Jump to content

Åpen båt prosjekt - tips til skrog ønskes


Bobb1

Recommended Posts

Bobb1 skrev On 1.5.2019 at 12.52:

Men så leste jeg denne tråden som fikk meg til å bli litt betenkt iforhold til det 23 skroget.

 

Den informasjonen der er vel nok til å skrote ideen om Draco 23 som utgangspunkt ja. Kunne nok fungert bra til det meste, men tydeligvis ikke i forhold til dine ønsker om fart. Men fremdeles, fint om du kan si litt mer om bruksområde. Du nevner fiske, men tenker du da på  teinefiske, juksa, eller trolling? Mange måter å fiske på....Vannsport og badeturer gir seg jo mer selv. Men det må jo være noe med dine behov som gjør at du leker med tanken på et slikt prosjekt isteden for å kjøpe ferdig båt. Det er jo mye å velge mellom der ute.

 

Bobb1 skrev On 1.5.2019 at 13.14:

Jeg har en marina ikke så langt unna som de får inn endel skadde båter, der har de med ujevne mellomrom inn båter som kunne vært finne donorer. De hadde inne en hydrolift sx22 for litt siden, den hadde mye deler jeg kunne brukt. Hele bunnen på den var mer eller mindre vekk.

 

Jeg tror det er mye enklere å mindre tidkrevende å få er proft resultet med å bruke litt deler fra andre båter. Det er mye plunder å lage en fin motorbrønn fra bunnen av, mye enklere og raskere å lappe inn en fra en annen båt.

Jeg er veldig enig i de tankene du har der. Hvis du skal få båt på vannet på en overkommelig tid er det smart å legge opp til å lage minst mulig deler selv, og endre minst mulig på skroget. Tenker derfor også at du kanskje burde legge noen kroner i å finne et bedre utgangspunkt enn den "hageWindyen" du har tittet på. I alle fall hvis gelcoaten er skadet. Er den bare møkkete gjør det jo ingenting. 

Link to post
Share on other sites

Mekling er fin, men det begynner å bli stort med 27 fot. Da må det en alvorlig motorisering til. 

 

Gelcoaten på den windyen var grei, det ser ut som skroget har vært lakket en gang og er halvveis nedslipt nå. Men det skal lakkes uansett hva jeg går for så det tar jeg ikke så tungt. Ellers var nesten hele innredningen fjernet innvendig, så da slipper jeg jo den jobben. Akterspeilet var dårlig, men det må jo bygges om uansett.

 

Fiske er garn, teiner og line. Jeg har jo også tenkt litt på å sette på er styrehus og få norges raskeste sjark:) på NB fabrikken kan man få kjøpt et ferdig styrehus. Det er jo absolutt fint å ha et sted å sette seg inn når det snør sidelengs på sjøen.

IMG_20190502_231333.jpg

Link to post
Share on other sites

Det enkleste og billigste du kan gjøre er og finne en ferdig båt til den bruken du har tenkt.. er ufattelig mye arbeid og bygge om en båt. Du trenger en plass og stå inne og gjøre jobben. Du trenger et ordentlig utgangspunkt. Og en masse masse ledige timer til og holde på med dette. Du trenger en god del verktøy og utstyr også og må være over gjennomsnittet interesert. 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke skrogene på halco så godt, men de er enkel å få tak i. Får ta meg en tur og se på en. Ligger et vrak i en marine ikke så langt unna.

 

Det enkleste er absolutt å kjøpe ferdig. Men det er ikke det billigste. Ta for eksempel sportling 610, den ligger på rundt 250 ny. Kun båten. Å konvertere en Draco 20 til åpen båt med styrekonsoll burde man klarer for mellom 50 og 70000 i materialer inklusiv donorbåten. Å kjøpe en ny 24 fots sjark/pilothouse ligger vel på rundt 350-400 000. Å bygge en selv bør man klare for rundt 150 000 om donoren er gratis. 

 

Også liker jeg å ha et prosjekt å holde på med, og da får jeg båten akkurat slik jeg vil ha den. 

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

TS - du ønsker 50-55 knop, ett bredt skrog, masse plass, høyt fribord og kanskje styrehus... 

For å oppnå høy fart er det ønskelig med liten vannmostand og moderat luftmotstand.

En bred båt får mye vått areal og dermed stor vannmostand og for å kompensere for det trenger du større

motor... En uheldig spiral... 

Ingen av de skrogene jeg har sett nevnt her på 23 fot snuser på 55 knop med 250hk.

Hvorfor ønsker du brønn når brakett vel er raskere, gir mye ekstra plass, gir bedre løft og er mindre arbeid? 

 

Har du vurdert å kjøpe en F23? Bortsett fra bredde har den vel det meste av det du ønsker..? 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...