en utvekslig på 1,96:1. Dieseler går jo ikke p langt nær så fort og har ofte (?) 3:1 i gearing så da vil nok den propellen være altfor lett. uansett så ligger det manualer til både gear og motor under "manualer" og deler er det masse av..... Lykke til Erik <{POST_SNAPBACK}> Vekta på "Ruggen" har jeg fått oppgitt til å være ca. 2 tonn. Furet Sitér dette innlegget Link to post
Jokke2 Svart 19.Mars.2006 Del på Facebook Svart 19.Mars.2006 Kan noen hjelpe meg med råd om hva eg skal bruke på båten min? Eg har ein trebåt som eg har tenkt å olje opp med Owatrol D1 og mange strøk med D2 til slutt. Vill eg få like fin glans og dybde i båten om eg bruker olje som om eg bruker vanlig lakk? Hva kreves minst arbeid med påføring? Ser att det står mye om dette temaet på forumet,men eg finner ingen plass der det står om ein får like blank og fin finish med Olje som med lakk Håper noen kan hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 19.Mars.2006 Del på Facebook Svart 19.Mars.2006 Her kommer du til å få mange synspunkter Jokke2. Jeg skal snart igang med å lakke/olje/beise/osv båten min selv, og har søkt råd her på baatplassen. Den erfaringen jeg har herfra med dette spørsmålet er at det er mange veier til Rom... Noen sverger til Edelolje på dekk, andre Epifaneslakk, andre igjen Jotunprodukter, noen D1+D2 og alle er sikkert gode løsninger. Jeg har prøvd Edelolje på litt interiør jeg har jobbet med nå, og det blir skinnende blankt. Jeg har tenkt å bruke Epifanes på dekk, men har blitt litt advart mot krakelering....spesielt av de som sverger til oljing... Jeg har altså ingen konkret erfaring med D1 og D2, men Edeloljen står ikke tilbake for lakkering i glans synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 19.Mars.2006 Del på Facebook Svart 19.Mars.2006 Forresten.....velkommen til forumet Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 19.Mars.2006 Del på Facebook Svart 19.Mars.2006 Velkommen til Baatplassen. Jeg har nettopp kjøpt en åpen 24 fots tresnekke. Den er oljet. Jeg har tenkt på å mette den med mange strøk med amrikansk terpentin, etter hvert blande linnolje i. Jeg mener at det burde gå ann å påføre det med en vanlig trykkande ( en sånn som blir brukt til ugresmiddel ) Noen meninger om det?? Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Jon-Kåre Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Det går fint med D1 ihveertfall, jeg koblet hagesprøyten til trykkluft da jeg er litt lat til å pumpe Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
trulte Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Jeg mener at det burde gå ann å påføre det med en vanlig trykkande ( en sånn som blir brukt til ugresmiddel ) Dette går helt fint. Jeg trodde forresten spørsmålet til jokke2 dreide seg om overflatebehandling av båten. Hvis det dreier deg om oljing kontra lakking i sin helhet (altså både skrog og dekk...grunnbehandlig og overflatebehandlig) ville svaret mitt vært litt annerledes.... Misforsto jeg? Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Tror du forsto rett, trulte. Det evige spørsmålet om olje vs. lakk på trebåt for å få speilfinishen. Terpentin og linolje gir vel ikke den store finish :wink, men både de edle oljer og lakker vil gi dette. Her er det like mange meninger, eller noen flere, enn det er mdlemmer. Jeg bruker Clipper II båtlakk for finish i år - krakkeleringer etc. som mange advarer mot vil jeg ta om de dukker opp. Men blankt blir det med både olje og lakk...lakk blir kanskje noe mer arbeid med påstryking, enn oljer? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Walter_S Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Ja, spørsmålet er en evig gjenganger, med like mange forskjellige svar som det er trebåteiere! ;o) Forsøker meg med litt "synsing" her og regner med å få både "pepper" og litt "sukker"...... Fra gammelt av er nok Amerikansk terpentin og linolje (rå?) i forskjellige blandingsforhold blitt brukt med godt resultat. Man bør kanskje merke seg at dette hovedsakelig gjaldt bruksbåter, hvor den speilblanke finnishen ikke var hovedsaken, mens holdbarheten og treets bevaring var det viktigste. Fortsatt er det mange som sverger til denne metoden, spesiellt "gamlekara" i båtforeningen. :o) Innsausing med Owatrol D1, med D2 som sluttstrøk er blitt "mote" på 70-tallet, da Owatrol kom på markedet. Nybygde trebåter som brukte dette systemet helt fra bunnen av, var gjenganger i båtblader på den tiden. Båtene hadde en unik og gylden glans som visstnok holdt seg i mange år. Owatrol D1 sin penetrerende egenskap ble berømt og fikk mange tilhengere. D2 var en god forsegling, og i utseende ganske lik vanlig båtlakkens glans. Tilhengere av Owatrol-systemet fremhever jo det enkle vedlikehold av treverket. Der hvor D2'en eventuell flasser / er blir slitt, skal man kunne våtslipe med D1, for så å forsegle igjen med flere strøk D2 etterpå - uten å måtte renskrape hele skroget, som lakk-båtene oftest må gjøre. Owatrol-systemet (og Clipper I og II) tilbyr en dybdeimpregnering (dyp penetrasjon) med en glans-finnish. Skal man lakke så snakker vi jo egentlig bare om det ytterste laget - det som gir glans! Hva med grunnbehandling? Det skal ja være noe under lakken også? Treverket skal jo behandles med diverse sopphemmende og impregnerende midler? Har man et renskrapt og tørt skrog, så lakker man jo ikke rett på veden....... Det nytter heller ikke og bruke verdens dyreste lakk hvis den ikke vil sitte i mer enn noen måneder. Møbelbåt-eiere har alle "sin oppskrift" på grunnbehandling og avsluttende lakkstrøk, som oftest styrt av hva som har vært brukt opp gjennom båtens levetid. Erfaringen har lært hva som sitter bra på hvilket underlag. Som oftest er det her også snakk om en inngående behandling, d.v.s. nedskraping til bart tre og en omhyggelig oppbygging av diverse strøk med alskens vidundermiddel, før selve lakkstrøkene (minst 7 ?) kommer på, som kronen på verket. Så bør man ta hensyn til hvilke treslag som skal behandles (furu / mahogny / teak) vannrette og loddrette flater, ute / inne, ingen eller mye slitasje - hver av disse krever sin egen behandling. Så min egen erfaring: - Skrog utvendig = Ravilakk (har ikke noe under fordi skroget innvendig blir innsausa med D1) - Skrog innvendig = Owatrol D1 med Benarolje (diffusjonsåpen) som avsluttning. - Vannrette flater ute (benker, kryssholt og lignende) = Owatrol D1 og 3-stjerners gulvlakk !?!! :o) - Innvendige loddrette flater (ingen slitasje) Benarolje blank - Innvendige vannrette flater (slitasje av tråkking) Ravilakk eller 3-stjerners gulvlakk. Treverket er furu i skrog og spant. Har noe dollbord av teak (ute) som er utsatt for ekstrem værslitasje (vannrett) sol, snø og is. De er vanskelig å få noe til å sitte der i mer enn en sesong!! Skal prøve 3-stjerners gulvlakk til våren. Det å være trebåteier er ikke enkelt........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Dette går helt fint. Jeg trodde forresten spørsmålet til jokke2 dreide seg om overflatebehandling av båten. Hvis det dreier deg om oljing kontra lakking i sin helhet (altså både skrog og dekk...grunnbehandlig og overflatebehandlig) ville svaret mitt vært litt annerledes.... Misforsto jeg? Nei jeg tror ikke at du misforstod, men jeg ser nu at jeg uttrykte meg dårligt. Jeg var/er på jakt etter meninger ang linnolje og amrikansk terpentin, ikke om det kan påføres med trykkande, det veit jeg fra før at det kan (terassen er blitt behandlet sånn i flere år) Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
heira Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Hei Jokke. Velkommen til forumet, legger til en grei link som sier mye men er enig med Walther når det gjelder valg av oljer o lakk (les Ravi) http://www.trabatsakuten.nu/ Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
TommyJ00 Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Har prøvd Owatrol D1 under både OW D2 og Ravilakk og nå rå linolje m/terpentin under Ephifanes etter renskraping over fenderlist uten at det for meg gir den store forskjellen. Bygger du nok lag og sørger for en slett pen flate til slutt så blir det blankt og fint med alle disse variantene. For å få Ephifanes lakken noe mer elastisk har jeg blandet inn ca 10% owatrol olje (dekk). På innredning og dørker som jeg laget siste 3 år har jeg kun brukt OW D1 med Ravilakk. Kommer ikke til å bruke noe annet her, da jeg syntes resultatet blir meget pent og det gir en veldig bra beskyttelse i til dels tøffe miljøer med rederinne og matroser om bord. Har du tenkt å bruke OW D1 og D2 så bruk det. Du blir ikke skuffet, men du må legge på MANGE lag D2 for å få resultatet og en god nok beskyttelse (10-12 lag), og husk at D2 er tynnere en lakktypene så du vil fort slite litt med sig eller gardiner som noen kaller det. . mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.