Jump to content

Montere toppen på Selco


kvast

Recommended Posts

Hei noen som har noen gode tips på hvordan jeg enklest kan montere toppen til båten da jeg er ferdig med det som skal gjøres innvendig skal jeg nå feste toppen. Da jeg satte toppen oppå viste det seg at den ikke passet helt. Tenkte at jeg skulle feste den med sikaflex, men er blitt litt usikker på om det vil fungere. For å få endene til å passe fint må jeg presse voldsomt og dette må jo nødvendigvis stå i spenn, kommer sikaflexen til å holde eller må jeg gjøre noe?? Noen som har erfaring med dette?

Link to post
Share on other sites

Vær sikker på at båten står rett og STØTT for du limer dette sammen ellers kan du få en båt som ikke går rett på vannet eller andre feil. Hvordan var den satt sammen forrige gang, plastret? Kan du bruke popnagler, skruer eller lignende, for så å bruke sika etterpå. Det er jo også litt avhengig av hvor stor motor den er beregnet på da. Jeg vill prøvd å få det gjordt som det var sist den ble satt sammen.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei skriver noen flere spørsmål siden jeg ikke ble klokere.

 

Skal jeg sette fast toppen med bolter før jeg legger sikaflex? Hvilken type bolter? Har ikke gjort dette før, derfor må jeg spørre. Hvor langt mellomrom bør jeg ha mellom boltene? Flere plasser er det også høydeforskjell, på enkelte plasser er det opp mot 2 cm.

 

Da jeg tok av toppen var det en silikonlist inni, men jeg vil sette den fast med sikaflex slik at det sitter. Skal også plaste toppen fast i motorbrønnen.

 

Jeg har også noen tvinger, men merker at disse flytter på seg når jeg forsøker å presse den på plass.

 

Setter inn noen bilder for å vise problemet. Legg merke til skråen ca midt på båten.

Bilde 1

Bilde 2

Link to post
Share on other sites

Førse bud er å sette båten på et stabilt underlag , jeg lot båten ligge på bakken i front mens jeg la under noe grøvre virke bak , se bilde .

Bilde

 

>Fjern alle rester av de orginale popnaglene , borr opp hullene til 5 mm .

>Kjøp inn en del M5 x 25 + store skiver + muttere ( billigste kvalitet ) .

>Sammle sammen alle skrue jern ( som passe i hullene ) .

>Rens kanten rundt > legg på sika ( flere tynne striper )

>Legg på toppen , bruk skruetrekkerene til å orientere toppen riktig ( hullene burde jo passe sammen nå også )

> Begynn med å montere skruer på midten ( bøyen ned ?? ) , bruk batteridrill + en 8 mm fastnøkkel .

> Jobb deg rundt båten ( bytt side for hver skrue ) , gjerne med god avstand imellom skruene ( setter de tettere tilslutt )

>Når toppen ligger riktig kan du begynne å sette inn de mangelede skruene .

>Som avsluttning bytt ut skruene med en bedre kvalitet ( rustfritt ) , borr gjerne noe nye hull , har bruke ca 10 cm mellom skruene på min Selco .

 

Det er en fordel med flere driller + en hjelpende hånd ( eller 2 )

 

Ta gjerne en prøvesammensetning før du starter med Sika :smiley: , hvis du bruker 25 mm lange skruer har du muligheten til dra sammen store gløpper .

Bare pass på å bruke de hullene som hører sammen .

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei Droll,

 

Takk for super forklaring, dro ned i båten i dag med godt mot, men fikk ikke noe til. la på sikaflex, og prøvde å sette fast med noen klemmer. dette gikk ikke som jeg hadde ventet, alt ble bare drit.

 

Så kom jeg hjem å så ditt innlegg, helt supert dette skal jeg gjøre i morgen. Takk for super hjelp

Link to post
Share on other sites

Da har jeg montert toppen sammen med 40 stk 5X40mm. Kjøpte litt lange bolter slik at jeg kan lage store sprekker for å legge på sikaflex. Skal legge sikaflex i morgen, samt stramme boltene til. Hvor nøye er det at toppen ligger helt kant i kant med hverandre? fikk litt problemer med dette, men alt i alt ble resultatet ganske bra (synes jeg). Kunne ikke se noen kuler eller skjeve partier, så jeg regner med at det ble bra. Skal legge ut noen bilder i morgen så får dere komme med dommen. Målet er vel at toppen ligger rett og at det ikke er kuler og bungler i siden på båten.

 

Når jeg strammer til, går det bra om det knaser i glassfiberen, hvor mye juling tåler den egentlig?

Og sist men ikke minst hvor mye skal jeg egentlig stramme?

 

Legger ut bilder i morgen så skal dere få se hvor langt jeg er kommet på Selco prosjektet mitt.

Link to post
Share on other sites

Er litt sent ute med dette innlegget. Ser at du har fått bra svar allerede og jeg er helt enig med Droll i at understøttelsen av skroget er veldig viktig. Skroget vil vri og vrenge på seg alt etter som hvordan det er undestøttet.

 

Har nettop fått tilbakemelding og bilde fra båtbyggeren min, som akkurat nå er i ferd med å sette overbygget på skroget. Han har fremdeles skroget liggende i formen, som har veldig gode avstivninger. Dette er blant annet for å hindre at skroget skal deformeres så overbygget ikke passer. Mere om prosjektet kan du finne her.. Mer om monteringen av overbygget kommer snart.

 

Ser ellers at du har gjort bra fremskritt med monteringen og ønsker lykke til videre med prosjektet. Jeg ville vært litt forsiktig med å trekke til så det knaser mye i glassfiberen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er sent ute her også, men;

Slik ville jeg ikke gjort det. Sikaflexen forblir elastisk og bolter, dekk og skrog vil jobbe mot hverandre når båten går i sjøen, skruehull vil bli større over tid og det kan løsne igjen. Sikaflex er også lite egnet til å fylle ujevnheter med noe styrke å snakke om.

Jeg er helt enig i at det kan ikke brukes nok tid på å rette opp båten før en slik montasje. Prøvemonter og se om skroget må stemples noe sted før montasje.

Så gjøres dekk og skrog skikkelig rent med sliping og vasking med Styren, eventuellt Aceton på anleggsflatene. Legg på nok limsparkel (velg Reichold limsparkel eller Divilette) slik at det fyller alle ujevnheter og hold skrog/dekk sammen med lekter og tvinger. Når det har herdet er skrog og dekk hel ved og ingenting flekser. Nå kan du eventuellt sette i bolter/syrefaste popnagler før fenderlista monteres.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Krapyl er nok inne på noe her. Når du sier at det knaser i glassfiberen, tyder det på at tilpasningen mellom flatene er dårlig og at en limsparkel med fordel kunne brukes for å fylle opp ujevnhetene. Men da får du som sagt hel ved, og delene kan neppe taes fra hverander senere hvis ønsket.

 

Kunne det være en kompromissløsning å bruke limsparkelmetoden, men bruke et slippmiddel, f.eks. tynn plasttape, på den ene flaten? Når limsparkelen har herdet kan syrefaste skruer (m. underlagsskiver) settes relativt hardt til uten å knuse plasten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det er et alternativ. Dekket skal sitte fast på båten. Det er en del av konstruksjonen. Det er ingen grunn til å ta av dekket ved en senere anledning. Brukes limsparkel blir det hel ved og full styrke også der det er ujavnheter. Med Sikaflexmetoden blir kreftene tatt opp av boltene og det vil sprekke.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

...Det er ingen grunn til å ta av dekket ved en senere anledning.

Jeg vil tro det er ikke uten grunn at mange produsenter har satt sammen skrog og overbygg slik at kan deles igjen på et senere tidspunkt. F.eks. ved en skade hvor man har behov for å komme ordentlig til fra innsiden for å reparere, kan det være en fordel å kunne løfte av overbygget. Metoden med å skrue/poppe sammen overbygg og skrog er jo brukt på en masse båter uten at det dermed sprekker opp. Nei, jeg ville satt min lit til at de som bygde båten visste hva de gjorde i dette tilfellet og sammenføyd båten på tilnærmet samme måte som da den ble bygd.
Link to post
Share on other sites

...Jeg tror at hvis du går Princess'en din etter i sømmene, så er den satt sammen med limsparkel.

Det er mulig det. Men uansett mener jeg det kan være smart å ikke utelukke muligheten for deling i ettertid, så sant det er mulig. Spesielt i små båter som Selco'en er det alt annet enn god plass hvis man må under dekk og ligge der og jobbe, f.eks. ved utbedring av en skade i skroget.
Link to post
Share on other sites

Popping er en billigløsning da den er kjapp med trykkluftverktøy, men er noe dritt da laminatet knuses på baksiden. Kan til nød forsvares om en metallskive settes inn på baksiden slik at naglen stukes mot denne. Dette er det garantert ingen som gjør.

 

Støtter fullt ut limsparkelmetoden.

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, jeg gjorde det den gangen jeg bygde kano og monterte aluminiumslist langs ripa. Popnagler med underlagsskive mot plasten virket bra og jeg mener det er HELT NØDVENDIG hvis en popper mot plast. Da er popnagler OK. De kan om nødvendig lett bores ut igjen senere. Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...