Jomes Startet 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2019 Båten er Sandvik 28. Motor er bmc 2.52 liter. Et startbatteri 70 amper og 2 forbruk 110 amper. Kjøpte båten ifjor. Igår tittet jeg litt på det elektriske. Ikke vet jeg...men der er det 2 minus skinner. Måler jeg fra pluss til den ene skinna og til minus skinne 1 måler jeg 12.7 volt. Måler jeg fra samme pluss til minus skinne 2 viser den faktisk 17 , 4 volt. Samme minus skinne der er det faktisk montert sikringer. Hvorfor i all verden er det sånn ? Motoren var heller ikke startet under maling. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Bårdp Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Tror ikke du skal måle noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Du må i alle fall finne ut om negativ skinne er samme. Er vel ingenting som er garantert for at de har samme null potensiale. Du kan jo sjekke motstand mellom de to for å se om de er koblet sammen. Dernest er det jo å finne ut hva som er koblet hvor. Hva er det du skal oppnå med disse målingene? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
alfth Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Målte slik tidliger i vår da jeg mistenke at noe var galt etter en thruster installering. Ble ikke klok på måleverdiene fra voltmeteret og koplet ifra endel for å finne feilen (som ikke var der). Kabler gikk langs siden sammen med hydraulikkslangene til styrepumpa bak. Viste seg at når jeg beveget de vekk fra minusskinna de lå inntill så ble det normale verdier. De påvirket en slik måling. Alt var ok. Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Lader tilkoblet? Her må du undersøke litt hvordan ting er koblet og henger sammen. De har tydelig ikke samme potensiale, så du må se om de er koblet sammen, og hvordan. Mål om det er kontakt mellom skinnene. Følg kabler for batteriene og prøv og tegn opp. Er hovedbryterne av eller på? Hva måler du direkte på batteriene? Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
JRK Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Sjekk om måleinstrumentet er i orden. Måler du 17 volt uten at motor går eller at du har en ekstern ladekilde som landstrøm eller solceller er umulig, forutsatt at ikke batteriene er seriekoblet på en eller annen måte. Om batteriene ikke har felles jording, så kan det være mulig at en slik feil kan oppstå om noen kobler ekstern utstyr som thruster og blander begge batterisystemene uten felles jord. Kan det tenkes at hovedstrømmen til thrusteren går til en batteribank og styresystemet fra den andre? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 De er to minus skinnene skal jo være koblet sammen som et minimum for å ha samme potensiale. Kanskje den ikke er koblet til noe i det hele tatt. Forundret over at det er så stort avvik. Jeg ville startet med som nevnt å få litt oversikt, og kontrollert minussiden og få det koblet sammen. Alternativet er at du har et veldig skeiv sammenkobling og du kan kanskje tappe deler av batteribank og slike gøyale ting. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Jomes Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Skal måle når jeg kommer hjem . Men hvorfor sikringer på minusskinna ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Sjøbliss Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Mellom skinna og hva? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
hegra Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 (redigert) Jomes skrev 32 minutter siden: Jomes skrev 32 minutter siden: Skal måle når jeg kommer hjem . Men hvorfor sikringer på minusskinna ? Tror heller du må svare på spørsmålene som du blir stilt før du stiller nye. Du ble spurt om lader er tilkoblet, om du har baupropell osv. Og ta heller noen bilder av batteri og skinner i stedet for og måle mer. Det er jo nærmest umulig og svare deg når hverken vi eller du vet hva som blir målt. Ikke dumt om du skriver om du har gjort noe med det elektriske heller den siste tia. Redigert 4.Mai.2019 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Sitat Strøm , måler 17 volt. Om du er på det nivået at du måler strøm i V tror jeg kanskje du skal få noen som kan dette til å sjekke anlegget ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Bårdp skrev for 3 timer siden: Tror ikke du skal måle noe mer. Bårdp skrev 9 minutter siden: Om du er på det nivået at du måler strøm i V tror jeg kanskje du skal få noen som kan dette til å sjekke anlegget ditt. Hvorfor så avvisende? Er det ikke dette som er bra med forumet. At vi kan spørre om det vi lurer på, og dra nytte av hverandres kunnskap og erfaringer, uansett hvilket nivå vi befinner oss på? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 At man rotert med spenning og strøm er ikke så krise. Men man må passe på at man har mest mulig kontroll på hva man gjør. AC = vekselstrøm (hjemme) DC = likestrøm (som i båten) Strøm = Ampere Spenning = Volt Motstand = Ohm Kapasitet i Wattimer (Wh) eller amperetimer (Ah). At han måler spenning på 17V er litt rart, medgår det og jeg ville startet med å få likt nullpotensiale overalt. Min største bekymring ville etter dette ville være krypstrømmer. Har du en bekjent med litt elektro erfaring? @Jomes Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Jannmar skrev 1 time siden: Hvorfor så avvisende? Er det ikke dette som er bra med forumet. At vi kan spørre om det vi lurer på, og dra nytte av hverandres kunnskap og erfaringer, uansett hvilket nivå vi befinner oss på? Enig! Men når trådstarter ikke legger ut bilde av hvordan dette ser ut, ingen koblingsskjemaer, og ikke svarer på grunnleggende spørsmål, så kan det bli vanskelig å gi gode råd. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Komodo skrev 6 minutter siden: Enig! Men når trådstarter ikke legger ut bilde av hvordan dette ser ut, ingen koblingsskjemaer, og ikke svarer på grunnleggende spørsmål, så kan det bli vanskelig å gi gode råd. Absolutt enig. Trådstarter tjener dog, på generelt grunnlag, å lese svarene som kommer inn på egne spørsmål, og ikke strekke forumets telepatiske evner for langt. Om noen honorerer meg 1000 kroner timen, er det ikke grenser for mine telepatiske evner. I dette tilfellet er det rart å få 17 V ut av et 12 V anlegg. Om det da ikke er krypstrømmer som seriekobler forskjellige batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Sitat Hvorfor så avvisende? Er det ikke dette som er bra med forumet. At vi kan spørre om det vi lurer på, og dra nytte av hverandres kunnskap og erfaringer, uansett hvilket nivå vi befinner oss på? Fordi jeg ved gjentatte anledninger har sett hva det kan føre til når folk som ikke vet hva de holder på med har vært i sving. Har man ikke peiling så få tak i noen som har det. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 (redigert) Bårdp skrev 43 minutter siden: Fordi jeg ved gjentatte anledninger har sett hva det kan føre til når folk som ikke vet hva de holder på med har vært i sving. Har man ikke peiling så få tak i noen som har det. Vel nå er det vel ikke sikkert TS har tenkt å gjøre noe som helst selv. Kan være at han rett og slett bare vil vite hva som skjer her, i dette oppsettet han finner såpass merkelig. Jeg vil heller si det slik: Har man ikke peiling, så prøv å få det. Aldri dumt å sette seg inni hvordan ting og tang i egen båt funker. Redigert 4.Mai.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Forumet har et kjempepotensiale i opplæringsøyemed. Det er dog opp til den enkelte å skille bløff fra genuin kunnskap, og dra nytte av det. Personlig har jeg lært innmari mye elektro her inne. Noen ganger lærer jeg såpass at jeg overlater jobben til de som kan det. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Har du et solcellepanel, Jomes ? Sitér dette innlegget Link to post
Svebbe Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Fordi båter ikke har et fast gjordings punkt som biler har er det fort gjort at det blir målt (rarae) spenninger som ikke hörer hjemme. Var selv å feilsökte på en båt med 90 Volt mellom drev og bakken ! dette forsvant når vi dro skjöteledning ned fra dekket da det viste seg at den induserte denne spenningen. Pröv å legge en liten lyspäre dvs en motstand der du måler og mål igjen da disse spenninger ofte er som statisk elektrisitet. så for du tapper mikroskopisk ström blir de borte. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Her var det mange svar. Jeg skal ta bilder i morgen . Nei har ingen thruster, solcellepanel , baupropell.. Båten var heller ikke koblet til Landstrøm. Et måleinstrument kan jeg bruke. Jeg har skillebryter . Men jeg kan huske jeg postet et innlegg i fjor der jeg beskrev 2 plottere for meg plutselig blei helt svarte som jeg husker var koblet til jord på den minus skinnen. Men tar bilder i morgen. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Jomes skrev 1 time siden: Men jeg kan huske jeg postet et innlegg i fjor der jeg beskrev 2 plottere for meg plutselig blei helt svarte som jeg husker var koblet til jord på den minus skinnen. Det er tydeligvis ikke minus på den skinnen. Prøv og tegne litt også hvordan kabler går fra batterier og til baksiden av dette hovedbryterpanelet hvis det ikke er mulig og få det med på bilder. Og bilde av denne skinnen som du mener er minus ville gjort seg. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 (redigert) Hva er det du har på bildet her? For meg ser det ut som tre hovedbrytere og et rele som ligger på en ringperm hjemme i stua. Redigert 5.Mai.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Jeg tok bilde før jeg monterte den? nytt batteri i voltmeteret gjorde susen. Nå ser det ut til at alt er normalt. Men tok uansett bilde av den minusskinna med sikringer. Hvorfor har forrige eier gjort det sånn? Det er den med hvite sikringer. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Hulda Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Rekkeklemmer og de sikringene er bilgreier. Burde ikke brukes i båt. Selv om mange gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.