Jump to content

Åpen båt prosjekt - tips til skrog ønskes


Bobb1

Recommended Posts

Hei

 

Jeg leker litt med tanken på å bygge meg en stor åpen skjærgårdsjeep, noe ala sportling 610 som er basert på draco 20. Men jeg vil ha den litt større, 22-24 fot. Trenger noen tips til båter med litt fartspotensiale som kan egne seg som utgangspunkt til et sånt prosjekt. Så langt har jeg vil igrunnen kun funnet Draco 23/24 modeller som kan være aktuelle, men det finnes sikkert mange flere jeg ikke kjenner til.

Link to post
Share on other sites

Man takker så mye for æresbevisningen @Hulda :flag_bp: 

 

Det blir utrolig spennende å følge med hvis du går for et slikt prosjekt, og fullfører fra A til Å. Det er ingen tvil om at det er mye jobb å gjøre et slikt prosjekt, særlig om du vil ha kvalitet i alle detaljer og løsninger. Men når det er sagt så er det også noen måter å spare mye tid i forhold til hvordan jeg har gjort det. Punkt en er at du finner deg et skrog som er mer eller mindre skadefritt, der sparer du mye unødig jobb!

 

Hva slags båt som er det rette utgangspunktet for deg kommer i stor grad an på hva du skal bruke båten til, og under hvilke forhold. Du nevner fartspotensiale, men ikke noe om bruksområdet. Det er stor forskjell på om du trenger en båt som skal være brei, stødig og romslig, eller om første pri er at den skal være god i høy sjø. Fortell litt om deg selv og bruksområdene dine, så kommer det helt sikkert gode råd i forhold til det :thumbsup:

 

Bobb1 skrev for 2 timer siden:

Har sett på windy også, men er redd de har litt lavt fribord? Se bilde av en ribbet windy 22 under.

Det er ikke sikkert det er noe problem. Du kan løse det på to måter, enten støpe opp en kant over fenderlista, eller lage høye rekker som er solide og stødige. 

Link to post
Share on other sites

Båten skal brukes til det meste. Alt fra familiebåt, vannsport, fiskebåt og leketøy for far. Jeg håper å finne noe som kan oppnå 50-55 knop med en påhengs på ca 2 - 300 hk. Det bør være litt bredde på den så man har litt plass til både unger og teiner. Komfortabel gange om det er litt sjø er viktig. 

 

Det er endel jobb med det, men ikke så avskrekkende. Jeg vil gjerne finne et skrog som ikke krever så mye ombygging for å få det slik jeg vil ha det, som feks heving av fribord. Det går veldig mye tid om man skal begynne med ekstra tilpassinger. Utgangspunktet er at jeg vil ha et skrog jeg kan skjære reint, legge dørk og bygge motorbrønn. Også vil jeg helst kjøpe så mye jeg kan ferdig/brukt. Feks skjære ut motorbrønnen, styrekonsoll av en vrakbåt osv.

 

Jeg har vel så langt landet på draco 22/23 som det enkleste alternativet og som kan oppnå bra fart uten altfor mye motor.

Link to post
Share on other sites

Da har du jo et billig donorskrog her:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=141050923 

 

Draco 23 Suncab er jo båter som har pene skrog, og det betyr jo også litt! Kan jo hende du skal selge en gang... Men hvordan det oppfører seg i 50 knop vet jeg mindre om, det er sikkert andre som har meninger om den saken. 

 

Ellers veldig enig i disse tankene:

Bobb1 skrev 28 minutter siden:

Jeg vil gjerne finne et skrog som ikke krever så mye ombygging for å få det slik jeg vil ha det, som feks heving av fribord. Det går veldig mye tid om man skal begynne med ekstra tilpassinger. Utgangspunktet er at jeg vil ha et skrog jeg kan skjære reint, legge dørk og bygge motorbrønn. Også vil jeg helst kjøpe så mye jeg kan ferdig/brukt. Feks skjære ut motorbrønnen, styrekonsoll av en vrakbåt osv.

 

Men styrekonsoll tror jeg muligens er like greit å kjøpe ny slik jeg gjorde. Hvis ikke må du nesten komme over en kassert skjærgårdsjeep. Ideen med å "knabbe" motorbrønn fra en annen "donor" er jo heller ikke dum. Spørs bare hvor mye du må tilpasse for din båt. 

Link to post
Share on other sites

Har sett på det skroget der, litt tidlig å begynne å kjøpe inn ennå. Foreløpig er det kun research. Men det er noe lignende jeg har sett for meg. Dracoskrogene er pene skrog.

 

Men så leste jeg denne tråden som fikk meg til å bli litt betenkt iforhold til det 23 skroget.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en marina ikke så langt unna som de får inn endel skadde båter, der har de med ujevne mellomrom inn båter som kunne vært finne donorer. De hadde inne en hydrolift sx22 for litt siden, den hadde mye deler jeg kunne brukt. Hele bunnen på den var mer eller mindre vekk.

 

Jeg tror det er mye enklere å mindre tidkrevende å få er proft resultet med å bruke litt deler fra andre båter. Det er mye plunder å lage en fin motorbrønn fra bunnen av, mye enklere og raskere å lappe inn en fra en annen båt.

Link to post
Share on other sites

for fartspotensiale så tenker jeg på Master Miami 670 og scand dynamic 7100/7600 , men der er nok tilgangen på rimelige donorbåter relativt beskjeden tenker jeg ..

 

Fjord 21  - kunne det fungert tro? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Fjord 21 og 24 er absolutt alternativer de og, og lett å få tak i til en ok pris. Men jeg synes skrogene er litt "trauste". Windy 22, 24 og Draco har de peneste skrogene. Draco 2400 styling er jo også et Linge skrog så det tilsier jo at det trives i litt fart. Men det er nok ikke så enkelt å få tak i en donorbåt. 

Link to post
Share on other sites

kan kanskje være en ide å se etter noe amerikansk, der er det jo gjerne brukbar v-bunn , og burde være mulig å finne en båt feks med greit skrog men shabby innredning til en passelig pris

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Båten er ein Coastliner 6200.Vi har 3 sånne i familien,alle med frorskjellig navn og utrustning.Den første vart bygd som Politibåt i Lillesand som Rambo.Ein er Joda.Disse har kad 32,kjapt opp i fart,toppfart ca 34.

Coastlineren har 2.8 mercruiser 2,8  200.Har sett 38 på den.Etter topp pakningsbytte klarer den 35.For tykk topp pakning

Link to post
Share on other sites

Var og så på et gammelt vrak som står i nabolaget i dag, det viste seg å være en windy 24 hc som etter det jeg forstår skal ha Linge skrog. Men skroget buer veldig utover i toppen, litt usikker på hvor pent det blir på en åpen båt. Jeg kunne helst tenkt med rette skrogsider bak mot akterspeilet. Også ser jeg det må lages nye dollbord hele veien rundt, det blir ikke pent å bare skjære reint i kanten på dollbordet og lage en kant nedover. Men størrelsesmessig ser det helt perfekt ut.

IMG_20190502_092823.jpg

IMG_20190502_092502.jpg

Link to post
Share on other sites

Mekling 27 er ett flott skrog, kanskje litt vanskelig å få tak i.

Windy 24 har jeg sett til greie priser. Alle Windy 24 skrogene unntatt ett, er tegnet av Linge.

 

Link til 24 foter som ikke er tegnet av Linge.  

https://www.windyboats.com/company/previous-models/1970s/24-midcab/

 

 https://www.windyboats.com/company/previous-models/1960s/

 

https://www.windyboats.com/company/previous-models/1970s/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...