Jump to content

Volvo Penta TAMD60C, 2900 Timer. Lønnsomt?

JPB

Recommended Posts

Det viktigste her er om du kan/vil skru selv.

Om du ikke kan det, bør du styre unna.

Utfordringen er vel i hovedsak kjølere og annet som er i kontakt med sjøvann.

Om motoren er fulgt opp med vedlikehold som oljeskift, god dieselkvalitet ol. burde den klare minst 3000 timer til.

En runde med dysespisser, bør du kanskje uansett budsjettere med. Og som med alt annet som snurrer, kan alt skje.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Lønnsomt blir vel dette kun for den som får oppdraget med å reparere :giggle:

Men fra spøk til alvor, enig i det nomen skriver over. I vår båt fra 1984 satt det en Volvo som ble byttet ut i 2004, et drøyt år før vi kjøpte båten. Dette var en vanlig fritidsbåt med et helt ordinært timetall, men båteieren synes tydeligvis allerede den gang at det var bedre å få inn noe nytt enn å koste på det gamle dieseldyret. Det er jo selvsagt mulig å tyne mange flere år ut av en motor, men kanskje ikke alltid lønnsomt dersom man ikke skrur selv?

Motortypen er bunnsolid, ikke noe å være redd for i den retningen. Jeg hadde to slike i mange år, det som var feil/gikk i stykker var kun av typen "menneskelig svikt". Det er vedlikeholdet som avgjør tilstanden når de har blitt så gamle, så det er på den fronten man må "sette inn innsatsen". De er lette å vedlikeholde, ukompliserte. Men det kan hende at det etter hvert kan bli vanskelig å få tak i deler, det kan være en problemstilling men delemotorer finnes vel å få tak i.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Husk at dette i utgangspungtet er lavturtalls "lastebil/industrimotorer" bygget for å gå maange timer. Ellers enig med det som er skrevet over.

Spesielt sjøvannskretsen er et  "utsatt".

Hørte en gang at 3000 timer var omtrent det samme som 100000 km??? Er ikke mange lastebilmotorer som er utslitt etter 100000 km.

Ikke uvanlig at motorer i tung næring går 600000 - 1000000 km.

Men nå er det vel heller ikke timetallet som er problemet for de fleste motorinstallasjoner i fritidsbåter. Korrosjon og morkne pakninger derimot vil jo oppstå på en gammel motor uansett hvor god den er. Og det er jo ingenting i veien for å reparere og utbedre, men etterhvert når man vel et skjæringspunkt for kostnadene kontra kjøp av nye. Er man i stand til å overhale og skru selv så vil jo dette skjæringspunktet bli vesentlig forskjøvet i forhold til om alt settes bort til et verksted. I eksempelet som jeg nevnte over med vår båt så var nok den tidligere eieren prisgitt proff hjelp fra et verksted, og han valgte da på det tidspunktet å ta kostnaden med å sette inn ny motor.

MS Skarsfoss, en liten passasjer/charterbåt som tøffer på fjorden og i Telemarkskanalen, hadde ca 70 000 timer på telleren hvis jeg ikkehusker feil. Den har nok vært overhalt noen ganger.

Ellers så er vel Åkermann graveren til Hellik Teigen "kjent" for sitt høye timetall.(husker ikke hvor mye).

Forskjellen er at dette er motorer som går jamnt og trutt hele året, motorene våre "står seg ihjel" som "firfisla" allerede har ???nevnt

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Volvo Penta TAMD 60 C, 2900 Timer. Lønnsomt?

Tja frågan är väl lika lätt eller svår att besvara som frågan om det är 'lönnsomt' att köpa en begagnad bil som har gått 100000 km.

Kanske säkrare att köpa en ny, men priset är ju lägre på den begagnade....

Beträffande grävmaskinsmotorer som jag är rätt bekannt med så kunde man regelmässigt räkna med att få ut 15000 timmar innan det var dags för större renovering dvs byte av kolvar, foder och lager. Men på t ex en TD60-motor så handlade det då om max effektuttag på någonstans kring 200 hkr kring 2000 rpm och medeleffektuttag på kanske 60%. Om det inte var 'kommunalkörning' för då låg det lägre...

Här pratar vi om en fritidsbåts motor och den effektkurvan läggs då betydligt högre med tanke på att fritidsbåtar bara körs några hundra timmar om året, dvs kanske en sjättedel av en industrimotor i enkelskift. Men det är ju upp till båtägaren om han utnyttjar den högre effektpotentialen.

Detta innebär att man nog inte skall räkna med 15000 timmar till renovering utan kanske mer eller mindre i förhållande till vilket varvtal man kör på. Ett sätt att tänka är att motorn slits för varje varv den snurrar och då lite mer vid höga och lite mindre vid låga belastningar. Men detta är bara spekulationer från min sida, dom enda som möjligen skulle kunna veta mer om detta är Volvo, och jag tror inte att dom har något intresse att dela med sig av sina kunskaper.

Till detta kommer ju sedan tidsrelaterade slitagekomponenter ss hårdnande o-ringar och liknande.

Sen kan man ju alltid ha lite tur /eller otur/...

:flag_sw:

Redigert av ebonita (see edit history)

Mye nyttig og god informasjon, tusen takk til alle svar og ikke minst engasjementet ???

Må nok lese over svarene et par ganger til for her var det mye bra.

Det er snakk om en Tresfjord Nova 31.

Vil gjerne skru litt motor på egenhånd, men ønsker absolutt ikke å kjøpe meg et for omfattende "prosjekt". Tanken er familie-turer på sjøen? Vedlikehold etc fikser jeg.

Antar det er denne båten du vurderer:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=145853661 

Hadde selv Tresfjord Nova 31 i 9 år og var veldig fornøyd med den som turbåt. Solgte min høsten 2014.

Her er link til min gamle annonse fra 2014, så kan du jo ha noen referanser. Tror jeg fikk 450' den gangen, noe som vel var litt lite, men som indikerer at avertert båt til 335' her er litt for mye.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=50977005

Båten i annonsen ser ellers i hovedsak grei ut. Motoren er til en viss grad et sjansespill men disse gamle 60 C motorene er jo kjent for å være robuste. 

På selve båten er det mye annet som også vil kreve løpende vedlikehold og utskifting. På denne ser det ut til at det har vært gjort nokså mye oppgraderinger underveis, og det er viktig. Ting du gjerne kan sjekke ekstra nøye er el-anlegget og alt av VVS, dvs pumper, rør, toalett, kraner osv. Disse båtene var også utstyrt med aluminiumstanker. På min var septiktanken under køya i akterlugaren korrodert rundt mannhullet/inspeksjonsluken og jeg skiftet til ny i syrefast, og gjorde den da noe større og satt på el kvernpumpe mm. Jeg ser at denne har bare to forbruksbatterier, noe som etter dagens standard er litt lite. Jeg bygget inn to ekstra under sofabenken fremme og satt en ekstra landstrømlader på disse. Sjekk også type og tilstand på kjøleaggregat i kjøleskuffen/-boksen. Hvis den er original så er den overmoden for utskifting.

Forøvrig er Novaen en bunnsolid båt som er bygget mye stivere i skroget enn øvrige båter i samme klasse, f eks Scand 29 Baltic mfl. Følgelig er det mindre skrangling og hele innredningen holder seg bedre. Så er den bygget med innlagte flyteelementer i en rekke hulrom, slik at den ikke vil gå ned selv om den fylles med vann. En liten ulempe ved dette er at du da bl annet ikke får stikklugarer inn ved siden av motoren slik som på Baltic fordi disse rommene er fylt med isopor. Sjekk også treverket i takluken. Det kan over tid råtne i sammenføyningene. Selve luken er genial, men må altså sjekkes. Så kan du jo ta med i prutning på prisen at du burde sette på en thruster bak. Da er den ufattelig mye mer manøvrerbar inn og ut av havner osv. Du har jo ellers minimalt med styring akterover med roret.

Til sist ville jeg kanskje gjette på at 60-motoren er montert inn i ettertid. Tror verftet faktisk bare leverte disse med TAMD 40-motorer og BMW D190. Begge på ca 165 hk. Lykke til med funderinger om båt. Lurer du på mer sånn generelt om Novaen, så send en IM så kan vi evt ta en prat.

Hei Hans,

Takk for et veldig oppklarende og utfyllende svar!! ? 

Båten du solgte i 2014 var utrolig fin.

Ser hva du mener med prisingen.

Etter å lese svarene her får jeg vel litt kalde føtter. Mye fine båter i samme prisklasse ute. 

Vedlikehold av båten generelt tror jeg skal gå greit, det jeg kanskje er mest skeptisk til er motoren, og i verste fall om det skulle blitt vanskelig å skaffe deler. 

Avventer nok litt og kikker i mellomtiden videre på finn ?

Takk for tilbudet om en prat, kanskje jeg plutselig benytter meg av den ??

Jeg har TAMD61A motorer fra 1988 som har gått 1743 timer . Tidligere eiere har skrevet logg på alt som er gjort siden nye motorer og da er en starter og en turbo byttet pluss overhaling av kjølere.  Volvos serviceanbefalinger er fulgt siden motorene var nye.  Mitt inntrykk er at det er utstyret rundt motorene som ryker , turbo, kjølere ,startere osv og dette får man tak i nytt ganske enkelt eller feks kjølere lages nye/overhales så jeg er ikke bekymret for å måtte totaloverhale motorene i nær framtid. Fordelen med slike steinknusere er at det er tilnærmet ingen elektronikk  på motorene som kan feile da det ikke er noe slikt der:smiley:

Når jeg ser på div forum er det mange som sliter med kostbare elektronikkdeler som hikker etter noen års bruk.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...