Jump to content

kystskipper / fritidsskipper?


Majali

Recommended Posts

Hei venner :smiley:

 

Har jeg forstått dett riktighis jeg sier at :

 

Båter opp til 50 fot = ingen krav til noen sertifikater

Båter fra 50 - 60 fot = fritidsskippereksamen

Båter over 60 = kystskipper eksamen

 

og dette lurer jeg på :

 

Er det noen begrensinger på vekt i 50-60 fot klassen ? (har sett noen som averterte en båt med "reklame" for at den veide under 25 tonn og behøvde således ikke å registreres i skipsregisteret eller noe sånt??)

 

Må man ha fartstid for å kunne ta kystskippereksamen?

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Det er ikke fot som er mest avgjørende.

Uten sertifikat kan duføre opp til 50 fot eller 25 brutto register tonn.

Med fritidsskipperpapiret kan du føre fritidsbåt opp til 50 brutto register tonn som i enkelte tilfeller kan nærme seg 80-90 fot.

Hvis du skal ha med betalende passasjerer må ha kystskipper uansett størrelse.

Det er sikkert en enklere måte å stille opp disse forskjellene men det er slik jeg husker de nå.

Link to post
Share on other sites

"Deck class 5 Pleaseure Craft" gir rett til å føre eller å være styrmann på fritidsbåter opp til 50 br reg tonn eller ca 65 fot.

 

Kravet om dette sertifiktet er ved 15m, dette tilsvarer ca 25 br reg.

 

Deck Officer - Class 5 gir rett til og føre eller å være styrmann på båter under 500 br reg. Det er krav til fartstid på dette sertifikatet.

Link to post
Share on other sites

God morgen Erik,

 

Dette er et område som sikkert kan virke uoversiktlig, men jeg skal gjøre et forsøk på å stille det opp noenlunde enkelt:

 

Båter opp til 15 meter (altså ca 50 fot); der har man som du er inne på vanligvis ingen formelle krav til sertifikater så lenge den brukes som fritidsfartøy.

 

Båter over 15 meter og inntil 50 bruttotonn, brukt som fritidsfartøy, der kreves D5L som vanligvis kalles Fritidtsbåtskippersertifikat. Det er dette noen også kaller "Kystskipper light". Men merk deg at "bruttotonn" ikke har noe som helst med båtens vekt å gjøre. "Bruttotonn" er nemlig et gammel volummål.

 

Hvis du f.eks går inn på POSEIDON sin hjemmeside vil du finne en båt på 16.9 meter, som veier ca 70 tonn (det som vanligvis kalles 'deplasement') og som har en bruttotonnasje på ca 38.

 

Når du spør: "må man ha fartstid for å ta kystskippereksamen" så er egentlig svaret nei. Men merk deg forskjellen på -eksamen og -sertifikat. Det er nemlig slik at man i maritim sammenheng tar en utdannelse, man får forhåpentlig eksamen når alt er bestått - og på dette grunnlaget søker man sjøfartsdirektoratet om et sertifikat. Og for å få kystskippersertifikat kreves fartstid.

 

Ellers er det også verdt å merke seg noen av forskjellene mellom Kystskippersertifikat og Fritidsbåtskippersertifikat:

 

Kystskipper (D5) er et sertifikat som inngår i et internasjonalt system. Det er underlagt internasjonale regler 'STCW95' med hensyn til varighet, medisinske krav og sikkerhetskurs ihht STCW95. Det går f.eks ut etter 5 år hvis man ikke seiler minst ett år i løpet av perioden.

 

Fritidsbåtskipper (D5L) er et sertifikat som Norge i større grad administrerer selv. Det har for tiden ingen begrensning i varighet, man kan gå til en vanlig lege istedenfor sjømannslege, man trenger ikke full sikkerhetsopplæring. Kort sagt er dette et sertifikat som er tilpasset den økende flåten av større fritidsbåter, og ellers båtbrukere som gjerne vil lære mest mulig om navigasjon, regelverk, motor og båtbruk når man først holder på.

 

Hvis du går inn på mine hjemmesider: Baatskolen POSEIDON så finner du litt mer opplysninger, og diverse linker som fører til Sjøfartsdirektoratet og andre.

 

Dette er ikke ment å være en utfyllende forklaring - puhhh - men bare noen av hovedtrekkene i det du spør om :wink::wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar :-)

 

Da vil det si at jeg jeg kan føre en båt på feks 65 fot så lenge den ikke er over 50 brt.?

 

det er ikke snakk om noen betalende passasjerer men en løs tanke om hvilke mligheter det finnes for å bo i båt. Det er jo slik at det blir jo fort litt mer plass når man kommer opp i over 60 fot, med kanskje oppmot 5 meter bredde?

 

er det da heller ikke noen krav til klassing/sertifisering av en slik båt når den brukes "privat"?

og til slutt (foreløpig...) hilke krav stilles for å ha den skipsregisteret slik at det er lettere å få lån med pant i båten?

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

hilke krav stilles for å  ha den skipsregisteret slik at det er lettere å få lån med pant i båten?

 

Sjøloven § 11 annet ledd: Ethvert norsk skip med største lengde 15 meter eller mer skal innføres i skipsregisteret eller i norsk internasjonalt skipsregister dersom vilkårene for registrering der er oppfylt. (uthevet her).

 

Kjøper du en brukt båt på over 50 fot skal den altså allerede være registrert i NOR.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar :-)

Det er vel derfor man har baatsplassen.no :wink::wink:

Da vil det si at jeg jeg kan føre en båt på feks 65 fot så lenge den ikke er over 50 brt.?

Ja, under forutsetning at du har et gyldig Fritidstbåtskippersertifikat - D5L. Men da skulle du vel også visst det du spør om :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei...

Er litt treg å forstå, Men kan jeg med fritidsskippern føre denne båten?? :

 

TONNAGE CERTIFICATE

Document date 1999.10.14

Nationality FAEROE ISLANDS

Type of ship PLEASURE CRAFT/YACHT

Material STEEL

Propulsion ENGINE

Length 26.700 METERS

Breadth 6.500 METERS

Depth 5.250 METERS

Max. length 30.140 METERS

Gross tonnage 192

Net. tonnage 57

Approved 2004.04.19

 

Båten er registrert som fritidsbåt, og er innredet som bolig

Link to post
Share on other sites

Hei...

Er litt treg å forstå, Men kan jeg med fritidsskippern føre denne båten?? :

 

TONNAGE CERTIFICATE

Document date 1999.10.14

Nationality FAEROE ISLANDS

Type of ship PLEASURE CRAFT/YACHT

Material STEEL

Propulsion ENGINE

Length 26.700 METERS

Breadth 6.500 METERS

Depth 5.250 METERS

Max. length 30.140 METERS

Gross tonnage 192

Net. tonnage 57

Approved 2004.04.19

 

Båten er registrert som fritidsbåt, og er innredet som bolig

 

Siden den er over 50 BT må du nok oppgradera til D5/Kystskipper

"Fast window went on reason"

Link to post
Share on other sites

Siden den er over 50 BT må du nok oppgradera til D5/Kystskipper

Det er ikke BT som er problemet her.

Det er ingen ting i veien for at du kan føre en båt på 50 BT eller mer uten D5

Problemet er lengden på båten.

Er båten over 15 meter, må du ha D5.

At båten er registrert som fritidsbåt har ingen ting med saken å gjøre.

 

Den eneste untagelsen for denne 15 meters regelen, er hvis fartøyet har målbrev fra før 1983.

Da har du lov å føre båten uten D5.

MEN...og det er viktig. Du har ikke lov å føre båten over åpne havstrekkninger. I praksis vil det si at du bare kan føre den inne i fjorder

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke BT som er problemet her.

Det er ingen ting i veien for at du kan føre en båt på 50 BT eller mer uten D5

Problemet er lengden på båten.

Er båten over 15 meter, må du ha D5.

 

Her er du litt ute av kurs Wasco


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Er nok ikke det...

Sjekk og se på båtførerbeviset ditt om det står noe om maks BT

 

Tidligere var regelen 25 BT, men etter de nye forskriftene så er dette faktisk opphevet

Grunnen til det er vel at det ikke er så mange båter på 15 meter eller mindre som er over 50 BT.

 

Men slik er de ny forskriftene

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nok ikke det...

Sjekk og se på båtførerbeviset ditt om det står noe om maks BT

 

Men slik er de ny forskriftene

På "båtførerbeviset" mitt står det Non Limitations, men likevel; mener du at du kan føre en båt uansett BT bare den ikke har en lengde over 15 mtr? og at BT delen i dekksoffisersrtifikatene er borte-vekk?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg har deltatt i mange og lange debatter omkring dette her på forumet...og konklusjonen er at det i praksis ikke finnes noen regler som begrenser hvor mange BT båten kan ha.

Som du sitterer Non Limitations

 

Det ironiske i dett er, som en skrev, at hvis du har D5L, så har du ikke lov å føre en båt på over 50 BT, selv om den er under 15 meter.

Har du derimot båtførerbeviset, så har du lov.

 

Vet ikke hvordan dette blir i praksis, men slik er det.

Jeg vet heller ikke hvorfor den grensen på 25 BT er fjernet, men det er den altså

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke BT som er problemet her.

Det er ingen ting i veien for at du kan føre en båt på 50 BT eller mer uten D5

Problemet er lengden på båten.

Er båten over 15 meter, må du ha D5.

 

Sett kurs mot trygg hamn ;)

 

For fartøy over 15 meter er det krav om D5L, som gjer deg førarrettighet på farty inntil 50 BT.

For fartøy på 50 BT til 500 er det naudsynt med D5.

 

Saksa frå Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger,

§ 4-4. Sertifikatrettigheter

d) Fritidsbåtskippersertifikat gir rett til å være fører eller styrmann på fritidsfartøy med bruttotonnasje inntil 50 i stor kystfart. Rettigheter kan utvides på grunnlag av relevant tilleggsopplæring.

 

(2) Dekksoffisersertifikat klasse 5

Fører bruttotonnage opp til 500 tonn.

Redigert av treklogg (see edit history)

"Fast window went on reason"

Link to post
Share on other sites

Length 26.700 METERS

Gross tonnage 192

Båten er både lenger enn 15m og større enn 50 BT. Altså kan den ikke føres verken med båtførerbevis eller D5L.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Wasco, mye har nok skjedd med regler og rettigheter de siste åra men jeg tror fortsatt du tar feil nå, det står vel ikke spesifisert på mopedlappen at man ikke har lov å kjøre trailer heller, men jeg tror ikke du slipper unna med det i en kontroll.

 

Og det var litt fleip det med båtførerbeviset mitt, det er i dekksoffiser-sertifkatet mitt det står Non limitations

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

På bil og moped sertifikatet står det tydelig hvor stor bil eller moped du har lov å kjøre.

Derfor er det lett å forholde seg til.

 

Men på båtførerbeviset står det ikke oppgitt maks tonnasje.

Derfor kan jeg - teoretisk føre en båt som er over 50 BT, bare den er under 15 meter.

Men som jeg har skrevet før - er det så mange 15 meters båter på mer en 50 BT?

 

Forøvrig kan dere ta det med ro...båten min er 26 fot og langt ifra 50 BT...så dere behøver ikke være redd for at wasco skal komme farende med et monster av en båt... :giggle:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...