Jump to content

kystskipper / fritidsskipper?


Majali

Recommended Posts

Lov om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven).

§ 2. Lovens saklige virkeområde

Loven får anvendelse for norske og utenlandske skip. For skip under 24 meter største lengde som brukes utenfor næringsvirksomhet, gjelder loven likevel ikke.

 

LOV 1998-06-26 nr 47: Lov om fritids- og småbåter.

§ 1. Definisjoner

1. småbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann, og som har en største lengde på inntil 15 meter;

2. fritidsbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann med en største lengde på inntil 24 meter, og som brukes utenfor næringsvirksomhet.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

LOV 1998-06-26 nr 47: Lov om fritids- og småbåter.

§ 1. Definisjoner

1. småbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann, og som har en største lengde på inntil 15 meter;

2. fritidsbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann med en største lengde på inntil 24 meter, og som brukes utenfor næringsvirksomhet.

Hvordan forklares forskjellen mellom 1) og 2) i Definisjonene?

 

Min båt har største lengde ca. 11m. Den brukes utenfor næringsvirksomhet. Kan den da defineres som både småbåt og fritidsbåt?

 

Er det slik at en småbåt kan brukes både innenfor og utenfor næringsvirksomhet, mens en fritidsbåt kun kan brukes utenfor næringsvirksomhet (fritid)?

 

Hva kalles da en båt som har største lengde 16m og som brukes i næringsvirksomhet?

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...... 2. fritidsbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann med en største lengde på inntil 24 meter, og som brukes utenfor næringsvirksomhet.

 

I det lovsitatet ligger noe som det kanskje er verdt å ta fatt i; hva sier de lovkyndige her på forumet?

 

Det jeg tenker på er at her har i vi en lov som definerer fritidsbåt som inntil 24 m.

 

I tillegg har vi en forskrift - som har hjemmel i en lov - som sier at man med fritidsbåtsertifikat kun kan føre båter opp til 50 BT.

 

Det skulle ikke være noen stor affære å få endret kvalifikasjonsforskriften til også å bruke 24 m, men det må kanskje komme et initiativ utenfra? Hvor er f.eks KNBF i denne forbindelse?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Har forstått det slik at det er LWL (length water line) som legges til grunn for sertifikatplikt (D5L).

 

Hvor har du fått denne forståelsen fra da?

Jeg kan ikke huske å ha sett at det referes til annet enn LOA i regelverket.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Ser at det er noen som nevner LOA når det gjelder begrensning på 15m regelen. Har forstått det slik at det er LWL (length water line) som legges til grunn for sertifikatplikt (D5L).

Det er LOA som benyttes i forhold til D5L.

Noen som har oversikt på dette i forhold til nye regler?

Hvilke NYE regler er det du har i tankene?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er LOA som benyttes i forhold til D5L.

Hvilke NYE regler er det du har i tankene?

 

Takk for svar! Jeg trodde det var nye regler på trappene, men skjønner at det er langt frem i tid før det blir noen endringer.

 

Vil en ettermontert badeplattform på akterspeilet også regnes med i LOA?

Link to post
Share on other sites

LOA er skrogets største lengde eksklusive hva enn du måtte ha skrudd fast på det. Du kan ha et tre meters baugspyd skrudd på uten at LOA blir noe større.

 

Takk skal du ha Skipper Worse!

 

Med litt kontrollmåling ser det alikevel ut til at vi havner på 15,25 meter... Da er det bare å ta frem lærebøkene til D5L tenker jeg :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hva ble egentlig resultatet av Røkke-saken med svensk kystskipper? Har forstått det slik at man ikke får konvertert et svenskt kystskipper sertifikat til norskt lenger, men har man som nordmann lov til å seile et fartøy som normalt krever D5L på svensk kystskippersertifikat i Norge?

Redigert av skiogseil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...