Frivakten Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Lov om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven). § 2. Lovens saklige virkeområde Loven får anvendelse for norske og utenlandske skip. For skip under 24 meter største lengde som brukes utenfor næringsvirksomhet, gjelder loven likevel ikke. LOV 1998-06-26 nr 47: Lov om fritids- og småbåter. § 1. Definisjoner 1. småbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann, og som har en største lengde på inntil 15 meter; 2. fritidsbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann med en største lengde på inntil 24 meter, og som brukes utenfor næringsvirksomhet. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Bitteliten Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 takk, det hadde vært en betygelig forenkling og forbedring etter dagens regler. Er rart i dag at man kan seile en 80 fots seilbåt men ikke en 50 fots Nordhavn som går like fort. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 (redigert) LOV 1998-06-26 nr 47: Lov om fritids- og småbåter.§ 1. Definisjoner 1. småbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann, og som har en største lengde på inntil 15 meter; 2. fritidsbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann med en største lengde på inntil 24 meter, og som brukes utenfor næringsvirksomhet. Hvordan forklares forskjellen mellom 1) og 2) i Definisjonene? Min båt har største lengde ca. 11m. Den brukes utenfor næringsvirksomhet. Kan den da defineres som både småbåt og fritidsbåt? Er det slik at en småbåt kan brukes både innenfor og utenfor næringsvirksomhet, mens en fritidsbåt kun kan brukes utenfor næringsvirksomhet (fritid)? Hva kalles da en båt som har største lengde 16m og som brukes i næringsvirksomhet? Redigert 1.Februar.2010 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 ...... 2. fritidsbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann med en største lengde på inntil 24 meter, og som brukes utenfor næringsvirksomhet. I det lovsitatet ligger noe som det kanskje er verdt å ta fatt i; hva sier de lovkyndige her på forumet? Det jeg tenker på er at her har i vi en lov som definerer fritidsbåt som inntil 24 m. I tillegg har vi en forskrift - som har hjemmel i en lov - som sier at man med fritidsbåtsertifikat kun kan føre båter opp til 50 BT. Det skulle ikke være noen stor affære å få endret kvalifikasjonsforskriften til også å bruke 24 m, men det må kanskje komme et initiativ utenfra? Hvor er f.eks KNBF i denne forbindelse? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
lgboat Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Hva kalles da en båt som har største lengde 16m og som brukes i næringsvirksomhet? Liten yrkesbåt? Eller bare yrkesbåt? Sitér dette innlegget Link to post
skiogseil Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Ser at det er noen som nevner LOA når det gjelder begrensning på 15m regelen. Har forstått det slik at det er LWL (length water line) som legges til grunn for sertifikatplikt (D5L). Noen som har oversikt på dette i forhold til nye regler? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Har forstått det slik at det er LWL (length water line) som legges til grunn for sertifikatplikt (D5L). Hvor har du fått denne forståelsen fra da? Jeg kan ikke huske å ha sett at det referes til annet enn LOA i regelverket. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Poseidon Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Ser at det er noen som nevner LOA når det gjelder begrensning på 15m regelen. Har forstått det slik at det er LWL (length water line) som legges til grunn for sertifikatplikt (D5L). Det er LOA som benyttes i forhold til D5L. Noen som har oversikt på dette i forhold til nye regler? Hvilke NYE regler er det du har i tankene? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
skiogseil Svart 25.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2010 Det er LOA som benyttes i forhold til D5L. Hvilke NYE regler er det du har i tankene? Takk for svar! Jeg trodde det var nye regler på trappene, men skjønner at det er langt frem i tid før det blir noen endringer. Vil en ettermontert badeplattform på akterspeilet også regnes med i LOA? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 25.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2010 LOA er skrogets største lengde eksklusive hva enn du måtte ha skrudd fast på det. Du kan ha et tre meters baugspyd skrudd på uten at LOA blir noe større. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
skiogseil Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 LOA er skrogets største lengde eksklusive hva enn du måtte ha skrudd fast på det. Du kan ha et tre meters baugspyd skrudd på uten at LOA blir noe større. Takk skal du ha Skipper Worse! Med litt kontrollmåling ser det alikevel ut til at vi havner på 15,25 meter... Da er det bare å ta frem lærebøkene til D5L tenker jeg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Kapp av 30 cm. av baugen. Lag flenser. Skru baugen tilbake på båten. Nå er den 14.95 m. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 ... Da er det bare å ta frem lærebøkene til D5L tenker jeg :-) Hvis du allikevel skulle komme til at D5L er enklere enn å kappe av båten, så nevnes at D5L her på baatplassen.no begynner for alvor neste uke. Du finner mer info i en tråd som er limt fast øverst på siden. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
skiogseil Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 (redigert) Hva ble egentlig resultatet av Røkke-saken med svensk kystskipper? Har forstått det slik at man ikke får konvertert et svenskt kystskipper sertifikat til norskt lenger, men har man som nordmann lov til å seile et fartøy som normalt krever D5L på svensk kystskippersertifikat i Norge? Redigert 3.November.2010 av skiogseil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.