Jump to content

Sjekke Vann inntak


Peter-

Recommended Posts

Svart (redigert)

Fantastisk - jep jeg venter til jeg er på land... liggeren virker ikke så den får jeg fikset til fåret...

 

 Det er et hul i båden jeg må være klar over at kunne tjekke skulle der komme vand ind... med tre smp børn må jeg have styr på sikkerheden..

 

En anden ting er at jeg ville skifte diesel filter, men jeg kan simpelthen ikke finde kranen til at lukke for diesel. Det eneste jeg kan finde på diesel røret er dette (se billede), som ligner en slags tappe kran aner ikke hvorfor de har denne...

 

Mvh,

Peter

 

 

 

 

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan enten sette på en slangetang på slangen, eller forberede deg på å skifte filter raskt. Det renner uansett ikke veldig fort, men litt søl blir det fort.

 

Den rare tappekranen er nok for å kunne tappe av for å sjekke for vann I dieselen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

Du kan enten sette på en slangetang på slangen, eller forberede deg på å skifte filter raskt. Det renner uansett ikke veldig fort, men litt søl blir det fort.

  

Den rare tappekranen er nok for å kunne tappe av for å sjekke for vann I dieselen. 

 

God ide Index, sådan en skal jeg købe og synes min slage er af god kvalitet så den burde kunne klare at blive klemt... + det er jo egentlig også et fantastisk redskab skulle noget begynde at lække og man ikke kan finde kranen.

 

Mvh,

Peter

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Index, jeg har købt denne vand separator som jeg vil installere istedet da bunden på den jeg har nu ikke kan tømmes for vand (den lille plastik skrue er nemlig knækket):

 

Se link her...

 

Jeg tænke at måske jeg skulle installere en kuleventil så jeg har det... noget jeg bør tænker over eller kan jeg købe hvilken som helst kuleventil i Biltema? Fx denne: https://www.biltema.no/bygg/vvs/ventiler/kuleventil-2000034403

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De plastikkskruene der tåler ikke bruk. Men når det er sagt så ser det ut til å være plast på kinafilteret ditt også, så det er ikke sikkert det er bedre. Vær obs på at et slikt filter med plastkopp ikke kan stå I motorrom. Ved en evt brann smelter det og dieselen flyter fritt.

 

En kuleventil er nok lurt ja. Jeg har nåleventil hos meg, men den står forferdelig tungvint til under tanken. Så en kuleventil rett foran filteret hadde vært bedre på alle vis.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er en god pointe med brand det havde jeg slet ikke tænkt på! Filteret som er i båden nu er monteret ret ved motoren. Det er sikkert muligt at købe en metal skrue der passer tror du ikke?

 

Er nåleventil mere sikkert end kuleventil - eller er der ingen forskel?

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev for 22 timer siden:

Kanskje ein gjennomføring for giver til dybdemåler 

 

Hakkannen skrev for 22 timer siden:

Den til hvite høyre ser ut som dybdemåler, den svarte til venstre er gjerne logg/fartsmåler?

 

Har en lignende selv, den er laget slik at man kan åpne den og nappe opp loggen (i en rasende fart) mens båten ligger på sjøen. Etter noen måneder på sjøen gror logghjulet igjen, da kan det være greit å få rengjort dette uten å måtte ta båten opp på slipp. Før båten synker (ja, det vil stå en god vannstråle opp) stapper du i pluggen som ligger løst på siden der. Ville nok ha ventet med å prøve dette til første gangen du har båten på land, da kan du se hvordan det fungerer i ro og mak uten å være redd for å gå ned.

 

aleksbe skrev for 22 timer siden:

 

 

Patrick Laine (Youtube) forklarar her korleis prosessen ser ut i denne filmen. (Dersom det er likt) 

 

Gunga Din skrev for 22 timer siden:

Hvis du skall skifte til blindpluggen/logg-giveren...så enten litt 'grease' på den (eller Zalo) funker begge….da blir det enklere å få i den !

men som Hakkanen skriver, vent tils båten står på land, förste gangen.

 

ett trikk, hvis loggen helt plutselig legger av, da har det med stor sannsynlighet bare fastnet sjøgress eller noe enkelt,

da trenger du ikke å trekke opp den.....da kan du teste rep-trikket....du går fram i føren tar med deg en line 10-12mm,

der du holder en ende i hver sin hånd, strammer litt og later båten seile over linen, tils den passert loggen, da slipper du den ene hånden

dette kan du bare gjøre da du seiler !!

 

Det burde ha gått en kabel/ledning fra loggiveren…...eller er det en blindplugg som reden sitter der? 

 

 

Jeg har faktisk købt et nyt ekkolod som kører over wifi. Der står man kan montere dette op indersiden af skroget... nogen der har erfaring med dette? Mister man kvalitet af signalet eller er det bare temperature sensoren som man ikke kan bruge?

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Peter- skrev for 1 time siden:

Det er en god pointe med brand det havde jeg slet ikke tænkt på! Filteret som er i båden nu er monteret ret ved motoren. Det er sikkert muligt at købe en metal skrue der passer tror du ikke?

 

Er nåleventil mere sikkert end kuleventil - eller er der ingen forskel?

 

 

Jeg vet at enkelte har gjenget opp hullet til 1/8" NPT og satt inn en kuleventil I stedet for plastskruen. Ganske enkelt og greit.

 

Sikkerheten er vel den samme, jeg vil tro at årsaken til nåleventil hos mer er plassen. Det er trangt under der....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 6 minutter siden:

 

Jeg vet at enkelte har gjenget opp hullet til 1/8" NPT og satt inn en kuleventil I stedet for plastskruen. Ganske enkelt og greit.

 

Sikkerheten er vel den samme, jeg vil tro at årsaken til nåleventil hos mer er plassen. Det er trangt under der....

 

God ide Index! Tusinde takk...

Link to post
Share on other sites

Peter- skrev 1 time siden:

Der står man kan montere dette op indersiden af skroget... nogen der har erfaring med dette? Mister man kvalitet af signalet eller er det bare temperature sensoren som man ikke kan bruge?

 

En noe redusert effekt i forhold til et ekkolodd med utenpåliggende svinger må du regne med. Ytelsen til svingeren blir redusert siden signalet må gå gjennom skroget både ved sending og mottak. Likevel vil du (forutsatt god montasje på ikke for tykk massiv glassfiber uten luftbobler) kunne se både fisk og bunnforhold greit,  alle fall der det ikke er for dypt. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Hakkannen skrev 17 minutter siden:

 

En noe redusert effekt i forhold til et ekkolodd med utenpåliggende svinger må du regne med. Ytelsen til svingeren blir redusert siden signalet må gå gjennom skroget både ved sending og mottak. Likevel vil du (forutsatt god montasje på ikke for tykk massiv glassfiber uten luftbobler) kunne se både fisk og bunnforhold greit,  alle fall der det ikke er for dypt. 

 

Tusinde takk.. så vil jeg prøve at gøre det innebords sammen med de andre sensorer som alligevel ikke virker... selvom jeg tror skroget på sådan en Hero 101 sailbåt er ganske tykt..

 

Er der noget lim/fylde/silikone jeg kan bruge sådan at hvis jeg fortryder mit valg/kvaliteten at jeg kan fjerne det igen og installere det i vand uden at ødelægge transducer...

 

fx denne??:

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/tetning/marin-silikon-2000036355

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville ha tatt kontakt med produsenten av ekkoloddet, de har nok en formening om hvor tykt skrog som er maksimalt for ideell montering. I tillegg har de også monteringsanvisning med forslag til fugemasse/lim. Har sett monteringer der svingeren er satt i oljebad (rør rundt svingeren fylt opp med olje, svingeren ligger da enten løst oppi oljebadet eller montert på brakett), det er vel gjerne den mest reversible metoden jeg kommer på, for svingerens del. Bare forsikre deg om at svingeren er vanntett først:wink: Lim kan som regel fjernes, men likevel ikke sikkert resultatet blir som du ønsker.

Link to post
Share on other sites

For å finne en god plassering, tar du giveren i en plastpose med vann og holder pose med giver ned mot aktuelle steder til du finner en fornuftig plass med godt signal. Da jeg hadde innvendig giver, gjorde jeg som nevnt ovenfor og støpte fast et rør som jeg klemte giveren ned i. Hydraulikkolje eller lakserolje egner seg til å fylle ned i røret. Luft mellom giver og skrog kan ødelegge signalet totalt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

For å finne en god plassering, tar du giveren i en plastpose med vann og holder pose med giver ned mot aktuelle steder til du finner en fornuftig plass med godt signal. Da jeg hadde innvendig giver, gjorde jeg som nevnt ovenfor og støpte fast et rør som jeg klemte giveren ned i. Hydraulikkolje eller lakserolje egner seg til å fylle ned i røret. Luft mellom giver og skrog kan ødelegge signalet totalt.

 

Genialt Lars! Tusinde takk det skal jeg gøre det er en mega god ide..

 

Tror jeg vil lime and glass eller plast container på skroget med epoxy og putte sensoren ind med olje og låg på.. der burde jo virke..

 

Det er mindre kompliceret end at skulle putte den på ude på skroget synes jeg...

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden:

Har sett båter der giver sitter i frostvæske,  mindre søl en olje. 

 

Det må man sige - godt alternativ! 

 

Dog vil jeg først prøve at støbe den med Biltemas multibond polymer fugemasse da det jo absolut er den nemmeste løsning hvis det virker..

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Peter- skrev for 17 timer siden:

Producenten skriver Epoxy - men det er jo generelt rimelig kompliceret at fjerne.. :(

 

Jeg har hatt svinger montert I epoxy I 2 båter nå. Totalt 17-18 år. Fungerer helt utmerket til mitt bruk! Og det er nok ikke så vanskelig å fjerne heller om det skulle bli akuelt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
index skrev for 1 time siden:

 

Jeg har hatt svinger montert I epoxy I 2 båter nå. Totalt 17-18 år. Fungerer helt utmerket til mitt bruk! Og det er nok ikke så vanskelig å fjerne heller om det skulle bli akuelt.

 

Hvordan har du fjernet den? Varme og kniv? Acetone?

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Peter- skrev 12 minutter siden:

 

Hvordan har du fjernet den? Varme og kniv? Acetone?

 

Har ikke fjernet den. Hvorfor skulle jeg det?

 

Jeg vil tro at Tek7 er betydelig vanskeligere å fjerne.

 

I praksis blir svingeren stående til ekkoloddet er modent for utskiftning.

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...