925Riviera Startet 6.Mai.2019 Del på Facebook Startet 6.Mai.2019 Har en snekke med en yanmar motor Ser at eksosen kommer ut under badeplattform. Der er det koblet opp en gummi slange på 3" denne er ødelagt. Kan jeg bare ha eksosen ut igjennom skroget uten slange bildet innenfor så er det en bøy på eksoslange så den ligger ca 30 cm over vann, så går den inn til motor. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Ikke så lett å forstå hva spørsmålet ditt er, eller hva som egentlig er ødelagt. Men eksosen er vanligvis lagt under vannlinjen for å dempe støy ved lav fart. Slangen er lagt opp i en svanehals for å hindre vann komme inn mot motoren når den ikke er i drift. Hvis eksos-slangen er ødelagt er det vel enklest å erstatte den uten ombygginger. Dersom skrog-gjennomføringen din er ødelagt kan man jo vurdere å lage en annen løsning med rett skroggjennomføring plassert over vannlinja. Dette er jo tryggere og kanskje enklere (bortsett fra at du må blokkere det hullet som gjennomføringen er i idag), men du får ikke støydempingen. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Uansett så ville jeg ihvertfall tatt bryderiet med å titte nærmere på skroggjennomføringen for å se mulige lekkasjer mellom den og skroget. Synes det var spart litt for mye på silikonet her. Ikke sikkert det hadde vært så dumt med en demontering, rengjøring og ny montering. Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Var slangen du sier er ødelagt montert på utsiden av båten? Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Bestefar Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Skroggjennomføringen stikker litt ut fra hekken og har en dryppkant. Jeg har forstått det slik at det på utsiden av skroget var montert en 3" slange og at den er blitt ødelagt. Jeg tror egentlig ikke at det skal være noen slange på utsiden av båten. Den utvendige slangen har trolig en tidligere eier montert for å slippe å få sot på hekken. Det er fint om trådstarter bekrefter tydelig om det var en slange på utsiden av skroget. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Bestefar skrev for 4 timer siden: Det er fint om trådstarter bekrefter tydelig om det var en slange på utsiden av skroget. Kanskje vi får vite mer i neste episode ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Mai.2019 Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 Eller kansje slangen har hatt en tilbakeslagsfunksjon for å hindre at vann kommer inn i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 8.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 Det er bare slangen utvendig som er sprukket i skjøten helt inntil skroget. Så jeg bare lurte på om den må være der før og ikke få vann inn i eksosen. Eller om den har en funksjon og bare få sot vekk Det er en sløyfe innvendig som er ca 30 cm høy i eksoslangen så jeg trodde ikke vann klarer og presse seg inn der Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 8.Mai.2019 Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 Hvis det er en slange på utsiden av skroget som er ødelagt, hadde jeg ikke erstattet den. Jeg hadde også en slik slange på min båt, som jeg har fjernet, da den lager mye motstand i vannet og gir stor belastning på skroggjennomføringen den er festet til. Hos meg fikk jeg en lekkasje mellom skroggjennomføring og skrog. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Mai.2019 Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 Den utvendige slangen er nok ikke original. Men tidligere eier har jo satt den på av en grunn. Kanskje bare for å unngå sot, eller også på grunn av problemer med med sjøvann som slår inn I eksosen. Ikke godt å si. Kan også være et mislykket eksperiment. Folk er rare sånn. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Sverrejo Svart 8.Mai.2019 Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 Hvilken båt har du? Jeg hadde en Fevik 715. En båt jeg var veldig fornøyd med på alle måter, unntatt størrelsen på toalettet. Båten hadde en 55 hk Yanmar med eksos som gikk ut i slange som var ført under vann. Saltvann fra kjøling gikk også i slangen. Dette bød aldri på noen problemer, støynivået ble vesentlig redusert med en slik løsning. Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 8.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 Har en carat 7400 med 77 hk yanmar Kommer ut et 3" rør ut bak Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Ville vel ha hatt på et lokk eller en 90graders slange på den. Fortøyd med sjø inn bakfra må det jo lett slå inn sjø i potte/motor hvis det bare er en 30cm svanehals på innsiden. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Jannmar Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 (redigert) Den stussen av skroggjennomføringen som stikker ut, utvendig bak, er ikke beregnet til å montere slange på. Den er ment å være slik den er. Jeg vet ikke hvorfor det har vært en slange der. Om det har vært for å få utløpet under vann, har nok støyen blitt redusert. Men fordelen med å ha utløpet over vann er at det da er veldig enkelt å sjekke, og ha kontroll på, vannstrømmen ut fra eksosanlegget. Redigert 9.Mai.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sverrejo Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 På Fevik 715 var det som jeg nente et rør ned i sjøen. I dette røret var det over vann boret et par små hull. Der så man om saltvannskjølingen fungerte. Smart ! Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Der slangen er koblet på innenfor eksosutak i skroget der kommer det en slange inn Så den slangen er lagt opp med en bue oppover ca 30 cm høyde før den går ned til lydemper for så og gå videre inn på motor ca 2.5 meter fra motor til lydemper Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.