Jump to content

Sjekke Vann inntak


Peter-

Recommended Posts

Hej alle

 

Kjøpte båt for noget tid siden og har stress over at jeg ikke forstår alle dens intakk til sjøen. Hvordan sjekker jeg disse når den ligger i vandet? Tager den ikke op før til efteråret.. 

 

Bør jeg overhovedet være bekymret? Kraner osv ser ud til at være ok stand, men der sidder vel nogle ventiler eller noget i går jeg udefra? Er de typisk en del af kranen eller hvad?

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Ok det skal jeg gøre så jeg ved hvor alt sidder...

 

Har vel:

- Saltvand til motor

- 2 til toilet (ind og ud)

-2x vask

- 1 til lensepumpe... 

 

Forresten spørgsmål ang lensepumpe.. Når jeg kører min pumpe fjerner den alt vand i bunden af skibet, men når jeg så slukker den kommer det hele tilbage igen (nok fordi det sidder i slangen). Hvordan undgår man dette? Skal man installere en ventil eller noget?

 

Mvh,

Peter

 

Link to post
Share on other sites

Prøv å ikke bekymre deg for mye, Peter. Gjemnnomføringer og ventiler sjekker du når båten er på land neste gang. En skvett vann I kjølen er helt normalt. Steng ventiler når du forlater båten, så er du litt tryggere. Men husk å åpne for kjølevann før du starter motoren...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Og takk - og god ide med at stenge ventilerne fx hvis jeg skal på ferie osv...

 

En sidste ting er at min vask er stoppet så jeg har købt en stakefjær - er det bare at køre på eller? Er rimelig sikker på at mit udtak sidder under vandlinjen da jeg har kran på mine vaske.. men det kunne selfølgelig også være en kran for ferskvands indtak det ved jeg faktisk ikke... hmm må jeg sjekke..

 

Mvh,

Peter

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Gunga Din skrev 2 minutter siden:

 

Gjør som index skriver........MEN steng ikke ventilene fra sittbrønn/cockpit....regner det må vannet kunne rinne ut !

 

Cockpit har en ventil? Havde jeg slet ikke tænkt på... hvor sidder den typisk? Inne eller udenbords? Over eller under vandlinjen?

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Peter- skrev for 4 timer siden:

 

En sidste ting er at min vask er stoppet så jeg har købt en stakefjær - er det bare at køre på eller? Er rimelig sikker på at mit udtak sidder under vandlinjen da jeg har kran på mine vaske.. men det kunne selfølgelig også være en kran for ferskvands indtak det ved jeg faktisk ikke... hmm må jeg sjekke..

 

 

Denne er god til  å åpne tette rør.

Fyll vann i vasken trykk ned og dra opp. 

https://www.clasohlson.com/no/Avløpsåpner-med-treskaft/34-1911?gclid=CjwKCAjwza_mBRBTEiwASDWVvnQm7D2lIWTUCxiXR_X40VBvflKNC6Bg2lOzFVtZyWqxCb5_KY6IghoCzqEQAvD_BwE

Relatert bilde

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Man må regne med noe småtteri når det handles båt med noen år på baken og det er bare å brette opp ermene og krype inn i kroker og kriker og sjekke ting og tang. Det å ha gammel båt, meg innbefattet, medfører også timer med leting og spekulasjoner. Men det blir jo en god mestringsfølelse når ting blir iorden. Og så har vi jo i tillegg medlemmene på dette forumet som er en formidabel ressurs for feilsøking. Sitter du på båtplassen igjen nå, spør fruen. Den er svært vanedannende, men til glede  for både skipper og matroser. Men lykke til på veien med «kjentmannsprøven»??

Redigert av Martine29 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

22 hours ago, Peter- said:

Forresten spørgsmål ang lensepumpe.. Når jeg kører min pumpe fjerner den alt vand i bunden af skibet, men når jeg så slukker den kommer det hele tilbage igen (nok fordi det sidder i slangen). Hvordan undgår man dette? Skal man installere en ventil eller noget?

 

Jeg hadde et lignende problem. Har montert biltema pumpe med flottør. Problemet er at flottør har lite vandring og pumpe sitter i nedi kjøl med lite volum rundt. Når det renner tilbake vil helst pumpe starte med en gang.

 

Det løste seg med denne rett utenfor pumpe

https://www.biltema.no/bygg/vvs/rorinstallasjoner/rortilbehor/tilbakeslagsventil-2000038139

 

Men om båten står på land midtvinters så bør en skru den ut og tømme slangen/ventil for å unngå frostskader.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 15 timer siden:

Hei

Om du monterer en ventil etter lensepumpa ungår du skvetten tilbake, men dette frysewr i stykker første vinter. Lev med skvetten som Roger jo sier, eller tørk den bort med en klut.

Et tips jeg lærte på Youtube er å bruke bleier. Det er utrolig hvor mye veske de absorberer. Fungerer veldig mye bedre enn kluter :)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Martine29 skrev for 20 timer siden:

Man må regne med noe småtteri når det handles båt med noen år på baken og det er bare å brette opp ermene og krype inn i kroker og kriker og sjekke ting og tang. Det å ha gammel båt, meg innbefattet, medfører også timer med leting og spekulasjoner. Men det blir jo en god mestringsfølelse når ting blir iorden. Og så har vi jo i tillegg medlemmene på dette forumet som er en formidabel ressurs for feilsøking. Sitter du på båtplassen igjen nå, spør fruen. Den er svært vanedannende, men til glede  for både skipper og matroser. Men lykke til på veien med «kjentmannsprøven»??

 

Absolut og jeg nyder det... mange takk :)

 

Vesterskog skrev for 12 timer siden:

Jeg hadde et lignende problem. Har montert biltema pumpe med flottør. Problemet er at flottør har lite vandring og pumpe sitter i nedi kjøl med lite volum rundt. Når det renner tilbake vil helst pumpe starte med en gang.

 

Det løste seg med denne rett utenfor pumpe

https://www.biltema.no/bygg/vvs/rorinstallasjoner/rortilbehor/tilbakeslagsventil-2000038139

 

Men om båten står på land midtvinters så bør en skru den ut og tømme slangen/ventil for å unngå frostskader.

 

Det skal jeg absolut købe - klart jeg skal huske at tømme den eller tilføje kølervæske...

Havelle skrev for 12 timer siden:

Et tips jeg lærte på Youtube er å bruke bleier. Det er utrolig hvor mye veske de absorberer. Fungerer veldig mye bedre enn kluter :)

 

Haha tror jeg bruger ventilen i stedet, med mine 3 ble-børn har jeg nok bleer i mit liv pt...

Vesterskog skrev for 12 timer siden:

Han bør jo i Stavanger.....

 

Det gør jeg, og har også tænkt mig at have et varme apparat i båden henover vinteren...

 

tak for all inputs, nu vil jeg nyde min bursdag med familien og måske en lille sejltur..

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den til hvite høyre ser ut som dybdemåler, den svarte til venstre er gjerne logg/fartsmåler?

 

Har en lignende selv, den er laget slik at man kan åpne den og nappe opp loggen (i en rasende fart) mens båten ligger på sjøen. Etter noen måneder på sjøen gror logghjulet igjen, da kan det være greit å få rengjort dette uten å måtte ta båten opp på slipp. Før båten synker (ja, det vil stå en god vannstråle opp) stapper du i pluggen som ligger løst på siden der. Ville nok ha ventet med å prøve dette til første gangen du har båten på land, da kan du se hvordan det fungerer i ro og mak uten å være redd for å gå ned.

Link to post
Share on other sites

 

Hakkannen skrev 20 minutter siden:

Har en lignende selv, den er laget slik at man kan åpne den og nappe opp loggen (i en rasende fart) mens båten ligger på sjøen. Etter noen måneder på sjøen gror logghjulet igjen, da kan det være greit å få rengjort dette uten å måtte ta båten opp på slipp. Før båten synker (ja, det vil stå en god vannstråle opp) stapper du i pluggen som ligger løst på siden der. Ville nok ha ventet med å prøve dette til første gangen du har båten på land, da kan du se hvordan det fungerer i ro og mak uten å være redd for å gå ned.

 

Patrick Laine (Youtube) forklarar her korleis prosessen ser ut i denne filmen. (Dersom det er likt) 

Link to post
Share on other sites

Hvis du skall skifte til blindpluggen/logg-giveren...så enten litt 'grease' på den (eller Zalo) funker begge….da blir det enklere å få i den !

men som Hakkanen skriver, vent tils båten står på land, förste gangen.

 

ett trikk, hvis loggen helt plutselig legger av, da har det med stor sannsynlighet bare fastnet sjøgress eller noe enkelt,

da trenger du ikke å trekke opp den.....da kan du teste rep-trikket....du går fram i føren tar med deg en line 10-12mm,

der du holder en ende i hver sin hånd, strammer litt og later båten seile over linen, tils den passert loggen, da slipper du den ene hånden

dette kan du bare gjøre da du seiler !!

 

Det burde ha gått en kabel/ledning fra loggiveren…...eller er det en blindplugg som reden sitter der? 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...