Jump to content

kystskipper / fritidsskipper?


Majali

Recommended Posts

Men på båtførerbeviset står det ikke oppgitt maks tonnasje.

Derfor kan jeg - teoretisk føre en båt som er over 50 BT, bare den er under 15 meter.

Men som jeg har skrevet før - er det så mange 15 meters båter på mer en 50 BT?

 

Som skrevet i denne tråden: båtførerbevis er ikke i nærheten av og kalles et sertifikat... Hvis myndighetene, i dette tilfelle sjøfartsdirektoratet, har mistanke om at en båt har et volummål over 50 BT kan de kreve at båten måles selv om den er under 15 meter. Det er helt slutt på at det gis dispensasjon fra 15 meter/50 BT regelen. Det som derimot er gledelig for oss som har D5L(A) er at det ryktes at et nytt EU-direktiv er under arbeid for å heve grensen for D5L opp mot 100 BT.

Nordhavn 47 er en av båtene som er under 15 meter som har et volummål på drøyt 53 BT. Denne båten kan kun føres av professjonell skipsfører med minimum D5 sertifikat.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

.

Nordhavn 47 er en av båtene som er under 15 meter som har et volummål på drøyt 53 BT. Denne båten kan kun føres av professjonell skipsfører med minimum D5 sertifikat.

Jeg liker å komme til bunns i saker, og må derfor spørre.

Med grunnlag i hvilken lovparagraf kan du hevde dette?

 

Jeg er klar over at båtførerbeviset ikke er et sertifikat. Men hvis jeg har båtfører beviset har jeg lov å føre en båt opp til 15 meter....

Link to post
Share on other sites

I dag og frem til nyttår har alle både med og uten båtførerbevis lov til å føre lystfartøy under 15m lengde. Etter 1.1.2010 blir krav om opplæring tilsvarende båtførerprøven for alle som er født etter 1980. Dertte kravet gjelder for å føre fartøy av en viss størrelse/ fartspotensial/ motorkraft. Men om fartøyet er over 15m og under 50brt vil kravet fortsatt være D5L(A). For større fartøy vil det fortsatt være krav om profesjonelle sertifikat D5 eller høyere.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Non limitations refererer seg vel i dette tilfelle neppe til hverken volum eller lengde (?)

Hva refererer det til da? fartsområdet kanskje? mulig du har rett - skal sjekke hva som egentlig står der


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Et dekksoffisersertifikat som har "non limitations", eller på norsk ingen begrensninger, betyr at det ikke har begrensninger hverken når det gjelder tonnasje eller fartsområde. Det er bare dekksoffisersertifikat klasse 1, D1, som ikke har begrensninger for stilling som skipsfører/sjøkaptein.

 

Lagt til: Rune 2222 var litt kjappere enn meg og har visst alt nevnt dette.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvis jeg har båtfører beviset har jeg lov å føre en båt opp til 15 meter....

 

I Norge er vi gode på særregler og en av dem er at det er registreringsPLIKT på båter allerede fra 15 meter, mens i de andre landene rundt oss er det 24 meter som starter registreringsplikten. Når en båt som f.eks. Nordhavn 47 importeres til Norge kan Sjøfartsdirektoratet kreve at båten måles og registreres på bakgrunn av at det er kjent at båten har en høyere BT enn 50. Når båten er registret med en BT over 50 utløser dette sertifikatplikt som dekksoffiser klasse 5 (D5). D5 gir rett til å føre yrkesbåter inntil 500 BT i Nord- og Østersjøfart.

Det er med en slik registrert og målt båt du vil få store problemer selv med D5L. Det er flere eksempler på bøter i størrelsesorden 30-40 000.- for å bli stoppet i dokumentkontroll med en båt man ikke har rett til å føre.

Du kan gjerne stå på dine rettigheter i forhold til båtførerbevis og 15 meter, men det er kanskje greit å vite at det finnes unntak som kan bli svært kostbare.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Du kan gjerne stå på dine rettigheter i forhold til båtførerbevis og 15 meter, men det er kanskje greit å vite at det finnes unntak som kan bli svært kostbare.

Takk for oppdateringen Spinner...

Jeg har ikke under noen omstendighet tenkt å skaffe meg så stor båt. Er fornøyd med min 26 fots tre snekke med toppfart 8 knp. :giggle:

 

Men jeg liker å gå til bunns i saker. Har deltatt i en del diskusjonen omkring akkurat dette emne her på BP, og kommet ut med flere alternative løsninger.

Link to post
Share on other sites

Hvis myndighetene, i dette tilfelle sjøfartsdirektoratet, har mistanke om at en båt har et volummål over 50 BT kan de kreve at båten måles selv om den er under 15 meter. Det er helt slutt på at det gis dispensasjon fra 15 meter/50 BT regelen.

Nordhavn 47 er en av båtene som er under 15 meter som har et volummål på drøyt 53 BT. Denne båten kan kun føres av professjonell skipsfører med minimum D5 sertifikat.

 

Med grunnlag i hvilken lovparagraf kan du hevde dette?

 

Spinner, er du 100 % sikker på at man må inneha D5 for å kunne føre et fritidsfartøy som er over 50 BT såfremt lengden på fartøyet er under 15 meter, eller 49,21 fot? Jeg hadde gjerne satt pris på en henvisning til aktuell paragraf i tilhørende forskrift som kan bekrefte dette da jeg ikke er 100 % sikker på hva som er rett. Men ut fra "Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt" er det ikke nevnt tonnasjebegrensninger så lenge fritidsfartøyet er under 15 meter eller 49,21 fot lengde.

 

Det er fritidsbåt med mindre enn 15 meters lengde(49,21 fot) utenfor næringsvirksomhet som er den øvre grense for hva man kan føre både før og etter at kravet til båtførerprøven har trådt i kraft. Det er "Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt" som regulerer dette. Denne forskriften, som ble vedtatt 3. mars 2009, og som opphevet den gamle "Forskrift av 11. desember 1981 nr. 3807 om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto", trådte i kraft 1. mai 2009. I den gamle forskriften gjaldt det altså en volumbegrensning på 25 registertonn brutto. Det er ikke med en slik begrensning i den nye forskriften. Det er heller ikke nevnt begrensninger for vekt(masse), bredde, høyde eller dypgående.

 

Men skal man føre fartøy med 15 meters lengde eller over, trenger man fritidsbåtskippersertifikat, men likevel begrenset til fartøy opptil 50 bruttotonn.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spinner, er du 100 % sikker på at man må inneha D5 for å kunne føre et fritidsfartøy som er over 50 BT såfremt lengden på fartøyet er under 15 meter, eller 49,21 fot?

Dette var en spesiellt tilfelle. Kanskje sende noen ord i en forespørsel til postmottak@sjofartsdir.no

Spørsmålet er jo hvordan de tolker/forstår regelverket.

Redigert av Rune2222 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Som skrevet i denne tråden: båtførerbevis er ikke i nærheten av og kalles et sertifikat... Hvis myndighetene, i dette tilfelle sjøfartsdirektoratet, har mistanke om at en båt har et volummål over 50 BT kan de kreve at båten måles selv om den er under 15 meter. Det er helt slutt på at det gis dispensasjon fra 15 meter/50 BT regelen. Det som derimot er gledelig for oss som har D5L(A) er at det ryktes at et nytt EU-direktiv er under arbeid for å heve grensen for D5L opp mot 100 BT.

Nordhavn 47 er en av båtene som er under 15 meter som har et volummål på drøyt 53 BT. Denne båten kan kun føres av professjonell skipsfører med minimum D5 sertifikat.

 

 

Dette med et nytt eu direktiv for heving av D5L grensen mot 100 BT var uhyre interesant.Har noen noe opdateringer på den fronten? eller er det bare ondsinnede rykter fra myndighetene for og jævles med oss som kniver på 50 BT grensen.

Dette hadde nemelig hatt stor invirkning på byggingen av overbygg på mitt lille prosjekt.

Link to post
Share on other sites

"... opp mot 100 BT ..." har jeg ikke hørt noe om og jeg vil anse det for lite sannsynlig at en slik endring skulle være under oppseiling.

 

Det som jeg imidlertid har hørt ymt om fra forskjellige kanter er at dagens grense på 50BT kunne bli erstattet med en LOA=24 meter. En slik endring kunne ha noe for seg av mange årsaker, både fordi LOA er lettere å forholde seg til enn BT, at 24 meter er en grense i mange andre sammenhenger og at LOA=24m ville bringe Norge nærmere det som en del andre europeiske land har i sine regler.

 

Men så gjenstår det å se om det blir noen endring i det hele tatt :wflag::wflag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...